Hop til indhold

Håndtegn for dæk og bliv


Vivi1
 Share

Recommended Posts

Jeg bruger det gængse håndtegn for dæk, som min hund fint reagerer på, også uden at jeg behøver sige "dæk" verbalt.

 

Men nu har jeg så prøvet at introducere håndtegnet for "bliv", som efter min mening er noget nær det samme, blot med fingrene mere opad.

 

Men det virker som om min hund tror at han skal dække på det nye håndtegn også.

 

Er det almindelig at små hunde har svært ved at se forskellen på disse to håndtegn, da de jo befinder sig tæt på gulvet, eller er det snarere mig der udfører tegnet for sjusket?

 

Er der nogen af jer der kender til steder på nettet hvor man kan se billeder/tegninger af de to håndsignaler?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil foreslå, at du giver "bliv" signal ved at holde hånden på højkant med fingrene pegende væk fra din krop i stedet for som du beskriver, så skulle det ikke være til at tage fejl af uanset hvor lille en hund er.

 

Jeg er ikke bekendt med at der findes mere eller mindre "officielle" håndsignaler :vedikke:

 

Det vil jeg så prøve. Så håber jeg ikke han forveksler det med "stå"-tegn jeg laver, som netop er hånden på højkant, men jeg kører den ned langs min side, så der er nok (forhåbentlig) forskel i hans øjne, det vil vise sig:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er håndtegnet for stå/stop/bliv (som er det samme hos os) en hånd på højkant foran mig.

 

Håndtegnet for dæk er hånden holdt frem med håndfladen nedad.

 

Hvis du bruger det håndtegn for bliv, så burde vovsen kunne se forskel på dét og på signalet for stå, tænker jeg :hmm:

 

Ellers skal du finde på noget helt andet som en knyttet hånd eller sådan noget, så det slet ikke er til at tage fejl af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bliv håndtegn er håndflade mod hund, fingre opad. Mit stå er håndflad mod hund, fingre ud til siden. Dæk er håndflade mod gulv.

 

men som shii siger, så er der jo ingen officielle håndtegn. Du vælger selv hvad du synes giver mening. Hunden kan jo ligeså vel lære at en knytnæve betyder sit, som en finger pegende op

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er slet ikke trænet til "bliv"... Altså hvis jeg beder dem dække, så skal de dække til jeg siger fri, uanset hvor langt væk jeg går (i princippet)... Så bliv er ligesom bare en del af den øvelse, og stå er en øvelse for sigselv...

 

 

Det er mine såmænd også. Men jeg har en bliv. Den bliver primært brugt i - jeg er ligeglad med hvordan du bliver der, men du bliver der, om du så står, sidder og ligger er op til dig...

 

 

den bruges fx når jeg går bane til træning, hvis jeg taber et eller andet i køkkenet, så der er glasskår overlat o.lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, problemet for mig er at jeg typisk beder ham sitte først foran mig, og fra den vinkel, fordi han er så lille, vil det, han ser, jo være en håndflade, uanset om jeg giver tegnet til dæk, eller det tegn til bliv, som jeg hidtil har brugt. Altså bøje opad i håndleddet, så fingrene peger opad. Jeg kan sgu ikke bøje mere i håndleddet uden at brække det :shock: - Og det "bliv-signal" er ellers så logisk for mig, det er jo næsten som når politibetjenten eller færgemanden holder ens bil tilbage.

Men jeg må bare prøve at bruge et andet håndsignal, og se om jeg kan indlære det :genert:...kunne selvfølgelig også prøve at bøje i albueleddet så han ser knap så meget håndflade, hmm...

Link til indlæg
Del på andre sites

-Kan i øvrigt godt se hvad I mener med at "sit" eller "dæk" i sig selv også betyder "bliv", eftersom de skal gøre det indtil de får et "fri".

Jeg bruger det imidlertid når vi laver gemmeleg, hvor jeg går ind i andre rum og gemmer noget med en godbid under, mens han skal blive siddende i det andet rum, for åbne døre. Og det har været meget fristende for ham at rejse sig og følge med så snart jeg har været ude af syne for ham, derfor har jeg valgt at forstærke at han skal blive med et "bliv", og det har hjulpet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mine såmænd også. Men jeg har en bliv. Den bliver primært brugt i - jeg er ligeglad med hvordan du bliver der, men du bliver der, om du så står, sidder og ligger er op til dig...

 

 

den bruges fx når jeg går bane til træning, hvis jeg taber et eller andet i køkkenet, så der er glasskår overlat o.lign.

 

 

Ahhhhh.... Det er smart! Jeg plejer at bruge stop, eller "smut", som egentlig bare betyder vend rundt/gå tilbage :lol: ... Så i princippet er det vel det samme... Min stop er en håndflade i bevægelse imod hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahhhhh.... Det er smart! Jeg plejer at bruge stop, eller "smut", som egentlig bare betyder vend rundt/gå tilbage :lol: ... Så i princippet er det vel det samme... Min stop er en håndflade i bevægelse imod hunden...

 

Samme håndtegn som min :mrgreen: og ja, samme ide bag signalet :-) jeg kan også finde på at bruge den når jeg tager billeder af dem, men som sagt er det op til dem hvordan de opretholder bliv, så det er ikke altid jeg får det billede jeg ville have haft alligevel ;-)

 

I en banegennemgangssituation indtagef Karla som oftest en dæk, jeg tror det er nemmere for hende at styre sine impulser når hun ligger ned :vedikke: johna sætter sig som regel...

 

er det glasskårssituatuonen, så står de som regel og følger spændt med :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...