Hop til indhold

Det rette aktiveringsniveau


PBC
 Share

Recommended Posts

Selvfølgelig kan der skabes en forventning i hunden om mere eller mindre konstant aktivitet, især hvis ejeren går meget ind for afledning og ingen korrektion, men ellers er jeg absolut ikke enig med TS. En hund der bare passer sig selv sover jo og kan man det 23 timer i døgnet?. Hunden er kodet til at være i hvile når der ikke sker noget så derfor gør den det, men det betyder jo ikke at den har det fint med det.

 

Jeg går minimum 2 timer med min hund dagligt hvor hun løber løs (med mindre vi har været på hundeudstilling eller lignende) både for at hun ikke skal ligge og sove hele tiden men da også fordi kroppen har brug for alsidig bevægelse og hjernen har behov for at kunne udfolde sig naturligt. Jeg varierer tidspunkterne for gåtur, ligesom for fodring, fordi jeg ikke gider en hund der stresser mig når "tiden" nærmer sig og på den måde forventer hun jo ikke noget. :vedikke: Kan ikke sige hvad der ville ske hvis jeg en dag trak stikket ud og hun kun kom på korte wc ture, for det har jeg aldrig prøvet, men skulle det ske, er jeg sikker på at hun nok skulle kunne klare det også.

 

Enig og med et godt fundament kan en hund netop klare, at man trækker stikket fx pga sygdom eller andet i en periode

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 89
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er et interessant emne, du rejser her.

 

Jeg, og andre adfærdsbehandler/instruktører, har måske en vis del af ansvaret for at det er blevet en overordnet tanke hos nogle hundeejere at hunde skal aktiveres i hoved og r*v for at være harmoniske og have det godt.

Med ny viden/indsigt følger der desværre altid misforståelser med og i stedet for at tilbyde aktivitet "efter en bog" mener jeg at man hellere skal se på sin hund og vurdere hvad den trænger til. For eksempel ser jeg på Pelle dagligt og tilbyder foder ift. hvordan han ser ud og ikke efter et fodringsskema. Tager jeg fejl og han er sulten får han mere, når han beder om det. Sådan tænker jeg man snarere skulle tilbyde aktivering.

 

Det er som om, det er for nemt at glemme, at udover at være en efterkommer af ulven, arten hund, racen XX, så er det nærmere individet vi skal se på end det andet.

 

I firserne viste undersøgelser, at hvis hunde blev beskæftiget to timer dagligt med opgaver og aktivitet indenfor næsearbejde, problemløsning kropskontrol samt ny læring, opstod der ikke adfærdsproblemer pga. understimulering, men dette er ikke ensbetydende med at alle hunde skal aktiveres kocentreret i to timer dagligt og jeg har oplevet at måtte bremse en del hvalpeejere, som tidligt var i gang med at overstimulere hvalpene samt skabe et falsk behov for aktivitet.

 

Min Pelle får langt fra den aktivitet jeg er opdraget til at mene, han skal have, jeg er så godt "opdraget" at jeg faktisk har rigtig skidt samvittighed over det, han kan ikke holde til det og er han en dag ikke tilfreds kommer han og byder op til dans og så bliver han aktiveret.

 

Vi skal især passe på med hvalpene, for det er så nemt at skabe et behov og dermed overbyde hvalpens tolerancetærskel og overbelaste hvalpen mentalt og følelsesmæssigt.

 

Helt enig - individet og tilpasses hunden hele livet - de udvikler sig jo. Og dagsformen er forskellig.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

Og så kunne jeg da godt tænke mig at vide hvorfor du mener at aktiveringen ikke har en betydning? :-)

 

Det har jeg da vist aldrig sagt - og heller ikke ment, så hvor kom den fra?

 

...... men jeg mener det kan overdrives - især for hvalpe og unghunde - og jeg mener også at, når man læser med herinde, kan man næsten få det indtryk at et meget højt niveau af aktivering er et must for et harmonisk og godt liv sammen med hunde og jeg tror egentlig at noget mindre kan gøre det - og for en del hunde endda være bedre (lavere stress mv.). Og med lavere aktivitetsniveau mener jeg ca 1½ time daglift hvoraf halvdelen kan være gåtur og halvdelen opgave relateret ifht. den hund man nu har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vurdering/erfaring: Man ser som regel en hund som virker utroligt frustreret/opkørt i denne situation og ind imellem giver det sig udslag i overreaktioner f.eks. i omgangen med andre hunde.

Lad os sige, at en hund som den Luna beskriver har som førsteprioritet at undersøge, virkeligt at bruge sin næse, men bliver forstyrret af en anden hund. I den situation vil "vores" hund ofte blive hamrende irriteret på den anden hund, selv om den ellers har det fint med andre hunde.

 

Eller at prioriteringen går på at få dækket socialt samvær og "vores" hund møder en afvisende hund. I denne situation vil vor hund kunne finde på, aggressivt, at gennemtvinge samvær.

 

Reaktionen afhænger, naturligvis, af hundens temperament.

 

Man kan også opleve at hunden ikke kan fordybe sig, men farer fra det ene til det andet. Giver der mening?

 

Nemlig - sådan en hund er ikke bare ivrig - den stresser. Mange kan ikke se forskel - jeg har også set jagthunde stresse - problemet er, at det hæmmer præstationen og læringen.

 

Samtidig har vi den anden type - den nemme hund, der ligger og venter - den kan være ved at blive ædt op inden i af stress. Det viser sig ved fx sygdomme osv på sigt. Måske overvægt.

 

Stress har rigtig mange symptomer. Jeg vil ikke ridse alle op her, men jeg har set mange som tror deres hunde er tændte - og så er de stressede. Og når de får arbejdet med det, så får de en meget bedre hund. På samme måde har jeg set "dovne" hunde blive som hvalpe med det rette indhold i deres liv

 

Men man kan også stresse en hund ved at lave for meget. Det er en hårfin balance. Og jeg kommer faktisk hos flere og flere hunde, der hviler for lidt. Man siger den gyldne regel er 16 timer. Hviler de mere, får de problemer, hviler de mindre får de problemer (måske ikke alle).

 

På samme måde har jeg set de mere aktive racer starte deres ejere. Dvs sådan en hund som en border fx er jo ALTID klar. Altid. I hvert tilfælde gennemsnittet er. Og hvis ejeren hver gang læser det som "nu skal vi lave noget igen", så kan man overstimulere og tilvænne hunden til for meget aktivitet dvs en overstimulering.

 

Endelig bør man overveje hvad "hvile" er. Går man hjemme hele dagen er det jo en stimulering, ligger hunden i haven med sanseindtryk er det en stimulering. Sover hunden i din seng hviler den måske ikke som hvis den sov selv. Kører den med udsyn til vejen i din bil eller er den dækket til for sanseindtryk? Går I altid i byer? Eller altid i øde områder? Går I samme tur? Kan hunden gå et sted hen i ro for børn fx derhjemme?

 

Osv osv

 

Og der er nogle hunde mere sensitive end andre - eller bedre til at stimuli filtrere. Jeg har fx en hund, der tager ALT ind. Dvs en tur i bil, hvor han kan se ud stimulerer han enormt

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg da vist aldrig sagt - og heller ikke ment, så hvor kom den fra?

 

...... men jeg mener det kan overdrives - især for hvalpe og unghunde - og jeg mener også at, når man læser med herinde, kan man næsten få det indtryk at et meget højt niveau af aktivering er et must for et harmonisk og godt liv sammen med hunde og jeg tror egentlig at noget mindre kan gøre det - og for en del hunde endda være bedre (lavere stress mv.). Og med lavere aktivitetsniveau mener jeg ca 1½ time daglift hvoraf halvdelen kan være gåtur og halvdelen opgave relateret ifht. den hund man nu har.

Den kommer fra nogle af de ting, du har skrevet gennem tråden. Hvorfor skal jeg f.eks. argumentere for at aktivering er en god ting, hvis du i bund og grund er enig? :vedikke:

 

Til det sidste, så kan et højt aktivitetsniveau være et must for en glad og harmonisk hund. Vi havde f.eks. en hund, da jeg var barn, som fik næsten en times gåtur bare om morgenen. Ikke fordi min mor altid syntes det var fedt at stå op en time tidligere om morgenen for at lufte hund, men fordi han ellers ikke sov eller var i ro, når han skulle være alene hjemme.

 

Det er da sikkert rigtigt, at nogle hunde bliver stressede af for meget aktivering, men det modsatte sker jo også. Og jeg tvivler på, at man bare kan vænne en aktiv hund til at nøjes med mindre aktivering, fordi man selv synes det er en god ide. Den har stadig en masse energi den skal af med og hvad skal den så gøre af den?

Link til indlæg
Del på andre sites

mine tre får en meget blandet mængde motion og aktivering. Tag f.eks. i går; Dexter, min border collie blanding, forlod slet ikke matriklen, men her var 5 hunde udover vore egne, og han hjalp også med en træningssession med en westiehvalp. Så selvom han med garanti havde sagt 'ja tak' til al den motion og træning jeg ville have orket at smide på ham, fik han intet, og gik alligevel glad i seng. Ellers findes der ikke en "normal dag" for mine hunde. Nogle dage hedder det en halv time i snor, nogle dage hedder det 1 eller 2 timers fritløb, alene-alene, alene-sammen, eller sammen med andre hunde, nogle dage agilitytræning, nogle dage 5-10 km løb canicross, samt alle kombinationer af ovenstående. Og nogle dage sker der INTET, som i slet intet. Mens jeg var syg for nyligt, fik de ca 10 minutters fritløb på en mark dagligt, i omkring 5 dage, det klarede de fint, men jeg kunne godt mærke at de ikke havde den der rigtige tilfredshed.

Min rottweilerblanding elsker en god luftetur uden snor, og uden for meget "arbejde", min collieblanding bliver mest træt af hjernetræning (og kan ikke rigtig trættes fysisk, med mindre vi snakker langt og hurtigt canicross løb eller lignende), og min schæferblanding er mest tilpas, når hun har fået lov at brænde sig selv af fysisk. Forskellige hunde, forskellige prioriteringer, lever det samme liv og føles som en glad lille flok.

De har nok flere daglige hjemlige stimuli end mange andre hunde, da vi jo passer hunde for andre mennesker, og her ofte er legekammerater, samt vi er hjemme mere end en "normal" arbejdende familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

som andre vist også har nævnt, så må man af og til justere på aktiveringen - både art og mængde.

 

i vinter sov Loui kl 18 efter hun har fået mad og indtil næste morgen kl 6 ca.

 

her i sommers er hun begyndt at blive "bølleagtig" v 19-tiden og har slet ikke lyst til at sove - det sidste forstår jeg for så vidt godt når det nu er fint vejr :-).

 

derfor får hun nu spredt sin aftensmad over 2 gange og de 2x½ times snus i stedet for kun ½ time har vist løst det problem.

 

fysisk motion trætter hende ikke nær så meget som søg og "brug hjernen" så i en snæver vending får hun lidt godbidder i en gammel klud, der bliver bundet knuder på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den kommer fra nogle af de ting, du har skrevet gennem tråden. Hvorfor skal jeg f.eks. argumentere for at aktivering er en god ting, hvis du i bund og grund er enig? :vedikke:

 

 

Jeg har intet skrevet som kan underbygge at jeg mener hunde ikke har behov for aktivering. Aner ikke hvor du har den ide fra. Jeg har sagt at jeg tror de ville have det fint med 3X10 minutter aktivering dagligt + tisseture. Og det tror jeg faktisk stadig. På 10 minutter kan jeg lave frit søg på 3 dummyer. Lave søg på 2 blinde og markerede dummyer samt lave et kort søg med stop og markering - alt sammen på en 3000 kvm. mark, med lidt hegn i siderne.

 

Jeg har dog fundet at rigtig mange herinde lyder som om de aktiverer rigtig meget (4-8 timer dagligt)- og til en vis grad - også sætter en høj standard, når nye hundeejere spørger til det med aktivering. derfor synes jeg det kunne være interessant at rejse debatten. Og det har det også været, synes jeg. og der kommer stadig gode indspil.

 

Det er vel det der er meningen med debat forum - eller har jeg misforstået?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har alligevel aldrig set nogen skrive noget, der bare minder om 4-8 timers daglig aktivering???

 

Sjovt nok for det var det indtryk jeg havde dannet mig, at mange herinde, mente var optimalt. Er jeg forkert på den er det jo helt fint.

 

Men igen er det jo meget individuelt for hundetyper og racer. For voksne Ft Springere siger jeg 10-20 timer ugentlig til motion, aktivering og træning, udenfor jagttiden, når nogen (fork som påtænker at købe racen) spørger.

Link til indlæg
Del på andre sites

...... men jeg mener det kan overdrives - især for hvalpe og unghunde - og jeg mener også at, når man læser med herinde, kan man næsten få det indtryk at et meget højt niveau af aktivering er et must for et harmonisk og godt liv sammen med hunde og jeg tror egentlig at noget mindre kan gøre det - og for en del hunde endda være bedre (lavere stress mv.). Og med lavere aktivitetsniveau mener jeg ca 1½ time daglift hvoraf halvdelen kan være gåtur og halvdelen opgave relateret ifht. den hund man nu har.

 

Formoder du mener det jeg har markeret med rødt, gælder voksne hunde men har lidt svært ved at gennemskue om du taler om en hund i line eller fri (det gør en ret stor forskel synes jeg). Jeg synes det er alt for lidt med mindre vi taler ganske få racer som f.eks. pekingeser, mops mm. alene af den grund at hunden har brug for at holde sin muskulatur ved lige hele livet, hvis man vil have en gammel hund der er i god kondition så længe som mulig.

 

Det er vanskeligt for mig at indse at et dyr af en art, der har været aktiv størstedelen af døgnet, pludselig skulle blive stresset af et par timers aktivitet om dagen. Det er i de tilfælde nok mere forkert aktivitet, evt. hjulpet af at hunden er understimuleret, der skaber en grobund for stress. Jeg nægter at tro på, uanset hvilken hund vi taler om, at den kan blive stresset af at gå nogle timer dagligt uden snor, hvis den bare får lov til at tøffe omkring og mere eller mindre passe sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har intet skrevet som kan underbygge at jeg mener hunde ikke har behov for aktivering. Aner ikke hvor du har den ide fra. Jeg har sagt at jeg tror de ville have det fint med 3X10 minutter aktivering dagligt + tisseture. Og det tror jeg faktisk stadig. På 10 minutter kan jeg lave frit søg på 3 dummyer. Lave søg på 2 blinde og markerede dummyer samt lave et kort søg med stop og markering - alt sammen på en 3000 kvm. mark, med lidt hegn i siderne.
Jamen det er jo ikke nemt at vide, at du mener aktivering, når du skriver tre små ture på marken. Og når du så også skriver sådan her:
Ja det er jo egentlig det jeg stiller spørgsmålstegn ved. Hvad er det der gør at man kan sige: "alle hunde har da gavn af at bruge hovedet, næsen og kroppen jævnligt" uden overhovedet at argumentere?
så får jeg det indtryk, at du ikke mener aktivering spiller en særligt stor rolle for hunden.

 

Det var et ganske uskyldigt spørgsmål. Det er overhovedet ingen grund til at tage det ilde op.

 

 

 

Jeg har dog fundet at rigtig mange herinde lyder som om de aktiverer rigtig meget (4-8 timer dagligt)- og til en vis grad - også sætter en høj standard, når nye hundeejere spørger til det med aktivering. derfor synes jeg det kunne være interessant at rejse debatten. Og det har det også været, synes jeg. og der kommer stadig gode indspil.

 

Det er vel det der er meningen med debat forum - eller har jeg misforstået?

Hvor har jeg da skrevet, at det ikke er meningen at debattere på et debatforum :confused:
Link til indlæg
Del på andre sites

Og med lavere aktivitetsniveau mener jeg ca 1½ time daglift hvoraf halvdelen kan være gåtur og halvdelen opgave relateret ifht. den hund man nu har.

75 % af mine gå-ture med hundene kan man dele i 3 "områder":

 

Det første er på marken hvor vi går to runder. Hundene er fri og kan gøre hvad de vil - men altså blive på marken som er 4000 kvm. Her har Bonnie fuld fart på og søger aktivt, får dog tisset og skidt indimellem. Mille tøffer mere roligt rundt og undersøger lidt her og lidt der, men får også tisset og skidt. Det tager lige under 10 min.

 

Så går vi i line 1 km indtil vi er på den gamle banelinje. Her går hundene uden line, men under fuld kontrol - altså bevæger sig indenfor 5-8 m fra mig. mille sakker bagud og Bonnie vil frem - og jeg følger nok mille mest, så må Bonnie venderund og løbe tilbage. Det går fint ca 1 km km ca 10 min.

 

Så får de line på igen og vi går den halve km tilbage til en anden mark/græsplæne. Her træner jeg så søg, dirigering, stop, steadynes - oftest bare 5-10 minutter.

 

Visse dage er det de 3 x 30 minutter hundene er ude at med mig og det er det jeg kalder et relativt aktivitetsniveau pr dag.

 

Andre dage og især i week-enden gør vi jo helt andre ting, men det er en anden snak.

 

Er jeg ude at rejse er det min kone der står for luftningen og så er det uden træning på de 3 ture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og med lavere aktivitetsniveau mener jeg ca 1½ time daglift hvoraf halvdelen kan være gåtur og halvdelen opgave relateret ifht. den hund man nu har.
Problemet er bare, at du ikke kan sætte et fast antal timer på og forvente, at det er super for alle hunde. For nogle hunde vil 1½ time være nok til at overstimulere dem og for andre kan det være for lidt. Jeg synes ikke, at der findes noget facit med sådan noget.

 

Jeg kan godt følge dig i, at man skal være opmærksom på om man over,- eller understimulerer sin hund og 1½ time er sikkert et fint udgangspunkt. Så kan man jo altid rette det til hen af vejen, når man finder ud af hvad der passer. Men hunde er næsten ligeså forskellige som os og derfor er deres behov selvfølgelig også forskellige.

 

Men du mener det måske heller ikke sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror faktisk vi er temmelig enige og måske har jeg fået et forkert indtryk af hvor meget folk herinde mener man bør aktivere sine hunde. Jeg har blot af og til haft en fornemmelse af at nogen aktiverer meget mere end jeg gør og jeg antager at FT Spaniels hører til i den gruppe som fordrer mest aktivering.

 

Nu er der jo intet galt i at arbejde og hygge rigtig meget med hundene, men at signalere til nye hundeejere eller hundeejere med "problemer" at fx mere end 3 timers aktivering er et must, tror jeg ikke er hensigtsmæssigt. Hunde som er utilpassede og umulige, kan jo køres så trætte at de ikke orker mere, men det er ikke vejen frem og ofte tror jeg det er en ond cirkel, hvor mere kræver mere.

 

Passende motion og aktivering, en struktureret hverdag, men fast struktur. Et velkendt hieraki og tryghed tror jeg er vejen frem.

 

Et sidespor måske, men vi ved jo at tingene hænger sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror faktisk vi er temmelig enige og måske har jeg fået et forkert indtryk af hvor meget folk herinde mener man bør aktivere sine hunde. Jeg har blot af og til haft en fornemmelse af at nogen aktiverer meget mere end jeg gør og jeg antager at FT Spaniels hører til i den gruppe som fordrer mest aktivering.

 

Nu er der jo intet galt i at arbejde og hygge rigtig meget med hundene, men at signalere til nye hundeejere eller hundeejere med "problemer" at fx mere end 3 timers aktivering er et must, tror jeg ikke er hensigtsmæssigt. Hunde som er utilpassede og umulige, kan jo køres så trætte at de ikke orker mere, men det er ikke vejen frem og ofte tror jeg det er en ond cirkel, hvor mere kræver mere.

 

Passende motion og aktivering, en struktureret hverdag, men fast struktur. Et velkendt hieraki og tryghed tror jeg er vejen frem.

 

Et sidespor måske, men vi ved jo at tingene hænger sammen.

Jeg kan sagtens finde på at råde folk til at aktivere jeres "problemhunde" mere, hvis det lyder som om deres problem bunder i manglende aktivering/kedsomhed. Det kan f.eks. være en hund, der traver rastløst rundt hele dagen og ikke kan finde ro - forudsat at hunden naturligvis ikke bliver aktiveret særligt meget i forvejen.

 

Men tre timer er selvfølgelig for meget. Det er i hvert fald ikke et must. Og jeg oplever egentligt heller ikke, at det er normen herinde, at hunde bliver aktiveret så meget. Selvom de fleste hunde nok er aktive i mere end tre timer om dagen, fordi de deltager i ejerens hverdag, så er det jo ikke aktivering på samme måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg nu tænker efter........ (Pral :-). )

 

kan det da godt være at jeg måske bare synes at der ofte svares "mere aktivering/ mentale udfordringer" hvor jeg ville sige - ja, og mere struktur, ro, orden så hunden oplever mere forudsigelig hverdag, hvis den skal "falde lidt ned"

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en et år gammel bordercollie, som nogle dage kun får 2-3 gåture hen til skolen og retur (800 m) og lidt bold i haven. Resten af dagen ligger den bare og kigger på os.

Andre dage får den løbetur (8-15 km) med far, træning i haven eller en tur i hundeskoven, men vi mærker ikke forskel på ham om det er en aktiv eller inaktiv dag. Vi holder fast på at der ikke leges indendørs og det er børnene med på. Inde slapper man af. I haven kan vi lege og spille bold, men det er os mennesker der bestemmer og starter og slutter legen. Gider ikke have en boldfikseret border collie. Så vores er en tænd/sluk border collie og det agter vi at holde fast i og nogle dage skal altså være afslapningsdage uden aktivitet.

På en 15 km løbetur er det for øvrigt hunden der kræver pauser og ikke manden...

så stopper de og tager en dukkert i en å eller en pustepause ved vandmøllen 😉

mvh Caroline

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mærker heller ikke forskel på min, hvis der ikke lige sker noget særligt en enkelt dag eller to. Tror faktisk han nyder det :blink: Og jeg gider egentligt heller ikke lave det helt vilde hver eneste dag, så nogle dage er det bare små gåture og hygge derhjemme. Men jeg kan sagtens mærke forskel, hvis der går en uge på den måde. Mon ikke det er sådan for de fleste hunde :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har blot af og til haft en fornemmelse af at nogen aktiverer meget mere end jeg gør og jeg antager at FT Spaniels hører til i den gruppe som fordrer mest aktivering.

Men har du indtryk af at de andres hunde er overstimulerede eller ikke kan finde ud af at slappe af?.

 

Nu er der jo intet galt i at arbejde og hygge rigtig meget med hundene, men at signalere til nye hundeejere eller hundeejere med "problemer" at fx mere end 3 timers aktivering er et must, tror jeg ikke er hensigtsmæssigt. Hunde som er utilpassede og umulige, kan jo køres så trætte at de ikke orker mere, men det er ikke vejen frem og ofte tror jeg det er en ond cirkel, hvor mere kræver mere.

I min verden kan det meget vel være vejen frem men det er fordi jeg ikke tror på at man, uden at skulle straffe sig ud af det, kan ændre ret meget ved en hunds adfærd hvis dens primære motivation er at opfylde de behov den er i underskud af eller at den reagerer på en gammel vane. Derfor vil massiv aktivering (men selvfølgelig den rette) i starten være med til at sikre at hunden ikke har et uopfyldt behov/ energi til at vedligeholde et mønster, der forstyrrer ejerens forsøg på at lære hunden at reagere anderledes.

 

Passende motion og aktivering, en struktureret hverdag, men fast struktur. Et velkendt hieraki og tryghed tror jeg er vejen frem.

He, det er helt vildt så forskelligt man kan opfatte tingene. For mig er en gåtur min hunds frikvarter hvor jeg går virkelig langt for at hun skal få oplevelsen af ikke at have for mange grænser. Når jeg aktiverer er det sjældent træning, men øvelser/ iscenesættelser der skal gøre hende selvsikker nok til f.eks. at fravælge en anden hunds opfordring til konflikt, eller for at styrke hendes mod så hun ikke bliver bange for småting, såsom f.eks. mennesker der pludselig gør underlige ting (f.eks. rollespillere). Jeg aktiverer også mhp at få en hund der ikke blot accepterer at være alene hjemme, men faktisk synes at det er okay. Derfor skal hun lære ikke at være afhængig af mig men også lære at vi står skulder ved skulder uanset hvad livet smider i hovedet på os.

 

En stuktureret hverdag med en fast struktur ville virke ødelæggende for mit hundehold, da jeg netop forsøger at lære min hund at tage tingene som de kommer uden at blive slået af pinden fordi man ikke lige har kunne forudsige en episode. Okay, stod jeg med en overtagehund ville jeg nok køre et ret forudsigeligt program til at starte med, men det giver hundene et svagt punkt i den sidste ende og det kan man ligeså godt undgå.

 

Det velkendte hierarki og trygheden er også essentielt for mig, men jeg er nu ret sikker på at vi ikke forstår de samme ting ved de to begreber. Jeg fordrer ikke at min hund skal rette ind til højre uden at jeg har gjort mig fortjent til det og går derfor meget op i at opfylde de pligter der nu engang ligger hos overhovedet af familien (jeg fornemmer at du går mere op i fordelene ved at have den rolle). Det kan så være at afværge/ standse dumme situationer i forhold til andre, at finde de lækreste godbidder, det bedste legetøj eller de sjoveste aktiviteter. Det primære er dog nok at vise at jeg forsøger at forstå min hund og lytter til hvad hun måtte komme frem med. Det er så ikke altid jeg retter mig efter det, men jeg viser at jeg registrer det og at jeg tager mig af de ting som hun synes er vigtigt, f.eks. rejser jeg mig altid hvis hun tror der er nogen ude i haven (katten f.eks.) og tørrer hende med håndklædet hvis hun synes det er nødvendigt efter en gåtur. At føle at andre virkelig forsøger at forstå én og vil én det bedste er vel den største tryghed af alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men har du indtryk af at de andres hunde er overstimulerede eller ikke kan finde ud af at slappe af?.

.

 

Ja det er afgjort et indtryk jeg har. Det er nok ikke udpræget folk som skriver herinde, men det er et udbredt problem bland hundeejere. O jeg synes ofte at "mere aktivering" er den eneste medicin

 

 

En stuktureret hverdag med en fast struktur ville virke ødelæggende for mit hundehold, da jeg netop forsøger at lære min hund at tage tingene som de kommer uden at blive slået af pinden fordi man ikke lige har kunne forudsige en episode. Okay, stod jeg med en overtagehund ville jeg nok køre et ret forudsigeligt program til at starte med, men det giver hundene et svagt punkt i den sidste ende og det kan man ligeså godt undgå.

 

Det kan jeg måske godt forstå. Der er kæmpe stor forskel på hvor mange man er i teamet/flokken. er man kun 2 tror jeg også at meget ro og struktur kunne gøde det hele ulideligt kedeligt og ikke særlig herligt. Og det kunne blive så fastlåst at hunden ikke ville kunne klare "forandringer".

 

Jeg tror dog oftest det er det modsatte der er problemet. I familier med 2 voksne, to børn og hund og kat handler det om at bibringe et mål af struktur og ro. der er vist ingen fare for at det bliver for struktureret og for roligt. jeg ser en del hunde 8især unge hunde) som virker utilpassede, stressede og meget usikre og jeg tror at en mere struktureret og rolig hverdag ville hjælpe dem.

 

Det velkendte hierarki og trygheden er også essentielt for mig, men jeg er nu ret sikker på at vi ikke forstår de samme ting ved de to begreber. Jeg fordrer ikke at min hund skal rette ind til højre uden at jeg har gjort mig fortjent til det og går derfor meget op i at opfylde de pligter der nu engang ligger hos overhovedet af familien (jeg fornemmer at du går mere op i fordelene ved at have den rolle). Det kan så være at afværge/ standse dumme situationer i forhold til andre, at finde de lækreste godbidder, det bedste legetøj eller de sjoveste aktiviteter. Det primære er dog nok at vise at jeg forsøger at forstå min hund og lytter til hvad hun måtte komme frem med. Det er så ikke altid jeg retter mig efter det, men jeg viser at jeg registrer det og at jeg tager mig af de ting som hun synes er vigtigt, f.eks. rejser jeg mig altid hvis hun tror der er nogen ude i haven (katten f.eks.) og tørrer hende med håndklædet hvis hun synes det er nødvendigt efter en gåtur. At føle at andre virkelig forsøger at forstå én og vil én det bedste er vel den største tryghed af alle.

 

Det røde der, var det virkelig nødvendigt? Jeg kunne næsten have lyst til at spørge om du har haft problemer med en dominerende far eller en led leder.

 

Kunne vi ikke gå udfra at vi indretter os sådan som vi synes det er bedst for vores hunde og som vi selv mener er bedst og praktisk muligt for os.

 

Jeg bruger jo hundene på jagt og det giver dem rigtig meget, men betyder samtidig at de skal være temmelig lydige og de skal arbejde for mig ikke dem selv, ellers er de jo helt uanvendelige og kan ikke komme på jagt.

 

Det betyder samtidig at jeg må tage de ulemper der følger med. En ting er fx, at selvom jeg har en stor indhegnet have, kan jeg ikke lade hundene lufte sig selv. Jeg skal med hver gang. Også når det regner, er pissekoldt og har halsbetændelse. De kan ikke lukkes ud for at træne at de skal kunne lide at være alene eller opbygge selvtillid eller hvad man nu ville sige det er. De må ikke lære at jage solsorte, de må ikke vænne sig til af jage selv osv.

 

Der er mange fordele ved et hierarki og en klar rollefordeling for hundene. Mange opgaver og ansvar, de slet ikke behøver at bekymre sig om, hvilket betyder at de kan finde tryghed og ro.

 

Igen er der måske også forskel på hvor vigtigt hierarki og rollefordeling er, hvis man er 2 i flokken sammenlignet med hvis man er 5-10 i flokken. I en stor flok er det uhensigtsmæssigt hvis alle mener de har ansvar og ret til samme ting. Som i alle team er det mest fornuftigt at have en fordeling af rollerne, så man ikke går hinanden for meget i bedende og så man ved hvem der gør hvad.

 

Man kunne måske lidt polemisk sige et 2 slet ikke er en flok og derfor gælder de regler som er nødvendige i en flok slet ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...