Hop til indhold

Så er det vitterligt


PBC
 Share

Recommended Posts

@Amocca - nu er du jo i gode hænder hos Sanne A., men jeg køber altså ikke at moderens eventuelle uvaner med at søge lidt stort, automatisk betyder at datteren, må gøre lige så. Alle FT spaniels vil søge for stort, hvis de får lov, vil jeg tro.

 

En hvalp på 5 måneder, skal altså holdes noget tættere end Maggie (på 10 måneder) går på filmen, vil jeg mene. Egentlig behøver man jo ikke træne søge træning - for det kan hvalpen jo allerede. Det man skal træne er, at de søger for en.

 

På filmen går jeg stort set ligeud mod vinden, men det er aht. fotografen. Ellers skifter jeg konstant retning for at Maggie skal vænne sig til hele tiden at følge mig. dvs efter 20 m ligeud går jeg 45 grader til venstre og efter 30 m i den retning 90 grader til højre osv. Altså, så vi stadig har vinden ind primart forfra, men så Maggie aldrig bare ved hvor jeg er - og jeg går også lidt bagud, hvis hun går frem - hun skal ligesom være vant til at hente mig med, hvis du forstår. Kommer hun ikke ind og henter mig står jeg stille - eller går bagud. Vil hun frem, må hun hente mig.

 

Alle dummyer, som hvalpen finder, skal findes tæt på dig (så der er noget at søge efter der) og gerne ifbm at hun "henter dig. Når du nærmer dig et sted, hvor det kunne være godt at plante en lille dummy eller tennisbold, så gør dig klar til at plante den, når hvalpen er på vej væk. Stå så lidt stille 1-2 m før dummyen, så er der en god chance for at hvalpen netop får fært, når den er tilbage for at hente dig. Belønning for at arbejde tæt og hente dig er et fantastisk fund af en tennisbold.

 

I filmen er jeg heldig 2 gange, med at Maggie netop kommer tilbage til mig - og mellem mig og dummyen får fært af den lille dummy, jeg har plantet. Man kan ikke være heldig hver gang, men når det lykkes er det rigtig fint.

 

Og husk så ikke noget søg i nogen form for medvind - for det vil absolut få hende til at søge længere ud. Det kommer først langt senere.

 

Det var også mest ment med et glimt i øjet ;)

Vi er kun lige gået i gang med søget, og er slet slet ikke hvor du og Maggie er. Jeg er ved at lære hvordan jeg sender hende, og hun er ved at lære, at alt det fede sjovt nok altid er at finde helt inde ved mig. Men det er vildt spændende. Glæder mig til at arbejde videre med det.

 

Nu har jeg jo 3 styks - og de to er helt andre racer end hende - og det er meget tydeligt, når jeg slipper dem på gåture, at de har helt forskellige agenda'er i deres løb. Hvor Wilma (cockeren) straks giver sig til at afsøge området i store zig zag mønstre, så løber de andre primært ligeud og søger dybt (de leder efter mus under jorden)....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 215
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mine Spaniels får kun lov at løbe som de selv vil, på det stykke jord hvor de dagligt luftes 3 -4 gange. Alle andre steder er de under kontrol, netop for at undgå, at de mener de kan løbe som de vil og jage som de vil - alle steder.

 

Om det kan lykkes at lade dem gå som de vil, når man går tur fx. i hundeskov og så samtidig at de en andre situationer (på jagt), kun skal gå kort er jeg lidt i tvivl om, men måske kan de godt lære at skelne. De fleste FT folk som bruger hundene til jagt lufter på et stykke mark i nærheden og træner på et andet - og gå ikke som sådan tur med hundene, tror jeg.

 

Det er også derfor jeg foretrækker at cykle mellem de forskellige steder jeg træner - åen, en stor gryde/dal hvor bevoksningen er perfekt til søge og apporteringstræning, med fært - og de tomme industrigrunde, hvor jeg træner nu - og hvor der er minimalt fært.

 

Jeg har også 20 Ha nede på jagten, hvor jeg må træne, men der skal jeg så i bilen ned - der er 15 km. Der er fært fra både råvildt, dåvildt og småvildt, så der skal man passes meget på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må erkende, at i min verden skal hun bare kunne gå løs på de områder jeg går til daglig, på trods af vildt, for ellers bliver mit liv for besværligt - og hundenes dagligdag for trist. Jeg kommer ikke i hundeskove eller indhegnede områder dagligt. Så hvis de ikke kan slippes i plantagen eller på markvejene, så kan de kun få gåture i snor i hverdagene. Om det bliver realiteten når hun bliver større, må tiden vise, men pt holder hun skarpt øje led mig, på trods af at næsen går. Og hun kommer hver gang jeg skifter retning eller kalder hende ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Maggie i kaningården

 

 

Det var med et vist forbehold, jeg meldte mig til arrangementet i Sunds ved Herning, hvor man kunne prøve at komme i kaningård med sine hunde.

 

 

Maggie er jo igang med grundtræningen og kun ca 10 måneder gammel og det er jo altid en vurdering, hvornår hundene skal stifte bekendskab med "vildt".

 

 

Nå, men jeg blev altså tilmeldt efter aftale med arrangør, om at jeg selv satte "tempoet"!

 

 

Kom Maggie så i kaningården - ja....

 

 

Der var planlagt 3 "baner" til træning. Hare flush, men snoretræk og apportering. Bane med due-flusher og levende due og så kaningården.

 

 

Jeg startede på hare-flusheren. Banen bestod af 30 meter søg, hvorefter en hare pludselig springer og løber ud til højre. Hunden skal vise respekt. Når/hvis den sidder, bliver der 20-30 meter længere fremme, udløst en dueflusher i en meters højde, som kaster en dummy. Nu skal hunden så på kommando henne denne dummy.

 

 

Maggie gik super fint på den bane - og jeg var lidt lettet. Alle momenter blev klaret flot.

 

 

Så var det banen med dueflusher. Den var tilrettelagt, som ca 2-300 m lang og med en dueflusher godt 100 m nede af banen. Der skulle så blindt udlægges en due, som hunden skulle sendes tilbage på efter et passende stykke. Der var en god vind - og desværre medvind, hvilket betød at der skulle søges i medvind og dirigeres i modvind. Det har jeg faktisk ikke trænet med Maggie endnu. lidt sidevind og meget let modvind på stille dage, men i god vind til blæst - Hmmm.... Nå, men jeg bad så om, ikke at få "go back" på mere end ca 20-25 m og gik igang. Det gik faktisk fint. Jeg gav Maggie lidt mere plads end jeg plejer, men ikke meget og jeg plantede et par små dummyer og tennisbolde tæt på, som Maggie uden problemer fandt og apporterede til mig. Også en 20 m "go back" på blind udlagt dummy, gik fint. Jeg tog Maggie lidt hjem og gik 20 m på plads, men 30 m før dueflusheren, satte jeg hende i søg igen - og da Maggie fandt duen og den blev flushet, var der fin respekt. Rosen ville ingen ende tage og vi lavede lidt "efter søg" og var glade for endnu en veloverstået bane. Tak til instruktøren for den flexible anvendelse og gode råd og input undervejs.

 

 

Så var der jo bare kaningården tilbage. Jeg og Maggie satte os og kiggede på. Maggie var bestemt obs. på de små hurtige kaniner og nærmest smaskede i luften efter fært. Jeg havde ikke mod på at slippe hende i søg derinde!

 

 

Men så var der en venlig sjæl, der tilbød at jeg kunne gå efter ham, med hans hund i søg og jeg med Maggie i snor. Det gjorde vi så, det gik fint. Maggie var ikke mere oppe at køre, end at hun respekterede skud og flush. Nede i et hjørne, som var blevet scannet og rydet for 3-4 kaniner, gav jeg så Maggie en apportering af en dummy, bare for at se, om hun kunne abstrakhere fra fært og alle de mange indtryk og klare opgaven. Det kunne hun godt. Godt gået Maggie!

 

 

Som det aller sidste på dagen, fik jeg lov at gå et slip med Maggie på ydersiden af kaningården med mest modvind, men også en del fært fra kaningården. Her arbejdere hun som hun plejer, både med søg, stop, apportering og et par dirigeringer. Det var smukt at slutte med.

 

 

Så, ja - Maggie var i kaningård, men nej, hun var ikke i slip og ikke i kontakt-flush. Det har vi så tilgode.

 

 

Også her, tak til instruktør for flexibel anvendelse af kaningård og til den gavmilde hundefører, jeg fik lov at gå bagved. Dejligt at møde forståelse og hjælpsomhed.

 

 

Hunden i bilen, kaffe og kage og hjem til fyn - en god oplevelse rigere.

 

 

11068415_1049186705096628_1954107887223219298_n_zpstszxoubr.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende at læse om. Og dygtig Maggie. Jeg er stadig kun nået dertil hvor jeg bliver lykkelig over at hun ikke knaldapporterer :lol:

 

platformene er dog en gave fra træningsguderne, både i forhold til at træne impulskontrol, ro på post og dirrigering. Så vi knokler videre. Heldigvis synes hundehvalpen jo, at træningen er en fest :5up:

 

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte jo lidt platforme i starten. Du husker måske camping trinene. Og vil nok også vende tilbage til platforme til at rette småting. Sidde foran i aflevering mv. men lige nu er fokus meget på det den skal kunne til Working test og til markprøver senere - og det handler mest om at gøre det den gør nu, men i pressede situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Så er Maggie jo blevet 1 år - det var i mandags. I stedet for list fotos syntes jeg det kunne være sjovt at vise hvordan Maggie er på en ganske almindelig lille gåtur - ned på engen og lidt rundt, ikke meget ophidsende, men det giver et dejligt billede af en afslappet og dejlig FT Springer Spaniel

 

Først går vi lige lidt ned ad stien. der er sagt gå pænt og kommer Maggie lidt for lang frem står jeg stille

 

 

Så er vi kommet ned tl engen og der bliver sagt smut så

 

 

Og så går vi bare lidt rundt og hygger. der gives ikke yderligere kommandoer. Hundene er fri og kan gå som de vil men har lært at holde sig på engen, samt at holde lidt øje med mig

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver nødt til at have sådan en engang ;-)

 

Jeg ville jog også gerne vise at på trods af meget stor jagtdrift kan hundene ved rigtig håndtering godt hygge rundt på en lille luftetur. Der er mere tempo om morgenen og så udnyttes pladsen også helt ud i hjørnerne, men stadig indenfor de rammer der er.

 

Det er charmerende glade hunde som altid er klar til hvad man måtte finde på

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Yes!

 

Så bestod Maggie FT Klubbens Working Test og endda med en 4. vinder. Ganske flot af en så ung hund.

 

WT består af flere elementer:

 

Effektivt og dækkende søg i terræn med højt græs, tidsler, tuer, lidt buske

Efter ca 75 m flushes en due fra dueflusher og der skydes et skud. Hunden skal vise respekt og blive sidende til den sættes igang med søg igen

Efter yderligere ca 50 m kastes en død fasan op og der skydes på en 20-30 m afstand fra hunden, som igen skal vise respekt og apportere på kommando

Der søges videre og prøven afsluttes med at det kastes en due på åbent vand og der skydes. Hunden skal blive sidende til dommeren giver føreren tilladelse til at den må apportere.

 

Alle kommandoer skal efterkommes første gang og alle afleveringer af apporterede fugle skal ske i ro og til hånd. Hunden føres uden line under hele prøven.

 

Jeg har jo i sagens natur ikke fotograferet mig selv, men her er Maggie på dagen med en kammerat Claus:

 

 

Claus%20%20og%20Maggie_zpstdjjcome.jpg

 

Og her er et billede af tilskuerne ved Working Testen. Banen er ovre hvor græsset bliver længere ovre til højre

 

tilskuere%20til%20WT_zpsvfqhb0w7.jpg

 

Så er der lige et billede af min glade træner gennem hele første del af 2015, Ole

 

Ole%20Gert%20Dam_zpsjy7utgfo.jpg

 

Behøver jeg at sige vi havde en god dag. der stillede vel ca 30 til prøve og ca 1/3 bestod

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes!

 

Så bestod Maggie FT Klubbens Working Test og endda med en 4. vinder. Ganske flot af en så ung hund.

 

WT består af flere elementer:

 

Effektivt og dækkende søg i terræn med højt græs, tidsler, tuer, lidt buske

Efter ca 75 m flushes en due fra dueflusher og der skydes et skud. Hunden skal vise respekt og blive sidende til den sættes igang med søg igen

Efter yderligere ca 50 m kastes en død fasan op og der skydes på en 20-30 m afstand fra hunden, som igen skal vise respekt og apportere på kommando

Der søges videre og prøven afsluttes med at det kastes en due på åbent vand og der skydes. Hunden skal blive sidende til dommeren giver føreren tilladelse til at den må apportere.

 

Alle kommandoer skal efterkommes første gang og alle afleveringer af apporterede fugle skal ske i ro og til hånd. Hunden føres uden line under hele prøven.

 

Jeg har jo i sagens natur ikke fotograferet mig selv, men her er Maggie på dagen med en kammerat Claus:

 

 

Claus%20%20og%20Maggie_zpstdjjcome.jpg

 

Og her er et billede af tilskuerne ved Working Testen. Banen er ovre hvor græsset bliver længere ovre til højre

 

tilskuere%20til%20WT_zpsvfqhb0w7.jpg

 

Så er der lige et billede af min glade træner gennem hele første del af 2015, Ole

 

Ole%20Gert%20Dam_zpsjy7utgfo.jpg

 

Behøver jeg at sige vi havde en god dag. der stillede vel ca 30 til prøve og ca 1/3 bestod

 

tillykke ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes!

 

Så bestod Maggie FT Klubbens Working Test og endda med en 4. vinder. Ganske flot af en så ung hund.

 

WT består af flere elementer:

 

Effektivt og dækkende søg i terræn med højt græs, tidsler, tuer, lidt buske

Efter ca 75 m flushes en due fra dueflusher og der skydes et skud. Hunden skal vise respekt og blive sidende til den sættes igang med søg igen

Efter yderligere ca 50 m kastes en død fasan op og der skydes på en 20-30 m afstand fra hunden, som igen skal vise respekt og apportere på kommando

Der søges videre og prøven afsluttes med at det kastes en due på åbent vand og der skydes. Hunden skal blive sidende til dommeren giver føreren tilladelse til at den må apportere.

 

Alle kommandoer skal efterkommes første gang og alle afleveringer af apporterede fugle skal ske i ro og til hånd. Hunden føres uden line under hele prøven.

 

Jeg har jo i sagens natur ikke fotograferet mig selv, men her er Maggie på dagen med en kammerat Claus:

 

 

Claus%20%20og%20Maggie_zpstdjjcome.jpg

 

Og her er et billede af tilskuerne ved Working Testen. Banen er ovre hvor græsset bliver længere ovre til højre

 

tilskuere%20til%20WT_zpsvfqhb0w7.jpg

 

Så er der lige et billede af min glade træner gennem hele første del af 2015, Ole

 

Ole%20Gert%20Dam_zpsjy7utgfo.jpg

 

Behøver jeg at sige vi havde en god dag. der stillede vel ca 30 til prøve og ca 1/3 bestod

 

Så flot - tillykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil jo gerne træne Maggie på godt et år frem mod udvidet apporteringsprøve med ræv. Jeg har derfor startet træning med tredelt og tungere dummy - 2 kg og vel 60-70 cm.

 

 

Først får Bonnie på 10 år lov at vise hvordan - og så kæmper Maggie med den uhåndterlige dummy. Indimellem får de ros for at sidde stille og en lille skinddummy, som belønning / motivation

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil jo gerne træne Maggie på godt et år frem mod udvidet apporteringsprøve med ræv. Jeg har derfor startet træning med tredelt og tungere dummy - 2 kg og vel 60-70 cm.

 

 

Først får Bonnie på 10 år lov at vise hvordan - og så kæmper Maggie med den uhåndterlige dummy. Indimellem får de ros for at sidde stille og en lille skinddummy, som belønning / motivation

 

 

Vi træner hver vores, men jeg blir imponeret over den disciplin og arbejdsglæde dine hunde viser....

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi træner hver vores, men jeg blir imponeret over den disciplin og arbejdsglæde dine hunde viser....

 

Jeg synes nu det foregår meget afslappet - ikke særlig disciplineret, men med god arbejdslyst. Jeg er meget opsat på at ikke presse Maggie mere end at hun hele tiden synes det er herligt. Jeg glæder mig over at se på videoen hvor glad og stolt Bonnie bærer den uhåndterlige dummy, som om det er let nok

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Den første jagt med en veltrænet unghund er altid noget særligt. Uden iøvrigt at gøre sammenligninger, kan man sige, at hunden ikke længere er jomfru efter dette.

 

 

I lørdags blev der for første gang skud vildt over Maggie. Agerhøns, som hun selv flushede, viste respekt for og flot apporterede.

 

 

Det gjorde hun til UG. Skal jeg nævne en enkelt ting, som kan forbedres er det et hun bliver "høj af det" - så høj at apporteringerne, som var markerede, blev i noget overstadig hoppende stil - indtil hun forstod, at det ikke er måden at finde sin fugl på. Så kom koncentration og næsearbejde og fuglene blev bragt.

 

 

Jeg havde ikke kamera med. Der er så meget, der er så meget andet der er vigtigere på unghundens første jagt, så billederne er taget efter hjemkomst og med kold fugl, men her er de alligevel.

 

 

Det er den slags dage man lever for. Aldrig har vejret været bedre. Aldrig har man haft bedre hund. Aldrig en bedre situation og også slevskabet og madpakken er bare det bedste sådan en dag. man bliver selv "høj af det".

 

Maggie%20paring%20vej_zpshplo22sp.jpg

 

Maggie%20med%20agerhoslashne_zpsgybr5plb.jpg

 

Maggie%20med%20agerhoslashne%208_zpsuaculzdq.jpg

 

Maggie%20med%20agerhoslashne%202_zpsflf8f9vl.jpg

 

Maggie%20med%20agerhoslashne%206_zpsra2u0vib.jpg

 

Maggie%20med%20agerhoslashne%207_zpstbe8jcru.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Maggie var jo 1½ år ved jagttidens begyndelse - og det var lidt tidligt at rigtig tage hende med på jagt selvom hun træningsmæssigt var klar. det mentale - roen og overblikket skal jo også kunne følge med.

 

Men jeg har haft Maggie med 4-5 gange, hvor hun så får lov at arbejde kort i 2-3 såter og apportere lidt varmt vildt - dødskudt og også et par anskydninger. Det går meget fint. Træningen sidder som den skal og Maggie gør et fint stykke arbejde, men bliver stadig lidt overrasket, når hun støder fugle :-)

 

Vi træner så lidt apporteringer når vi er hjemme, men eller er træningen sat på stand by i jagttiden.

 

Her er Bonnie og Maggie sammen på engen - samme størrelse næsten 15-15,5 kg

Maggie%20og%20Bonnie_zpslqwxg90l.jpg

 

Maggie i action

 

~maggie%20i%20spring%202_zpshuziaxj5.jpg[/url

 

Apport

 

~Maggie%20med%20agerhoslashne_zpsgybr5plb.jpg[/url

 

~Maggie%20med%20agerhoslashne%208_zpsuaculzdq.jpg[/url

 

Klar til at aflevere til hånd

Maggie%20med%20sort%20fasan%206_zpsdq8zvax2.jpg

 

og her er det Bonnie som jo også får lov

 

~Bonnie%20med%20sort%20fasan%205_zpseo2m07f5.jpg[/url

 

Men det er jo Maggies tråd så vi slutter med et portræt

 

~maggie%20portraeligt_zps4ljardab.jpg[/url

 

Hun er og bliver en skøn jagtkammerat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...