Hop til indhold

Broweiler, Pudel, broholmer, shangpei osv


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige deltaget i en "debat" på Fb.

 

En udtaler "hvad fuck sker der lige for folk"

Dette er sagt om dem der laver og gerne vil have anerkendt broweileren.

 

Personligt er det ikke jeg ville turde købe, fordi jeg er stødt på nogle ret..... temperamentsfulde rottweilere (ikke at det er alle der er det).

 

En anden udtaler "det er ikke seriøse opdrættere"

 

personligt kender jeg dem ikke, så jeg ved det jo ikke.

 

 

Men til gengæld spurgte jeg om man var bedre da man besluttede at lave pudlen? Shangpei? hårløs kinesere?

Sammenlignet med at ulven stammerfra ulven er vi jo med nogle racer ret lang væk fra ulven hehe.

Broholmeren er bla. lavet på hunde der hedder "broholmer lignende hunde" fra christiania :drille:

 

 

 

Men nu til mit spørgsmål:

 

Hvori ligger forskellen at man i år XXXX begyndte at lave en pudel, og at man i år 2007 (plus minus det løse) ville lave en broweiler?

 

Jeg prøver at forstå, hjælp mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg synes der er så mange forskellige hunderacer der hver især har deres at byde på. Hvorfor skabe flere ved at blande racer?

 

Og må man overhovedet bruge en registreret Broholmer uden for avlen? Min moster har en der var kryptokid og den måtte ikke blive kastreret, da den måske kunne fungere som avlsmateriale, da der er så få hunde.

 

For mig er forskellen her at det er noget der er gjort fordi de lige lød smart, og ikke fordi det var særlig velovervejet. Og så skal man jo huske på at der fx i pudlen er lagt flere generationers avlsarbejde i racen. Det er der jo ikke når man bare lige krydser to racer. Og så er der vel ikke tale om andet end en blanding(ikke jeg har noget i mod blandinger, vi har en skån en af slagsen i familien, men ham kalder vi altså ikke for en dansk svensk border:blink: Eller border gårdhund)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dengang de forskellige racer er opstået (de ældre i hvert tilfælde), så vil jeg mene, at de er opstået ved, at man har haft hunde med et specielt formål, og de, der var bedst til det formål avlede man videre på. Så har de efterhånden fået et mere uniformt udseende. Pudlen (som har eksisteret i over 500 år) blev brugt til jagt og apportering i vand. Det har mange avlet væk fra, men min egens instinkter fornægter sig ikke.

 

Hvad skulle formålet med en brorotte være....andet end udseendet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spørger hvad formålet er. ...de gamle racer havde en funktion, ud fra den kan man også regne nogenlunde med, i forhold til aktivering, sind og hvilke udfordringer man kan møde i forhold til det liv der leves i dag.

 

De forskellige jagt hunde har som regel deres oprindelse i forskellige lande, hvor grundmaterialet derfor har set forskelligt ud, til trods for ens funktion.

 

Så det giver fin mening, at de har Været forskellige af udseende, da der ikke blev udvekslet så mange hunde bla oversøisk i 1500 noget

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg synes det er lidt det samme som labradoodles osv.

 

Jeg synes det er fedt at nogen giver sig i kast med et stort arbejde og lave nye racer... Desværre ses det jo ofte bare som useriøst, men jeg synes du har helt ret... For alle racer er jo startet et sted...

 

At vi kunne sige at der allerede findes så mange racer, og der ikke er brug for nye... Tjoe, men det svarer til at vi siger at der findes nok typer kager, så hvorfor lave nye opskrifter? (OG selvfølgelig skal vi have flere typer kager!)

 

Hvis man avler seriøst, med et mål og med sunde og raske dyr, så synes jeg egentlig at det er okay at man forsøger at lave en ny race...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gøre mit bedste for ikke at ødelægge den gode stemning i tråden, men dette emne er altså tæt på at være min personlige kæphest :oops:

 

Jeg synes der er så mange forskellige hunderacer der hver især har deres at byde på. Hvorfor skabe flere ved at blande racer?

 

Det er jo standardargumentet, som kommer frem hver eneste gang. Jeg er ret sikker på at dengang der kun var 100 forskellige racer i verden, kunne man høre det samme argument - og da der var 200 - og 300 - og 308 - osv. osv.

Hvem bestemmer hvornår der er "nok"? Hvem bestemmer hvilke behov og lyster andre skal have? Hvis der er to mennesker, som kan enes om at netop en bestemt kombination af egenskaber mangler hos alverdens hunderacer, så kan de skabe en ny race, og hvorfor skulle de ikke det? Det er sådan, det er blevet gjort altid.

 

Jeg spørger hvad formålet er. ...de gamle racer havde en funktion, ud fra den kan man også regne nogenlunde med, i forhold til aktivering, sind og hvilke udfordringer man kan møde i forhold til det liv der leves i dag.

 

De nye racer har også et formål. Vi går ikke længere på jagt eller ud at hyrde for at tjene til føden, så mange af de egenskaber, der blev fremavlet som nyttige i fortiden, er ikke længere så nyttige for flertallet af hundeejere. Nogle er endda direkte uønskede. Det betyder at en del gamle racer enten vil uddø eller ændre sig så væsentligt, at det strengt taget ikke er den samme race mere. Man kan med en vis ret sige at det allerede er sket.

Hvorfor er det bedre at lave om på en eksisterende race end det er at lave en helt ny, som fra starten har de egenskaber, der er ønskværdige for samtidens hundeejere. Jeg kan ikke forestille mig andre argumenter for det end simpel gumpetung konservatisme :vedikke:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gøre mit bedste for ikke at ødelægge den gode stemning i tråden, men dette emne er altså tæt på at være min personlige kæphest :oops:

 

 

 

Det er jo standardargumentet, som kommer frem hver eneste gang. Jeg er ret sikker på at dengang der kun var 100 forskellige racer i verden, kunne man høre det samme argument - og da der var 200 - og 300 - og 308 - osv. osv.

Hvem bestemmer hvornår der er "nok"? Hvem bestemmer hvilke behov og lyster andre skal have? Hvis der er to mennesker, som kan enes om at netop en bestemt kombination af egenskaber mangler hos alverdens hunderacer, så kan de skabe en ny race, og hvorfor skulle de ikke det? Det er sådan, det er blevet gjort altid.

 

 

 

De nye racer har også et formål. Vi går ikke længere på jagt eller ud at hyrde for at tjene til føden, så mange af de egenskaber, der blev fremavlet som nyttige i fortiden, er ikke længere så nyttige for flertallet af hundeejere. Nogle er endda direkte uønskede. Det betyder at en del gamle racer enten vil uddø eller ændre sig så væsentligt, at det strengt taget ikke er den samme race mere. Man kan med en vis ret sige at det allerede er sket.

Hvorfor er det bedre at lave om på en eksisterende race end det er at lave en helt ny, som fra starten har de egenskaber, der er ønskværdige for samtidens hundeejere. Jeg kan ikke forestille mig andre argumenter for det end simpel gumpetung konservatisme :vedikke:

 

Forskellen dengang var jo at man som Missing skriver avlede hundene efter hvad man skulle bruge dem til. Og for 4-500 år siden havde man ikke samme muligheder for at have et bredt udvalg af hunde, som man har i dag.

Samtidigt synes jeg dit argument om at mange gamle racer vil uddø eller ændre sig er uholdbart. Blot fordi en hund er avlet til at skulle bruges til noget bestemt, betyder det jo ikke nødvendigvis at den ikke kan være fungerbar i en moderne verden. Tag fx border collien, den er oprindeligt avlet til at skulle rende rundt og glo på en flok får. Det har dog vist sig at de ting som gør sig gældende for at den skal være god til det, også gør den eminent til andre ting.

 

Der er intet galt i at lavenye racer, men bare det at man kalder dem fra Broweilere eller Labradoodles er simpelthen så tamt i mine ører. Samtidigt ville jeg da mene at hvis man ville skabe en ny race, så bør man ikke bare sige det er sjovt at blande de her to. Man bør vel sige at man gerne vil lave alletiders selskabs hund og så undersøger vi hvilke individer inden for andre racer der kunne gavne det mål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo en blanding af 2 nyere racer (som i virkeligheden stammer fra samme forfædre). Schæferen er som race kun ca. 130 år gammel, og formålet var at lave den perfekte arbejdshund. Det må man vel sige lykkedes!

 

Så konceptet at skabe nye racer, er fint med mig. Men som Shii og Camilse skriver, så skal der være et formål, og der skal være et seriøst arbejde i det. Og så synes jeg ideen om designernavne (broweiler, lanradoodle mm) er helt til grin. Skal man lave en race, skal den jo kunne stå for sig selv på et tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo en blanding af 2 nyere racer (som i virkeligheden stammer fra samme forfædre). Schæferen er som race kun ca. 130 år gammel, og formålet var at lave den perfekte arbejdshund. Det må man vel sige lykkedes!

 

Så konceptet at skabe nye racer, er fint med mig. Men som Shii og Camilse skriver, så skal der være et formål, og der skal være et seriøst arbejde i det. Og så synes jeg ideen om designernavne (broweiler, lanradoodle mm) er helt til grin. Skal man lave en race, skal den jo kunne stå for sig selv på et tidspunkt.

 

Helt enig!

 

Jeg synes at en såkaldt labradoodle og idéen bag egentlig er fint nok.. Og havde de nu kaldt den en "Fridipeda" (fedt navn ikke? :mrgreen:), så havde man kunne se det som mere end en designerhund, og folk havde ikke på samme måde kunne sige "blanding af labrador og puddle=labradoodle".

 

 

Det er klart og helt logisk at skal man skabe en ny race, så bliver man nød til at blande racer, for at kunne skabe noget nyt. Og det er også helt naturligt at et sådan arbejde tager årevis før end man overhovedet kan se om det man laver vil kunne lykkedes. Men jeg kan ikke se noget forkert eller naivt i at folk finder nye forsøg... F.eks. som labradoodlen, som vidst oprindeligt var et forsøg på at skabe en allergi venlig hjælpehund. Som man siger på engelsk: A for effort!

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig!

 

Jeg synes at en såkaldt labradoodle og idéen bag egentlig er fint nok.. Og havde de nu kaldt den en "Fridipeda" (fedt navn ikke? :mrgreen:), så havde man kunne se det som mere end en designerhund, og folk havde ikke på samme måde kunne sige "blanding af labrador og puddle=labradoodle".

 

 

Det er klart og helt logisk at skal man skabe en ny race, så bliver man nød til at blande racer, for at kunne skabe noget nyt. Og det er også helt naturligt at et sådan arbejde tager årevis før end man overhovedet kan se om det man laver vil kunne lykkedes. Men jeg kan ikke se noget forkert eller naivt i at folk finder nye forsøg... F.eks. som labradoodlen, som vidst oprindeligt var et forsøg på at skabe en allergi venlig hjælpehund. Som man siger på engelsk: A for effort!

 

Bortset fra, at den mand, som oprindeligt fik idéen for en række år siden opgav fordi det aldrig lykkedes at lave et stabilt opdræt.

 

Vi har enkelte opdrættere af doodles herhjemme, hvoraf den langt største er en hvalpefabrik af rang (fra min del af landet). Hun spytter hvalpe ud (100+ om året) og gør ikke meget for at forbedre noget som helst. Der skal bare tjenes penge

Link til indlæg
Del på andre sites

Bortset fra, at den mand, som oprindeligt fik idéen for en række år siden opgav fordi det aldrig lykkedes at lave et stabilt opdræt.

 

Vi har enkelte opdrættere af doodles herhjemme, hvoraf den langt største er en hvalpefabrik af rang (fra min del af landet). Hun spytter hvalpe ud (100+ om året) og gør ikke meget for at forbedre noget som helst. Der skal bare tjenes penge

 

Men idéen var jo god nok, og bare fordi HAN ikke kunne betyder det jo ikke at ingen andre kan.

 

Hvis vi altid skulle have den holdning til alt i livet, så ville vi godt nok ende i en trist verden hvor unikke mennesker aldrig ville komme frem med deres geniale idéer og initiativer. Hvalpefabrikker findes indenfor ALLE racer! Det har INTET at gøre med *************, der findes lige så mange, hvis ikke flere der laver mops, chihuahua og papiloner. Der findes tilmed folk i DKK der opdrætter hvalpe uden at forbedre noget som helst ved racen, tværtimod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, det er helt fint at der stadig kommer nye racer til. Hvis der er et marked for det, synes jeg ikke man behøver stoppe, fordi der er 300+ racer allerede.

 

Omvendt synes jeg også, at der skal være et eller andet udgangspunkt for at lave en ny race. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg tænker om, at man laver en race på baggrund af en designerrace, som man fandt på at kalde et navn. Jeg ville have haft lidt mere tiltro til og respekt for projektet, hvis man havde sat sig ned og reflekteret over hvilken race der mangler eller hvad der kunne være spændende/interessant at lave.

 

Hvis man f.eks. havde sagt, at man ville lave en ny jagthund, der kunne det og det, så kunne man finde ud af hvordan det er mest hensigtsmæssigt, at denne her hund er bygget og hvilke egenskaber den skulle have.

 

Giver det mening?

 

For på mig virker det her lidt som om man lige fandt ud af at denne her blanding gav nogle gode hunde og så ville man arbejde videre med det. Og efter min mening må der gerne være lidt mere "substans," hvis man vil lave en ny race. Hvis jeg tager helt fejl, så må folk gerne rette mig og så tager jeg selvfølgelig mine ord i mig igen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

eurasieren er jo en temmelig ny race, med baggrund i tre andre racer og lavet som forsøg på en mere familievenlig spidshund. De har tilsyneladende lykkedes meget godt-

 

Kromfohrlænder er vist også ret ny og de har stadig en del forskel i både temperament og pels med mere.

 

Hvis folk er seriøse må de gerne prøve at lave den perfekte race for dem og se om andre er interesseret. Jeg ville personligt gerne have en Islab:D: eftersom min barndomshund var en blanding af lab og islandsk fårehund og udover at være verdens bedste hund, så var hun også mget smuk. Så hvis nogen ville lave den blanding så var jeg klar;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Rent "teknisk" er der vel ikke den store forskel... Man blander nogle befindtlige racer, og får avlet et ensartet afkom frem. Men det "etiske" bag det - der er den store forskel IMO. "Den gang" avlede man jo nye racer frem fordi der var et behov. Det behov er der jo ikke i dag, der burde findes en race for enhver smag allerede - hvis folk bare satte sig ind i de forskellige racers særpræg. Eller mangler vi noget? De yderst få der rent faktisk bruger sine hunde til at arbejde har vist hvad de skal bruge. Resten af os har jo faktisk bare "for-sjov-hunde". Os "hundesports-folk" har også hvad vi skal bruge af racer der "kan gøre sig". Så hvor det faktiske behov for nye racer er, det har jeg godt nok svært ved at se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rent "teknisk" er der vel ikke den store forskel... Man blander nogle befindtlige racer, og får avlet et ensartet afkom frem. Men det "etiske" bag det - der er den store forskel IMO. "Den gang" avlede man jo nye racer frem fordi der var et behov. Det behov er der jo ikke i dag, der burde findes en race for enhver smag allerede - hvis folk bare satte sig ind i de forskellige racers særpræg. Eller mangler vi noget? De yderst få der rent faktisk bruger sine hunde til at arbejde har vist hvad de skal bruge. Resten af os har jo faktisk bare "for-sjov-hunde". Os "hundesports-folk" har også hvad vi skal bruge af racer der "kan gøre sig". Så hvor det faktiske behov for nye racer er, det har jeg godt nok svært ved at se.

 

Men det er jo heller ikke helt rigtigt... Allerede "dengang" blev der jo avlet forskellige selskabshunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo heller ikke helt rigtigt... Allerede "dengang" blev der jo avlet forskellige selskabshunde...

 

Jamen "den gang" var der vel brug for selskabshunde? Og man skal vel lige huske at "den gang" var der jo ikke den kontakt mellem verdensdele - eller bare lande! - som vi har i dag, så lignende racer er jo blevet fremavlet i forskellige dele af verden. I dag kan vi jo få dem alle (groft sagt), hvilken verdensdel de end stammer fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo gøre hvad man vil. Det er fuldt lovligt, ikke umoralst, ikke amoralsk, ikke forkasteligt osv.

 

set med mine øjne vil det være mere meningsfuldt at forbedre en eksisterende race. Man kunne jo lave FT Spaniels med samme kvalifikationer som dem vi har idag men med bedre udseende, man kunne lave Welch Spaniels der er så kønne så dem vi harvidag, men med bedre jagtegenskaber. Og der er jo også masser af racer som kunne tilføres forskelliger forbedringer mht. sundhed. Der er nok at tage fat på, hvis man har tid og virkelyst.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Cool nok med mig at lave en ny race, hvis bare der er en plan og formål med avlen.

Ligesom labradoodle startede som et seriøst projekt, med en plan og formål. Da skaberen så indså at kun F1 labradoodles havde egenskaberne, droppede man projektet. Folk avler dem jo så stadigvæk, men det er en anden sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo gøre hvad man vil. Det er fuldt lovligt, ikke umoralst, ikke amoralsk, ikke forkasteligt osv.

 

set med mine øjne vil det være mere meningsfuldt at forbedre en eksisterende race. Man kunne jo lave FT Spaniels med samme kvalifikationer som dem vi har idag men med bedre udseende, man kunne lave Welch Spaniels der er så kønne så dem vi harvidag, men med bedre jagtegenskaber. Og der er jo også masser af racer som kunne tilføres forskelliger forbedringer mht. sundhed. Der er nok at tage fat på, hvis man har tid og virkelyst.

 

vh PBC

 

Men det er der jo ingen penge i .... :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen "den gang" var der vel brug for selskabshunde? Og man skal vel lige huske at "den gang" var der jo ikke den kontakt mellem verdensdele - eller bare lande! - som vi har i dag, så lignende racer er jo blevet fremavlet i forskellige dele af verden. I dag kan vi jo få dem alle (groft sagt), hvilken verdensdel de end stammer fra.

 

Jamen det har du også helt ret i. Men der er jo stadig begrænsninger i dag i forhold til at få hunde fra hele verdenen.

 

Og dertil igen så kan folk jo have mange forskellige holdninger til hvad der passer til dem og hvilke behov de har. Og hvis folk kan forsvarer nok at de gider at bruge deres energi på det, så synes jeg det er okay.

 

Jeg vil på ingen måde være dommer overfor om folks mål er okay eller andet... Men hvis folk har sikret sig at det de laver er seriøst så har jeg respekt for det... Jeg har faktisk mere respekt for en som avler på sunde og raske hunde, testet for diverse sygdomme, og forsøger at lave en ny race, end f.eks. folk som avler på hunde der ikke selv kan føde, eller som har gener af deres udseene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er der jo ingen penge i .... :evil:

 

Men hvem siger at det altid handler om penge?

 

Det er altså noget du vælger at det skal handle om... Jeg kender en som opdrætter labradoodles, helt uden overskud eller penge som mål.... Hun er langt mere seriøs med sit opdræt og bruger langt flere penge på diverse tests end mange andre jeg kender.... F.eks. DNA testes alle hendes hunde....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det har du også helt ret i. Men der er jo stadig begrænsninger i dag i forhold til at få hunde fra hele verdenen.

 

Og dertil igen så kan folk jo have mange forskellige holdninger til hvad der passer til dem og hvilke behov de har. Og hvis folk kan forsvarer nok at de gider at bruge deres energi på det, så synes jeg det er okay.

 

Jeg vil på ingen måde være dommer overfor om folks mål er okay eller andet... Men hvis folk har sikret sig at det de laver er seriøst så har jeg respekt for det... Jeg har faktisk mere respekt for en som avler på sunde og raske hunde, testet for diverse sygdomme, og forsøger at lave en ny race, end f.eks. folk som avler på hunde der ikke selv kan føde, eller som har gener af deres udseene...

 

Aaarh, de begrænsninger er vist ikke ret mange, hva..? Og hvad de forskellige holdninger og behov angår, så burde der sgu findes racer nok i dag, til at man kan finde en race der passer - hvis folk kunne forstå at kigge på hundenes indre, og ikke gå så meget op i det ydre!

 

Selvfølgelig vil det altid være at foretrække at man avler på sunde dyr, men det er vel ikke helt det tråden handler om? Der er sikkert mange der avler blandingshunde på en meget fornuftig måde, men nu handler det jo om at konstruere nye racer, og det er jo en helt anden sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvem siger at det altid handler om penge?

 

Det er altså noget du vælger at det skal handle om... Jeg kender en som opdrætter labradoodles, helt uden overskud eller penge som mål.... Hun er langt mere seriøs med sit opdræt og bruger langt flere penge på diverse tests end mange andre jeg kender.... F.eks. DNA testes alle hendes hunde....

 

Jeg tænker på den lokale hvalpefabrik, som smider deres puddelhanner på labber, golden og flatter for at sætte et doodle i "race"navnet, 100+ hvalpe om året som endda kan leveres steriliseret/kastreret som 8 ugers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det har du også helt ret i. Men der er jo stadig begrænsninger i dag i forhold til at få hunde fra hele verdenen.

 

Og dertil igen så kan folk jo have mange forskellige holdninger til hvad der passer til dem og hvilke behov de har. Og hvis folk kan forsvarer nok at de gider at bruge deres energi på det, så synes jeg det er okay.

 

Jeg vil på ingen måde være dommer overfor om folks mål er okay eller andet... Men hvis folk har sikret sig at det de laver er seriøst så har jeg respekt for det... Jeg har faktisk mere respekt for en som avler på sunde og raske hunde, testet for diverse sygdomme, og forsøger at lave en ny race, end f.eks. folk som avler på hunde der ikke selv kan føde, eller som har gener af deres udseene...

 

Meget, meget enig i det markerede!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...