Hop til indhold

Skønhed i blandinger vs. renracede hunde


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Endnu et lidt farligt spørgsmål: hvad er smukkest, blandinger eller racehunde?

 

Personligt kan jeg godt synes at en race er smuk, men jeg har svært ved at se noget ekstraordinært smukt i en racehund. Der er måske et par enkelte, men de har som regel en form for diskvalificerede fejl, typisk pelsfejl.

 

Tilgengæld synes jeg jo at min blanding er nogenlunde det smukkeste væsen i verden. Og det samme med Mayamutten herinde:lun: Den smukkeste CKC jeg nogensinde har mødt, er blandet med gravhund. Og den smukkeste gravhund jeg nogensinde har set, er blandet med CKC:mrgreen:

 

Blandinger kan i mine øjne være sindssygt smukke eller ditto nuttede. Racehund er for mig tit "bare" standard.

 

Hvad siger i? Specielt jer med racehunde. Hvad får DIN hund til at skille sig ud?:genert:

 

Og ja, det er udelukkende udseende jeg spørger til, ikke egenskaber og usikkerheden i blandingsavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes det er MEGET forskelligt.

Luna og sassy er jo klart de smukkeste labber der findes, men de ligner heller ikke standarten.

Inco herinde har totalt stjålet mit hjerte

Naboens kryds af islandsk hyrdehund og tysk ruhår er intet mindre end fantastisk.

Hvorimod et par labber i familien synes jeg virkelig ikke de er kønne, på trods af de kommer fra fantastisk fine linier. Men de spidse labber er bare ikke mig.

 

Heldigvis kan en hund godt være fantastisk uden at være smuk og der er min mormors chi blanding heldig, for køn er han ikke og velopdraget heller, men han giver hende så meget glæde at man kun kan holde af ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu et lidt farligt spørgsmål: hvad er smukkest, blandinger eller racehunde?

 

Personligt kan jeg godt synes at en race er smuk, men jeg har svært ved at se noget ekstraordinært smukt i en racehund. Der er måske et par enkelte, men de har som regel en form for diskvalificerede fejl, typisk pelsfejl.

 

Tilgengæld synes jeg jo at min blanding er nogenlunde det smukkeste væsen i verden. Og det samme med Mayamutten herinde:lun: Den smukkeste CKC jeg nogensinde har mødt, er blandet med gravhund. Og den smukkeste gravhund jeg nogensinde har set, er blandet med CKC:mrgreen:

 

Blandinger kan i mine øjne være sindssygt smukke eller ditto nuttede. Racehund er for mig tit "bare" standard.

 

Hvad siger i? Specielt jer med racehunde. Hvad får DIN hund til at skille sig ud?:genert:

 

Og ja, det er udelukkende udseende jeg spørger til, ikke egenskaber og usikkerheden i blandingsavl.

 

Er det at skille sig ud det samme som at være smuk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så er chancen for at finde smukke hunde da osse størst hos blandingerne, det er klart.... ja bortset fra alle dem der rent faktisk ligner hinanden altså.

 

Men læs spørgsmålet igen, og kom evt. med et bud. Det er da bedre end at synes at min holdning er dum. Eller det må du gerne synes.... Men kan ikke helt se hvor du vil hen:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skønhed er vel så subjektivt at det er næsten omsonst at diskutere. For mig er farve, pels og form ikke afgørende. Den smukkeste hund er for mig en arbejdshundi arbejde.

 

Enig :5up:

 

 

---------------------

 

Og synes ikke man kan gøre det op i blanding vs. renracet for mig.

Så kunne vi lige så godt snakke om hvilken race vi synes er kønnest.

 

For mig handler det om proportioner, vinkler og bygning - At tingene går op i en helhed.

Der behøver ikke være noget ekstraordinært over hunden, men en hund der er skruet rigtig godt sammen, bevæger og udtrykker sig ofte meget smukt uanset herkomst.

Odinært kan sagtens være gudeskønt og smukt, hvis det ordinære er skruet godt sammen.

 

Synes ikke skønhed har noget at gøre med at være unik.

Der er hele racer, hvor jeg synes 90% af de racerepræsentanter jeg har mødt er smukke, smukke og atter smukke, hvor de sidste 10% netop har været unikke og har skilt sig ud fra mængden og har være hæsligt bygget.

 

Der er blandinger jeg synes er vanvittig smukke og der er dem der er sindssygt grimme.

Det samme med racer og individer indenfor racer - Alt handler for mig om helheden og proportionerne og jeg kan slet ikke generalisere ud fra blanding vs. renracet.

 

Skulle jeg endelig gøre det, så synes jeg der findes flest smukke hunde blandt de renracede fordi der er avlet ud fra at konstruktionen og helheden skal hænge sammen, hvor der er flere grimme blandinger rent konstruktionsmæssigt fordi der slet ikke er tænkt over det.

Altså såfremt vi hiver de racer ud, der bare slet ikke hænger sammen som standart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men læs spørgsmålet igen, og kom evt. med et bud. Det er da bedre end at synes at min holdning er dum. Eller det må du gerne synes.... Men kan ikke helt se hvor du vil hen:vedikke:

 

Mit bud?

Jamen det er da ikke noget der egentlig kan diskuteres?

 

For mig er det sjældne eller det anderledes eller det sjove ikke noget der i sig selv bliver smukt. For mig tror jeg der er skønhed i de individer der skriger til himlen, at de ser ud som de gør fordi der ligger over 100 års arbejde i at frembringe dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg syntes mange race rene hunde er smukke. men en blandings hund , ovre går for mig, da de falder forskelligt ud, og har mere sit eget ydre . det her siger jeg ikke kun fordi det min egen hund, men ikke set en chihuahua blanding så smuk som min egen. og får af vide næsten dagligt , af fremmed mennesker, vi møder på vores gå ture , at han er smuk og charmerende , og at de ikke har set en chihuahua blanding før som , er blevet så unik. så dejligt at høre så godt om sin lille dreng :hjerte: og det ikke kun er fordi jeg hans mor der syntes det.men syntes så mange hunde er smukke , både race og blanding . nu jeg i vildrede . om svar på det spørgsmål hmm

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det er jo ingen hemmelighed at når det kommer til skønhed så er chokolade hunde jo ret meget mig :lun: Det er dog ikke et krav når det kommer til løverne og vores sidste løve falder lidt uden for chokolade kategorien, i hvert fald i det lange løb....

 

Derudover hvis jeg skal se på det sådan generelt, så synes jeg langt fra at det er alle Lowchens der er smukke!! Nogle klipper dem så grimt at det nærmest ville være pænere at lade være!!!

 

Derudover er jeg altid vilde med sjove blandinger, og der er da et par stykker herinde der også virkelig har fanget mit hjerte og bare skriger SKØNHED! F.eks. MMs Kaia, synes hun er vildt smuk!

Link til indlæg
Del på andre sites

I min verden er der ikke noget der er ligeså smukt som en Tysk korthåret hønsehund :hjerte: Jeg kan ikke sætte fingeren på præcis hvad det er jeg falder sådan for, og jeg ser da også eksemplarer som jeg ikke synes er noget særligt.

 

Men når proportionerne bare sidder lige i skabet og hunden har et feminint/fint/rent udtryk, så er jeg helt solgt til denne race, og så mener jeg at det er den smukkeste hunderace der eksisterer.

 

Blandinger kan også være utrolig smukke, men synes nu ikke at smuk og speciel/unik nødvendigvis hænger sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bud?

Jamen det er da ikke noget der egentlig kan diskuteres?

 

For mig er det sjældne eller det anderledes eller det sjove ikke noget der i sig selv bliver smukt. For mig tror jeg der er skønhed i de individer der skriger til himlen, at de ser ud som de gør fordi der ligger over 100 års arbejde i at frembringe dem.

 

Men alligevel har du en holdning? Så det kan ikke diskuteres fordi du har en holdning, og ingen kan have en anden, eller....:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men alligevel har du en holdning? Så det kan ikke diskuteres fordi du har en holdning, og ingen kan have en anden, eller....:vedikke:

 

Ej du er simpelthen så vild altså *GG*

Du afkræver mig en holdning og den er så ikke velkommen, spændende :confused:

 

Vi kan da fortælle om vores holdninger, men diskussionen er vel som Siri skriver lidt omsonst, da der intet ret eller vrang er i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har en smuk hund Anne ingen tvivl om det :) men jeg synes nu altså også racehunde kan være fantastisk smukke. Hvis man tager f.eks. min egen race, så synes jeg der er rigtig rigtig mange skønne hunde, men der er også nogen (i mine øjne) knap så flotte eksemplarer. Men det er jo altid smag og behag - jeg synes de brede rotter, med ikke for mørke aftegninger er smukkest, og andre synes noget andet, det kan jo ikke diskuteres. Skulle jeg vælge, ville jeg nok hælde til racehunde, da jeg ville have noget at vurdere deres "skønhed" ud fra. Blandinger er lidt som, når man hælder malingen ud på sin pallette, og rører lidt rundt i det, enten ser det fantastisk ud eller også bliver det lidt blaaah :o

Når det er sagt, så kommer skønhed jo indefra, og så betyder alt det foregående jeg har skrevet jo intet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej du er simpelthen så vild altså *GG*

Du afkræver mig en holdning og den er så ikke velkommen, spændende :confused:

 

Vi kan da fortælle om vores holdninger, men diskussionen er vel som Siri skriver lidt omsonst, da der intet ret eller vrang er i det.

 

Nej, den er både velkommen og relevant! Du lægger ud med at sige at skønhed ikke kan diskuteres, men erklærer så at gennemarbejdelsen avl er smukt. Og dét kan da diskuteres!

 

Jeg forstår bare ikke behovet for at stille spørgsmål til spørgsmål og anlægge en negativ tone:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig :5up:

 

 

---------------------

 

Og synes ikke man kan gøre det op i blanding vs. renracet for mig.

Så kunne vi lige så godt snakke om hvilken race vi synes er kønnest.

 

For mig handler det om proportioner, vinkler og bygning - At tingene går op i en helhed.

Der behøver ikke være noget ekstraordinært over hunden, men en hund der er skruet rigtig godt sammen, bevæger og udtrykker sig ofte meget smukt uanset herkomst.

Odinært kan sagtens være gudeskønt og smukt, hvis det ordinære er skruet godt sammen.

 

Synes ikke skønhed har noget at gøre med at være unik.

Der er hele racer, hvor jeg synes 90% af de racerepræsentanter jeg har mødt er smukke, smukke og atter smukke, hvor de sidste 10% netop har været unikke og har skilt sig ud fra mængden og har være hæsligt bygget.

 

Der er blandinger jeg synes er vanvittig smukke og der er dem der er sindssygt grimme.

Det samme med racer og individer indenfor racer - Alt handler for mig om helheden og proportionerne og jeg kan slet ikke generalisere ud fra blanding vs. renracet.

 

Skulle jeg endelig gøre det, så synes jeg der findes flest smukke hunde blandt de renracede fordi der er avlet ud fra at konstruktionen og helheden skal hænge sammen, hvor der er flere grimme blandinger rent konstruktionsmæssigt fordi der slet ikke er tænkt over det.

Altså såfremt vi hiver de racer ud, der bare slet ikke hænger sammen som standart.

Jeg tror egentlig, at jeg er ret enig i, at det ikke handler så meget om blanding vs. raceren, men mere om bygning og udstråling. Om hunden er i god stand, glad, og velbygget. For jeg synes tit jeg ser racehunde, som ikke er ret kønne, fordi pelsen enten ikke er passet ordentligt eller hvor bygning bare ikke er racetypisk eller flot. Og det samme gælder jo for blandinger. Så ja, hvis jeg har forstået dig rigtigt, er jeg enig :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, den er både velkommen og relevant! Du lægger ud med at sige at skønhed ikke kan diskuteres, men erklærer så at gennemarbejdelsen avl er smukt. Og dét kan da diskuteres!

 

Der var et spørgsmålstegn efter den sætning.... måske er det min spørgende tone du vælger at opfatte negativ, det skal jeg ikke kunne sige, men din respons på min deltgelse hist og pist har været gennemgående aggressiv, så det kan sagtens tænkes at vi ikke forstår hinandens skriftsprog for tiden. Jeg synes bare ikke det har været et problem tidligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var et spørgsmålstegn efter den sætning.... måske er det min spørgende tone du vælger at opfatte negativ, det skal jeg ikke kunne sige, men din respons på min deltgelse hist og pist har været gennemgående aggressiv, så det kan sagtens tænkes at vi ikke forstår hinandens skriftsprog for tiden. Jeg synes bare ikke det har været et problem tidligere.

 

Jeg tager ikke ting med fra andre tråde. Bærer ikke nag på internettet!

 

Men dine svar bekræfter jo at emnet potentielt er farligt. Nogle føler sig trådt over tæerne, nogle siger det er subjektivt (og det ER det jo), nogle ser det som dét det er, en debat om holdninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager ikke ting med fra andre tråde. Bærer ikke nag på internettet!

 

Men dine svar bekræfter jo at emnet potentielt er farligt. Nogle føler sig trådt over tæerne, nogle siger det er subjektivt (og det ER det jo), nogle ser det som dét det er, en debat om holdninger.

 

Det siger jeg da heller ikke, konstaterer blot at vi i flere sammenhænge ender i den her situation.

 

 

Jeg er ikke sikker på hvad det er i mine svar der bekræftiger at emnet er farligt?

Hvem føler sig trådt over tæerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt klart blandingshunde, der kan du få de smukkeste varianter.... og jeg synes, at nogle racehunde er ...."kedelige", netop fordi de er så ens i udseendet og det er dermed ikke sagt, at jeg ikke kan synes, at racehunde ikke kan være smukke, men tag nu f.eks labradoren, det er en lidt kedelig hund, at kigge på, jeg har jo selv en af slagsen, som er både sød og dejlig, med udseendes mæssigt er hun ikke noget, at råbe hurra for, for de ligner jo allesammen hinanden, mere eller mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Set med mine øjne kan man ikke stille spørgsmålet op på den måde det er gjort. DeR er smukke blandinger og smukke race hunde. Mindre pæne blandinger og mindre pæne racehunde.

 

Det må være den enkelte race og det enkelte individ man vurderer.

 

Noget af det smukkeste jeg har set er når de Engelske stående hunde - fx. En Irsk Setter søger i langstragt galop over en grøn mark. Højt ædelt hoved, skindende rød pels, hale og faner bølgende i vinden. Et udtryk for livsgælde, kraft, perfektion og alt går op i en højere enhed. Jeg er overbevist om at der kan findes en blandingshund der vil være præcis lige så smuk.

 

EN Russisk mynde i sneen, en Sibirien Husky i sneen, en Golden der springer i søen, en Collie der løber ved siden af cyklen, en korthåret hønsehund der har stand... En.... Og jeg er sikker på at for hver af disse pragtfulde racer findes der en blandingshund som er præcis så smuk.

 

Generelt synes jeg hunde der arbejder og som er velbyggede i super god form og med pels i topkondition er de smukkeste hunde.

 

Den smukkeste hund jeg møder på mine daglige gåture her i nanolaget er en stor, stærk Alaskan Malamute. Den har udstråling, format og strutter af selvtillid. Men jeg er sikker på at der kan findes en blanding der er præcis så smuk.

 

Vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...