Hop til indhold

Det rette aktiveringsniveau


PBC
 Share

Recommended Posts

Når man læser med herinde kan man godt få det indtryk at visse racer nærmest kræver aktivering 4-8 timer dagligt for at de er til at have med at gøre.

 

Siri linkede til et rigtig godt skriv om BC på et tidspunkt og det slog mig at beskrivelsen af den optimale BC også indeholdt en beskrivelse af at BC skal kunne klare sig uden aktivering i lange perioder - flere måneder af året hvor den ikke anvendes af fårehyrden.

 

Det samme gælder jo faktisk mange jagthunde.

 

Og det sjove er at det er fuldstændig rigtigt. Jeg har i perioder ikke arbejdet med mine FT Spaniels. Jeg kører IT Projekter og arbejder nordisk hvilket betyder mange rejser i perioder. Hundene er nærmest lige glade. De tager den motion og aktivering de tilbydes og forholder sig roligt og afslappet resten af tiden.

 

Jeg tror mange kører et alt for højt aktiverings niveau og hundene vænner sig til at der skal ske noget hele tiden, når man altså er hjemme. Men det er absolut ikke nødvendigt.

 

Egentligt vil jeg tro mine hunde vil have det helt fint med 3 x 10 minutter løs på marken daglig + 3 tisseture i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 89
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Selvfølgelig kan der skabes en forventning i hunden om mere eller mindre konstant aktivitet, især hvis ejeren går meget ind for afledning og ingen korrektion, men ellers er jeg absolut ikke enig med TS. En hund der bare passer sig selv sover jo og kan man det 23 timer i døgnet?. Hunden er kodet til at være i hvile når der ikke sker noget så derfor gør den det, men det betyder jo ikke at den har det fint med det.

 

Jeg går minimum 2 timer med min hund dagligt hvor hun løber løs (med mindre vi har været på hundeudstilling eller lignende) både for at hun ikke skal ligge og sove hele tiden men da også fordi kroppen har brug for alsidig bevægelse og hjernen har behov for at kunne udfolde sig naturligt. Jeg varierer tidspunkterne for gåtur, ligesom for fodring, fordi jeg ikke gider en hund der stresser mig når "tiden" nærmer sig og på den måde forventer hun jo ikke noget. :vedikke: Kan ikke sige hvad der ville ske hvis jeg en dag trak stikket ud og hun kun kom på korte wc ture, for det har jeg aldrig prøvet, men skulle det ske, er jeg sikker på at hun nok skulle kunne klare det også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et interessant emne, du rejser her.

 

Jeg, og andre adfærdsbehandler/instruktører, har måske en vis del af ansvaret for at det er blevet en overordnet tanke hos nogle hundeejere at hunde skal aktiveres i hoved og r*v for at være harmoniske og have det godt.

Med ny viden/indsigt følger der desværre altid misforståelser med og i stedet for at tilbyde aktivitet "efter en bog" mener jeg at man hellere skal se på sin hund og vurdere hvad den trænger til. For eksempel ser jeg på Pelle dagligt og tilbyder foder ift. hvordan han ser ud og ikke efter et fodringsskema. Tager jeg fejl og han er sulten får han mere, når han beder om det. Sådan tænker jeg man snarere skulle tilbyde aktivering.

 

Det er som om, det er for nemt at glemme, at udover at være en efterkommer af ulven, arten hund, racen XX, så er det nærmere individet vi skal se på end det andet.

 

I firserne viste undersøgelser, at hvis hunde blev beskæftiget to timer dagligt med opgaver og aktivitet indenfor næsearbejde, problemløsning kropskontrol samt ny læring, opstod der ikke adfærdsproblemer pga. understimulering, men dette er ikke ensbetydende med at alle hunde skal aktiveres kocentreret i to timer dagligt og jeg har oplevet at måtte bremse en del hvalpeejere, som tidligt var i gang med at overstimulere hvalpene samt skabe et falsk behov for aktivitet.

 

Min Pelle får langt fra den aktivitet jeg er opdraget til at mene, han skal have, jeg er så godt "opdraget" at jeg faktisk har rigtig skidt samvittighed over det, han kan ikke holde til det og er han en dag ikke tilfreds kommer han og byder op til dans og så bliver han aktiveret.

 

Vi skal især passe på med hvalpene, for det er så nemt at skabe et behov og dermed overbyde hvalpens tolerancetærskel og overbelaste hvalpen mentalt og følelsesmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nogen racer bliver talt om, på en sådan måde at man nærmest ikke kan have arbejde eller andre interesser udover hunden fordi den kræver så meget.... Da jeg skulle have min første egen hund da jeg boede hjemme, kiggede vi aller først på border collie, men kom hurtigt fra den igen da de af hvad man fik fortalt krævede så meget at det nærmest ikke kunne lade sig gøre at eje sådan en uden At være over menneske med superkræfter...

 

nu har jeg en BC og ja han kræver da en del mental aktivering og motion, men igår havde jeg lidt travlt og vi fik kun gået 1 kort tur og en lang om aftenen men ingen træning, det tog han nu pænt han lå bare ude i haven og slikkede sol uden brok eller noget.... Han kan også til tider synes vi er for aktive fx når vi har gået i 30 min så kan han godt finde på at tage snoren vende om og begynde og følge mig hjem... Men flere måneder uden mental aktivering tvivler jeg på han ville synes var sjovt, så kunne jeg godt tro han fandt på sin egen aktivering tapet møbler osv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en downperiode på et halvt år, hvor hele mit liv faldt fra hinanden og overskud var en by i Rusland. ja, bare det at stå op om morgnen var en overvindelse af de helt store. Det vil sige, at mine hunde gik fra 1-3 timer motion og aktivering om dagen til absolut ingenting. Hvis de var heldige fik de 20 minutter i snor på fortovene. De er stadig glade harmoniske og veltilfredse hunde. Lykkelige over det de får, men kan acceptere når der intet sker. Den ældste - som VED hun er universets navle, for det blev hun fortalt og forstærket i fra det sekund hun kom ind af døren - gør da afgjort mere for at forsøge at "sætte gang i mig" end den anden. Men hun affinder sig med det der sker...

 

Er det et optimalt hundeliv? Nej. Har de fået adfærdsproblemer af det? Nej. Ville de have gjort det, hvis dette havde været deres virkelighed altid? Den ældste ja. Den yngste nej. Men det handler om individdet og ikke "racen" eller "arten". De er begge - på papiret - aktive energiske og intelligente blandinger (dsg/cocker/lab den ene og dsg/jrt den anden). Men det ændrer ikke på, at hvis du bestemte dig for at terrierdyret skulle have levet hele sit liv i villahaven, så ville hun have gjort det uden at kny og have været ganske godt tilfreds...

Link til indlæg
Del på andre sites

Et interessant tema, som helt sikkert bringer mange forskellige holdninger.

Jeg er af den overbevisning, at selvfølgelig skal en hund aktiveres både fysisk og mentalt, men man kan sagtens ha' dage med forskelligt indhold. Jeg er ikke enig i at når en hund er hjemme så sover den bare - det gør min i hvert tilfælde ikke. Han tuller da med rundt i huset og/eller haven alt efter hvor der er aktivitet. I øvrigt elsker han at ligge i haven og følge med i hvad der sker udenfor og hos naboerne (man er vel vagthund :blink:) og dér sover han heller ikke.

Jeg har dage hvor vi træner meget og længe, og så er der dage hvor vi bare går nogle lange hyggeture, hvor han selv sætter tempoet - og det er ikke høj fart. Der er sikkert forskel på racerne, men min hund er absolut tilfreds med det jeg byder ham både aktivitet og fred og ro :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo hjemme langt de fleste dage og kan følge hundenes færden - og de foretager sig stort set intet "af sig selv" så at sige. De flytter sig fra kontoret til spisestuen, når det er frokost og jeg er der. Går jeg i haven for at slå græs fx følger de med rundt inde i huset og er klar ved døren når jeg kommer ind. Er jeg længere væk end haven siger min kone at så følger de hende. Men de sover/hviler helt afslappet mere end 90% af tiden, når vi er inde.

 

Om det så skyldes at de er velstimulerede fordi vi gør en masse andet sammen 20 timer om ugen, ved jeg ikke, men mit indtryk er at det ville være præcis samme billede hvis de kun blev luftet 3X10 minutter dagligt 7 dage om ugen i 3 måneder.

 

Jeg har altid håndteret mine hvalpe så de sover mest muligt. Altså det er dem der sætter tempoet. Fornemmer jeg at der er overskud går vi ud og leger eller lege-træner, men jeg lægger stor vægt på at de er rolige indendørs, så det får de ros for. Typisk er min 3 måneders hvalp på tissetår tur i haven hver anden time fra 6 morgen til 24 aften og 3 gange dagligt går vi ned til engen hvor vi leger lidt "følg mig" og lidt find en tennisbold/dummy, men vi taler under 10 minutter - ofte under 5 minutter. Og så tager vi jo til træning i klubben en gang i ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo hjemme langt de fleste dage og kan følge hundenes færden - og de foretager sig stort set intet "af sig selv" så at sige. De flytter sig fra kontoret til spisestuen, når det er frokost og jeg er der. Går jeg i haven for at slå græs fx følger de med rundt inde i huset og er klar ved døren når jeg kommer ind. Er jeg længere væk end haven siger min kone at så følger de hende. Men de sover/hviler helt afslappet mere end 90% af tiden, når vi er inde.

 

Om det så skyldes at de er velstimulerede fordi vi gør en masse andet sammen 20 timer om ugen, ved jeg ikke, men mit indtryk er at det ville være præcis samme billede hvis de kun blev luftet 3X10 minutter dagligt 7 dage om ugen i 3 måneder.

 

Jeg har altid håndteret mine hvalpe så de sover mest muligt. Altså det er dem der sætter tempoet. Fornemmer jeg at der er overskud går vi ud og leger eller lege-træner, men jeg lægger stor vægt på at de er rolige indendørs, så det får de ros for. Typisk er min 3 måneders hvalp på tissetår tur i haven hver anden time fra 6 morgen til 24 aften og 3 gange dagligt går vi ned til engen hvor vi leger lidt "følg mig" og lidt find en tennisbold/dummy, men vi taler under 10 minutter - ofte under 5 minutter. Og så tager vi jo til træning i klubben en gang i ugen.

 

Det virker meget forenklet at stille det op sådan og drage så konklusioner ud fra det.

 

En hund er i høj grad summen af dens oplevelser og hvis den over længere tid har konstateret, at dens verden ser ud på en bestemt måde, vil de fleste voksne hunde rette ind efter dette. Det er blandt andet derfor at man siger om labber, at de bare venter og venter og venter på noget som aldrig sker.

Især hvis en hund ikke er vænnet til at den selv kan påvirke sin situation og f.eks. sætte sin ejer i gang med at aktivere sig, vil den på et tidspunkt opgive og læge sig til at hvile og det er det, som kan narre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg drager konklusioner - det tror jeg ikke - jeg laver spekulationer og spørger. Konklusioner overlader jeg gerne til dig. Jeg beskriver bare hvordan jeg gør og hvad jeg tror.

 

Ja okay, konklusion var måske lidt for voldsomt et ord :-D

 

Men du mener alligevel, at dine hunde trives fint med mængden af aktivering og mener/tror ud fra det du ser, at de ville kunne affinde sig med mindre og det er det, jeg siger kan narre.

 

Ikke fordi jeg på nogen måde ved eller tror at dine hunde ikke får nok og ikke er harmoniske, jeg har ingen forudsætning for at mene noget om det, men skinnet kan bedrage og det viser sig ofte først efter en vis tid på minimum aktivering/stimulering, når det gælder voksne hund.

 

Mht. flere hunde sammen vil de ofte lege og interagerer på andre måder og derved få brugt energi, så måske er billedet ikke det samme, når man har en eller man har flere hunde sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at sige med voksne hunde. De affinder sig med rigtig meget i lang tid.

Nu har min yngste været understimuleret de første 4-5 år af sit liv og det var med 3 ultra korte lufteture og lidt leg i haven om sommeren. Et par gange i ugen var hun så på en lidt længere tur i hundeselskab.

 

Det var slet ikke nok. Det betød ikke at hun styrtede rundt inde. Hun var og er meget god til at vente. Og vente og vente. Men når der så skete noget spændende, så kom det frem for så fik hun travlt med at nå det hele på den halve tid.

 

Det holdt op efter nogle måneder ved mig med mere jævn rigelig aktivitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at sige med voksne hunde. De affinder sig med rigtig meget i lang tid.

Nu har min yngste været understimuleret de første 4-5 år af sit liv og det var med 3 ultra korte lufteture og lidt leg i haven om sommeren. Et par gange i ugen var hun så på en lidt længere tur i hundeselskab.

 

Det var slet ikke nok. Det betød ikke at hun styrtede rundt inde. Hun var og er meget god til at vente. Og vente og vente. Men når der så skete noget spændende, så kom det frem for så fik hun travlt med at nå det hele på den halve tid.

 

Det holdt op efter nogle måneder ved mig med mere jævn rigelig aktivitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja mine hvalpe tager også nogle vældige legeture på tisseturene i haven (5-10 min så stopper jeg det) med de gamle hunde, men de gamle leger aldrig med hinanden. Undtagelsen kunne være hvis begge var i løbetid samtidigt, men ingen af dem har været i løbetid det seneste år.

 

Men det er vigtigt for mig ikke at konkludere noget, for det ville jo kræve langt større studier.

 

Jeg vil derimod gerne høre om andres vurderinger og erfaringer på dette område for jeg tror at det er en misforståelse at hunde får en bedre liv af at blive aktiveret mange timer dagligt. Det er langt bedre at betragte aktiveringen pr uge eller måned fx 20 timer om ugen eller 100 timer om måneden. Men bare spekulationer fra min side.

 

Og hvordan måler man hvor lykkelig og glad for livet hunden er. Jeg mener at kunne se de på dem. På øjnene, på attituden og på mange, mange ting, men jeg kan ikke måle det. Jeg er dog ikke i tvivl om, at de er lykkeligs når de er på jagt og næst efter det, til træning. De nyder langt mere at apportere fra å'en end blot at svømme rundt på egen hånd - eller sådan ser det ud for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at sige med voksne hunde. De affinder sig med rigtig meget i lang tid.

Nu har min yngste været understimuleret de første 4-5 år af sit liv og det var med 3 ultra korte lufteture og lidt leg i haven om sommeren. Et par gange i ugen var hun så på en lidt længere tur i hundeselskab.

 

Det var slet ikke nok. Det betød ikke at hun styrtede rundt inde. Hun var og er meget god til at vente. Og vente og vente. Men når der så skete noget spændende, så kom det frem for så fik hun travlt med at nå det hele på den halve tid.

 

Det holdt op efter nogle måneder ved mig med mere jævn rigelig aktivitet.

 

Og hvordan kunne du så se at det var bedre - gjorde hunden mere tilfreds og lykkelig. Var hun ulykkelig før?

 

Du skriver at hun, når det endelig gik løs skulle nå det hele på den halve tid. hvordan kan du vide at det ikke var "herligt" sådan at slippe damp ud for alvor - i stedet for jævnt hen ad vejen?

 

Hvorfor er det bedre at køre på det jævne hele tiden. Personligt tror jeg at det er lidt modsat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den store var en pest fra hun var 1 år og så godt 1 år frem. Hun hade brug for store mængder aktivering, både ture, træning, spil og leg med andre hunde. Om jeg selv var med til at skabe det behov? Tja, måske. Men det var sådan vi fungere bedst. Og det er vel dét der betyder noget? Altså om det er et problem for ejeren.

 

Og så er der forskel på hvad man bruger sin hund til. Min hund fungerer uden tvivl bedst hvis hun er i god kondition, og det betyder nødvendigvis at vi skal have nogle km i benene. At turene ikke er lige lange hver dag, er der ingen der dør af. Og hendes træningsindsats følger hendes kondition.

 

Men det er da klart at hunde kan overstimuleres, og at det også kan skabe problemer. Men jeg er nok enig med Ninjamor i, at voksne hunde som lever flere hunde sammen, er gode til at snyde ejeren, så ejeren tror at hundene er glade og tilfredse. Dog tror jeg også at en "flok" gør at hundene stimuleres på en anden måde, og derfor tit kan være nemmere at holde tilfredse, end alenehunde.

 

Der var på et tidspunkt en bruger herinde, som helt alvorligt mente at "hendes" race skulle aktiveres mindst 8 timer om dagen. Er det sådan én du tænker på PBC? For i sådan en situation, er jeg slet ikke i tvivl om at det er ejeren der er årsagen til hundens fuldstændig vanvittige behov.

 

Dog er jeg selv en af dem der vil påstå, at man ikke skal have fx en schæfer hvis man ikke ønsker at træne med den på jævnlig basis. Og i unghundeperioden skal der altså meget til for at have en harmonisk hund. Og det tror jeg gør sig gældende for mange andre racer. Man behøver ikke træne flere timer hver dag, men imo må 2 timer om ugen være et absolut minimum, og her skal hunden være så bombet når den er færdig, at den knap orker at spise. Igen, det behøver ikke være sket ved fysisk hårdt arbejde, men et spor, feltsøg eller andet mentalt udfordrende kan (bør) være en stor del af træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev vist 4-8 timers aktivering i mit første indlæg, som start på debatten.

 

Uden for jagttiden kører jeg aldrig mine hunde så hårdt at de næsten ikke kan spise.... jeg vil faktisk tro at når Bonnie er færdig med 2 timers hårdt 8fysisk og mentalt) træning kan hun mageligt klare at gå på jagt 4 timer.

 

Og til det med formen. For unge hunde tror jeg egentlig ikke man behøver at motionere dem for at holde dem i form. Det er som om de kan holde formen stort set uden at vedligeholde den. Jeg tror de er temmelig forskellige fra mennesker også på det punkt. Nu har jeg aldrig selv prøvet det fordi jeg jo aktiverer og motionerer mine hunde ganske meget, men mange FT kennelejere tror jeg ikke motionerer hundene ret meget udenfor jagttiden (under en time dagligt) og alligevel præsterer de 100% på jagterne i sæsonen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev vist 4-8 timers aktivering i mit første indlæg, som start på debatten.

 

Uden for jagttiden kører jeg aldrig mine hunde så hårdt at de næsten ikke kan spise.... jeg vil faktisk tro at når Bonnie er færdig med 2 timers hårdt 8fysisk og mentalt) træning kan hun mageligt klare at gå på jagt 4 timer.

 

Og til det med formen. For unge hunde tror jeg egentlig ikke man behøver at motionere dem for at holde dem i form. Det er som om de kan holde formen stort set uden at vedligeholde den. Jeg tror de er temmelig forskellige fra mennesker også på det punkt. Nu har jeg aldrig selv prøvet det fordi jeg jo aktiverer og motionerer mine hunde ganske meget, men mange FT kennelejere tror jeg ikke motionerer hundene ret meget udenfor jagttiden (under en time dagligt) og alligevel præsterer de 100% på jagterne i sæsonen.

 

 

Er indlægget et svar til mig? Og diskuterer vi kun 4-8 timers aktivering?:vedikke: For så er vi nok enige.

 

Hvis ikke, kan vi konstatere at: 1. Jeg har overaktiveret min hund. 2. Du underaktiverer dine hunde. Eller 3. Der er forskel på hunde. Jeg gætter på at du hælder til 1. og 3.:-)

 

 

Uanset hvad, så nægter jeg at tro at hunde i dårlig kondition kan præstere 100% på en jagt. Og kan kun sige, at det er fordi du netop ikke har set dem yde 100%, men bare det bedste de kan. Du kan heller ikke sende mig ud og løbe en marathon i en fantastisk tid (eller, jeg kan slet ikke løbe en marathon). Det er jo ren videnskab at muskler øger konditionen, både udholdenhed og sprint, og er der ikke en velvedligeholdt muskulatur, vil kroppen ikke præstere optimalt, ligesom der er alt for stor risiko for både overbelastning og skader. Og jeg nægter at tro at netop jagthunde adskiller sig så meget fra alle andre levende væsner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror der er enorm forskel på hundene ikke kun racerne men individerne.

 

Min Walther kan sagtens nøjes med 3 små gå ture om dagen om de varer 10 min eller 60 min pr. styk er lige gyldig for ham, men tror han føler sig bedre tilpas hvis det er lidt længere ture også, men det er jo bare mig der synes det - han trives med det han får bare han kan være hos os ;-) Men en god form er nu altid godt ;-)

 

Zeus derimod trives ikke med de 3 små ture han skal ud og arbejde og lave noget behøver ikke være at løbe 10 km eller gå i flere timer men han skal bruge hjernen, ellers er han ikke til at holde ud om aftenen, og ja det er prøvet... men det kan godt være at det er noget JEG har gjort ham til det ved jeg ikke. Det behøver ikke være hver dag men en til to gange i ugen måske.

Link til indlæg
Del på andre sites

AnneMangetal: Som sagt, i mit første indlæg, hvor jeg startede debatten skrev je 4-8 timers aktivering. Har du læst det?. For det er det vi debaterer.

 

Jeg tror at en hunds (og mange andre dyrs) kondition adskiller sig fra menneskers. Organismerne er meget forskellge, hvilket også giver sig udslag i meget forskellig levealder, fordøjelse, præstations formåen osv. Eng ung hund som har motioneret mådeholdent i et halvt år kan præstere, måske 90% af sit maximum alligevel, mens et menneske som ikke har motioneret kun kan præstere 30-40 % af sit maximum. Det skyldes en fundemental anden organisme, andreledes muskler mv. Naturligvis kan formen forbedres, men ikke sammenligeligt med mennesker.

 

Jeg ser jo mange hunde på jagter som præsterer ganske meget og det er ret tydeligt at unge hunde, hvis de ikke er overvægtige, kan præstere ganske godt altid også først på sæsonen, mens ældre hunde kun kan hvis formen/konditionen er vedligeholdt. På vinderklasse markprøver kræves naturligvis at hundene er i form, men jeg hører stort set aldrig at det skulle være et problem for yngre hunde.

 

Det samme gælder vel en del andre dyr, som forholder sig roligt og furagerer i måneder, hvorefter de vandrer eller trækker, måske flere tusinde km. Det er ikke noget de træner sig op til. Det har en organisme som er skabt til netop det.

 

Hyrdehunde har samme mønster. I lange perioder er der meget lidt at lave, men så kommer der perioder hvir der skal ydes max. Jeg har aldrig forhstillet mig at "rigtige fårehyrder" motionerer og træner hundene op til disse præstationer i tiden op til travle perioder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvordan kunne du så se at det var bedre - gjorde hunden mere tilfreds og lykkelig. Var hun ulykkelig før?

 

Du skriver at hun, når det endelig gik løs skulle nå det hele på den halve tid. hvordan kan du vide at det ikke var "herligt" sådan at slippe damp ud for alvor - i stedet for jævnt hen ad vejen?

 

 

Vurdering/erfaring: Man ser som regel en hund som virker utroligt frustreret/opkørt i denne situation og ind imellem giver det sig udslag i overreaktioner f.eks. i omgangen med andre hunde.

Lad os sige, at en hund som den Luna beskriver har som førsteprioritet at undersøge, virkeligt at bruge sin næse, men bliver forstyrret af en anden hund. I den situation vil "vores" hund ofte blive hamrende irriteret på den anden hund, selv om den ellers har det fint med andre hunde.

 

Eller at prioriteringen går på at få dækket socialt samvær og "vores" hund møder en afvisende hund. I denne situation vil vor hund kunne finde på, aggressivt, at gennemtvinge samvær.

 

Reaktionen afhænger, naturligvis, af hundens temperament.

 

Man kan også opleve at hunden ikke kan fordybe sig, men farer fra det ene til det andet. Giver der mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det giver ikke rigtig mening, synes jeg. Altså jeg mener jo godt man kan se om en hund har det godt elle ej, men om det har noget at gøre med om hunden får sin motion i mindre portioner med lav intensitet spredt over ugen eller i større portioner med stor intensitet - kan jeg ikke rigtig se. Og så undrer det mig lidt at du kan svare for Luna i netop dette spørgsmål, men i taler, går og træner måske sammen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror sagtens nogle brugshunde kan nøjes med meget lidt aktivitet i perioder. Men jeg tror også, at de oplever en større tilfredshed, hvis de får lov til at blive brugt. Måske ikke hver dag, men så et par gange om ugen.

Det er i hvert fald min egen erfaring, at hunde bliver gladere og mere harmoniske dyr, når man lader dem bruge sig selv jævnligt - både fysisk og mentalt.

 

Spørgsmålet er også, om hunde virkelig trives med manglen på aktivitet eller om den blot venter på, at der vil ske et eller andet. Det er jo ikke alle hunde, der løber på væggene, når de keder sig og der mener jeg da, at man som ejer har et større ansvar for at vurdere om hunden trives i hverdagen, fordi det bare nemt kan overses, fordi hunden ikke ødelægger møblerne. Måske kan man også nemmere undskylde det overfor sig selv, fordi hunden bare sover, når der ikke sker noget og derfor i ejerens øjne ikke har brug for mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene, at det er svært at sammenligne hundehold. Nogle bor så landligt,så hunden stort set er løs altid, andre mere bymæssig med måske lang til grønne områder. Nogle kører til deres ynglings steder, andre som mig må gå.

Hos mig med 6 hunde bliver de urolige, hvis de kommer for lidt ud af haven. Så de evt. helst står ved havelågen for at gø af alt og alle. Og er svære at stoppe. Dette behøv for at komme af med noget er der ikke efter en time i det grønne , hvor de er løse. Jeg skal så gå mindst 15 min og være heldig, at der ikke er andre hunde i området, for at slippe dem i flok.

Hvis jeg i perioder undlader at træne med yngstehunden på 4 år, er han klæbende og opmærksomhedssøgende. Som han hele tiden skal bekræftes i, at han er god nok.

Men jeg tror at alle hunde , især de yngre, har behov for at kunne bruge deres krop og indimellem lidt voldsomt.

Jeg tror også på den undersøgelse Anders Hallgren var med i, at hunde der sover rigtig mange af døgnets timer, oftere blev vanskelige hunde.

Som nu hvor jeg er pensionist ser jeg jo hundene hele dagen og mine er omkring mig stort set hele tiden. Især forår og sommer hvor livet i mange tilfælde leves i haven. Hvis jeg sidder ved pc-eren så er de fleste også der.

Som Ninjamor nævner , så har nogle af de hvalpebøger indenfor de sidste nok 10 år skabt en del nye hundeejere med stressede hunde, der har svært ved at falde til ro. Hvalpene skal det hele på den halve tid og de kan ikke kaperer så mange indtryk uden pause imellem. I nogle bøger fandtes en checkliste med afkryds, har de været ved en skolegård, på banegården osv.

Disse hunde ses i dag gå til sportpladsen fra haven og så leges der bold, så tungen hænger ud af halsen på den. Godt trætte går de hjem fra denne jagtleg og så kommer vi tilbage i morgen. Disse hunde vil slet ikke hilse på folk eller andre hunde, de er kun opsat på bolden i ejers hånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange gode indspil og erfaringer..

 

Jeg undrer mig dog over at flere lisom siger at man ikke skal tro på hvad man ser og observerer. Altså hvis man i en periode ikke aktiverer sine hunde særlig meget, men de alligevel virker tilfredse om harmoniske, skal man ikke tro på det man ser, men man skal mene at de skjuler "et eller andet". Jeg ved ikke helt hvad.

 

Er I virkelig så overbeviste om, at hunde kun kan være lykkelige og tilfredse hvis de får den aktivering I mener de skal have. Altså så overbeviste at i ikke tror på hvad I ser.

 

Jeg ser meget på mine hunde. Og jeg bilder mig ind at jeg har en ganske god fornemmelse af hvordan de har det. Der er mange tegn på at de har det fint og trives, synes jeg. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke skulle kunne se, hvis det ikke er tilfældet på et tidspunkt, hvis man da ellers interesserer sig for hundene og deres ve og vel..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange gode indspil og erfaringer..

 

Jeg undrer mig dog over at flere lisom siger at man ikke skal tro på hvad man ser og observerer. Altså hvis man i en periode ikke aktiverer sine hunde særlig meget, men de alligevel virker tilfredse om harmoniske, skal man ikke tro på det man ser, men man skal mene at de skjuler "et eller andet". Jeg ved ikke helt hvad.

Jeg tror ikke, at de skjuler noget. Jeg tror, de affinder sig med situationen og at det ikke altid er i hundens interesse, fordi de ville trives bedre med mere aktivitet i hverdagen.

 

Er I virkelig så overbeviste om, at hunde kun kan være lykkelige og tilfredse hvis de får den aktivering I mener de skal have. Altså så overbeviste at i ikke tror på hvad I ser.

Jeg har personligt ikke et forudindtaget billede af hvor meget aktivering en hund skal have. Det handler så enormt meget om hvilken race der er tale om og selv indenfor den enkelte race kan der være individuelle forskelle. Og jeg tror ikke, at hunde decideret vil mistrives i et hjem uden meget aktivitet.

 

Men jeg tror på, at de trives bedre, hvis de får lov til at blive brugt.

 

Det udspringer af min egen erfaring, så man kan vel godt sige, at jeg tror på, hvad jeg ser. Jeg ser bare noget andet end dig :-)

 

Jeg ser meget på mine hunde. Og jeg bilder mig ind at jeg har en ganske god fornemmelse af hvordan de har det. Der er mange tegn på at de har det fint og trives, synes jeg. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke skulle kunne se, hvis det ikke er tilfældet på et tidspunkt, hvis man da ellers interesserer sig for hundene og deres ve og vel..

Det er jo ikke nemt at udtale sig om andres hunde, så hvis du siger de har det godt, så er der vel ikke rigtig nogle, der kan betvivle det :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...