Hop til indhold

Hunde og mælkeprodukter


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg undrer mig nogle gange over at folk i flæng anbefaler tykmælk, A38, Cultura mm. til hunde. Jo, der er da mælkesyrebakterier i, men der er også temmelig meget laktose i. Og hunde danner ikke laktase, og kan altså ikke tåle og nedbryde laktose. Hvalpe kan nedbryde det indtil de bliver vænnet helt fra mælken.

 

Laktoseindholdet i nævnte produkter er det samme som i mælk. Og de færreste vil give deres hunde mælk:???:

 

Eller misforstår jeg noget? Hvad sker der for alle de mælkeprodukter der anbefales? Hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Jeg undrer mig nogle gange over at folk i flæng anbefaler tykmælk, A38, Cultura mm. til hunde. Jo, der er da mælkesyrebakterier i, men der er også temmelig meget laktose i. Og hunde danner ikke laktase, og kan altså ikke tåle og nedbryde laktose. Hvalpe kan nedbryde det indtil de bliver vænnet helt fra mælken.

 

Laktoseindholdet i nævnte produkter er det samme som i mælk. Og de færreste vil give deres hunde mælk:???:

 

Eller misforstår jeg noget? Hvad sker der for alle de mælkeprodukter der anbefales? Hvorfor?

 

En anden ting er også at hundens mavesyre er så stærk at mælkesyren bliver nedbrudt i mavesækken og altså ikke når tarmene, hvor de bør være, så jeg er med på din undren :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har min hund dårlig mave giver jeg udkogt havregrød, det siger min dyrlæge er det bedste til at berolige slimhinderne, men jeg kan altså godt finde på at give min hund mælk (hun elsker det) og det sker der ikke noget ved.

 

Nej, der sker ikke noget ved små mængder. Men hvorfor give lactose når hunden har dårlig mave. I bedste fald sker der ingenting, i værste fald bliver det værre:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva har et problem med tom mave - hvis hun ikke har fået noget at spise forholdsvis lige inden vi går i seng - så går maven tom, rumler og larmer og hun kaster ofte galde op så. Når maven at begynde at rumle, så er det for sent at få noget mad i hende - da hun allerede her har fået kvalme så. Det eneste jeg kan få i hende er havregrød oprørt med A38 og tun. Pølser, leverpostej, ost osv (alt det hun plejer at eeeeelske!) vil hun ikke have. Det er så cirka det eneste tidspunkt jeg giver hende mælkeprodukt på, og det sker ret sjældent.

 

Ellers kan jeg en sjælden gang imellem, hvis de hoster/harker fordi ét eller andet sidder lidt på fast i halsen el.lign, så hjælper det hvis de får noget at drikke - og det eneste jeg så er sikker på de vil drikke, det er mælk. Vand takker de nej til - men ikke mælken.

 

Så det er absolut ikke noget de får fast og særlig ofte - men en sjælden gang imellem når det er en nødvendighed. Dårlig mave er ikke rigtig noget vi lider af hjemme hos os - har faktisk aldrig oplevet det hos nogen af mine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, der sker ikke noget ved små mængder. Men hvorfor give lactose når hunden har dårlig mave. I bedste fald sker der ingenting, i værste fald bliver det værre:vedikke:

Jeg ved det ikke, det er vel noget der er overført fra os mennesker. Folk bliver jo anbefalet at spise youghurt eller A38 hvis de er på antibiotika, da det ellers kan resultere i tynd mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Teitur var allermest syg, levede han af tun, kogte kartoffler, pangasius og A38 og det hjalp. Tjaldur får også af og til lidt A38 på sin mad, selv hvis han har kvalme og i den periode han havde det dårligt med maven, var det faktisk det eneste han ville spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Teitur var allermest syg, levede han af tun, kogte kartoffler, pangasius og A38 og det hjalp. Tjaldur får også af og til lidt A38 på sin mad, selv hvis han har kvalme og i den periode han havde det dårligt med maven, var det faktisk det eneste han ville spise.

 

Nu er det ikke kun svar til dig, så bær over med mig.

 

Hvis man giver et par skefulde A38 eller lign. til mennesker med laktoseintolerance, vil vedkommende reagere med kvalme, dårlig mave, smerter og utilpashed. For det er dén reaktion tarmen giver når laktose ikke kan nedbrydes. Når hunde ikke kan tåle laktose, må det jo give samme symptomer for dem?

 

Så groft sagt spørger jeg, om det kunne tænkes at de mælkeprodukter gør hundene endnu mere syge? Og kunne man ikke bruge laktosefri i stedet (som CLZ)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Stof til eftertanke her :hmm: Jeg har faktisk aldrig tænkt over, at det kunne gøre mere skade end gavn, for det bliver jo anbefalet ALLE steder hver gang hunden har tynd mave. Men jeg vil da have det i baghovedet, hvis Bobo får tynd mave en dag, at jeg måske bør vælge et alternativ.

 

Men det er jo ikke sikkert at de bliver syge af det. Jeg er bare sådan lidt nørdet med sådan noget, min egen allergi taget i betragtning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der svar fra Johnny. I korte træk skriver han, at kun hvalpe danner laktase, og at voksne hunde derfor ikke kan nedbryde laktose. Derfor ses det ofte at hunde bliver mere syge af A38 m.m. Tillige er der så små mængder mælksyrebakterier i produkterne, at de ikke har nogen effekt. Derfor anbefaler han produkter beregnet til hunde.

 

Det skal nævnes, at han ikke reklamerer for egne produkter, men i øvrigt anbefaler et produkt som han ikke selv sælger (zoolac).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare sjovt at det virker for mange hunde. . . Mysla fik det meget som hvalp og hun får faktisk tit lidt mælk stadig.

 

Sheila fik a38 den anden dag da hun blev passet og dagen efter havde hun dårlig mave, men om det skyldes det, eller at hendes hund havde smittet hende er jo ikke til at vide.

 

Men det er nok også individuelt hvor kraftigt de reagerer. Og en lille smule laktose gør måske ikke den store skade på en sund og rask hund, hvorimod en hund med sart mave risikerer at blive rigtig syg:vedikke:

 

Og bare et lille men, der er stort set ikke laktose i ost, så det kan hunde godt tåle i moderate mængder:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hmm ville egentlig ikke gå ind i den her tråd - men jeg tænker jo mit, med hensyn til Darwins mave :hmm: Min dyrlæge har jo netop givet rådet med A-38 og lign. og det har jeg jo givet Darwin ind i mellem - såå hmm. De seneste måneder har han ikke fået noget i den retning - han har fået et stykke ost engang i mellem - men ellers det her probiotic - han kan dog ikke tåle noget med korn - så det er kun foder med kartofler - men det er jo muligt at mælkeprodukterne også er en del af det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Ludwig har fået A38 på sin mad siden han var helt lille, og nu snart 1 1/2 år gammel får han stort set A38 på sin mad hver dag....:engel:

 

Har ikke rigtig overvejet hvordan og hvorledes, men han sluprer det i sig....:mrgreen:

 

Måske han kan nedbryde det fordi han er blevet tvunget til at producere laktase? Men hvorfor give det hver dag? Det ville jeg nok ikke turde:genert:

 

Men jeg ved jo desværre af erfaring hvordan det er at spise noget man ikke tåler:( Og jeg ville ikke ønske for min værste fjende at have det SÅ dårligt. Dog er det jo en allergi jeg har, så reaktionen er større end ved en intolerance.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har altid fået det mod tynd mave/diarre og med rigtig god effekt.

 

Zigo havde allergi og døjede rigtig meget med voldsomme diarreture især da han var yngre. Men A38 hjalp altid med at få ro på maven. Var det en rigtig slem tur skulle han dog have zoolac (rigtig godt!) eller hmm tror det hed canikur. Men A38 har reddet Zigo mange gange.

 

Enzos mave er ret hårdfør. Men i går kom jeg hjem til en storpustende hund som bare skulle UD og han havde da godt nok mavepine og afføringen var vandtynd og han satte sig 12 gange på vores tur. Han fik Lidt A38 da vi kom hjem fra turen og der var ro på maven og lille fast pølle på turen i eftermiddags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...