Hop til indhold

Foder til steriliseret tæve med tendens til at tage på


Amocca
 Share

Recommended Posts

Eftersom jeg har været syg i laaaaang tid har hundene lidt noget under det og Karla var blevet noget rund i det. Hun er dog nede på 9.1 kg nu, så gerne hun lige smed 200g mere, men så er det også fint.

 

Hun er dog bare en af den slags hunde, def bare skal gå forbi sin madskål for at tage på, og hun er rationeret ekstemt meget i foder.

 

Vi har prøvet med lidt forskellige light fodertyper før, men de har alle været meget kedelige ifølge madammen, og er derfor endt med bare strengt at rationere almindeligt foder - men det gør så bare, at hun er sulten konstant :roll:

 

Snakkede med dyrlægen om det - nu er hun jo lige blevet steriliseret, og det har jo også tendens til at kunne give ekstra risiko for vægtøgning - og har fået en prøvepose af Hills Metabolic.

Det synes hun sådan set er smadderlækkert og hun kan få en del mere af det og stadig holde vægten. Men jeg synes det er dyrt i forhold til hvad ingredienslisten fortæller mig der er i...

 

så er der nogen der har erfaringer med et godt light foder? Som ikke er alt for "tørt og kedeligt". Jeg er ikke så kornforskrækket, så behøver ikke være kornfrit, men det ville da være rart hvis der var mere kød end korn i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kaos er også med på light udgaven fra Essentials, nu har vi lige haft en periode hvor han ikke fik bevæget sig så meget og knægten gav ham lidt for mange godbidder, så nu det skrap kost igen, jeg synes han har lettere ved at slanke sig og holde vægten på Esentials i forhold til olivers som vi kørte med før, hvorfor ved jeg ikke, men vi er ihvertfald glade for Essentials.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Vi holder os fra light produkter.. Vores egen dyrlæge sagde at det var bedst at køre videre med et alm. foder.. På et tidspunkt spurgte jeg inde i aussie gruppen på facebook om råd, da Caia virkede sulten konstant efter hendes sterilisering. Her var der flere der skrev at det bedste var at fodre med et foder på een protein kilde og at fodre med light foder kun gjorde hende mere sulten. Om det er rigtigt ved jeg ikke. Men vi fodre med Orijen og inden da fik hun en sæk WB. Hun har faktisk tabt sig og er i perfekt foderstand efter steriliseringen.

 

Vi har også brugt essential light, hun kunne godt lide det, men blev ikke mæt overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eftersom jeg har været syg i laaaaang tid har hundene lidt noget under det og Karla var blevet noget rund i det. Hun er dog nede på 9.1 kg nu, så gerne hun lige smed 200g mere, men så er det også fint.

 

Hun er dog bare en af den slags hunde, def bare skal gå forbi sin madskål for at tage på, og hun er rationeret ekstemt meget i foder.

 

Vi har prøvet med lidt forskellige light fodertyper før, men de har alle været meget kedelige ifølge madammen, og er derfor endt med bare strengt at rationere almindeligt foder - men det gør så bare, at hun er sulten konstant :roll:

 

Snakkede med dyrlægen om det - nu er hun jo lige blevet steriliseret, og det har jo også tendens til at kunne give ekstra risiko for vægtøgning - og har fået en prøvepose af Hills Metabolic.

Det synes hun sådan set er smadderlækkert og hun kan få en del mere af det og stadig holde vægten. Men jeg synes det er dyrt i forhold til hvad ingredienslisten fortæller mig der er i...

 

så er der nogen der har erfaringer med et godt light foder? Som ikke er alt for "tørt og kedeligt". Jeg er ikke så kornforskrækket, så behøver ikke være kornfrit, men det ville da være rart hvis der var mere kød end korn i det.

 

Det er ligesom Svea, så jeg følger lige med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår ønsket om at hunden skal spise sig mæt. En hund er vel fra naturens hånd indrettet sådan at den æder alt den den kan spise så længe der er noget at æde og først når der ikke er mere og den bliver sulten går den ud og finder mere. Dvs. Spiser meget og sjældent.

 

Det laver vi jo om på. Vi mener det er bedre og sundere at spise lidt oftere og lidt mindre af gangen, men så må vi vel også acceptere at hundene ikke bliver rigtig mætte, en måske, i bedste fald, ikke er sultne mere.

 

Jeg mener man skal kigge på hunden individuelt og se hvad den har det godt på.

 

Men som tommelfingerregel - eller til en begyndelse ville jeg dog vælge et foder som er lavet på rimelige råvarer og hvor ca 30-40% er af animalsk oprindelse. Om resten er korn, kartofler eller andet går jeg ikke op i. Hvis hunden er rolig og ikke arbejder ville jeg lige lige over 3000 kcal pr kg, er den normalt aktiv og arbejder lidt ville jeg vælge 35-3600 kcal og hvis den er virkelig hårdtarbejdende fx. I jagt tiden elle træner over 4 timer dagligt agility eller andet krævende vill jeg vælge 4000 kcal pr kg og typisk følger fedt og protein procenterne jo med op undtagen for senior foder hvor man ofte holder protein lidt oppe og reducerer mere på fedtet.

 

Der er dog ingen tvivl om at det billigste er at vælge et tæt foder med 4000 kcal og give mindre af dette, men så vil hundene nok ofte være temmelig sultne. Hvis man giver en (stor han :-D ) Labrador 400 g maintenance med 3500 kcal eller 350 g med 4000 kcal bliver jo samme energimængde og der skal såmænd nok være nok af alt det andet til at dække hundens næringsbehov. Mæthed og pris er forskellen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde gode erfaringer med at have Milo på RC's diet udgaver da han var lettere buttet. Kan ikke huske hvad de hedder, Satiety var vist til når han skulle tabe sig og så var der en variant til at holde vægten med... Men jg var igennem en del, og RC's var det som gav ham en god mæthedsfornemmelse så han ikke gik og tiggede mad konstant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun én hund med tendens til buttethed, og det klæder hende bestemt ikke. Hun er nu 11 år og fra 2 årsalderen har vi kæmpet for at hun skal være i fit form. Jeg har ikke prøvet Essentials slankefoder på hende, men det eneste af alt andet der hjælper her er RC Satiety. Hvis jeg mindster alt andet er hun ked af det, rastløs og konstant sulten. Alternativt er et kg/dag gulerødder til bare at fylde lidt op i tarmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo også en hund med samme problemer og brugte RC Satiety, da hun skulle tabe sig (som intakt). Efter sterilisationen er især sult problemet blevet svært at tackle, og fx da hun fik acana light and fit (i vedligeholdelsesmængde) var hun så sulten at hun ikke kunne finde ro om natten.

 

Det kan godt være at hunde ikke skal være deciderede mætte, men der er en grænse for hvor sultne jeg synes det er iorden at holde dem. Desuden er en hund som går på rov konstant P. Svær at styre kcal. Indtaget på �

 

Vi er nu tilbage på råt, og det fungerer sådan nogenlunde i forhold til sult (ben mætter godt). Skulle hun få brug for at tabe sig, vil jeg ikke tøve med at sætte hende på slankefoder igen, og Satiety ved jeg virker! Har ikke prøvet metabolic, da den ikke var i handlen da tea var på kur, men min dyrlæge taler godt for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår ønsket om at hunden skal spise sig mæt. En hund er vel fra naturens hånd indrettet sådan at den æder alt den den kan spise så længe der er noget at æde og først når der ikke er mere og den bliver sulten går den ud og finder mere. Dvs. Spiser meget og sjældent.

 

Det laver vi jo om på. Vi mener det er bedre og sundere at spise lidt oftere og lidt mindre af gangen, men så må vi vel også acceptere at hundene ikke bliver rigtig mætte, en måske, i bedste fald, ikke er sultne mere.

 

Jeg mener man skal kigge på hunden individuelt og se hvad den har det godt på.

 

Men som tommelfingerregel - eller til en begyndelse ville jeg dog vælge et foder som er lavet på rimelige råvarer og hvor ca 30-40% er af animalsk oprindelse. Om resten er korn, kartofler eller andet går jeg ikke op i. Hvis hunden er rolig og ikke arbejder ville jeg lige lige over 3000 kcal pr kg, er den normalt aktiv og arbejder lidt ville jeg vælge 35-3600 kcal og hvis den er virkelig hårdtarbejdende fx. I jagt tiden elle træner over 4 timer dagligt agility eller andet krævende vill jeg vælge 4000 kcal pr kg og typisk følger fedt og protein procenterne jo med op undtagen for senior foder hvor man ofte holder protein lidt oppe og reducerer mere på fedtet.

 

Der er dog ingen tvivl om at det billigste er at vælge et tæt foder med 4000 kcal og give mindre af dette, men så vil hundene nok ofte være temmelig sultne. Hvis man giver en (stor han :-D ) Labrador 400 g maintenance med 3500 kcal eller 350 g med 4000 kcal bliver jo samme energimængde og der skal såmænd nok være nok af alt det andet til at dække hundens næringsbehov. Mæthed og pris er forskellen.

 

Hun behøver ikke blive mæt som sådan, men jeg orker ikke at hun går og tigger konstant eller sidde og piver ude i bryggerset foran foderspanden ( eller ÅBNER foderspanden, som hun også har klaret). Hun er 6 år gammel, har en idealvægt på omkring de 8.9-9kg. Vejer lige pt 9.1 kg. Har fået hende ned fra de 9.5 kg hun vejede tidligere.

 

der er labbedelle i hende og jeg tror hun kunne æde til hun segnede! Dette er dog relativt nyt - imdenfor de sidste par år- hun var slet ikke så madfikseret som yngre. Hvis hun er på normalfoder så rationerer jeg hende ned til 30-40g om dagen - (fordelt på 2x15-20g) dvs ca en fjerdedel af den anbefalede næringsmængde, så kan jeg holde hendes vægt, men ellers begynder hun at øge igen :roll:

 

jeg kan desværre heller ikke skifte til et stort måltid om dagen, da hun så kaster galde op om natten....

 

hun er jo normalt en ekstemt hårdtarbejdende og aktiv hund, så hun skal jo også have næring nok til at vedligeholde muskler og aktivitet osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo også en hund med samme problemer og brugte RC Satiety, da hun skulle tabe sig (som intakt). Efter sterilisationen er især sult problemet blevet svært at tackle, og fx da hun fik acana light and fit (i vedligeholdelsesmængde) var hun så sulten at hun ikke kunne finde ro om natten.

 

Det kan godt være at hunde ikke skal være deciderede mætte, men der er en grænse for hvor sultne jeg synes det er iorden at holde dem. Desuden er en hund som går på rov konstant P. Svær at styre kcal. Indtaget på �

 

Vi er nu tilbage på råt, og det fungerer sådan nogenlunde i forhold til sult (ben mætter godt). Skulle hun få brug for at tabe sig, vil jeg ikke tøve med at sætte hende på slankefoder igen, og Satiety ved jeg virker! Har ikke prøvet metabolic, da den ikke var i handlen da tea var på kur, men min dyrlæge taler godt for den.

 

Mine får rå af og til, men Karla spiser ikke knogler, kun kød.

 

Men det ser ud til at den generelle consencus er enten Contour fra Essentials eller RC Saiety. Må jeg lige lure på.

Link til indlæg
Del på andre sites

6 år.... Jeg ville måske prøve et senior foder. Der får man relativt mere protein ifht. fedt. Men det er godt nok små mængder du taler om. Mine på 15 kg får over 200 g pr dag.

 

Det er nemlig meget små mængder hun får, så jeg forstår egentlig godt hun er sulten... Med det her metabolism har vi indtil videre oplevet, at hun kan få næsten 100g og stadig være stabil i vægt, så det er jo absolut at foretrække! Det var egentlig også mereordi det bestod af primært korn og biprodukter til over 600kr for en sæk, at jeg tænkte der måtte være et bedre alternativ.

 

Måske skulle jeg kigge på seniorvarianter som du foreslår...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg er lige for små 14 dage siden begyndt at bruge Nutra gold senior til Charlie og Oscar. Oscarmanden har nemlig udviklet sig til en lille propmand da han har fået 1-1½ kg for meget på sidebenene. De kan rigtig godt lide foderet som kun har 303 kalorier pr 100 gram foruden ekstra høj gluccosamin indhold og nogle rigtig gode fedtsyrer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne jo gøre det at du giver hende halv normal foder og halv satiety f.eks. så kan hun bliver mere mæt uden at blive for tyk og i kan stadigpspise alt jeres gratis vinder foder;-)

 

Det er det vi gør med metabolism lige nu. Men ellers har jeg jo heldigvis Johna til at kværne alt det vi vinder :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...