Hop til indhold

Advarsel om rævens dværgbændelorm i hele landet!


Sitto
 Share

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tænker jeg også :mrgreen:

 

Jeg bliver faktisk nu lidt i tvivl om hunden også kan fungere som mellemvært??

Har fået information fra denne side:

 

http://www.ribedyreklinik.dk/general/r%E6vens_dv%E6rgb%E6ndelorm.pdf

 

Det ser ud som om hunde KAN testes for dværgbændelormen. Det kræver bare en procedure, der ligner den vi bruger ved hjerteorm.. 3 lorte fra 3 dage.

 

Ej, altså... vi bliver godtnok kloge her på HF... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser ud som om hunde KAN testes for dværgbændelormen. Det kræver bare en procedure, der ligner den vi bruger ved hjerteorm.. 3 lorte fra 3 dage.

 

Ej, altså... vi bliver godtnok kloge her på HF... :mrgreen:

 

Men de skal jf. DTU sendes ind til, nå ja, DTU. Og det er lige en tand mere pebret end en almindelig test (ved ikke præcis hvad det koster, men får regningen her en af dagene).

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har aldrig fået en ormekur i deres liv - efter de er flyttet fra deres mor - så er godt nok lidt splittet. De siger dog, at man ikke kan teste afføring for orm for denne slags... så tests bliver nok en endny dyrere omgang end pillerne... Vi har mange ræve herude, kender til to rævegrave der hvor vi primært går og at dømme efter mænden af ræveafføring Johna kan få gnedet sig i, i løbet af en skovtur, så må der også bo en hel del i både Sebberup og Stubberup skov - begge ligger mindre end 3 km fra min bopæl. Så vil mene, at mine er i risikogruppen og bliver derfor nok nødt til at bide i det sure æble...

 

Jeg skal have dem vaccineret under alle omstændigheder i morgen, så tager en snak med dyrlægen der...

 

 

 

Silke har heller ikke fået anden ormekur end Advocate de sidste 10 år. Og den tager ikke bændelorm...

 

Men ifølge MissLøvens link http://www.ribedyreklinik.dk/general/r%E6vens_dv%E6rgb%E6ndelorm.pdf

 

..så kan ormene konstateres ved en test sikkert mage til den ved hjerteorm.. Altså med 3 lorte.

 

Det behøver jo ikke være uoverkommeligt dyrt..

Jeg synes bare det er vigtigt at teste dem inden man behandler dem.. For at sikre at VI ikke kan være smittede...

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke har heller ikke fået anden ormekur end Advocate de sidste 10 år. Og den tager ikke bændelorm...

 

Men ifølge MissLøvens link http://www.ribedyreklinik.dk/general/r%E6vens_dv%E6rgb%E6ndelorm.pdf

 

..så kan ormene konstateres ved en test sikkert mage til den ved hjerteorm.. Altså med 3 lorte.

 

Det behøver jo ikke være uoverkommeligt dyrt..

Jeg synes bare det er vigtigt at teste dem inden man behandler dem.. For at sikre at VI ikke kan være smittede...

 

 

Så hvis testen er negativ, vil du behandle forebyggende? Og hvad hvis den er positiv?

 

Jeg kysser sgu med så mange hunde, så det behøver ikke være min egen der smitter mig:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvis testen er negativ, vil du behandle forebyggende? Og hvad hvis den er positiv?

 

Jeg kysser sgu med så mange hunde, så det behøver ikke være min egen der smitter mig:genert:

 

Jeg tænkte det samme - og blev faktisk lidt irriteret over en cavalierejer på facebook, som mente det hele var noget pjat. Hvis mange deler den holdning, er vi jo lige vidt. Jeg krammer uanede mængder af hunde, også fremmede, og jeg gider da ikke dø af den grund. Rimelig ærgerligt at behandle sine egne hunde, for så at blive smittet af en anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne 1079: Ja. Når lortene er samlet, så vil jeg behandle forebyggende fremover. Uanset resultatet af testen.

 

Hvis svaret er positivt, så vil jeg selv gå til læge og bede om at blive undersøgt. Problemet kan være mere udbredt end man er klar over. For hvad man ikke kikker efter, det finder man heller ikke..

 

Jeg formoder at et positivt resultat skal indsendes til fødevarestyrelsen.

 

Og hvis svaret er negativt, så er hun ikke voldsomt inficeret. Og har næppe smittet nogen. Formodentlig vil ormekuren så være forebyggende resten af Silkes liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Når lortene er samlet, så vil jeg behandle forebyggende fremover. Uanset resultatet af testen.

 

Hvis svaret er positivt, så vil jeg selv gå til læge og bede om at blive undersøgt. Problemet kan være mere udbredt end man er klar over. For hvad man ikke kikker efter, det finder man heller ikke..

 

Jeg formoder at et positivt resultat skal indsendes til fødevarestyrelsen.

 

Og hvis svaret er negativt, så er hun ikke voldsomt inficeret. Og har næppe smittet nogen. Formodentlig vil ormekuren så være forebyggende resten af Silkes liv.

 

Så er vi jo enige:klap: Bortset lige fra det med at snave med andre hunde:mrgreen: Jeg ville DØ hvis jeg ikke kunne voldkramme alle villige hunde på min vej!

 

Man kunne så argumentere for gratis ormekur i den periode det tager at få ormene under kontrol. I udlandet har man jo lagt behandlet mad ud til rævene for at slå ormen ihjel. Det var måske nok den mest effektive model (sammen med gratis behandling af hunde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv meget forvirret med hensyn til det her omkring de orme.

Jeg har hentet en ormekur til min hund, men kan ikke finde ud af om det vil være bedst at teste for ormen hos dyrelægen inden hun får kuren, af hensyn til at vide om os ejere kan være smittet. Jeg har snakket med dyrelægen om det, og han siger, at det generelt ikke er noget man anbefaler, men at der på nuværende tidspunkt kun er snak om at hunden skal have kuren. Jeg har læst, at ormene også kan sidde i pelsen, så en afføringsprøve ved dyrelægen kan vel ikke engang være 100% sikker med hensyn til om kan være smittet eller ej? Hvad gør i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke sikker på, at man kan finde på at behandle vilde ræve i Danmark... Mon ikke der er nogle etiske regler for det? Behandler man vilde dyr i andre sammenhænge for at undgå at mennesker bliver syge?

 

 

Det var jo enkelt hvis vi mennesker også kunne få en ormekur hver 4. uge..... Men den virker nok ikke på æggene.. :hmm:

 

Allerførst skal omfanget af problemet jo konstateres. Og det kunne man jo gøre ved at teste hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv meget forvirret med hensyn til det her omkring de orme.

Jeg har hentet en ormekur til min hund, men kan ikke finde ud af om det vil være bedst at teste for ormen hos dyrelægen inden hun får kuren, af hensyn til at vide om os ejere kan være smittet. Jeg har snakket med dyrelægen om det, og han siger, at det generelt ikke er noget man anbefaler, men at der på nuværende tidspunkt kun er snak om at hunden skal have kuren. Jeg har læst, at ormene også kan sidde i pelsen, så en afføringsprøve ved dyrelægen kan vel ikke engang være 100% sikker med hensyn til om kan være smittet eller ej? Hvad gør i?

 

Hvis en afføringsprøve hos dyrlægen er positiv, så er det tegn på, at du har været udsat for smitte igennem nogen tid..

Og så skal du til din egen læge.

 

Hvis den er negativ, så kan du godt være smittet alligevel... Men sandsynligheden er meget mindre. Og din hund kan have ormen alligevel, så ormekur er en god ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv meget forvirret med hensyn til det her omkring de orme.

Jeg har hentet en ormekur til min hund, men kan ikke finde ud af om det vil være bedst at teste for ormen hos dyrelægen inden hun får kuren, af hensyn til at vide om os ejere kan være smittet. Jeg har snakket med dyrelægen om det, og han siger, at det generelt ikke er noget man anbefaler, men at der på nuværende tidspunkt kun er snak om at hunden skal have kuren. Jeg har læst, at ormene også kan sidde i pelsen, så en afføringsprøve ved dyrelægen kan vel ikke engang være 100% sikker med hensyn til om kan være smittet eller ej? Hvad gør i?

 

Netop, æggene kan sidde i pelsen hvis hunden eks. har trådt i en rævelort. Eller sidde omkring hundens mund hvis den i et ubevoget øjeblik har haft snablen i en lort, vi mysser lige lidt eller kløer den under hagen, og spiser et stykke chokolade uden at vaske hænder. Vupti, så er man inficeret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så kan man jo aldrig nogensinde vide sig sikker som hundeejer? Så burde samtlige hundeejere blive testet hos lægen. Samtidig kan jeg sagtens se fordelen i, at teste sin hunds afføring hos dyrlægen, men selvom den test er negativ, er det stadig ikke sikkert, at man ikke selv kan være smittet. Det er dét, jeg ikke rigtig kan gennemskue. Jeg kan ærlig talt ikke finde ud af hvad jeg skal gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke sikker på, at man kan finde på at behandle vilde ræve i Danmark... Mon ikke der er nogle etiske regler for det? Behandler man vilde dyr i andre sammenhænge for at undgå at mennesker bliver syge?

 

 

Det var jo enkelt hvis vi mennesker også kunne få en ormekur hver 4. uge..... Men den virker nok ikke på æggene.. :hmm:

 

Allerførst skal omfanget af problemet jo konstateres. Og det kunne man jo gøre ved at teste hundene.

 

Jeg ved at skov og naturatyrelsen har skudt de ræve de kunne her i vores skov, fordi de var syge. Jeg tænker at det på alle måder er mere etisk at lægge medicin ud, end at udrydde ræve:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop, æggene kan sidde i pelsen hvis hunden eks. har trådt i en rævelort. Eller sidde omkring hundens mund hvis den i et ubevoget øjeblik har haft snablen i en lort, vi mysser lige lidt eller kløer den under hagen, og spiser et stykke chokolade uden at vaske hænder. Vupti, så er man inficeret.

 

Præcis! Og det er selvom hunden er ormebehandlet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fundet en artikel fra Berlingske omkring risikoen med smitte til mennesker. Jeg kan ikke linke til hjemmesiden, da jeg er ny herinde. Artiklen er godt nok fra år 2000, men det siger alligevel lidt om problematikken omkring testning og risiko:

 

"Smitten fra bændelormen overføres til mennesker fra rævens afføring. Dermed er bl.a. børn, som putter sandkassesand i munden, truet af stadig flere ræve i boligkvarterer. Og hvis ræven har besørget i køkkenhaven, kan parasitæg, der klæber på grøntsagerne, overføres til den menneskelige organisme.

Selvom en blodprøve kan afgøre, om folk er smittet, findes der ingen medicinsk behandling af sygdommen. Derfor kan smittede kun håbe på, at kroppens immunforsvar selv bekæmper infektionen, før sygdommen uden forudgående symptomer bryder ud fem til 15 år senere. Det sker i form af cyster, som nedbryder leveren og i ni ud af ti tilfælde medfører døden.

"Langtfra alle smittede bliver syge. Og eftersom vi ikke kan rådgive folk, hvis blodprøven er positiv, vil jeg ikke anbefale, at de lader sig teste. Risikoen for at blive smittet er måske kun én til en mio. Folk bør være forsigtige men ikke skræmte," siger Eskild Petersen."

 

Hvad gør man? :vedikke::vedikke::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fundet en artikel fra Berlingske omkring risikoen med smitte til mennesker. Jeg kan ikke linke til hjemmesiden, da jeg er ny herinde. Artiklen er godt nok fra år 2000, men det siger alligevel lidt om problematikken omkring testning og risiko:

 

"Smitten fra bændelormen overføres til mennesker fra rævens afføring. Dermed er bl.a. børn, som putter sandkassesand i munden, truet af stadig flere ræve i boligkvarterer. Og hvis ræven har besørget i køkkenhaven, kan parasitæg, der klæber på grøntsagerne, overføres til den menneskelige organisme.

Selvom en blodprøve kan afgøre, om folk er smittet, findes der ingen medicinsk behandling af sygdommen. Derfor kan smittede kun håbe på, at kroppens immunforsvar selv bekæmper infektionen, før sygdommen uden forudgående symptomer bryder ud fem til 15 år senere. Det sker i form af cyster, som nedbryder leveren og i ni ud af ti tilfælde medfører døden.

"Langtfra alle smittede bliver syge. Og eftersom vi ikke kan rådgive folk, hvis blodprøven er positiv, vil jeg ikke anbefale, at de lader sig teste. Risikoen for at blive smittet er måske kun én til en mio. Folk bør være forsigtige men ikke skræmte," siger Eskild Petersen."

 

Hvad gør man? :vedikke::vedikke::vedikke:

 

Man læser alt det man kan om emnet, tager stilling og gør så det man har det bedst med:-) Der er ingen andre end dig og evt. din dyrlæge der kan bestemme hvad der skal ske.

Link til indlæg
Del på andre sites

ISS : Jamm, altså.. Som du selv skriver, så er artiklen fra år 2000.

I dag kan man behandle... Hvis man opdager sygdommen tidligt nok. Altså inden den giver symptomer.

 

Og det at det ikke er alle smittede, der bliver syge, det gælder for HUNDENS dværgbændelorm (Echinococcus granulosus). Man kan blive utilpas, men finder måske aldrig ud af hvad årsagen er.. For der er ikke voldsomme symptomer. Man kan leve et langt liv med symptomerne.

 

Men den orm, vi slås med i danske ræve, det er RÆVENS dværgbændelorm (Echinococcus multilocalis). Og den er altså dødelig hvis man ikke behandles. De fleste dør inden 10 år fra de bliver smittet. Hvis man opdager sygdommen tidligt nok, så behandler man med operation og medicin. Sygdommen starter i leveren, men breder sig siden til andre organer, som lunger, hjerte og hjerne. Præcis som kræftsvulster. Uden behandling dør man. Med behandling, --i tide-- så overlever 90%.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det egentlig et bestemt præparat der bruges? Eller er milbemax/panacur effektivt? Tænker selvfølgelig på at Lillefisen igen har lungeorm, og om hun kan nøjes med én kur nu? Og om pillen mod bændelorm så kan "forebygge" slemme angreb af HL orm:hmm:

 

Her er en liste over hvad der dækker hvad..

http://www.spoergdyrlaegen.dk/ressourcer/medicinkatalog/ormekur-til-hunde

 

Milbemax er fint til både hjerteorm og bændelorm... Men ikke til ræveskab... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...