Hop til indhold

Broweiler, Pudel, broholmer, shangpei osv


Aslan
 Share

Recommended Posts

Aaarh, de begrænsninger er vist ikke ret mange, hva..? Og hvad de forskellige holdninger og behov angår, så burde der sgu findes racer nok i dag, til at man kan finde en race der passer - hvis folk kunne forstå at kigge på hundenes indre, og ikke gå så meget op i det ydre!

 

Selvfølgelig vil det altid være at foretrække at man avler på sunde dyr, men det er vel ikke helt det tråden handler om? Der er sikkert mange der avler blandingshunde på en meget fornuftig måde, men nu handler det jo om at konstruere nye racer, og det er jo en helt anden sag.

 

Og så længe du ser dem som "sunde blandings hunde" så vil de aldrig blive til nye racer.... Labradoodlen er jo et forsøg på at lave en ny race, også selvom ophavsmanden droppede det... Så har andre overtaget og forsøger stadig, og de er faktisk noget dertil hvor det ikke bare er "puddel med labrador"-hunde de brugr... Jo vist findes der et antal hundehandlere og useriøse som tror det foregår sådan.... Men der findes også folk som avler to helt sorte hunde som vejer ca. 30 kg på hinanden og kalder dem labradors.... Den slags folk vil altid finde... Uanset hvilken race der er tale om...

 

Og selvfølgelig kan folk da tænke på det ydre... F.eks. har jeg fundet ud af at jeg er begrænset af størrelsen, jeg vil ikke have en stor hund igen. Og jeg er skam helt enig at i langt de fleste tilfælde kan jeg ikke se nogen som helst grund til at starte en ny race (Jeg ville aldrig gøre det). Men jeg kan ikke sidde og dømme om andre ikke skulle have lysten til det, og hvis de kan finde en grund og et godt mål, så synes jeg skam det er helt okay. Også selvom der måske er en race der minder om det; Whatever they want.

 

Jeg kan ikke se hvorfor det er forkert at man i dag forsøger at lave en ny race. Hvis, som jeg nævnte, man har et mål, avler på sunde hunde og gør det seriøst.

 

I mine øjne er det useriøst at lave et kuld hvalpe, bare for at sælge dem... Hvis man ikke selv vil beholde hvalp(e), se udviklingen osv. også selvom der er en DKK stamtavle på hvalpene....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En ny race, som jeg er helt vild med, er Tamaskan dog - jeg ville vildt gerne have sådan en engang! Første kuld var fra 2002 og i november sidste år, blev det så en anerkendt race i USA. Men den har heller ikke et fjolledumt designernavn og der var et klart formål, med at fremavle denne smukke "ulv".

Link til indlæg
Del på andre sites

En ny race, som jeg er helt vild med, er Tamaskan dog - jeg ville vildt gerne have sådan en engang! Første kuld var fra 2002 og i november sidste år, blev det så en anerkendt race i USA. Men den har heller ikke et fjolledumt designernavn og der var et klart formål, med at fremavle denne smukke "ulv".

 

Hvad er formålet? :hmm:

 

Jeg kan ikke se det forkerte i at avle nye racer... Også er navnet i mine øjne ret ligegyldigt, hvis avlen er seriøs :vedikke:

 

Jeg tror ikke på vi har nok racer nødvendigvis... Og kan ikke se hvad det skader at lave et større udvalg, hvor folk måske faktisk kan få en hund der passer BEDRE endnu til dem :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er formålet? :hmm:

 

Jeg kan ikke se det forkerte i at avle nye racer... Også er navnet i mine øjne ret ligegyldigt, hvis avlen er seriøs :vedikke:

 

Jeg tror ikke på vi har nok racer nødvendigvis... Og kan ikke se hvad det skader at lave et større udvalg, hvor folk måske faktisk kan få en hund der passer BEDRE endnu til dem :vedikke:

 

 

Selvom det er farligt at sammenligne så er det jo lidt det samme som med biler, tøj, computere osv.

Så må vi også stoppe med at finde nye slags bukser, for der findes jo masser allerede... Og biler fungere jo også, og der er da også en bil for alles smag, så hvorfor skulle der komme nye slags?

 

Problematikken med navnet er når man kalder det en: Labradoodle, så vil det altid henvende sig til at det er en blanding af en labrador og en puddel. Og så er det netop svært at komme væk fra den del af racen, fordi folk vil begynde at krydse labrador og pudler, og hævde at det er en labradoodle....

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom det er farligt at sammenligne så er det jo lidt det samme som med biler, tøj, computere osv.

Så må vi også stoppe med at finde nye slags bukser, for der findes jo masser allerede... Og biler fungere jo også, og der er da også en bil for alles smag, så hvorfor skulle der komme nye slags?

 

Problematikken med navnet er når man kalder det en: Labradoodle, så vil det altid henvende sig til at det er en blanding af en labrador og en puddel. Og så er det netop svært at komme væk fra den del af racen, fordi folk vil begynde at krydse labrador og pudler, og hævde at det er en labradoodle....

 

Enig.... Jeg arbejder netop også til daglig med avl af mus.. Tror vi har noget med... :hmm: minimum 150???.. stammer.. som krydses osv, og kan ændres i små ting på... Men vi leder da stadigvæk efter nye :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig forstået hvorfor man ikke må lave nye racer, hvis man gør det på en forsvarlig måde med raske, testede dyr.

 

Om det er fordi man gerne vil have en hund der ligner en ulv med et temperament som golden eller om man ønsker at lave en race der er perfekt til en ny hundesport, en ny måde at gå på jagt på eller hvad end formålet måtte være.

 

At der er 400 racer at vælge mellem allerede, kan jeg ikke se er et argument for ikke at lave flere, hvis nu der ikke er en der passer til det ønskede formål eller man ønsker en race der ar anderledes skruet sammen en dem der findes i dag.

 

Der er masser af de racer, der findes i dag, der måske ikke længere er egnede til det formål de oprindeligt blev lavet til eller de er efterhånden blevet for ekstreme og usunde til at man vil have dem. Det kunnevære en anden grund til at lave nye racer.

 

Personligt kunne jeg godt tænke mig en whippet, der var en smule mere træningsegnet og lidt mindre doven og hvis den havde langt hår og ikke frøs udenfor om vinteren ville det være rigtig dejligt (hov, det lyder næsten som en border collie :blink:).

 

Eller en terrier der er aktiv lærenem og jagtivrig men uden stridbarhed overfor andre hunde, helt med sort pels der kan klare et vintervejr.

 

Dog har jeg ikke selv planer om at lave nye racer eller at købe andet end dkk-hunde i fremtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo ingen tvivl om at udseendet efterspørges af mange. Inklusive mig selv:genert:

 

Igen, schæferen er en ung race, og alligevel er der to meget forskellige grene. De mennesker der går efter arbejdslinierne, er begyndt at efterspørge udseendet også. Fx har Milder Batmusen jo hentet det smukkeste eksemplar i Frankrig. Han har arbejdshundens egenskaber, og så er han bare uendelig smuk. Og jeg ved at mange opdrættere herhjemme forsøger at få lidt mere markante farver i arbejdslinierne, og samtidig gerne vil have lidt mere længde på pelsen. Og jeg indrømmer at jeg da har svært ved at se mig selv med en klassisk grå schæfer. Jeg elsker deres egenskaber, men vil da klart foretrække en med et udseende som Bellas eller Goofeys:lun:

 

Igen, hvis der bruges sunde hunde med et temperament der matcher, så synes jeg da bare at man skal gå igang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er to mennesker, som kan enes om at netop en bestemt kombination af egenskaber mangler hos alverdens hunderacer, så kan de skabe en ny race, og hvorfor skulle de ikke det? Det er sådan, det er blevet gjort altid.

Det er ikke sådan, "man har gjort altid". Man har derimod kigget på det enkelte individ, beundret dets egenskaber (sikkert oftest jagt- eller hyrdeegenskaber) og så har man ønsket sig en hvalp af dette individ. Ikke for at skabe en ny race, men for at få overført netop dette individs talenter til et kuld hvalpe.

 

Jeg er ikke imod, at man ønsker at skabe en ny race, men jeg tror, at det er vanskeligt. Lidt i stil med fiflerier med planter, hvor man stadig er nødt til at anvende F1-generationen, hvis man ønsker bestemte egenskaber/udseende.

 

Hvorfor er det bedre at lave om på en eksisterende race end det er at lave en helt ny, som fra starten har de egenskaber, der er ønskværdige for samtidens hundeejere. Jeg kan ikke forestille mig andre argumenter for det end simpel gumpetung konservatisme

Fordi det åbenbart er vanskeligt at lave en ny race, som udover de ønskede egenskaber også besidder samme udseende. Hver gang. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

De nye racer har også et formål. Vi går ikke længere på jagt eller ud at hyrde for at tjene til føden, så mange af de egenskaber, der blev fremavlet som nyttige i fortiden, er ikke længere så nyttige for flertallet af hundeejere. Nogle er endda direkte uønskede. Det betyder at en del gamle racer enten vil uddø eller ændre sig så væsentligt, at det strengt taget ikke er den samme race mere. Man kan med en vis ret sige at det allerede er sket.

Hvorfor er det bedre at lave om på en eksisterende race end det er at lave en helt ny, som fra starten har de egenskaber, der er ønskværdige for samtidens hundeejere. Jeg kan ikke forestille mig andre argumenter for det end simpel gumpetung konservatisme :vedikke:

 

for en gangs skyld i den slags debatter, er jeg faktisk enig med dig. For debattens skyld vil jeg dog ikke udvide/fortsætte på den. Men grundlæggende enig

 

 

 

Men idéen var jo god nok, og bare fordi HAN ikke kunne betyder det jo ikke at ingen andre kan.

øhm. Jo. Det gør det rent faktisk.

For årsagen til at det slet ikke kan lade sig gøre, er at der ikke findes allergivenlige racer. Der findes allergivenlige individer, men ikke racer.

Noget man fandt ud af allerede dengang, og en hovedårsag til at ideen blev forkastet.

En anden årsag var at det reelt var meningsløst. De egenskaber man ønskede(ønsker) i en servicehund, findes i rigt mål allerede. AT spytte labradoodles ud, forbedrede ikke egenskaberne. Snarere tværtimod har det vist sig et par årtier senere.

 

Der er (stadig) intet seriøst i avlen af labradoodles. Hvilket burde stå klart hvis man undersøger den mest "seriøse" avlsforening for doodles, og hvad deres avlskrav egentlig ér.

f1 afkom bruges stadig. Efter adskillige årtiers avl, er man stadig ikke kommet videre end dét. Og det kommer man heller ikke, så længe man tillader det.

Link til indlæg
Del på andre sites

øhm. Jo. Det gør det rent faktisk.

For årsagen til at det slet ikke kan lade sig gøre, er at der ikke findes allergivenlige racer. Der findes allergivenlige individer, men ikke racer.

Noget man fandt ud af allerede dengang, og en hovedårsag til at ideen blev forkastet.

En anden årsag var at det reelt var meningsløst. De egenskaber man ønskede(ønsker) i en servicehund, findes i rigt mål allerede. AT spytte labradoodles ud, forbedrede ikke egenskaberne. Snarere tværtimod har det vist sig et par årtier senere.

 

Der er (stadig) intet seriøst i avlen af labradoodles. Hvilket burde stå klart hvis man undersøger den mest "seriøse" avlsforening for doodles, og hvad deres avlskrav egentlig ér.

f1 afkom bruges stadig. Efter adskillige årtiers avl, er man stadig ikke kommet videre end dét. Og det kommer man heller ikke, så længe man tillader det.

 

Men fordi det er din og nogle andres holdning, kan der sagtens findes andre som synes deres avl er seriøst. Derfor synes jeg det er dybt respektløst at sige at på ingen måde kan man avle det seriøst.

 

Man kan også avle blandingshunde seriøst for den sags skyld, det kommer an på personen selv og hvad personens mål er. Og bare fordi racen stadig er under udbygning så er den igen ikke seriøs? SUK altså, alt starter et sted, jeg må indrømme jeg er trist på folks vegne over at initiativ og nytænkning er så forkert.... Og ikke mindst at folk kan synes det er okay at diktere hvad andre må have som mål og finde seriøst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis målet ér, at man ikke kommer ud over at anvende 1. generations blandinger i avlen, for at have bare en smule styr på hvad produktet bliver, og hvis målet ér at afkom helst skal steriliseres inden salg, og hvis målet ér at tage ågerpriser for dét..... Go ahead. Det er nemlig dét de større doodle-foreninger ønsker og bakker op om.

 

Men der er ikke noget brugsmæssigt formål for produktet. Ideen bag, som jeg absolut kun kan tage hatten af for, er for længst faldet til jorden, fordi det beviseligt ikke har kunnet lade sig gøre, og fordi det beviseligt ikke har fungeret bedre end hvad man allerede havde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis målet ér, at man ikke kommer ud over at anvende 1. generations blandinger i avlen, for at have bare en smule styr på hvad produktet bliver, og hvis målet ér at afkom helst skal steriliseres inden salg, og hvis målet ér at tage ågerpriser for dét..... Go ahead. Det er nemlig dét de større doodle-foreninger ønsker og bakker op om.

 

Men der er ikke noget brugsmæssigt formål for produktet. Ideen bag, som jeg absolut kun kan tage hatten af for, er for længst faldet til jorden, fordi det beviseligt ikke har kunnet lade sig gøre, og fordi det beviseligt ikke har fungeret bedre end hvad man allerede havde.

 

Men det er jo ikke et mål?

 

Det svarer til at sige at målet med en schæfer er dårlige hofter, og målet med en labrador er overvægt? Det giver jo ingen mening. At der stadig bruges frisk blod er jo netop for at finde den bedste måde at kontrollere på hvordan racen udvikler sig, det er en NY race de bliver NØD til at have blodet et sted fra og derfor må man jo tage andet end...

 

(Et andet tilfælde er f.eks. Broholmeren hvor der også er set at der tages hunde som ikke har stamtavle, og kan benyttes i avlen alligevel, på baggrund af diverse udstillinger og dispensationer). Man kan ikke bare krydse en labrador og en puddel og KUN bruge de ti hvalpe der kom der... Så får man jo noget værre indavl, derfor er det klart at man i en opstartsfase bliver nød til at tilføre blod.

 

Og det er ikke et MÅL at sælge hundene steriliseret, dette er en måde at kontrollere avlen på, og det faktum at der ikke skal avles her der og alle vegne på dem. Alternativt kan vi igen kigge på Broholmeren hvor der også laves ventelister og forholdsvis sælges til folk der ønsker at hjælpe i avlsarbejdet.

 

Jeg gider ikke sidde og forsøge at forsvarer en labradoodle og at man opdrætter den race, det er slet ikke hvad det handler om for mig. Det handler om at JEG ikke kan dømme andres mål og hvad de synes er et godt mål.

 

Lige så vel som jeg ikke kan sidde og sige hvad DEN perfekte hund er; For hvad jeg synes er godt i en hund, synes andre måske ikke er godt...

 

Så lad os dog bare blive enige om at når alt kommer til alt, så skal folk avle på sunde og raske hunde og med et formål. Lad det være op til folk selv om de kan retfærdiggøre deres formål, men vi kan altid kigge på diverse røngten og tests og tjekke at hundene er sunde og raske!

Link til indlæg
Del på andre sites

I al udvikling, vil der forekomme blindgyder, som fx Labradoodles, eller goldencocker som er en fortrinelig 1. generationshund, men som er for usikker at avle videre på, til at det i sig selv kan blive en race. Andre blandinger har fungeret langt bedre og er med årene blevet en selvstændig, stabil race, men måske så med andre problemer, som fx. schæferen. Nogle racer burde efter min mening, helt forbydes at avle på, pga meget store sundhedsproblemer, som fx. alt for korte snuder, al for stor procent dårlige hofter eller andet, som er ren dyreplageri.

 

Det ER det samme som med al mulig anden udvikling, at man aldrig når til et punkt, hvor man siger; Næ, ved i hvad - nu er vi dér, hvor vi er tilfredse og udvalget er stort nok. Sproget, teknologien, mennesket og dyrearterne udvikler sig - og ikke altid styret af os mennesker - naturen klarer det også fint selv.. Evolution, i ved :)

 

Naturligvis er det bedst at have et godt formål med at udvikle en ny race, men det kan jo også falde til jorden, for én ting er teori, en anden er praksis - andre gange kan det være et ups-kuld, der viser lyset..

Link til indlæg
Del på andre sites

I al udvikling, vil der forekomme blindgyder, som fx Labradoodles, eller goldencocker som er en fortrinelig 1. generationshund, men som er for usikker at avle videre på, til at det i sig selv kan blive en race. Andre blandinger har fungeret langt bedre og er med årene blevet en selvstændig, stabil race, men måske så med andre problemer, som fx. schæferen. Nogle racer burde efter min mening, helt forbydes at avle på, pga meget store sundhedsproblemer, som fx. alt for korte snuder, al for stor procent dårlige hofter eller andet, som er ren dyreplageri.

 

Det ER det samme som med al mulig anden udvikling, at man aldrig når til et punkt, hvor man siger; Næ, ved i hvad - nu er vi dér, hvor vi er tilfredse og udvalget er stort nok. Sproget, teknologien, mennesket og dyrearterne udvikler sig - og ikke altid styret af os mennesker - naturen klarer det også fint selv.. Evolution, i ved :)

 

Naturligvis er det bedst at have et godt formål med at udvikle en ny race, men det kan jo også falde til jorden, for én ting er teori, en anden er praksis - andre gange kan det være et ups-kuld, der viser lyset..

 

Lige præcis! Alle har jo ret til at drømme og have mål, og mange mål når aldrig at blive til noget, det betyder ikke at målet nødvendigvis ikke var seriøst!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en ret selvmodsigende, og meningsløs argumentation, Shii.

 

Der VAR en seriøs idé bag labradoodle. En idé der viste sig ikke at være mulig, af førnævnte årsager. Og så skulle man ligesom tro den var lukket dér, men nej.

Frem kom hvalpefabriker og andre der kunne bruge navnet labradoodle... Ikke for at skabe en ny race, ikke for at forbedre avlen (for forbedre ift. hvad? Og hvad ville man i så fald forbedre?)

Nej. Man kunne bruge PR'en der allerede var i gang, til at promovere ens blandingsavl, og tage kassen for det.

 

Og sig nu ikke det ikke VAR tilfældet. For det her er historie, og dermed en kendsgerning. Iøvrigt én af årsagerne til at skaberen af hele misæren i dén grad fortryder han overhovedet kom på at kalde hans forsøg for "labradoodle".... for nu var en ny trend opstået.

 

Ud af alt det her, er så opstået en masse grupperinger, foreninger og hvad har vi. Rimelig fælles for dem alle, er at de anbefaler at man steriliserer hvalpene inden salg.

"for at kontrollere avlen..." siger du? Ja. I dén grad. Mindre udbud, større efterspørgsel, dyrere hunde.

Vis mig en opdrætter af labrador der steriliserer hvalpene inden salg (8 uger gamle!!) som ikke ville få rykket hovedet af skulle h*n nogensinde vove den indenfor døren til HF. Eller nogen anden race, f.eks.

EN anden årsag kan være (hvad der i øvrigt også står på et par foreningers hjemmesider) at kontrollere HVEM der får lov at avle, for at sikre at det kun er den rette type person der får lov til dette. Hvad skal skjules da?

 

EN race under opbygningsfasen? Næppe. 26 år er gået. Og man er ikke nået længere i dag, end man var for 21 år siden. Dels fordi opdrættet til stadighed baseres på 1. generations krydsninger, dels fordi man steriliserer alt, og dels fordi der slet ikke arbejdes hen mod en ny race. Det er nemlig tilsyneladende slet ikke målet, hvis det var, så havde man nok nået lidt mere og lidt længere de sidste 21 år, end man gjorde de første 5.

 

VAR, er ikke det samme som er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en ret selvmodsigende, og meningsløs argumentation, Shii.

 

Der VAR en seriøs idé bag labradoodle. En idé der viste sig ikke at være mulig, af førnævnte årsager. Og så skulle man ligesom tro den var lukket dér, men nej.

Frem kom hvalpefabriker og andre der kunne bruge navnet labradoodle... Ikke for at skabe en ny race, ikke for at forbedre avlen (for forbedre ift. hvad? Og hvad ville man i så fald forbedre?)

Nej. Man kunne bruge PR'en der allerede var i gang, til at promovere ens blandingsavl, og tage kassen for det.

 

Og sig nu ikke det ikke VAR tilfældet. For det her er historie, og dermed en kendsgerning. Iøvrigt én af årsagerne til at skaberen af hele misæren i dén grad fortryder han overhovedet kom på at kalde hans forsøg for "labradoodle".... for nu var en ny trend opstået.

 

Ud af alt det her, er så opstået en masse grupperinger, foreninger og hvad har vi. Rimelig fælles for dem alle, er at de anbefaler at man steriliserer hvalpene inden salg.

"for at kontrollere avlen..." siger du? Ja. I dén grad. Mindre udbud, større efterspørgsel, dyrere hunde.

Vis mig en opdrætter af labrador der steriliserer hvalpene inden salg (8 uger gamle!!) som ikke ville få rykket hovedet af skulle h*n nogensinde vove den indenfor døren til HF. Eller nogen anden race, f.eks.

EN anden årsag kan være (hvad der i øvrigt også står på et par foreningers hjemmesider) at kontrollere HVEM der får lov at avle, for at sikre at det kun er den rette type person der får lov til dette. Hvad skal skjules da?

 

EN race under opbygningsfasen? Næppe. 26 år er gået. Og man er ikke nået længere i dag, end man var for 21 år siden. Dels fordi opdrættet til stadighed baseres på 1. generations krydsninger, dels fordi man steriliserer alt, og dels fordi der slet ikke arbejdes hen mod en ny race. Det er nemlig tilsyneladende slet ikke målet, hvis det var, så havde man nok nået lidt mere og lidt længere de sidste 21 år, end man gjorde de første 5.

 

Så læs dog hele tråden, ÅH DU GODESTE ALTSÅ!

 

Pak dog dine hvalpefabrikker væk, der findes sgu folk der skamavler labradors og skider dem ud i lorte kvalitet, betyder det at labrador racen er totalt useriøs?

 

Nej det betyder at HVALPEFABRIKKER SKULLE FORBYDES uanset om de kalder det labrador, labradoodle eller designer vuffer! Hvalpefabrikker ER useriøse, det har jeg aldrig modsagt.

 

Men JEG kender PERSONLIGT en opdrætter af de såkaldte labradoodles, som jeg anser for at være ganske seriøs i sit opdræt, og hun behandler sine hunde super godt. At JEG synes det måske er en tåbelig idé, behøve sikke at betyde at HUN synes det. Og JEG synes at det er USSELT at bare fordi JEG har en holdning, så skal alle andres absolut være forkerte!

 

Der er sgu plads til os alle, så længe vi behandler vores hunde ordentligt, og tager de hvalpe vi sætter i verden seriøst og sørger for de har et formål!

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, de aller fleste herinde ville vel synes bedre om et seriøst opdræt af gadekryds end skodavl på tavlehunde, der tror jeg sgu vi er enige. Men nu var det jo ikke det der var meningen med tråden, men dette:

Men nu til mit spørgsmål:

 

Hvori ligger forskellen at man i år XXXX begyndte at lave en pudel, og at man i år 2007 (plus minus det løse) ville lave en broweiler?

 

Jeg prøver at forstå, hjælp mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så læs dog hele tråden, ÅH DU GODESTE ALTSÅ!

 

Jeg HAR læst hele tråden. Måske DU skulle læse hele indlægget.....

 

Og for den sags skyld også HELE indlægget der kom før dét.

 

Jeg er sådan set røvligeglad med om du kender én avler der fremstår seriøs. Jeg forholder mig til hvordan det generelt ser ud, med netop dén blanding. Ikke blot ved avlerne, men så sandelig også ved de foreninger de avler under.

 

Men du mener så at det er tegn på seriøsitet når man på næsten 3 årtier, endnu ikke er kommet længere end 1. generations blandinger.

Det er også tegn på seriøsitet hvis man som hovedregel steriliserer alle hvalpe der skal sælges inden salg. (altså som 8 ugers)

Det er også et tegn på seriøsitet at forlange tæt på dobbelt pris af hvad renracede labber og pudler koster med tavle og hele molevitten.....for en 1. generations blanding der er steriliseret, på trods af at der faktisk ikke ér noget mål med avlen.

 

Ok....

Så ved vi ligesom hvor du står.

 

 

 

du godeste altzå!!

 

 

 

 

 

 

 

forskellen som jeg ser det Korvis, ligger i om der er et reelt formål. Det er der sjældent i dag, andet end "den ser sød ud"

Link til indlæg
Del på andre sites

 

forskellen som jeg ser det Korvis, ligger i om der er et reelt formål. Det er der sjældent i dag, andet end "den ser sød ud"

Ja, det er vel også dér jeg selv står... Kan ikke helt se at der er et reelt behov for nye racer, der burde allerede være "noget for enhver smag". Allergihunde kan jeg ét eller andet sted se en mening i at man prøver at lave, og servicehunde er jo også et nyt "arbejdsområde" hvor jeg sagtens kan se et behov. Ved dog ikke om man prøver at lave "den perfekte servicehund", eller om den allerede findes, i f.eks. lab/golden eller hvad der nu bruges...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg HAR læst hele tråden. Måske DU skulle læse hele indlægget.....

 

Og for den sags skyld også HELE indlægget der kom før dét.

 

Jeg er sådan set røvligeglad med om du kender én avler der fremstår seriøs. Jeg forholder mig til hvordan det generelt ser ud, med netop dén blanding. Ikke blot ved avlerne, men så sandelig også ved de foreninger de avler under.

 

Men du mener så at det er tegn på seriøsitet når man på næsten 3 årtier, endnu ikke er kommet længere end 1. generations blandinger.

Det er også tegn på seriøsitet hvis man som hovedregel steriliserer alle hvalpe der skal sælges inden salg. (altså som 8 ugers)

Det er også et tegn på seriøsitet at forlange tæt på dobbelt pris af hvad renracede labber og pudler koster med tavle og hele molevitten.....for en 1. generations blanding der er steriliseret, på trods af at der faktisk ikke ér noget mål med avlen.

 

Ok....

Så ved vi ligesom hvor du står.

 

 

 

du godeste altzå!!

 

 

 

 

 

 

 

forskellen som jeg ser det Korvis, ligger i om der er et reelt formål. Det er der sjældent i dag, andet end "den ser sød ud"

 

Jeg citere lige mit første indlæg, og min konklussion i den:

 

Hvis man avler seriøst, med et mål og med sunde og raske dyr, så synes jeg egentlig at det er okay at man forsøger at lave en ny race...

 

Jeg udtaler på intet tidspunkt om det er seriøst hvordan man prissætter nye racer eller blandinger, det kommer da overhovedet ikke mig ved! (For den sags skyld kommer det ikke mig ved hvad en tavle puddel koster!) Jeg har IKKE udtalt mig om at ALT labradoodle avl er SERIØST, jeg har IKKE udtalt mig om at det er seriøst at sterilisere sine hunde før salg.

 

Jeg har sagt at hvis man AVLER SERIØST, så må DU, Bente, Johannes, Sarah og Julemanden vælge hvordan DE sætter deres mål hvordan DE vælger at avle seriøst, det skal jeg netop IKKE dømme. Jeg siger bare at der KAN findes seriøse opdrættere; Endda af helt kedelige blandingshunde, som ikke engang hedder Cavapoos eller andet designer agtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg har sagt at hvis man AVLER SERIØST, så må DU, Bente, Johannes, Sarah og Julemanden vælge hvordan DE sætter deres mål hvordan DE vælger at avle seriøst, det skal jeg netop IKKE dømme. Jeg siger bare at der KAN findes seriøse opdrættere; Endda af helt kedelige blandingshunde, som ikke engang hedder Cavapoos eller andet designer agtigt.

 

Jamen..?? Du siger altså at Sarah og Bente godt må vælge at sætte deres eget mål for hvordan de avler seriøst - hvis bare de AVLER SERIØST..?? Eller..?? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen..?? Du siger altså at Sarah og Bente godt må vælge at sætte deres eget mål for hvordan de avler seriøst - hvis bare de AVLER SERIØST..?? Eller..?? :vedikke:

 

Hvad du synes er seriøst avl, behøves ikke at betyde at JEG synes at det er seriøst, er hvad jeg siger.

 

Der er nogle generelle ting som jeg synes gør at det er okay at begive sig ud i en ny race og det er:

 

Sunde og raske hunde, dette skal selvfølgelig være baseret på dokumenteret og anerkendte tests.

 

Der skal være et mål med avlen.

 

--

 

Mine personlige holdninger er at det er ikke nok at man vil avle en kær hund, for dem findes der RIGTIG mange af. Som jeg har skrevet før kan JEG ikke se hvilken race JEG kunne finde på, og derfor kan jeg selvklart ikke komme med et eksempel på noget der ville retfærdiggøre, i min verden, at lave en ny race. Men det betyder ikke at der ikke findes andre som ikke kan have et seriøst mål med sin avl.

 

Det handler altså ikke om at man skal avle seriøst alene, men at man avler hen imod et mål. Om man forsøger at lave en ny race, eller man avler Danmarks ældeste race, det har ingen betydning for MIG. Så længe man avler ordentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er der egentlig galt med at avle en ny race, som primært har til formål at have et attraktivt udseende?

 

Der er da langt mere brug for og større efterspørgsel efter smukke hunde, som bare passer ind i en almindelig families hverdag, end endnu en super brugshund!

 

Faktum er jo, at de fleste hunderacer slet ikke passer ind i den hverdag vi helst ville give dem, og derfor kræver at vi går på kompromis mellem det vi helst vil, og det der er bedst for hunden.

 

Så kunne man selvfølgelig prøve at rette en eller anden race hen mod det ønskede, men hvad så med de der synes at den pågældende race er præcis som den skal være, og derfor ikke vil samarbejde? Så får man endnu en race der knækker over i flere linjer, og på et tidspunkt reelt er to forskellige racer, og så kunne man vel lige så godt lave en helt ny fra starten...

 

At der er eksempler på at det ikke er gået så godt, kan jeg ikke se som et argument for at man skal lade være med at prøve. Der er jo lige så mange, hvis ikke flere, eksempler på succeshistorier (f.eks. Schæfer og Golden retriever).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...