Hop til indhold

Fjerne lugten af løbetid


Lnilsson
 Share

Recommended Posts

Min tæve er i sin første løbetid og virker nu meget tiltrækkende på hanhunden. Jeg har derfor et par spørgsmål, da dette er min første hund.

 

Da jeg var i skoven i dag mødte jeg en mand der ledte efter sin undslupne hanhund. Den var sprunget ud af haven da de legede og løb i retning af skoven. Vi leder et stykke tid, men finder den ikke. Vi går hver til sit og jeg fortsætter vel ca. 2 kilometer i modsatte retning, hvor jeg møder hans hund, som uden tvivl er gået på damejagt. Det blev en kamp at få min hund med den sidste kilometer op til min bil, og jeg endte med at tage den undslupne hund i snor for at kunne holde den væk fra min hund, sætte min egen hund på forsædet i bilen og hanhunden i buret og køre den hjem. Det var slet ikke muligt at få den til at gå hjem og jeg ville ikke efterlade den hvor min bil holdt, da vi nu var 4 kilometer fra dens hjem.

 

Jeg har ikke lyst til at forvirre flere hanhunde end nødvendigt på denne måde, så jeg vil høre hvordan i fjerner/overdøver lugten af lækker dame mens løbetiden står på? Jeg ved lugten ikke kan fjernes, men måske fortrænges en smule.

 

Smører i hele tæven ind i duftmiddel eller kun hendes bagdel? Eller findes der et kosttilskud som hjælper?

 

Min tæve skal selvfølgelig vaskes når løbetiden er ovre, men er der noget bestemt jeg skal vaske hende i, så lugten neutraliseres mest muligt?

 

På forhånd tak for hjælpen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Når tæven er højløbsk, så er der nok ikke noget, der hjælper. Når du går tur, så er det jo også for at din tæve skal komme ud og tisse..... OOOooog.. DET dufter... :mrgreen:

 

Men når løbetiden er helt overstået, så kan det hjælpe med et grundigt bad... Eller to.. Du kan ikke neutralisere noget. Du kan bare vaske det sidste væk fra pelsen når der ikke er mere udflåd.. En god, mild shampoo. Så gør det ikke så meget, hvis du synes at det er nødvendigt med et ekstra bad en uge senere..

 

Det kan være en god ide lige at nappe hanhundeejerens telefonnummer når man går hver sin vej, og så ringe og fortælle hvor hunden er når man finder den. De fleste render jo rundt med telefonen i lommen...

 

Det gælder både når man står med en løbsk tæve og i alle situationer hvor en ejer leder efter sin hund..

Hvis du havde haft ejerens nummer, så kunne du bare have ventet på parkeringspladsen med din hund i bilen og den anden i snor.. ...eller sådan noget...

 

Men du skal nok få rutinen efterhånden. Hvis ikke du vælger at få din tæve steriliseret..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
Gæst Graeshoppe

Åh, godt jeg fandt denne tråd.

 

Vores lille samojedehund på kun 6 måneder er lige gået i løbetid for første gang, og jojo - hanhundene er helt pjattede når vi er ude at gå. Men det største problem er nu ikke dem, for de er allesammen i snor. Det største problem er at jeg har en meget effektiv lugtesans, for at sige det mildt, og hun stinker helt forfærdeligt. Min mand synes bare at hun lugter lidt anderledes, men jeg kan næsten ikke holde ud at være i nærheden af hende, med mindre det er udenfor og i modvind :shock: Og vi plejer ellers at have et par nusserutiner, som jeg altså lige nu får kvalme over på grund af lugten. Det lille pus. Havde helt glemt det fra sidste gang jeg havde hund, der reagerede jeg lige sådan.

 

Tror I at klorofyl er ok at give til en hvalp, der stadigvæk vokser meget? Eller har I andre gode ideer - bortset fra klemmer om næsen? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal ret meget klorofyl til for at det skal virke... En voksen hund skal have en klofylpille pr. 2 kg hund, om dagen, fordelt over 2-3 gange.

 

http://www.sidenomhunde.dk/klorofyl.html

 

Så der skal ret mange piller til i løbet af en løbetid, hvis man har en "lille" hund på måske 20 kg..

Og så er der ingen garanti for at det virker.

 

Du kunne selv købe noget mentolatum og smøre under din næse/i kanten af dine næsebor.

Det har en stærk lugt af mentol. Og det er såmænd nok billigere end at fodre din samojede med klofyl. Måske osse mere effektivt.

 

---Og så er det tilladt at vaske sin hund en gang imellem. Der findes hundeshampooer, der er tilsat parfume. Det snyder nok ikke hanhundene, men det kan mildne tilværelsen for dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Graeshoppe

Tak for rådene.

 

Tror jeg forsøger med mentolatum under næsen så. Hun har egentlig været i bad i starten af sin løbetid, det hjalp ikke ret meget desværre.

 

Heldigvis varer det kun nogen uger og hundens lugt har også forandret sig en anelse til det mere afdæmpede, men alligevel. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige læst inde på det link Birgitta har lagt ind har, at det skal gives , til tæven de første dage i løbetiden , helst to dage før. Øv

 

Jamen det er noget sludder :-) Klorofyl virker samme dag du giver din hund det. Det VED jeg af erfaring.

 

Dog kan du aldrig snyde en hundenæse ved nærkontakt, så hanhunde som får lov at snuse, ved godt hvad der er i gang.

 

Giv hende klorofyl i rigelige mængder, så sikrer du så godt som muligt, at hanhundene ikke tiltrækkes.

 

Jeg har haft hanhunde, som plejer at blive helt hysteriske over løbske tæver, til træning sammen med højløbske tæver på klorofyl. Ingen nærkontakt og tæverne ude i fravind, så opdagede hannerhe det aldrig.

 

Tæver af labradorstørrelse plejer jeg at give 10 tabletter x 3 dagligt, din Akita skal nok have noget mere.

 

Du kan endvidere "vaske" hende bagi nogle gange dagligt i vand med lidt eddike i, så duften ikke hænger i pelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor grunden til jeg spør om de ting her er, at min søsters hund er i løbetid , og vi vil så gerne kunne være sammen , bare et par timer, hvor hun så også har løbetid bukser, på, og vi hele tiden holder øje med hundene . Men som det er nu , stresser han helt vildt, og hyler . Hun var har 5

min og så måtte hun gå igen . Min søsters hund vejer 2,3 . Hvor mange piller skulle hun have ? Ved godt det nok ikke kan fjerne lugten helt . Men vis det bare kunne dæmpe hans stress betydeligt . Ville det måske være muligt , hundene kunne være i samme rum.eller hvad tror du ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at din søster lige skulle lade sin hund blive hjemme, når hun besøger dig.

Selv når hun ikke har sin hund med, så kan hun have lugten med i sit tøj. Selv det kan være et problem for din hanhund... Det er rigtig synd for begge hunde at tvinge dem til at være sammen lige når din søsters tæve er i løbetid.

 

Så hvis I SKAL ses når tæven er højløbsk, så må det være uden hunde. SKAL det være hjemme hos en af jer, så må den ene hund være alene hjemme så længe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor grunden til jeg spør om de ting her er, at min søsters hund er i løbetid , og vi vil så gerne kunne være sammen , bare et par timer, hvor hun så også har løbetid bukser, på, og vi hele tiden holder øje med hundene . Men som det er nu , stresser han helt vildt, og hyler . Hun var har 5

min og så måtte hun gå igen . Min søsters hund vejer 2,3 . Hvor mange piller skulle hun have ? Ved godt det nok ikke kan fjerne lugten helt . Men vis det bare kunne dæmpe hans stress betydeligt . Ville det måske være muligt , hundene kunne være i samme rum.eller hvad tror du ?

 

Hunde er individuelle og individuelt opdraget, så det er umuligt at svare på dine spørgsmål om hanhunden.

 

Jeg selv ville ikke besøge/have besøg af modsat køn under den modtagelige (højløbske) periode. Vi taler altid om hanhundene, men tævens drift til at parre sig er lige så stærk, som hanhundens.

 

Jeg ville give 3 x 3 piller over dagen og så køre begge hunde rigtig godt trætte inden besøg, men løbetiden varer jo kun ca. 3 uger, kan I ikke undvære hinanden imens?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...