Hop til indhold

Mops fra Kennel Danita?


Gæst mopseejer
 Share

Recommended Posts

Gæst mopseejer

Jeg er interesseret i at skrive med andre mopsejere som har mops fra kennel Danita. Jeg har selv en mops med forskellige helbredsproblemer og vil gerne i kontakt med andre som har mops fra kennel Danita, der har haft problemer med sygdom?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mopseejer

Nej, du har helt ret Kennel Danita er ikke en "sort kennel". Jeg er blot interesseret i at snakke med andre som evt. har en mops med medfødt sygdom fra Kennel Danita. Jeg kender selv en person med mops fra Kennel Danita som har haft hårsækkemider. Jeg synes nemlig det er vigtigt at komme disse genetisk arvelig sygdomme til livs.

 

Jeg elsker min lille basse overalt på jorden, men mopsen er jo desværre en race som kan blive ramt af flere forskellige sygdomme og min lille fyr har været så uheldig at få 3 medfødte sygdomme hvoraf den ene er dødelig med tiden:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blander mig lige, selvom jeg ikke kender noget til Danita eller mops...

 

Stakkels dig og hund. Hvordan har han det?

Jeg ved godt, det ville være en ringe trøst, men har du fået pengene tilbage, hvis det er en medfødt uhelbredelig sygdom? "Plejer" man ikke at gøre sådan.

En veninde har fået pengene tilbage fra sin hund (ikke mops), da den ikke kan blive rask.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mopseejer
Jeg blander mig lige, selvom jeg ikke kender noget til Danita eller mops...

 

Stakkels dig og hund. Hvordan har han det?

Jeg ved godt, det ville være en ringe trøst, men har du fået pengene tilbage, hvis det er en medfødt uhelbredelig sygdom? "Plejer" man ikke at gøre sådan.

En veninde har fået pengene tilbage fra sin hund (ikke mops), da den ikke kan blive rask.

 

Tak for medfølelsen. Det har været og er stadig virkelig hårdt. Han er jo min lille baby og det er forfærdeligt at vide at jeg har ham på lånt tid. Jeg har også hørt noget med at man kan få pengene tilbage, men har ikke helt styr på det. Men jeg er egentlig ikke interesseret i pengene, er mere interesseret i at sørge for at historien ikke gentager sig.

 

Min lille fyr har det okay alt taget i betragtning. Han er på en hård medicin daglig som gør ham træt, men ellers er han glad og tilfreds. Han har dog svært ved at gå lange ture. Det gør det selvfølgelig ikke nemmere at han er enormt doven:) Hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke skrive hvad din hund lider af. Og hvor gammel den er??? Jeg betragter i øvrigt ikke hårsækmider som en genetisk arvelig sygdom, men som en biting, godt nok besværlig. Hvis din kennel har DKK status så ringer du til DKK og forhører dig om dine rettigheder. For dokumenterede medfødte sygdomme udløser erstatning og i yderste tilfælde kan avlsrettet fratages forældredyrene. En medfødt sygdom kan også være tandfejl, men det kan være uvæsenligt for hundens trivsel, og derfor ikke medføre nedslag i købepris.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Er du i kontakt med din opdrætter? Hvis du virkelig gerne vil være med til at forbedre racen, synes jeg, det bedste du kan gøre er at være i tæt dialog med din opdrætter om din hund.

 

I øvrigt, hvis din hund har en medfødt lidelse, som forringer dens livskvalitet, har du ret til kompensation fra opdrætter.

 

Mvh Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mopseejer

Mim mopsedreng er født med 3 sygdomme som vi har opdagede hen af vejen. Han er blevet opereret 2 gange for entropion og for et år siden fik han diagnosen: Canine Sterile Eosinophillic Pustulosis. Det er en sjælden immunfejl, hvor immunforsvaret angriber hans hud. Og for en uge siden fik han konstateret medfødt hofteledsdysplasi. Jeg har haft kontakt med opdrætter, men hun forsøger at give mig skylden for hans hofteledsdysplasi og hun tror ikke på at hans immunssygdom er genetisk. Jeg mener ikke at hun på nogen måde er ansvarlig for hans sygdomme, men hun bør ikke avle på hans forældre, efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om der skal opdrættes flere hvalpe efter forældrene til din hund, er ikke din beslutning at tage, specielt ikke hvis der ingen dokumentation er for at det din hund fejler, er arveligt.

Det er utilfredsstillende ikke at have sin opdrætters opbakning og forståelse, men nu kender ingen af os der sidder her jo hele historien, vi ved ikke noget om jeres kommunikationsform og hvordan dine beklagelser er fremlagt for opdrætter, lissom vi ikke er bekendte med din opdrætters overvejelser omkring det fremtidige opdræt, så vi kan og bør ikke rådgive dig ift. hvad du skal gøre.

 

Jeg kan se ud fra DKKs hundeweb at din opdrætter har haft næsen inden for hos DKK. Det ser umiddelbart ud som om hun har fået overført et par hunde fra en anden klub, eller osse er det et par hvalpekunder der har fået deres hunde over i DKK. Den ene har hun så brugt i sit DDH opdræt, og det er jo svært at vide om det skyldes at den ikke var god nok til DKK opdræt, eller om der er andre årsager til at hun vælger at opdrætte i DDH. Problemet med disse mindre klubber er i nogen grad, at der ikke er en officiel og tilgængelig database, som jo er det redskab der gør det muligt for folk at få et overblik over, hvad der foregår i de enkelte kenneler.

 

Om du vil få noget ud af at kontakte DDH ved jeg intet om, men kan du ikke komme i dialog med din opdrætter, så er det måske værd at undersøge om klubben går ind i den slags sager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er opdrætter af den omtalte mops og normalt skriver jeg ikke inde på disse forums, da meget kan misforståes m.m. Dette bliver jeg dog nødt til at svare på.

Ovennævnte mops er 4 år og jeg har først forleden dag modtaget brev fra ovennævnte køber, hvilket jeg tillader mig at gengive nedenunder, ligesom jeg også vil gengive mit svar herpå.

 

Hej Susanne,

 

Jeg håber du har det godt og nyder alle dine mopser. Jeg købte Bertram af dig for snart 4 år siden og han er det bedste,som nogensinde er hændt mig. Han er den dejligste hund, man kan ønske sig og jeg elsker ham meget højt, men han har desværre haft mange helbredsmæssige problemer. Efter dyrlægens anvisning skriver jeg til dig, fordi Bertram har 3 medfødte sygdomme. Da Bertram var omkring 10 måneder blev han for første gang opereret for Entropion(indadvente øjenlåg), men det var desværre ikke nok og han blev opereret igen året efter. Han vil aldrig blive helt rask på øjnene, men han har det betydeligt bedre og øjensygdommen er den mildeste af de tre sygdomme.

Efter tilbagevendende hudproblemer, fik han sidste år foretaget en hudbiopsi. Jeg frygtede selvfølgelig at han led af hårsækkemider, men desværre var resultatet meget værre. Han har en meget sjælden kronisk og medfødt sygdom som hedder Canine Sterile Eosinophillic Pustulosis. Sygdommen medvirker at hans immunforsvar angriber hans hud og det danner rødme, irritation, eksem og bylder. Hvis han ikke får medicin dagligt, kan sygdommen være dødelig. Han kan desværre ikke helbredes og får dagligt en høj dosis prednisolone/binyrebarkhormon. Bertram har dog haft det okay, trods bivirkninger som træthed og enorm tørst. I løbet af det sidste halve år, er Bertrams helbred blevet forværret og jeg har frygtede det værste. Han kan ikke længere hoppe op på sofa og seng og han går ekstremt langsomt, når vi er på turer. Derfor var vi i dag hos dyrlægen og fik foretaget nogle røntgenbilleder. Jeg var forberedt på at sige farvel til ham, hvis billederne viste, at han havde konstante smerter. Desværre viste billederne at Bertram er født med hoftedysplasi på begge hofter. Dyrlægen mener dog ikke, at han har de store smerter og at han generelt har det okay. Jeg må dog være indstillet på, at han ikke bliversærlig gammel og jeg skal nyde de få år, jeg kan få med ham, hvis han klarer den så længe. Da alle tre sygdomme er medfødte og kan være arvelige, mente dyrlægen, at det var vigtigt at jeg informerede dig om det.

Trods alle Bertrams helbredsmæssige problemer, vil jeg takke dig for, at have givet mig muligheden, for at være Bertrams mor. Han er i sandhed den skønneste hund.

 

Venlig Hilsen ...............

 

INGEN DOKUMENTATION FOR NOGET VEDLAGT.

 

 

Mit svar:Hej ...............

 

 

Det var dog et rigtig trist brev at få omkring Bertram :-((

 

 

Jeg kan dog fortælle dig, at ingen af Bertrams søskende - hverken før eller efter - har/har haft nogle af de sygdomme du nævner. Jeg har ugentlig kontakt med hans søster Amaryllis, som ejes af en af mine veninder.

 

 

Etropion er desværre en af de ting som kan ramme vore mopper og andre racer pga. de flade hoveder og dybtliggende øjne. Jeg har dog - heldigvis - kun hørt om ganske få med problemet, men ved at det kan ske for bl.a. vores race. Selv har jeg dog ikke haft problemet med nogle af mine egne mopper.

 

 

Den form som immunforsvarsdefekt, som Bertram har, har jeg aldrig oplevet og aldrig hørt om. Ingen af mine hvalpe - eller forældrerne til dem - har nogensinde haft det, så jeg stiller mig lidt tvivlende overfor om, at den er ren arvelig. Så var der jo andre af hvalpene der også ville have fået denne immunforsvarsdefekt eller........????

 

 

Jeg vil også lige tillade mig at korrigere din dyrlæge mht. hofteledsdysplasi. Såfremt hvalpen får konstateret hofteledsdysplasi inden den er 6-8 måneder gammel kan man med sikkerhed sige, at den er arvelig. En senere konstateret hofteledsdysplasi kan man ikke med sikkerhed sige er arvelig, da der efter denne tid kun er mellem 20-30% chance for arvelighed og 70-80% skyldes miljø (kost, motion, trapper, voldsom leg og andet) - det ved din dyrlæge også godt :-)

Det er rigtig rigtig vigtigt, at du sørger for, at han får et ordenligt foder, ikke er overvægtig og ikke bliver belastet af trapper m.m. og evt. tilsætter glucosamin i hans foder.

 

 

Alt dette taget i betragtning, er jeg dog rigtig ked af det på både dine og Bertrams vegne, for mopperne er jo verdens bedste hunde - alt taget i betragtning.

 

 

Jeg ønsker alt det bedste for Jer og håber på mange gode år endnu.

 

 

Mange hilsner fra

cleardot.gif

 

Susanne

Og herved et svar fra køber - der har herefter ingen kommunikation været.

Hej Susanne,

 

Jeg er glad for at høre at Bertram er et engangstilfælde, da det jo absolut er forfærdelige sygdomme. Jeg ved godt at mopsen er særligt udsat for entropion og Bertrams øjne har altid været meget udstående, men det er heldigvis hans mindste problem.

 

Sygdommen Canine Sterile Eosinophillic Pustulosis er heldigvis en meget sjælden sygdom og min dyrelæge havde aldrig hørt om den før. Vi har haft kontakt med en dyrelæge med speciale i hudsygdomme, for bedst muligt at kunne hjælpe Bertram. Sygdommen er genetisk arvelig og medfødt, men da den er så sjælden, rammer den ganske få og forhåbentlig ingen af Åses eller Nielses efterkommere. Sygdommen er desværre også dødelig og medicinen som Bertram får dagligt´, vil i sidste ende ødelægge hans krop. Den kan han dog ikke undvære. Medicinen holder kun symptomerne nede, men han har stadig rødme og små bylder på poter og hage. Han virker dog ikke særligt generet af det, heldigvis.

Jeg har altid plejet Bertram godt og været meget obs. på hans heldbred og har opdaget symptomer på hans sygdomme tidligt i forløbene og i følge hans dyrelæge har det haft stor betydning for hans helbred. Jeg renser Bertrams næsefold, plejer hans øjne, børster hans tænder og smører hans poter og hage med en specialcreme hver dag og har altid gjort det. Han har altid fået Royal Canine til små hunde og får på nuværende tidspunkt Royal Canine light. Derudover får han laksolie og Plaque Off hver dag. Han har aldrig været overvægtig og jeg har altid fået meget ros for min pleje, opdragelse og omsorg for Bertram. Dyrelægen konstatere at Bertrams hofteledsdyslplasi var medfødt, fordi hans hofteskåle er for små til hans lårbendsknogler og dette medvirker at lårbensknoglerne ikke sidder i normal position i skålene. Begge hans hofter er ramt. Heldigvis er der ingen tegn på gigt i hofterne, dog lidt i ryggen.

Allerede fra Bertram var hvalp snakkede jeg med min daværende dyrlæge om, at Bertram gik mærkeligt og at han aldrig gad at gå særlig langt, men fik gentagne gange at vide, at det skyldtes at han var en lille og doven hund. Men nu giver det hele jo mening.

Trods alt dette virker Bertram ved godt mod og han er glad hver dag. Som sagt har vi lige været hos dyrelægen til tjek og hun mente at hans livskvalitet er god og han virker ikke til at have smerter. Men vi aftalt at han skal aflives den dag han bliver for træt eller får for mange smerter og ikke gider at gå ture eller lege længere.

Alt held og lykke til dit opdræt,

Hilsen ............

 

 

 

Jeg vil herved tilbagevise beskyldninger for at jeg har udtalt mig om, at jeg giver køber skyld for ovennævnte for så har hun i den grad misforstået det. Jeg har ikke set/hørt fra hunden i 4 år, så jeg har ingen anelse om, hvordan hunden er - overvægtig, motion, kost osv.

Jeg skriver heller intet om, at jeg ikke tror på hende mht. immunforsvarssygdommen, men at jeg aldrig har hørt om den og at ingen andre har den - ej heller forældrerne, så jeg stiller mig tvivlende om arveligheden!!!!!! Bortset fra dette er begge forældrer på pension nu, da de ikke længere er helt unge:-))

 

Til HOPSA kan jeg sige, at jeg har en newfoundlænder, som er i DKK, men har ALDRIG været medlem af DKK. Et par af mine hvalpekøbere har flyttet deres mops til DKK. Vi har strengere avlsrestriktioner i DDH end i DKK, så det du nævner er ikke årsagen:-)) Jeg er i en super klub, som jeg er rigtig glad for - nemlig DDH. Min årsag til at opdrætte i DDH fremfor DKK kan ses af enhver på min hjemmeside.

 

Jeg vil opfordre Bertrams ejer, som købte Bertram for 4 år siden, at bringe sagen for forbrugerstyrelsen, hvilket jeg har sendt hende et brev om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til HOPSA kan jeg sige, at jeg har en newfoundlænder, som er i DKK, men har ALDRIG været medlem af DKK. Et par af mine hvalpekøbere har flyttet deres mops til DKK. Vi har strengere avlsrestriktioner i DDH end i DKK, så det du nævner er ikke årsagen:-)) Jeg er i en super klub, som jeg er rigtig glad for - nemlig DDH. Min årsag til at opdrætte i DDH fremfor DKK kan ses af enhver på min hjemmeside.

 

Jeg har godt læst din forklaring på at vælge DDH og som du kan læse skriver jeg at du enten selv har flyttet hunde frem og tilbage mellem klubberne, eller osse er det to af dine hvalpekunder. Grunden til at jeg fandt dem er at du har brugt den ene hund i dit opdræt (eller den figurerer på din hjemmeside). Om en hund er god nok behøver ikke at handle om hundens helbred, det siger sig selv at kravet til racetypisk eksteriør bliver højere i takt med forhøjet konkurrence. I øvrigt er der intet der står i vejen for at en DKK opdrætter får testet og undersøgt sine alvshunde for ting der ikke er krav, gennem databasen er det muligt at få de oplysninger man ønsker og man kan derved fravælge dem der ikke lever op til de krav man måtte have. Disse krav kunne i øvrigt være noget omkring antal kuld på tæver, alder ved første kuld osv.

 

Jeg går ud fra at du osse læste hvad jeg skrev inden det begyndte at handle om valg af klub, jeg skulle mene at det havde været mere tilfredsstillende for dig end at hænge dig i den evige og ubrugelige tavledebat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa - du starter med at sige ting om klubber - Kennel Danita forklarer og svarer bare på dine spekulationer. Det er vel fair nok??

 

For at gå tilbage til emnet, så vil jeg også som Kennel Danita siger, bede TS om at klage til de rette steder og ikke bare komme med uunderbyggede beskyldninger på nettet, som der ikke engang er fremlagt bevis på til opdrætter. Fremkom beviset så, så ville jeg som opdrætter have en "second opinion" og kontakte samtlige købere af de hvalpe fra de forældre, for at høre om de har oplevet noget lignende, eller om TS´s hund blot var et mandags-eksemplar. Alle de 3 omtalte sygdomme er ikke bevist arvelige, så vidt jeg kan læse mig frem til på nettet - så der skal noget af en bevisbyrde til, før at man bare kan smudse en kennels navn til på den måde - jeg synes at TS har fået et godt svar fra hundens opdrætter og eftersom det ikke var et svar der passede hende, går hun så videre herinde. Personligt ville jeg anmelde hende for injurier!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mopseejer

Jeg vil starte med at, sige at jeg på ingen måde kan se, at jeg har svinet Kennel Danita til. Jeg har både gjort opmærksom p,å at jeg ikke ser kennelen som en "sort kennel" og at jeg ikke er interesseret i at få penge tilbage. Jeg er blot interesseret i at skrive med andre mopsekøbere fra kennel Danita, for at se om min hunds sygdomme virkelig er et engangstilfælde.

 

Jeg vil også tillade mig at korrigere Susanne og sige, at vi har haft kontakt, da min hund var 10 måneder og skulle opereres for entropion. Han skulle nemlig også have lukket et navlebrok samtidig som Kennel Danita havde sagt, hun ville betale. Men hun ville kun betale en del af udgiften, da jeg valgte at bruge en anden dyrelæge, end den hun til dagligt bruger. Jeg ville dog ikke udsætte min hund for dobbelt narkose og måtte betale størstedelen selv. Men alt dette er jo ord mod ord og jeg har lært at jeg i fremtiden skal have sådanne aftaler på skrift.

 

Det er ganske rigtig, at jeg blev vred da jeg modtog Susannes svar, da jeg føler at hun indirekte pointere at det højst sandsynligt er min fejl(miljø) at min hund har hofteledsdysplasi.Jeg føler mig indirekte anklaget, da hun pointere i nedestående, at det er vigtig at jeg fodrer min mops med ordenligt foder m.m... Da Susanne ikke aner hvad jeg fodre min hund med eller hvordan jeg plejer ham, mener jeg at hun i det mindste kunne spørge og derfra give gode råd.

Uddrag fra email korrespondance: "Jeg vil også lige tillade mig at korrigere din dyrlæge mht. hofteledsdysplasi. Såfremt hvalpen får konstateret hofteledsdysplasi inden den er 6-8 måneder gammel kan man med sikkerhed sige, at den er arvelig. En senere konstateret hofteledsdysplasi kan man ikke med sikkerhed sige er arvelig, da der efter denne tid kun er mellem 20-30% chance for arvelighed og 70-80% skyldes miljø (kost, motion, trapper, voldsom leg og andet) - det ved din dyrlæge også godt :-)

Det er rigtig rigtig vigtigt, at du sørger for, at han får et ordenligt foder, ikke er overvægtig og ikke bliver belastet af trapper m.m. og evt. tilsætter glucosamin i hans foder."

 

Derudover bliver jeg frustreret over Susannes svar på at min hund har fået konstateret Canine Sterile Eosinophillic Pustulosis. I nedestående stiller hun sig tvivlende overfor om sygdommen er arvelig. Jeg er på ingen måde ekspert i sygdommen og jeg havde heller aldrig hørt om den selv. Min dyrelæge kontaktede en dyrelæge med speciale i hudsygdomme for at få mere at vide. Da sygdommen er meget sjælden, er det ikke sikkert den rammer nogle af Susannes hunde eller efterkommere heraf. Det er en genetisk sygdom. hvor genet kan blive givet videre i generationer og hvis to hunde parres som begge bærer genet, kan sygdommen forekomme hos en hvalp. Men da det er en yderst sjælden sygdom, er sandsynligheden lille for at to hund som parres, begge bærer genet.

 

Uddrag fra email korrespondance:"Den form som immunforsvarsdefekt, som Bertram har, har jeg aldrig oplevet og aldrig hørt om. Ingen af mine hvalpe - eller forældrerne til dem - har nogensinde haft det, så jeg stiller mig lidt tvivlende overfor om, at den er ren arvelig. Så var der jo andre af hvalpene der også ville have fået denne immunforsvarsdefekt eller........????"

 

Eftersom at jeg ikke fik svar på min anden email, valgte jeg at forsøge at komme i kontakt med andre mopsekøbere fra Kennel Danita. Det har jeg meget svært ved at se, at der er noget galt i.

 

Jeg vil slutte med at fastslå at både hofteledsdysplasi, entropion og Canine Sterile Eosinophillic Pustulosis er arvelige sygdomme. Både hofteledsdysplasi og entropion er ikke altid arvelige, men dyrelægen har fastslået at min hunds hofteskåle er for små til lårbensknoglen og dette er derfor medfødt/arveligt og ikke opstået pga. miljø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver det vist bare en "mudderkastning" frem og tilbage og jeg vil derfor trække mig fra "debatten". Jeg vil igen opfordre til at indbringe sagen for forbrugerklagenævnet for en faglig og saglig afgørelse.

Jeg vil dog lige indskyde en bemærkning omkring navlebrokket - det var det købers EGET VALG at benytte en anden dyrlæge fremfor den dyrlæge jeg benytter og køber VALGTE SÅLEDES SELV dengang, at betale differencen i forhold til, hvad jeg skulle have betalt hos min dyrlæge. Jeg har iflg. købeloven pligt til at udbedre "skaden", hvilket også blev gjort, men jeg har ikke pligt til at lade køber bestemme dyrlægevalget.

 

Jeg kan også ud fra din blog læse, at han tidligere har haft et par øjenulykker - bl.a. en perforeret cornea, efter han var løbet ind i noget.

Redigeret af kennel danita
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mopseejer

Jeg giver dig fuldstændig ret, det bliver nemlig til en gang " mudderkastning" og det er jeg heller ikke interesseret i. Ja min hund har haft flere ulykker efterfølgende, hvor han har løbet ind i møbler, fordi han har nedsat syn pga. skader forsaget af sygdommen Entropion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke super meget inde i det med arvelighed og gener, men jeg kan da sige så meget at jeg har en arvelig sygdom. Men ingen i min familie har sygdommen! Min farfar havde en sygdom som menes at stamme fra samme gendefekt, men ingen ved præcist hvordan det hænger sammen. Så at en hund har en arvelig betinget sygdom, er ikke ensbetydende med at sygdommen har været aktivt til stede hos nogle af forældrene eller deres forældre mm.

 

Men TS, hvorfor tager du ikke sagen videre? Du er jo havnet i en situation der HAR udviklet sig til mudderkast. Dog skal du jo være obs på, at jf. købeloven, har du 24 mdr. reklamationsret. Alt ud over 24 mdr., er så at sige "brugsskader". Kun hvis defekten er opstået inden 6 mdr. efter overdragelse, er der en formodning for at fejlen var til stede på købstidspunktet.

 

Det bliver nok op ad bakke at løfte bevisbyrden for at det 100% ene og alene er opdrætters skyld, OG overrule købeloven. Omvendt koster det ikke noget særligt at indbringe en sag for forbrugerklagenævnet, men der er vist en temmelig lang sagsbehandlingstid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en mops fra kennel Danitå, som er søster til din hanhund. Min mops har ALDRIG fejlet noget og har altid været sund og rask. Hun har også fået et kuld hvalpe, som ligeledes ersunde og raske.

Jeg kender mange som har mops fra kennel danita og de er alle sunde og raske.Sælger har iflg købeloven ret til at udbedre en evt. skade og vælger du en anden dyrlæge, må du jo selv betale for en evt difference der måtte være. Jeg syntes det virker mærkeligt, at du lige pludseligt kommer efter 4 år og så er alt kennelens skyld ? Man må også erkende, at det er et levende væsen, som kan blive syg og at det ikke altid er nogens skyld. Jeg syntes også, at det er mangel på etik og moral at "svine" en kennel til offentligt på den måde du gør det.

Jeg kender kennel danita som en kennel, der brænder for sine mops og sit stueopdræt og som behandler sine hvalpekøbere på en fair og ordentlig måde.

Jeg ved, at næste gang jeg skal have en mops mere, skal det være fra kennel danita igen - jeg har 2 derfra i øjeblikket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvad er forskellen helt præcist? :genert:

 

Arveligt er, forenklet, når en sygdom eller ex. øjenfarve kommer direkte af en "genfejl" eller at specifikke gener "mødes". Her taler man om at genet kan være reccessivt eller dominant. Ved øjenfarve (som jo ikke er påvirkligt af miljøet) er "brun" dominant og hvis et barn har både et blåt og et brunt gen vil det få brune øjne, og så være bærer at blåt. Blå er reccessivt og der skal derfor to "blå" gener til at give blå øjne.

 

Arveligt betinget er når man ser det samme gå igen i en familie hvor man så vil være disponeret for det, men at det også kan skyldes/udvikles pga. omgivelserne/påvirkningerne. Men ex. HD kan jo komme af både arv, løbende påvirkninger (motion, foder og lign) eller selvfølgelig en kombination.

 

Det er jo et KÆMPE område......men der er i hvert fald mere info her; (om aussien selvfølgelig ;o))

 

http://www.ashgi.org/home-page/genetics-info/faq/genetics

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...