Hop til indhold

Tysksprogskendskab - forbud mod brug af skadende halsbånd?


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Passer det virkelig - har Schweiz taget skridtet og forbudt de mest skadelige halsbånd? Pig- og kvælerhalsbånd? + antigø halsbånd? Sidder og danser en let tilbageholdt hopladans, for hvor vil det være vidunderligt, om det passer! Jo mere jeg finder ud af, om hvilke skader de kan forårsage, jo mere bliver jeg imod dem, så for mig at se, er der idag ingen undskyldig for at bruge dem.

 

http://www.srf.ch/news/schweiz/kuerzere-leine-fuer-halter-von-heim-und-nutztieren

 

For ikke at nævne, at de også tager nogle store skridt for hestene og køerne, ser det ud til. Men stoler bare ikke på Google Translate, der kan let gå kuk i alt muligt :genert: Så hvis her er en, som er sådan rigtig god til tysk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det man forbyder er halsbånd der volder snerte, eller kan bremse lufttilførslen til hunde eller føre till panik. Altså også kvælerhalsbånd uden stop. Desuden forbydes gadgets der sprøjter duftessenser på hunden når den gør, samt andre foranstaltninger der forhindrer hunden i at gø.

For hestes vedkommende forbydes rullekur, i artiklen skrives at det er første sted i verden det sker.

 

Jeg har set hunde gå i panik over en Halti, ved ikke om de derved forbydes. Lovformuleringen forekommer mig noget bred på det område.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder fandme godt.

 

Og ja, det er svært at forstå præcist med den del, men det lyder ret klart og præcist ang. kvælerhalsbånd!

 

Alle halsbånd og seler kan jo i grunden være både skadende og ubehagelige, hvis brugt forkert eller introduceret forkert, men de ting, der decideret er skabt til at regulere adfærd ved at skabe ubehag, er nok dem der menes. Tænker jeg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Betyder det så også forbud med retriever liner? Det synes jeg godt nok ville være ærgerligt

 

Det tænkte jeg også straks, da jeg bruger denne retrieverline når vi træner apporteringer ved jagthundetræningen, de er så nemme at tage af og på ;-) og hunden risikerer ikke at sidde fast i grene med halsbåndet eller selen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder fandme godt.

 

Og ja, det er svært at forstå præcist med den del, men det lyder ret klart og præcist ang. kvælerhalsbånd!

 

Alle halsbånd og seler kan jo i grunden være både skadende og ubehagelige, hvis brugt forkert eller introduceret forkert, men de ting, der decideret er skabt til at regulere adfærd ved at skabe ubehag, er nok dem der menes. Tænker jeg?

 

Det var også min tanke.. Altså at det er de redskaber som direkte er lavet til at forudsagde smerte eller ubehag der er blevet forbudte.

 

Jeg tror ikke at haltien er forbudt? Det kunne jeg ikke forestille mig, den er jo ikke lavet til at skulle gøre hunden skade... Grunden til man bruger en halti er jo at styrer hunden fra hvor den er svagest, altså kan trække mindst... Hvor kvælerhalsbånd f.eks. er lavet i forhold til at stoppe lufttilførslen=ubehag for hunden når den trækker. Haltien er lavet til at hunden aldrig begynder at trække...

 

(Jeg har så også set langt flere tilfælde og forfærdelige episoder ved forkert brug af halti... Men igen jeg er heller ikke imod kvælerhalsbånd, hvis det bruges korrekt, og det er jo netop der problemet er, for folk bruger det ikke korrekt... Man kan f.eks. ikke lufte en hund med kvælerhalsbånd, for hunden skal gå på en bestemt side, i et bestemt tempo, og desuden holde hovedet oppe, for at man ikke risikere en forkert brug af halsbåndet.)...

 

Jeg har dog en snor med indbygget kvæl, som jeg altid har med mig når vi lufter og hundene render løs... Hvis vi render ind i andre hunde er den så let at smide på dem, eller på vores egen, fremfor at man skal stå og fedte med en karabinhage :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et sidespørgsmål, har aldrig fattet hvad en retriver line er til ?? I mine øjne er den for kort til noget som helst ??

 

Jeg har faktisk lige googlet en retriever line, og kan se det er sådan en jeg har til Penny :5up: Altså vi bruger den når vi træner agility f.eks, så er det nemt lige at smide af og på, eller som skrevet har jeg den altid i lommen, når vi er ude og gå et sted hvor der er løse hunde... (Jeg bruger den IKKE til luftning, men fordi den er nem at bruge i tilfælde af at hunden skal have snor på hurtigt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk lige googlet en retriever line, og kan se det er sådan en jeg har til Penny :5up: Altså vi bruger den når vi træner agility f.eks, så er det nemt lige at smide af og på, eller som skrevet har jeg den altid i lommen, når vi er ude og gå et sted hvor der er løse hunde... (Jeg bruger den IKKE til luftning, men fordi den er nem at bruge i tilfælde af at hunden skal have snor på hurtigt)

 

Men måske er det bare mig der ikke fatter det, men hvordan er det hurtigere at sætte den over hovedet på en hund, end at klikke en kabine hage fast i selen ?? Giver det ikke ca det samme ?

 

En skriver hun bruger den til apport, det fatter jeg ikke ?? Altså hvordan ? Hvorfor skal hunden have en retriver line på, når den skal appotere ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Betyder det så også forbud med retriever liner? Det synes jeg godt nok ville være ærgerligt

 

Det tænkte jeg også straks, da jeg bruger denne retrieverline når vi træner apporteringer ved jagthundetræningen, de er så nemme at tage af og på ;-) og hunden risikerer ikke at sidde fast i grene med halsbåndet eller selen.

 

Ja, det vil jeg mene - i hvert fald imod retrieverliner, der ikke har et indbygget stop, som er placeret korrekt i forhold til hundens hals.

 

Og hvis de er - så er et halvkvæl m. line vel lige så godt? :-)

 

Men måske er det bare mig der ikke fatter det, men hvordan er det hurtigere at sætte den over hovedet på en hund, end at klikke en kabine hage fast i selen ?? Giver det ikke ca det samme ?

 

En skriver hun bruger den til apport, det fatter jeg ikke ?? Altså hvordan ? Hvorfor skal hunden have en retriver line på, når den skal appotere ??

 

Pointen er, at man tager halsbånd og line af hunden i én. Dermed sender man hunden ud i skoven for at apportere uden noget, der kan sætte sig fast i krat m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men måske er det bare mig der ikke fatter det, men hvordan er det hurtigere at sætte den over hovedet på en hund, end at klikke en kabine hage fast i selen ?? Giver det ikke ca det samme ?

 

En skriver hun bruger den til apport, det fatter jeg ikke ?? Altså hvordan ? Hvorfor skal hunden have en retriver line på, når den skal appotere ??

 

Det kan være farligt at have halsbånd på, hvis jagten foregår i meget tæt terræn. Hunden kan hænge fast i halsbåndet.

Derfor har jagthunde aldrig halsbånd på men i stedet retrieverliner

Link til indlæg
Del på andre sites

Men måske er det bare mig der ikke fatter det, men hvordan er det hurtigere at sætte den over hovedet på en hund, end at klikke en kabine hage fast i selen ?? Giver det ikke ca det samme ?

 

En skriver hun bruger den til apport, det fatter jeg ikke ?? Altså hvordan ? Hvorfor skal hunden have en retriver line på, når den skal appotere ??

 

Rent apporteringsmæssigt har jeg ingen erfaring.

 

Men jeg synes, specielt om vinteren at det er svært med karabinhage, hvis man har handsker på f.eks. Og så har alle vores hunde meget pels, så man skal altid rode rundt i pelsen, for at undgå at klipse en tot hår fast... Så bare mega meget nemmere lige at smide en snor om halsen på hunden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det vil jeg mene - i hvert fald imod retrieverliner, der ikke har et indbygget stop, som er placeret korrekt i forhold til hundens hals.

 

Og hvis de er - så er et halvkvæl m. line vel lige så godt? :-)

 

 

 

Pointen er, at man tager halsbånd og line af hunden i én. Dermed sender man hunden ud i skoven for at apportere uden noget, der kan sætte sig fast i krat m.m.

 

Jeg har også mange halvkvæl, men er nu stadig meget glad for mine retrieverliner. hvis hunden ikke trækker, så kvæler en kvæl jo ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det man forbyder er halsbånd der volder snerte, eller kan bremse lufttilførslen til hunde eller føre till panik. Altså også kvælerhalsbånd uden stop. Desuden forbydes gadgets der sprøjter duftessenser på hunden når den gør, samt andre foranstaltninger der forhindrer hunden i at gø.

For hestes vedkommende forbydes rullekur, i artiklen skrives at det er første sted i verden det sker.

 

Jeg har set hunde gå i panik over en Halti, ved ikke om de derved forbydes. Lovformuleringen forekommer mig noget bred på det område.

 

Lille rettelse ;) det man forbyder er halsbånd som volder smerte, og halsbånd, som fx kvælerhalsbånde uden stop fordi de kvaler hunden og satter hunden i panik,

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også mange halvkvæl, men er nu stadig meget glad for mine retrieverliner. hvis hunden ikke trækker, så kvæler en kvæl jo ikke.

 

Man kan sagtens få retriever liner med stop, så det problem er løst. De er fuldstændig magen til de andre, har bare en flyt bar stop funktion.

 

Well, she said it :5up:

 

Synes det er så godt, de ting bliver forbudt - for selv om nogle mener, at have opdraget deres hunde godt nok, til at det er forsvarligt at sætte sådan et på den - så er der dælme en kæmpe overflod af folk, der ikke aner nok og dermed forvolder smerte og skade på deres hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...