Hop til indhold

Hund besørger om natten.


Gæst jaka
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

 

Vi har et problem med vores hund herhjemme.

 

Racen er en Husky og han er snart 2 år gammel.

 

Problemet er at vi ikke kan få ham vænnet af med at besørge indenfor om natten. Han har været renlig, men så begyndte han at tisse på væggen i gangen, det blev ved i lang tid indtil vi vi ham kastretet for ca. 7 måneder siden, det hjalp så med at han ikke strintede på væggen mere, men så for 2-3 måneder siden begyndte han at tisse og skide i gangen HVER eneste nat! Jeg syns vi har prøvet alt, give ham med tidligere, gå med ham ud i haven inden sengetid osv, men der er ikke rigtig noget der hjælper.

 

Vi går i seng ca kl 22-22.30 og når min kone står op kl 5 så har han både tisset og skidt hver eneste morgen. Vi har også prøvet at have ham i bur i gangen, men han skaber sig fuldstændigt vanvittigt over han ikke vil være derinde og hvis vi ignorere ham og står op næste morgen så er han brudt ud af buret(et stål bur?) ved et klemme sig igennem samlingerne i bunden og har selfølgelig besørget igen.

 

Vi aner simpelthen ikke hvad vi skal gøre nu, udover hans urenlighed så er han en fantastisk hund. Vi har også en dansk svensk gårdhund og ham er der ingen problemer med og de kan rigtig godt sammen, udover at de kan kan blive uenige over noget legetøj eller et tæppe nogle gange, men det er to han hunde så det er vel forståeligt nok.

 

Vores anden hund var vant til at sove i stuen, men da det blev tydeligt at vores husky ikke ville sove i gangen alene var vi nødt til at smide den anden hund ud i gangen om natten også, det har så resulteret i at den lille hund knurre af os om aftenen når vi sender ham ud i gangen :( .

 

Han fejler ikke noget fysisk da vi har været til dyrlæge med ham, og han er en meget klog hund. Vi er nødt til at have låst samtlige døre i huset om natten for ellers åbner han dem, vi har sågar været nødt til at få sat børne sikring på vores terasse døre som åbner opad for dem kunne han også åbne uden problemer.

 

Han har heller ingen respekt for når han er ude i haven og vi kalder ham ind, han er pisse ligeglad og kommer ikke ind medmindre han føler for det, men det er vel normalt for racen?

 

Hvad dælen skal vi lige gøre ? Jeg er ved at være så træt af at stå op om morgenen og bare vide at jeg skal tørre hans efterladenskaber op :( Det er ikke en mulighed at have ham inde i stuen da vi simpelthen ikke stoler på at han kan lade være med at ødelægge ting derinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan aktivere I ham om dagen ?..får han lov til, at bruge noget energi både fysisk og mentalt ?

 

Jeg tænker lidt på, om han kan være stresset ?...kendte engang en gravhund, som gjorde det samme. Den fik ikke den fysiske og mentale motion som en aktiv hund kræver.

Har I trænet indkald med ham ?...eller gået til hundetræning med ham ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke prøve at fortælle lidt om hvad I laver med Huskyen i løbet af dagen? Når hunde begynder at ødelægge, kan det skyldes, at den ikke bliver aktiveret nok eller bliver aktiveret for meget. Det kan også skyldes andre ting, men aktiveringen er et godt sted at starte :-D

 

Nu kender jeg ikke så meget til huskyen, men jeg har læst flere steder, at de er meget sociale og kan blive rigtig kede af at være alene i en længere periode. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men det kan måske være derfor, at han reagerer ret kraftigt på at blive lukket ude i gangen. Jeres anden hund viser jo også med al tydelighed, at det er ubehageligt. Så jeg tænkte på om det måske var muligt at have dem i soveværelset i stedet for i gangen eller i stuen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er måske lidt dårlige til at aktivere ham, men han er ude i haven ofte hvor vi kaster en håndfuld godbider ud til ham som han så skal finde. Ellers gåruvi tur med dem i et skov område hvor han er nødt til at være i snor for ellers stikker han sku af.

 

min kone gik til hunde træning med ham i 6 måneder, men hun opgav da han kun gad at gøre de ting han skulle når han havde lyst, og der var mange små hunde til træningen som løb hen til ham og distraherede konstant.

 

Når vi sender dem ud i gangen så siger vi bare at de skal ud og sove så løber huskyen selv ud og ligger sig, mens den lille bliver liggende i sofaen og vi er nødt til at bære ham ud i gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heller ikke fordi vi har problemer med at han ødelægger ting, vi stoler bare ikke nok på ham til at han kan være alene i stuen, da han tager ting fra bordene som mad, papir og andre småting mens vi ikke kigger :)

 

Det er udelukket at de kan være i soveværeklset da min kone ikke vil have det desværre, jeg har intet imod det men hun hader når hundene putter sig ind til os i sengen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er måske lidt dårlige til at aktivere ham, men han er ude i haven ofte hvor vi kaster en håndfuld godbider ud til ham som han så skal finde. Ellers gåruvi tur med dem i et skov område hvor han er nødt til at være i snor for ellers stikker han sku af.

 

min kone gik til hunde træning med ham i 6 måneder, men hun opgav da han kun gad at gøre de ting han skulle når han havde lyst, og der var mange små hunde til træningen som løb hen til ham og distraherede konstant.

 

Når vi sender dem ud i gangen så siger vi bare at de skal ud og sove så løber huskyen selv ud og ligger sig, mens den lille bliver liggende i sofaen og vi er nødt til at bære ham ud i gangen.

Jeg tror slet, slet ikke det er nok til en aktiv slædehund. Den skal ud og brænde noget krudt af :-D Er der måske en indhegnet hundeskov et sted i nærheden af hvor I bor, så han kan komme ud og få strukket benene? Og har I overvejet at bruge ham til træk? Det tror jeg han ville elske :-D

 

Og ja - træning med en selvstændig hund som huskyen kan måske godt føles lidt op af bakke, hvis man ikke helt får motiveret den rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heller ikke fordi vi har problemer med at han ødelægger ting, vi stoler bare ikke nok på ham til at han kan være alene i stuen, da han tager ting fra bordene som mad, papir og andre småting mens vi ikke kigger :)

 

Det er udelukket at de kan være i soveværeklset da min kone ikke vil have det desværre, jeg har intet imod det men hun hader når hundene putter sig ind til os i sengen.

Så kan de måske bare have en kurv i soveværelset? Der er jo ingen der siger, at de absolut skal være i sengen :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en have på ca 1000 m2 som er indhegnet så han ikke render væk, og han er ude i haven og tumle med den lille hund minimum hver time fra vi kommer hjem til vi går i seng. Hundeskov gør vi ikke så meget i mere da han er meget voldsom overfor fremmede hunde, så for deres sikkerhed holder vi os fra hundeskovene :)

 

Vi har prøvet at binde en snor fra hans sele og så til en klapvogn som vores datter på 3 sad i mens vi holdte fast i klapvognen, det syns de begge var skide sjovt, men han har lidt problemer med at få stoppet igen :)

 

Jeg ved ikke rigtig hvad vi skal gøre for at aktivere ham bedre, han leger jo med den anden hund både inde og ude hele tiden, og selvom den lille hund er 7 år gammel, så opføre den sig som en hvalp når de leger sammen, det er sku skønt at se:)

 

Hehe hvis de får en kurv som de sover i i soveværelset, går der maks 2 min før de ligger oppe i sengen begge 2 :)

Link til indlæg
Del på andre sites

En kong er en "gummi" dims hvori man kan fylde noget mad og lækkerier i og så smide den i fryseren. Så skal hunden bruge tid og energi på at tømme den.

Prøv at Google den. Det er en ting som mange hunde er meget glade for.

 

Må jeg spørge hvad grunden er til at I valgte en husky?

 

En dansk svensk er slet ikke ligemand for en husky. Hvad med den kennel hvor i købte ham? Kan I ikke mødes med andre af køberne og så kan hundene tumle sammen og i kan dele erfarringer?

 

Jeg har ikke selv husky, men dem jeg kender der har haft det har alle sagt at når deres hunde ikke var kørt trætte, så var de destruktive og ødelagde og den ene tissede inde og den anden sprang op af alle lukkede døre i forsøg på at komme ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså bare det er rigtig vigtigt, at sådan en type hund bliver brugt rigtig godt et par gange om ugen. En lille smule fodersøg og leg med en anden hund tror jeg ikke er nok.

 

Du kan læse lidt om træk herinde: http://www.sleddogs.dk/komigang.html og herinde: http://www.polarhund.dk/

Sidstnævnte kræver måske nok stamtavle, da det er en klub under Dansk Kennel Klub. Det ved jeg ikke om I har på ham?

 

Men i hvert fald... Hvis træk ikke har interesse, så er I nok nødt til at finde en anden måde at aktivere ham på. Siberian Husky er en race, der er avlet til at løbe rigtig langt og det er man nødt til at kompensere for i et eller andet omfang, hvis der ikke er mulighed for at bruge dem til det.

 

Og ja, det er sandsyndligvis lidt op af bakke at træne en husky, der ikke altid er super motiveret :-D Måske kan I prøve nogle forskellige former for belønninger, så I kan finde ud af hvad han bedst kan lide og hvad han gerne vil arbejde for? :-)

 

Det kan være, at det bliver nemmere for ham at falde til ro, hvis han er velstimuleret og så kan de måske være i stuen i stedet for i gangen. Ellers er det et opdragelsesspørgsmål om hunden sover i sengen eller ej. Hvis I er konsekvente (altså sender hundene ned af sengen hver gang de hopper derop) lærer de hurtigt, at det er forbudt område :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at sætte et hundegitter op ind til soveværelset og så have et par hundesenge i gangen (alt efter hvordan jeres hus er indrettet). Det kan godt være at du synes du har problemer med din husky, men din lille hund har altså også et problem med at skulle lukkes inde om natten. Og personligt synes jeg det er synd at han skal have så store problemer at han føler sig nødsaget til at knurre af jer, fordi din yngste hund ikke kan lide at være lukket inde alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din husky trives ikke. Det er desværre tydeligt, og det er godt at du selv kan se det.

 

Der skal noget mere fysisk aktivitet for at en husky bliver træt. Det er tæt på umuligt at gøre dem mentalt træt. Jeg ville personligt aldrig spænde vores husky i en klapvogn hvor et barn sidder i, det er simpelthen for farligt...

 

Jeg tror I skal igang med løb eller at cykle... Nogen gange er en kort afstand nok, før vores fik hofteproblemer cyklede min kæreste med ham ca. 4-5 km om ugen i alt... Det var nok til at han virkelig trives.

 

At han sover i gangen er ikke et stort problem, huskies er normalt ikke meget for putten i soveværelset, men de bryder sig heller ikke om at være afskåret fra deres mennesker.... Derfor vil jeg også anbefale at prøve med at have et gitter så der kan være åbent ind til soveværelset...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at i har 2 alvorlige problemer med huskyen: den bryder sig ikke om at være alene, og den bliver slet, slet ikke aktiveret nok! 1.000 kvm have er en kravlegård (har selv samme størrelse have). Hvis i ikke er villige til at lægge det arbejde i huskyen, som den kræver, tror jeg at i enten må leve med en dybt frustreret hund, eller skille jer af med den. Det er simpelthen ikke fair for nogen af jer, at den skal have det sådan.

 

Som de andre er inde på, kan den del af problemet nok løses ret simpelt, men det kræver jo at i gider løbe/køre med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, at I grundlæggende har valgt en helt forkert race når I ikke er indstillet på mere aktivering! Hvordan fandt I på at anskaffe en Husky, og har opdrætteren ikke fortalt jer hvad det indebærer? :confused: Når det er sagt så er det ikke ok for nogen hund bare at være i en have og lege med en anden hund - heller ikke for jeres lille hund....

Og at opgive træning efter 6 måneder fordi hunden kun gør "det den vil" er en tynd undskyldning. Jeg mener også at I bør overveje ganske nøje om det er det rigtige match for jer med den hund, både af hensyn til jer og den lille hund men ikke mindst for huskyen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, at I grundlæggende har valgt en helt forkert race når I ikke er indstillet på mere aktivering! Hvordan fandt I på at anskaffe en Husky, og har opdrætteren ikke fortalt jer hvad det indebærer? :confused: Når det er sagt så er det ikke ok for nogen hund bare at være i en have og lege med en anden hund - heller ikke for jeres lille hund....

Og at opgive træning efter 6 måneder fordi hunden kun gør "det den vil" er en tynd undskyldning. Jeg mener også at I bør overveje ganske nøje om det er det rigtige match for jer med den hund, både af hensyn til jer og den lille hund men ikke mindst for huskyen.

 

Lige med hensyn til træningen vil jeg så gerne forsvarer dem... Vi har selv en husky der er på samme måde, og han får virkelig intet ud af "tvangs træning", og vi tog også kun hvalpeholdet, og så stoppede vi træningen, og trænede så kun derhjemme når det passer ham. Ellers står man med en dybt frustreret hund der er til irritation for alle, og det tror jeg ingen har gavn af.

 

Men derudover er jeg skam helt enig, aktivering skal der jo være, og træning for den sags skyld, på hundens kompromisser...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige med hensyn til træningen vil jeg så gerne forsvarer dem... Vi har selv en husky der er på samme måde, og han får virkelig intet ud af "tvangs træning", og vi tog også kun hvalpeholdet, og så stoppede vi træningen, og trænede så kun derhjemme når det passer ham. Ellers står man med en dybt frustreret hund der er til irritation for alle, og det tror jeg ingen har gavn af.

 

Men derudover er jeg skam helt enig, aktivering skal der jo være, og træning for den sags skyld, på hundens kompromisser...

 

Men det kommer vel også an på ens forventinger til træningen. Jeg tænker at man kan gå til træning med en indstilling og en forventning om at i dag skal hunden lære dét og dét. Eller man kan gå til træning med den indstilling at det er for sjov, på hundens præmisser (som du også skriver), og gider hunden ikke halvdelen af de opgaver man stiller den, må man grine lidt af sig selv og hunden, og så lave noget hunden synes er fedt?

 

Nu har jeg jo aldrig selv prøvet at træne med en Husky, men umiddelbart ville jeg tænke at træningen skulle være et led i hundens aktivering. At komme udenfor haven, opleve nogle andre hunde, lufte og lyde samt styrke båndet og tilliden mellem hund og ejer, og så må man jo forklare hundetræneren at denne ikke skal tage det ilde op, hvis man holder lidt mere "frikvarter" end de andre hunde.

 

 

Og så synes jeg i øvrigt det er helt uacceptabelt at andre hunde til træningen får lov til at løbe hen og genere de andre på holdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så synes jeg i øvrigt at det lyder som om jeres Husky bestemt ikke bryder sig om at blive lukket ud i en gang, når I andre sover i et andet rum. Husker I, at det også tæller som alene-hjemme tid, hvis hunden er sepereret fra jer om natten ?

 

Vi overtog en hund fra en anden familie, hvor hun desværre var blevet utryg ved at være alene hjemme. Vi ønskede i første omgang ikke at hende og vores anden hund skulle være alene hjemme i samme rum, af frygt for at de ville lege vildt når vi ikke var hjemme (vi bor i lejlighed).

 

Vi prøvede så at træne ved at seperere dem med et hundegitter, hvor jeg selv og vores anden hund opholdt os på den anden side af gitteret. Der gik ikke 5min., så lå der en lort på stuegulvet, og så røg gitteret ned igen.

 

Jeres Husky bør kunne holde sig, så der stikker tydeligvis noget under, siden han vælger at tømme sig når han ikke er tæt på jer - det er ikke fordi han vil trodse jer, eller være umulig.

Jeg tror ikke han har det godt, sådan som situationen er lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...