Hop til indhold

Hjælp! brug for råd!


Gæst mydog
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

hvordan kan man vide hvilke race bedste og oldeforældre er UDEN en tavle ? det er da kun med tavle man har en slags garanti for ægthed .

Det kan man jo heller ikke vide. Pointen er bare, at den godt kan være ægte, selvom den ikke har stamtavle. Bedsteforældre og oldeforældre KAN godt være samme race som hvalpen, selvom man ikke kan fremvise en tavle som bevis for sin påstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man jo heller ikke vide. Pointen er bare, at den godt kan være ægte, selvom den ikke har stamtavle. Bedsteforældre og oldeforældre KAN godt være samme race som hvalpen, selvom man ikke kan fremvise en tavle som bevis for sin påstand.

 

Du har selvfølgelig ret, men hvad kan man som potentiel ejer af hunden bruge det til? Man kan selvfølgelig vælge at tro på det, og indrette sig derefter, men i alle forhold der involverer andre, har man i praksis en "uægte" hund. Det kan være helt fint, men man snyder sig selv lidt, hvis man køber en "ægte" hund uden stamtavle, og måske endda betaler ekstra for den i forhold til en hund der helt reelt bliver solgt som en blanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har selvfølgelig ret, men hvad kan man som potentiel ejer af hunden bruge det til? Man kan selvfølgelig vælge at tro på det, og indrette sig derefter, men i alle forhold der involverer andre, har man i praksis en "uægte" hund. Det kan være helt fint, men man snyder sig selv lidt, hvis man køber en "ægte" hund uden stamtavle, og måske endda betaler ekstra for den i forhold til en hund der helt reelt bliver solgt som en blanding.

Jeg føler mig bestemt ikke snydt ;-) Jeg har en hund, som jeg har fået som værende labrador - han ligner en labrador og han opfører sig som en labrador. Hvorfor skulle man føle sig snydt, hvis man har fået det man betalte for :vedikke: Man er vel først blevet snydt, hvis man tror man køber en labrador og kommer hjem med en hund, der opfører sig som alt andet end en labrador?

 

Angående prisen så skal man selvfølgelig ikke betale ekstra for en tavleløs hund, medmindre der er forhold, der berettiger at prisen er højere end for andre tavleløse hunde. Det kan f.eks. være sundhedstjek. Men nej, man skal selvfølgelig ikke købe en tavleløs hund, hvis dens pris er på niveau med "stamtavle-hunde" og der ikke er nogen reel grund til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler mig bestemt ikke snydt ;-) Jeg har en hund, som jeg har fået som værende labrador - han ligner en labrador og han opfører sig som en labrador. Hvorfor skulle man føle sig snydt, hvis man har fået det man betalte for :vedikke: Man er vel først blevet snydt, hvis man tror man køber en labrador og kommer hjem med en hund, der opfører sig som alt andet end en labrador?

 

Angående prisen så skal man selvfølgelig ikke betale ekstra for en tavleløs hund, medmindre der er forhold, der berettiger at prisen er højere end for andre tavleløse hunde. Det kan f.eks. være sundhedstjek. Men nej, man skal selvfølgelig ikke købe en tavleløs hund, hvis dens pris er på niveau med "stamtavle-hunde" og der ikke er nogen reel grund til det.

 

Det her har nok meget at gøre med, hvilket udgangspunkt man har. Jeg køber aldrig mere en hund, som sælger ikke kan gøre 100% rede for m.h.t. nedarvede skavanker og mentale test, og jo flere generationer tilbage dette kan spores, jo bedre!

 

Jeg har selv haft en "ægte" hund uden gyldig stamtavle, som måtte aflives lige inden den blev 3 år gammel, p.g.a. nedarvede skavanker (HD, Spondylose og svageligt fordøjelsessystem i skøn forening) og det gør simpelthen for ondt at skulle sige farvel til sin hund på den baggrund.

 

M.h.t. pris, ser det ud til at vi er helt enige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her har nok meget at gøre med, hvilket udgangspunkt man har. Jeg køber aldrig mere en hund, som sælger ikke kan gøre 100% rede for m.h.t. nedarvede skavanker og mentale test, og jo flere generationer tilbage dette kan spores, jo bedre!

 

Jeg har selv haft en "ægte" hund uden gyldig stamtavle, som måtte aflives lige inden den blev 3 år gammel, p.g.a. nedarvede skavanker (HD, Spondylose og svageligt fordøjelsessystem i skøn forening) og det gør simpelthen for ondt at skulle sige farvel til sin hund på den baggrund.

 

M.h.t. pris, ser det ud til at vi er helt enige.

Jeg kan sagtens forstå dig og jeg planlægger heller ikke at købe en ægte hund uden stamtavle en anden gang. Men det er mest pga. sundheden og ikke fordi jeg betvivler at han (og andre hunde) er ægte. Der er bare ikke mange tavleløse opdrættere, der tjekker for noget som helst og jeg vil selvfølgelig gerne have en sund og rask hund, som jeg kan have glæde af i mange år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvis man ikke kan redegøre for hundens afstamning i 8 generationer bagud, synes du ikke den kan være renracet? Eller hvordan skal det forstås?

 

Joooo, den kan den da formentlig sagtens være.....men det kan jo bare ikke dokumenteres, da man jo kun har "opdrætters" ord på det :vedikke:

 

 

 

Og egentlig svarer du jo selv efterfølgende;

 

Det kan man jo heller ikke vide. Pointen er bare, at den godt kan være ægte, selvom den ikke har stamtavle. Bedsteforældre og oldeforældre KAN godt være samme race som hvalpen, selvom man ikke kan fremvise en tavle som bevis for sin påstand.
Link til indlæg
Del på andre sites

De blandingshunde der er lavet af tavle-forældre, er jo nemme nok, og hvorfor skulle de lyve?

 

Jeg er mere loren ved "rene" hvalpe efter "rene" forældre. For hvorfor er de ikke avlsgodkendte?:hmm:

 

De skulle lyve fordi de ikke vil tages i at lave "urene" hvalpe med en tavlehund....

 

Men ja, helt enig; det virker altid mærkeligt at "rene" hvalpe ikke har stamtavler hvis begge forældre har.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Joooo, den kan den da formentlig sagtens være.....men det kan jo bare ikke dokumenteres, da man jo kun har "opdrætters" ord på det :vedikke:

 

 

 

Og egentlig svarer du jo selv efterfølgende;

Ja? Jeg svarer, at det ikke kan bevises. Jeg skriver ikke, at hunde nødvendigvis er uægte, fordi der ikke er stamtavle på. Jeg kan f.eks. heller ikke dokumenter Bobos afstamning, men det bliver han da ikke mindre Labrador af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja? Jeg svarer, at det ikke kan bevises. Jeg skriver ikke, at hunde nødvendigvis er uægte, fordi der ikke er stamtavle på. Jeg kan f.eks. heller ikke dokumenter Bobos afstamning, men det bliver han da ikke mindre Labrador af.

 

Neeeeeej, og jeg er helt enig i at den reelt kan være ægte. Men derfor kan du jo stadig ikke bevise det, og derfor er det vel bare noget du synes den er fordi opdrætteren siger det.

 

Men du ved jo ikke med sikkerhed om Bobos aner er 100% labrador eller om der er krydset noget andet i, men at han stadig ligner og opfører sig som en lab?

Han ville vel sagtens kunne have noget ex. flatcoatet i sig uden at du nødvendigvis ville "opdage" det...?

 

 

 

Og sorry til TS for OT! Hunden ser nu sød ud og ligner i D/S.

Link til indlæg
Del på andre sites

Neeeeeej, og jeg er helt enig i at den reelt kan være ægte. Men derfor kan du jo stadig ikke bevise det, og derfor er det vel bare noget du synes den er fordi opdrætteren siger det.
Hmm, neeej... Det er noget jeg siger, fordi han ligner en labrador og passer perfekt til beskrivelsen på en labrador :-D

 

Men du ved jo ikke med sikkerhed om Bobos aner er 100% labrador eller om der er krydset noget andet i, men at han stadig ligner og opfører sig som en lab?

Han ville vel sagtens kunne have noget ex. flatcoatet i sig uden at du nødvendigvis ville "opdage" det...?

I princippet, jo. Men jeg har nu aldrig oplevet en hund, der ligner en bestemt race, men som er en blanding. Tror han ville have set anderledes ud, hvis han var en blanding.
Link til indlæg
Del på andre sites

"Renracet" er vel en hvalp af to racetypiske forældre af samme race... :hmm:

 

Selv om forældrene har stambog, så er de ikke nødvendigvis racetypiske.

Det afgøres jo ved at udstille dem.

 

--Hvis forældrene er avlsgodkendte, så har de været udstillede og har en dommers ord for at de rent faktisk LIGNER deres race(racetypiske). Og forældrene er undersøgt og testet for de arvelige sygdomme, som racen har problemer med. Først DA er de avlsgodkendte. Og deres hvalpe kan stambogsføres.

 

Når opdrætter vælger at lave hvalpe uden først at få stambogsført tæven og uden at vælge en stambogsført han til parringen, så er det sandsynligvis fordi tæven og/eller hannen ikke lever op til kravene til avlsgodkendelse.

 

Hvis man er heldig, så har man bare købt en hvalp af et par hunde, der ikke rigtig ligner deres race.

 

Og hvis man er uheldig, så har man købt en hvalp som viser sig at få nogle invaliderende sygdomme. Eller den er bærer af nogle sygdomme, som den ikke selv mærker til, men som den vil give videre til sine hvalpe hvis den får sådan nogle engang.

 

 

---Så man kan ikke komme med en voksen hund og få lavet en "stambog". Jo, det kan man da godt. Man kan jo lave den selv. Men den har ingen værdi hvis den bare er en række navne på et stykke papir. Det er ikke noget, der kan godkendes af en seriøs stambogsførende klub. Og det er ikke noget, der kan bruges til at få et eventuelt kuld hvalpe stambogsført.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, neeej... Det er noget jeg siger, fordi han ligner en labrador og passer perfekt til beskrivelsen på en labrador :-D I princippet, jo. Men jeg har nu aldrig oplevet en hund, der ligner en bestemt race, men som er en blanding. Tror han ville have set anderledes ud, hvis han var en blanding.

 

Jeg tror egentlig vi langt hen af vejen er enige.....

 

Men no offence, til det markerede, så er det jo ret subjektivt hvad du synes han ligner/er!:engel:

 

Halvdelen af de mennesker vi møder synes også at Ludwig ligner en halekuperet border/berner-blanding. Men derfor er han jo stadig en aussie på papiret :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror egentlig vi langt hen af vejen er enige.....

 

Men no offence, til det markerede, så er det jo ret subjektivt hvad du synes han ligner/er!:engel:

 

Halvdelen af de mennesker vi møder synes også at Ludwig ligner en halekuperet border/berner-blanding. Men derfor er han jo stadig en aussie på papiret :mrgreen:

Subjektivt? Seriøst? :lol: Jeg har da set labber før - han ligner en labrador ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Det kan jeg overhovedet ikke følge dig i. Man mister da ikke evnen til at se om en hund ligner en bestemt race eller en blanding, fordi man selv ejer den :hmm:

 

Ligner, ja, det kan du sagtens se om den gør. Men så længe der ikke er papirer på, så ved du ikke om den reelt er den race du synes den ligner.

 

 

 

Har du set den billedserie med ulovlig/lovlige racer?? Det er jo sindsygt skræmmende.....:shock:

 

(og det er ikke fordi tråden på NOGEN måde skal drejes hen på ulovlige hunde!!)

 

 

http://www.dch-mariager.dk/indhold10/Lovlig_hunde.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har fået verdens bedste Bobo, og det er det vigtigste.....:bighug:

Ja, men det ER da også skide ligemeget hvad han er og om der er blandet et eller andet mærkeligt i ham på et eller andet tidspunkt. Det er da ikke utænkeligt. Men for mig er han altså en labrador, for jeg kan slet ikke se hvad han ellers skulle være.

 

Og så skal du iøvrigt ikke snakke for højt, for du har jo også en blanding :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige nettop den dk/sv gårdhund er det jo muligt at få indmønstret/fremstille og hermed tavle på, så vil du virkelig vide om hun ligner og opfører sig en dk/sv gårdhund er det måske vejen at gå

 

 

http://www.dansk-svensk-gaardhund.dk/index.php?side=Blanketter

 

http://www.dansk-svensk-gaardhund.dk/Blanketter/Ansoegningsskema%20til%20fremstilling%20af%20Dansk%20Svensk%20Gaardhund.pdf

 

Når det er sagt så er det en af de få racer hvor man måske kan få tavle på efterfølgende, normalt skal de bestille til kuldet (alle hvalpe eller ingen hvalpe), mener det er senest ved 3 ugers alderen, tør dog ikke sige det 100 % da jeg ikke avler, og gider ikke lige slå det op. Det skal være sådan at tavlen kan følge hvalpen også når den flytter hjemmefra som 8 uger

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men det ER da også skide ligemeget hvad han er og om der er blandet et eller andet mærkeligt i ham på et eller andet tidspunkt. Det er da ikke utænkeligt. Men for mig er han altså en labrador, for jeg kan slet ikke se hvad han ellers skulle være.

 

Og så skal du iøvrigt ikke snakke for højt, for du har jo også en blanding :drille:

 

Han er en Bobo :lun:

 

He he....jep, i hvert fald ifølge Missing....mener at Ludwig er af den yderst velkendte aussiebernerretriever-race :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...