Hop til indhold

Hvor længe inden renlig?


Johnson
 Share

Recommended Posts

Hej med jerVi fik vores hvalp (en vinterhvalp skal siges) d. 20 dec.

Vi er spændt på at høre hvor længe der gik inden jeres hvalpe blev renlige? Altså vi er klar over der kan forkomme uheld hele livet som sådan., men inden den er nogenlunde godt renlig.

Lad mig høre nogle erfaringer :)

(Er klar over det tager lidt længere tid her om vinteren kontra en sommerhvalp.)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg fik først min hvalp som 12 ugers. Her kunne han fint holde sig nogle timer om dagen og det meste af natten. Men der sker også rigtig meget fra de 8 til 12 uger. i starten luftede vi hver anden-tredje time i dagtimerne. siden fik han blot færre og færre uheld og helt renlig var han vel omkring de 5 mdr. her gik vi dog stadig flere små tisseture, end vi gør nu, hvor han er voksen. så væbn jer med tålmod og rodalon :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver bestemt ikke at tage længere tid for en vinterhvalp, og i år er det jo nærmest ikke vinter, så den kan ikke bruges som undskyldning :-)

 

Hvor langt tid det tager afhænger af hvor meget hvalpens opdrætter har koncentreret sig om den del og om hvor opmærksom man selv efterfølgende er på hvalpens små signaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hvalp på 8 mdr. er næsten renlig. Vi skal stadig være obs. på når hun går uroligt rundt, men ellers er hun faktisk renlig om dagen men både tisser og pøller som regel lidt om natten. Desuden har hun en rigtig træls vane med at tisse på håndklæder hvis de ligger på gulvet... Fordi hun har lært det som helt lille hvalp.

 

Vi fik Lily hjem da hun var ca. 10 uger gammel sidst i juli måned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er ektremt individuelt. Min en ældste er enormt pernitten og nærmest katteagtih renlig. Hun var renlig allerede som 11 ugers. Og kan ikke få sig selv til at gøre noget som helst hvis hun mener hun er indenfor, fx under halvtg eller i ridehal.

 

nummer to er et lille svin. Kunne fx finde på at trmpe rundt i sit eget lort som hvalp, sove i sin kurv selvom hun havde tisset i den osv. Hun var knap 6 mdr før jeg begyndte at stol nogenlunde på hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Amocca, jeg har også oplevet at det er meget individuelt, en hund jeg passede meget en gang var stadig ikke renlig 1½ år gammel! Min den ældste var renlig da hun var 12 uger - hun kunne ikke holde sig så længe selvfølgelig, men hun sagde tydeligt til og holdt sig indtil hun kom ud. Min den yngste som er knap 6 måneder nu var længere tid om det og havde flere uheld, har faktisk ikke lige tænkt over hvornår hun blev renlig men vil gætte på at det var omkring 4 måneder - igen så kan hun ikke holde sig så længe, så hun kommer selvfølgelig ofte ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke var renlig, --med uheld selvfølgelig-- fra jeg fik hende -8 uger gammel.

 

Men det var fordi jeg fik hende d. 31 maj, midt i en ret varm og tør periode. Hun var "pottetrænet" hos opdrætter, hvor hvalpene var ude flere timer daglig sammen med de voksne hunde fra de var 5-6 uger. Og da hun så kom her, så lod jeg bare terrassedøren stå åben døgnet rundt. Gårdhaven er indhegnet af et hvalpesikkert plankeværk. Og Silke var lige fra start mest tryg ved at søge ud i syrenbedet når hun skulle tisse.

 

Derudover var det alt for varmt i mit lille gårdhavehus med sydvendte vinduer, så vi tilbragte mange timer dagligt i de omkringliggende naturområder, hvor hun både snusede, legede, spiste og sov. Og ordnede toiletbesøgene.

 

Så det var først da hun var omkring ½ år, at vi begyndte at være inde og hjemme i normalt antal timer. Men vi gik stadig mange ture, så jeg tror ikke at der var flere uheld på det tidspunkt.

 

...Det kan godt være, at goldens er tidligere end andre racer... Jeg har i hvert fald aldrig før haft en hund, der forstod hvad renlighed gik ud på så tidligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min var renlig da hun var 9,5 uge, og gav selv tegn når hun skulle ud. Hun synes så også at tis og lort er vildt ulækkert, og er ved at dø hvis hun træder i noget:lol:

 

Bella flyttede ind i april, og det var virkelig en kold tid det år. Lidt ala nu. Så at det i kalenderen er vinter, har ikke så meget at sige. Holder med de andre - det er individuelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine de var renlige da de var 13 ugers alderen,:hjerte: men vi lægger også meget vægt på dette,ser utrolig mange hunde som i en voksen alder ikke er renlige:stupid:det viser bare at folk ikke er nok om deres hunde en hund skal ud hver 3-4 time og det er faktisk synd også skælder folk deres hund ud og dette.Sådan folk burde ikke have hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine de var renlige da de var 13 ugers alderen,:hjerte: men vi lægger også meget vægt på dette,ser utrolig mange hunde som i en voksen alder ikke er renlige:stupid:det viser bare at folk ikke er nok om deres hunde en hund skal ud hver 3-4 time og det er faktisk synd også skælder folk deres hund ud og dette.Sådan folk burde ikke have hund.

 

mener du at en voksen, renlig hund skal ud hver 3-4 time? det burde da slet ikke være nødvendigt. men du har da ret i, at renlighed handler meget om, at man er meget omhyggelig med at komme ud med dem, mens de er små.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine de var renlige da de var 13 ugers alderen,:hjerte: men vi lægger også meget vægt på dette,ser utrolig mange hunde som i en voksen alder ikke er renlige:stupid:det viser bare at folk ikke er nok om deres hunde en hund skal ud hver 3-4 time og det er faktisk synd også skælder folk deres hund ud og dette.Sådan folk burde ikke have hund.

 

Øhm, du taler ikke om voksne hunde her, vel? Mine kan snildt holde sig 12 timer hvis det skal være...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror de fleste hunde faktisk er renlige, hvis ejeren er hurtig nok... Vi havde en 7 ugers hvalp der var renlig... Og Rika var renlig da hun flyttede ind som 10 ugers... Men begge kunne da tisse indenfor.... Hvis vi f.eks. ikke fik dem ud når de havde sovet, eller hvis vi ikke luftede dem hver 3-4 time...

 

Men det handler jo også bare om at hunden skal lærer at vise når den vil ud, og at vi skal læse vores hunds signaler....

 

Dertil sagt vil jeg mene at man kan opleve at ens hund har uheld indtil de er 10-14 måneder, og dette er helt normalt... (Og man kan jo endda opleve det senere også, f.eks. hvis hunden får diarré eller på anden måde bliver syg)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal man jo også skelne mellem om ejeren er renlig - eller hunden.

 

Jeg mener en hvalp er renlig når den gør opmærksom på at den gerne vil ud fordi den skal besørge. Og at hvis man lige ser det med det samme kan holde sig en 5-10 minutter. Så skulle den opmærksomme hvalpe ejer helt kunne undgå uheld og hunden er renlig.

 

Jeg tror der er stor forskel på hvornår en hval kan holde på vandet længe nok - og indtil den kan det er det jo ejren der skal være renlig - lukke hvalpen ud, når den har leget, har spist, har sovet og når den går søgende rundt. hvis man er på dupperne kan 90% af uheldene undgås.

 

Mine hvalpe har typisk været helt renlige i 4 måneders alderen. Min kone har dog holdt dem renlige fra 8-ugers alderen. hun er meget renlig.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal man jo også skelne mellem om ejeren er renlig - eller hunden.

 

Jeg mener en hvalp er renlig når den gør opmærksom på at den gerne vil ud fordi den skal besørge. Og at hvis man lige ser det med det samme kan holde sig en 5-10 minutter. Så skulle den opmærksomme hvalpe ejer helt kunne undgå uheld og hunden er renlig.

 

Jeg tror der er stor forskel på hvornår en hval kan holde på vandet længe nok - og indtil den kan det er det jo ejren der skal være renlig - lukke hvalpen ud, når den har leget, har spist, har sovet og når den går søgende rundt. hvis man er på dupperne kan 90% af uheldene undgås.

 

Mine hvalpe har typisk været helt renlige i 4 måneders alderen. Min kone har dog holdt dem renlige fra 8-ugers alderen. hun er meget renlig.

 

vh PBC

 

:sjov:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie havde allerede gjort store fremskridt efter få uger (vi fik ham da han var 8 uger). - i dag er han 5 mdr og kan ikke huske hvornår han sidst har haft et uheld indenfor, men vil tro at det er en måned siden måske. I dag er vi nok ude at tisse med ham ca. hver 3-4 time afhængig af hans eget mønster og signaler og vores hverdag. En normal dag er han ude ca. kl. 5 (fordi vi står tidligt op herhjemme) kl 9, kl. 12, kl. 16. kl 19. og så lige inden sengetid... Da jeg går hjemme sygemeldt lige nu, kommer han ud om formiddagen også og er generelt mere aktiv hele dagen igennem - de dage jeg er ude af huset ligger han bare og sover og har ikke uheld af den grund, så vil ikke tro den tur var nødvendig hvis man ikke gik hjemme.

I starten var det nok nærmere en gang i timen. Og så med ros når han gjorde det udenfor. Hver gang han havde sovet, leget, drukket eller spist. Og ja det var da hårdt arbejde, især når man bor på 2. sal og skal bære ham op og ned, men det betalte sig hurtigt :blink: Så bare klø på med træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...