Hop til indhold

hvad har hunden brug for


Gæst Saew
 Share

Recommended Posts

hvad skal jeg egentlig have købt inden en hvalp kommer hjem. Hunde kurv, mad, mad og vandskål, hundesnor, godbidder, legetøj og børste. Er der noget vigtigt jeg har glemt eller der er godt at have?

Link til indlæg
Del på andre sites

Køkkenrulle og rodalon :mrgreen:

 

En papkasse kan være ligeså fin som en dyr hundekurv - måske endda bedre, da hunden uden tvivl smage på kurven med sine sylespidse hvalpetænder. Snor og halsbånd eller sele. Hundtegn. Foder og en god syrlæge i nærheden.

 

legetøj kan være brugte bamser fra genbrugsen, toiletrullerør, sommer med huller i... Der er alligevel ikke meget af det der holdr længe i en hvalpemund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Bur er efter min mening et "must have" - buret skal ses som en erstatning i stedet for kurv og skal betagtes som et "værelse"

Desuden er det en rigtig god ting under renligheds træningen og hvis man ikke lige kan have øjne på hvalpen.

 

Derudover skal du sørge for at du har et hus apotek beregnet på hunde - i tilfælde at små skader - rifter mv. Det er en god ide at vænne hvalpen til at få smurt poter da det på sigt giver gode holdbare poter som kan stå lidt af hvert i møde. Her er helosan rigtig godt at bruge eller et aloe vera produkt.

 

legeting kan være en stofble som man slår knuder på - stofbleen kan smides i fryseren og bruges som køle ting når hvalpen skifter tænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemmet skal hvalpesikres. Der må IKKE være nogen elektriske ledninger eller giftige potteplanter eller gulvtæpper med trevlekanter nogen steder.

 

Det skal være i orden før hvalpen kommer hjem.

 

Læg dig HELT ned på gulvet og se alting fra hvalpehøjde. Fjern alt, hvad der kan bides i stykker. Og det er næsten alt.. Men småting er de mest farlige.

 

Hvad er det for en hvalp, du venter? Blev det en labrador? :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemmet skal hvalpesikres. Der må IKKE være nogen elektriske ledninger eller giftige potteplanter eller gulvtæpper med trevlekanter nogen steder.

 

Det skal være i orden før hvalpen kommer hjem.

 

Læg dig HELT ned på gulvet og se alting fra hvalpehøjde. Fjern alt, hvad der kan bides i stykker. Og det er næsten alt.. Men småting er de mest farlige.

 

Hvad er det for en hvalp, du venter? Blev det en labrador? :lun:

 

Ej, man kan altså også gå lidt for meget i selvsving. Vi har potteplanter (aner ikke om de er giftige), tæpper med trævler og en masse ledninger. Tilgengæld har begge hunde fået lært "nej" som noget af det første, og der har absolut ingen problemer været i den retning.

 

Så mig er det vigtigere at sætte sig ind i den mest basale opdragelse, fx et nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit hjem bliver som regel også kun hvalpesikret efter behov EFTER hvalpen er kommet hjem. Fx har ingen af mine vist interesse for ledninger, så den slags er aldrig blevet sikret. Med Johna blev vi nødt til at fjerne klipklappere når vi var ude af hjemmet, da hun nød at æde dem i stor stil...

 

Men ellers er jeg nok mere ligesom Anne. Indlær nej med det samme og brug den sunde fornuft...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, man kan altså også gå lidt for meget i selvsving. Vi har potteplanter (aner ikke om de er giftige), tæpper med trævler og en masse ledninger. Tilgengæld har begge hunde fået lært "nej" som noget af det første, og der har absolut ingen problemer været i den retning.

 

Så mig er det vigtigere at sætte sig ind i den mest basale opdragelse, fx et nej.

Helt enig :5up: man behøver ikke gøre det mere besværligt end det egentlig er. Vi har aldrig fjernet noget som helst eller hvalpesikret vores hjem - og vi har haft Ayo på 8 uger og Zazu på 4mdr. De har aldrig ødelagt noget. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Hvalpetræning rigtig god ide. ;-)

 

Og her har vi heller ikke hvalpet sikret noget - det vil sige ikke før vi fik ham den lille Zeus hjem (sort lab), da måtte vi lige have et kraftstik i bryggerset pakket ind i en trækasse ;-) ledninger mv. er selvfølgelig farlige for så små hvalpe, men der lærte han hvad et NEJ var :-)

Blomster har jeg heller ikke fjernet, har dog ikke mange men to grønne store stueplanter, det var ikke planten i sig selv der var sjov - næææ nej det var muldjorden og kaste det ud på gulvtæppet!

 

Uha bare det var mig der skulle ha hvalp er blevet lidt hvalpeskruk efter Anne har fået sin lille Dorit ;-) men to stk. er nok til mig.

 

 

 

Det vigtigste er selvfølgelig at hvalpen har det godt og ikke får noget den ikke kan tåle også madvarer se her: http://samvirke.dk/billedgallerier/gallerier/ting-aldrig-maa-give.html

 

Det næst vigtigste er hvalpetræning som jeg mener alle burde gå til - man lærer en masse både hund og fører ;-)

 

Glæder mig til at se billeder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg er helt enig med Birgitta her.

Der skal hvalpesikres og det kan man sagtens gøre uden at gå i selvsving. Man kan aldrig vide om man får en hund der syntes ledninger er noget af det bedste - sådan en har jeg haft, nemlig Oscar - så alle vores ledninger blev gemt og det har de været siden. Darwin viste ingen interesse i den retning - så hvalpe er forskellige.

 

Et andet råd jeg vil give er at - lad IKKE hvalpen have halsbånd på inden døre - De kan hænge fast og blive kvalt - det gælder også hvis man har andre hunde - de kan hænge fast i hinanden. Jeg kender til flere der har mistet deres hvalp grundet det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, man kan altså også gå lidt for meget i selvsving. Vi har potteplanter (aner ikke om de er giftige), tæpper med trævler og en masse ledninger. Tilgengæld har begge hunde fået lært "nej" som noget af det første, og der har absolut ingen problemer været i den retning.

 

Så mig er det vigtigere at sætte sig ind i den mest basale opdragelse, fx et nej.

 

 

Seriøst??? :shock:

 

Jeg mener ikke, at det ene udelukker det andet.

Hvis man hvalpesikrer hjemmet på forhånd, så er der bare ikke dødsstraf for at forveksle "nej" med et "ja" i den første forvirrede tid..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ligefrem ligge sig ned og kigge hele sit hjem igennem i hvalpehøjde??

Nu har vores hunde så ikke adgang til hele huset når de er alene, de har kun adgang til vores entre når de er alene - og her er der ingen ledninger el. planter at tygge i. Så vores er og har kun været i nærheden af farlige ting, mens vi har været her - og det har aldrig været et problem. De ikke så meget som har forsøgt sig at bide i ledning o.lign.

 

Så jeg ville tage den med ro og se hvilken hvalp jeg fik. Er det så en som er vild efter ledninger - ja så fjerner man dem selvfølgelig. Men med vores havde det været total overkill og spildt arbejde at hvalpesikret hjemmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Mine to har bryggerset når de er alene hjemme hver dag, der er selvfølgelig ikke farlige ting derude, også derfor at kraft stikket blev pakket ind i en trækasse, men ellers blev der ikke hvalpe sikret vi var så også der altid til at holde øje ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og alt efter hvordan dit hus/lejlighed er indrettet så er babygitrer ret rare at have. Så kan hvalp lukkes inde/ude alt efter hvad der sker.

 

Melder mig i klubben der IKKE hvalpesikrede, og her har ledninger heller ikke været interessante og planter har vi ikke:oops: Eneste vi gjorde var at fjerne et løst guldtæppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu sker ulykkerne ikke kun, når hvalpen er alene hjemme. Men også når man er uopmærksom et øjeblik. -Lige er i bad eller på toilettet og tror at hvalpen sover. Eller mens man ser fjernsyn og tror at hvalpen underholder sig selv med noget uskadeligt.

 

Jeg er alene med min hund. Og er derfor også 100% alene om ansvaret for hvalpens sikkerhed. Hvis man er to, kan den ene jo hele tiden sidde med øjnene klistret på hvalpen. Eller begge tror at den anden holder øje..

 

Det kan da godt være, at jeg er underlig, men jeg tilbringer en hel del tid "i hvalpehøjde" når jeg har fået hvalp. Ligger på gulvet og leger med hvalpen. Fuldstændig som mor og søskende gjorde før min hvalp flyttede hjem til mig. Sofa er hyggelig til at putte i, men til leg er gulvet altså bedre...

 

Og fordi jeg er alene, så foretrækker jeg at få ledningerne sikret, potteplanterne flyttet og småting fjernet fra "farezonerne" inden jeg får en hvalp hjem.

Når først hvalpen er i hus, så er det jo netop nødvendigt med tæt kontakt i den første tid, så jeg finder ud af hvem min hvalp egentlig er, og hvor farerne ligger.

 

Det er jo usmart at have travlt med at rydde op efter den væltede kaktus, samtidig med at hvalpen leger trækkelege med spaghettien under computerbordet... De ting man ikke forventer, opdager man jo først for sent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er jo forskel på hvordan man er. Og jeg er bare en af dem der siger at det ikke er strengt nødvendigt. Ledninger fx har hun leget med, og fået et meget bestemt nej! Og så er det det. Nu ignorerer hun dem, og går i stedet amok med sit legetøj. Tilgengæld har vi virkelig meget legetøj!! Hun er 9 uger, og kan sagtens være alene mens jeg er i bad, også selvom den store ikke er inde.

 

Og vi er også 2 mennesker, men det er sjældent at vi begge er hjemme, så de gælder ikke her. Jeg har bare været MEGET konsekvent fra første sekund, og det har altså givet pote. Og det med en lille, djævelsk hyrdehund med ild i røven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hvalpe skal først og fremmest have lov at være hvalpe. Jeg har hver gang haft det sådan at ting som ledninger bare ikke skulle være på gulvet. Vi havde en standerlampe stående i et hjørne bagved en stol og selv om ledningen var rullet op - så havde der da været en Oscar i den - for man ligger jo ikke og roder rundt inde under møblerne - men det gør hvalpen altså. Lampen kom væk med det samme jeg opdagede det. Vi var dengang 4 i huset - 2 voksne og to teenage sønner - men det var mig alene der måtte havde øjne på hver finger - det var mig der hver nat måtte ude med hvalpen - hele døgnet rundt - det trætter - så nej ingen unødige forstyrrelser som hvalpen kan gå i. Det er meget sjovere at være på den sikre side og kunne bruge tiden på at nyde hvalpen mens den vokser til.

 

I dag er alle vores ledninger sat op bagved et panel - dels ser der pænt ud og dels vil alt være klart hvis jeg skulle falde for at få en hvalp igen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første hund hakkede i en ledning da hun var under 3 mdr gammel:shock:.

Hun overlevede, men skreg gudsjammerligt. Og vi kunne lige så godt have mistet hende.

Det var også hende, der lå og vred sig lykkeligt på ryggen i ryatæppet på gulvet....... ---mens hun tyggede på noget..... der viste sig at være mors kontaktlinseetui... Med indhold.. :stupid:

 

Mine bernere åd sokker og karklude, som vi flere gange måtte hive ud af rumperne på dem..

Mindre hunde ville nok have fået en dyr forstoppelse.

 

Det er ting, der ikke sker mere, -fordi jeg alene er ansvarlig for at der ikke ligger tøj i snudehøjde eller hænger ledninger der ser fristende ud... Sådan en forlængerledning med en stikdåse er der jo mange, der bruger...... Det gør jeg også. Men når jeg ikke er i nærheden, så bliver den lagt langt væk..

---Jeg får myrekryb når jeg ser hvalpebilleder... hvor man lige kan se en forlængerledning på gulvet i baggrunden..

 

Forøvrigt bruger jeg ikke kontaktlinser mere.... Men det er af andre årsager... :mrgreen:

 

Jeg ville da aldrig vove at gå i bad mens min hvalp opholdt sig i et ikke-sikret rum.. Men det er jo som vi er forskellige til..

Link til indlæg
Del på andre sites

---Jeg tog Silke med i bad... eller lod døren stå åben så jeg kunne høre hende og hun kunne finde mig...

Men lejligheden var grundigt sikret inden hun kom hjem.

 

Ellers havde hun været nødt til at blive låst inde på badeværelset sammen med mig ... hver dag, når jeg var i bad...

 

Så ville hun have været verdens reneste hvalp... :lun:

 

---Men hun har da lært at elske vand. Også det, der kommer ud af en bruser. Eller en vandhane.. Eller en haveslange... Eller en vandkande...

 

Man skal også liige passe på med våde hvalpe der drypper på vinyl- og trægulve. Det kan godt være seriøst glat, når man kommer ud fra badeværelset på bare tæer, og man har glemt alt om den våde hvalp:lol:...

Et hvalpehjem skal nok også lige menneskesikres... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har jo brugt bur - så jeg lukkede hvalpen ind i bur når jeg f.eks. skulle i bad. Så kunne han lige snuppe sig en på øjet i mens. Nogle gange var en af drengene der og kunne holde øje.

Vores beagler kan ikke lukkes ud i hverken bryggers eller gang, for det er der ikke plads til. De er i stuen - når de er alene - så er der gitter for ud til køkkenet så de ikke kan komme til noget derude. I stuen har de jo deres bure/kurve/tæpper og det er der de er mest trygge ved at være alene.

 

Ang. vand på gulvet - ja det skal man passe på med - men man skal også passe på når der står 3 beagler i køkkenet og savler, når man smører sig en rugbrøds mad - der bliver ret glat på gulvet skulle jeg hilse at sige :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...