Hop til indhold

Hjælp - Linus gør "udfald" mod et barn?!?!


Bitten Soerensen
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen...

 

Som nogle af jer ved, så er Linus og jeg flyttet ned til kæresten, og, hver anden uge, også kærestens børn.

I starten var der store problemer med Linus - indtil jeg opdagede at han faktisk havde ondt i sine tænder. Han fik fjernet en stor betændt rov-tand i hver side af overmunden, samt tanden ved siden af hjørnetanden, hvor emaljen var flækket. Så han havde da selvfølgelig haft vildt ondt! (= følelsen af at være verdens dårligste hundeejer! :megaked: ) Efter dét, har han være HELT sig selv, og han har bare hygget sig med børnene når de har været hér, og har også kunnet finde ud af at slappe af. Vi har ofte talt om, hvor "nemt" det nu er blevet, og hvor gode hund og børn er sammen!

 

Men...

I dag kom så en af sønnens kammerater. Han har været hér før, og der har ikke været noget som helst. Drengen er ikke helt tryg ved hunde generelt, men måden han takler det på, er ved egentlig at "trække sig lidt" og f.eks. vende ryggen til, når Linus kommer løbende og gør. Helt fornuftigt, synes jeg.

 

Men i dag var han her igen, og drengene kom ned for at spise frokost. Vi sad ved spisebordet, da drengen kommer og vil sætte sig for enden af bordet. Pludselig ryger Linus op, og gør "udfald" mod ham! :confused:

Vi (kæresten og jeg) tager selvfølgelig fat i Linus, men han gør det igen. Jeg tager Linus med om på den anden side af bordet, og jeg tænker om det er noget "madforsvar" set fra Linus' side. Linus har lige netop i morges, taget et stykke brød fra bordet.

Vi får drengen væk fra bordet, og får ham til at give Linus nogle lækre godbidder og dét accepterer Linus - men så snart vi satte os ved spisebordet igen, gjorde Linus igen "udfald".

Jeg tog Linus og gik i stuen, men det var svært for ham at falde til ro, han havde hele tiden fokus på hvor drengen var, og han reagerede igen, da drengen gik fra køkkenet og op på værelset. (Og han gik kun forbi døren ind til stuen hvor vi var)

 

Jeg kan slet ikke gennemskue, hvad der kan være galt?!!? Jeg synes jeg har mærket på Linus, og tjekket ham, og kan ikke umiddelbart fornemme at der er noget galt/at han har ondt. Jeg kan haller ikke se at drengen har gjort noget som helst, som skulle forklare hans adfærd.

Jeg er SÅ ked af det, og angst for hvad der kan ske? Altså, der sker jo at børnene kommer hjem før vi andre, og tænk hvis nu...??? Og jeg frygter jo at det "kommer til at gå galt"...

 

Hjælp - er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt - og ikke mindst, hvad vi kan gøre....:pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvad gjorde Linus helt præcist?

 

Altså hvad består hans udfald i.

 

Det er svært at sige hvorfor. Drengen kan have kigget usikkert på Linus da han satte sig og reaktionen der kommer på det fra jer gør så Linus overbevist om at der er noget ved denne dreng han skal være opmærksom på.

Jeg siger ikke i handlede forkert, alle ville nok skynde sig at gøre det samme, men for hunden bliver det meget nemt til en beskæftigelse i at det var farligt det han reagerede på.

 

Det er i hvert fald det hans efterfølgende adfærd tyder på.

Næste gang der kommer børne gæster så skal du være forberedt med de allerbedste godbidder og Linus i snor. Og når de kommer ind og straks Linus ser barnet kaster et en håndfuld guf på gulvet

 

Samme hvis han så efterfølgende snuser venligt til barnet.

 

Faktisk hver gang Linus har sin opmærksomhed på barnet på en venlig eller neutral måde.

 

Så du skal lige være der de næste gange der kommer børne gæster og specielt hvis denne dreng kommer igen og efterfølgende

Skal i have en plan for hvad jeres børn skal gøre ved Linus hvis de kommer hjem uden jer. Det kan for eksempel være at lukke Linus i et andet rum med en kong.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver, at drengen vender ryggen til, når Linus kommer løbende og gør. Betyder det at Linus reagerer voldsomt på drengen hver gang de ses - eller er det normalt for Linus at reagere sådan, når der kommer gæster?

 

Jeg synes netop IKKE at Linus har reageret anderledes på denne dreng, mere end "almindeligt" - altså når der kommer nogen, er Linus jo glad, og gør, mens han løber hen for at hilse på dem... Når de så har sagt Hej, så lægger han sig normalt ned igen.

 

Jeg må lige spørge, om kammeraten har adhd ?...måske et lidt mærkeligt spørgsmål, men nogle adhd børn har en meget urolig energi, som nogle hunde ikke bryder sig om.

 

Dét tror jeg bestemt ikke at han har (Det er ikke ummidelbart noget jeg tænker på(om ham - og det er heller ikke diagnostiseret) Hvis han er noget, er han lidt gammelklog! :-)

 

Jeg tænker lidt på om der hvor drengen sad ellers er et andet familiemedlems faste plads ved bordet?

 

Så kan det måske virke som en trussel at drengen "indtager" den plads.

 

Og ellers må du uddybe omstændighederne omkring hvordan Linus kunne snuppe et stykke brød?

 

Nej, denne plads er faktisk en stol der normalt ligger reklamer på - og det er ikke første gang at der er nogle der sidder dér - den pågældende dreng og hans bror har siddet dér flere gange, hvor der ikke har været antydningen af noget som helst.

Kæresten og jeg var oppe før børnene, og mens kæresten spiste morgenmad(Ved det omtalte spisebord) var jeg gået i stuen. Så kom han derind, og vi faldt i snak. Da han kom ud i køkkenet igen, manglede der et stykke brød. (Bordet står ikke så vi kan se det inde fra stuen!)

Og Linus har jo altid taget ting fra bordene - når vi ikke kan se ham!

 

------------------------------------------

I skal vide at det betyder rigtigt meget for mig at I tager jer tid til at svare mig. Jeg er virkelig helt ude i tovene med dette hér - og jeg kan mærke på kæresten at han er rigtig bare for hvad det er, og ikke mindst hvad det evt. udvikler sig til... :scared:

Og jeg kan slet ikke overskue hvad konsekvensen kan være - vi KAN jo ikke have en hund der gør udfald mod et barn... :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

------------------------------------------

I skal vide at det betyder rigtigt meget for mig at I tager jer tid til at svare mig. Jeg er virkelig helt ude i tovene med dette hér - og jeg kan mærke på kæresten at han er rigtig bare for hvad det er, og ikke mindst hvad det evt. udvikler sig til... :scared:

Og jeg kan slet ikke overskue hvad konsekvensen kan være - vi KAN jo ikke have en hund der gør udfald mod et barn... :megaked:

 

Rolig rolig :ae:jeg kan godt forstå det virker uoverskueligt, og det ER grimt når ens elskede hund opfører sig så ubehageligt. Min hund har jo desværre bidt en mand, kort efter jeg overtog ham. Du kan tro jeg hylede og var helt ude af den. Men det kan blive bedre, meget bedre.

 

Det lyder ikke som om Linus generelt ikke kan lide børn og tidligere har gjort udfald ? Så det er slet ikke sikkert at det udvikler sig. Måske er det et enkeltstående tilfælde med lige netop denne her dreng.

Men når i nu har obseveret at han kan finde på at reagere sådan over for børn som er gæster, så kan i være ekstra obs. Alt er vel også helt nyt for Linus ?? Nu ved jeg dog ikke hvor længe i har boet det nye sted.

 

Har du mulighed for at lukke af med feks børnegitter, sådan at Linus slet ikke skal tage stilling til hvordan han skal reagere over for drengen ? og KAN linus være bag et gitter eller lukkede døre ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gjorde Linus helt præcist?

 

Altså hvad består hans udfald i.

 

Det er svært at sige hvorfor. Drengen kan have kigget usikkert på Linus da han satte sig og reaktionen der kommer på det fra jer gør så Linus overbevist om at der er noget ved denne dreng han skal være opmærksom på.

Jeg siger ikke i handlede forkert, alle ville nok skynde sig at gøre det samme, men for hunden bliver det meget nemt til en beskæftigelse i at det var farligt det han reagerede på.

 

Det er i hvert fald det hans efterfølgende adfærd tyder på.

Næste gang der kommer børne gæster så skal du være forberedt med de allerbedste godbidder og Linus i snor. Og når de kommer ind og straks Linus ser barnet kaster et en håndfuld guf på gulvet

 

Samme hvis han så efterfølgende snuser venligt til barnet.

 

Faktisk hver gang Linus har sin opmærksomhed på barnet på en venlig eller neutral måde.

 

Så du skal lige være der de næste gange der kommer børne gæster og specielt hvis denne dreng kommer igen og efterfølgende

Skal i have en plan for hvad jeres børn skal gøre ved Linus hvis de kommer hjem uden jer. Det kan for eksempel være at lukke Linus i et andet rum med en kong.

 

Da drengen satte sig, fór Linus hen til ham (altså Linus lå under bordet, og fór op fra under bordet), og gøede ham "op i hovedet" og der var ingen tvivl om at Linus var "aggressiv"/vred...

Og vi er selvfølgelig chokerede, netop fordi Linus ALDRIG har udvist nogen form for aggressivitet overhovedet - hverken overfor børn eller voksne. (Han har jo fået tilnavnet "myzze-hunden", netop fordi han altid har været vild med børnene der var omkring ham)

 

Okay, jeg tænkte bare om der måske havde været en "konflikt" fra starten af, som I bare ikke havde tænkt over - men det lyder det jo ikke til :-)

 

Det er jeg ret sikker på at der ikke har. (Altså så sikker som man nu KAN være - men drengen var på intet tidspunkt alene med Linus)

 

Jeg er desværre ikke til meget hjælp her -men vil da alligevel lige sende en tanke... for det må da bestemt ikke være sjovt :bighug:

 

TAK! :bighug:

Rolig rolig :ae:jeg kan godt forstå det virker uoverskueligt, og det ER grimt når ens elskede hund opfører sig så ubehageligt. Min hund har jo desværre bidt en mand, kort efter jeg overtog ham. Du kan tro jeg hylede og var helt ude af den. Men det kan blive bedre, meget bedre.

 

Det lyder ikke som om Linus generelt ikke kan lide børn og tidligere har gjort udfald ? Så det er slet ikke sikkert at det udvikler sig. Måske er det et enkeltstående tilfælde med lige netop denne her dreng.

Men når i nu har obseveret at han kan finde på at reagere sådan over for børn som er gæster, så kan i være ekstra obs. Alt er vel også helt nyt for Linus ?? Nu ved jeg dog ikke hvor længe i har boet det nye sted.

 

Har du mulighed for at lukke af med feks børnegitter, sådan at Linus slet ikke skal tage stilling til hvordan han skal reagere over for drengen ? og KAN linus være bag et gitter eller lukkede døre ??

Jeg er SÅ OBS i øjeblikket. Og "heldigvis" kommer der ikke til at være børn her de næste 3 uger: Vi har først børnene igen næste søndag - og mandag morgen kører vi på ferie.

Ja, selvfølgelig er tingene stadig nye for Linus, men igen: Han virker til at være faldet helt til hér: Han kan sagtens slappe af - både ude og inde. Og han nusser egentlig bare rundt, som han "plejede" da vi boede for os selv.

Og nej - jeg ved faktisk ikke om jeg kan lukke ham bag et gitter - eller om børnene kan det, hvis de er her alene. Han er ved at vænne sig til at der er gitter for ind til soveværelset, men der er det måske mere os der er "lukket inde"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i tidens løb haft flere hunde, der reagerede negativt på nogle af min søns venner. I et enkelt tilfælde var det simpelthen en møgunge, der ikke kunne finde ud af at respektere Vinnie, og det ved man jo hvad er. Oluf kan kun lide piger, den lille chauvenist, og det må vi så forholde os til. Men andre gange har jeg været lige så forvirret som dig.

 

Jeg tror desværre vi er nødt til at acceptere at vores hunde, ligesom mennesker, har en mening om tingene, og selv vælger hvem de kan lide og ikke kan lide. Det kan være en meget lille og tilsyneladende ubetydelig ting, der har fået Linus til at reagere overfor den pågældende dreng - en lyd, da han trak stolen ud, eller lign. Det er virkelig svært at gøre noget ved.

 

Sørg for at Linus og den pågældende dreng ikke er sammen uden opsyn. Brug det børnegitter, selv om I ikke kan lide det. Og bliv ved med at lade drengen give Linus godbidder når han kommer på besøg. Lad være med at have det dårligt over det. Tilsyneladende kan hverken du, drengen eller Linus gøre for at det er gået sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg kan godt forstå, at du og din kæreste er bekymrede. I min verden skal hunde ikke knurre eller lave udfald mod gæster.

 

Jeg har selv en hund der ikke kan lide mennesker generelt, men som er ok, hvis de lader ham være(dog knurrede han desværre af yngste sønnens ven sidst han var her :-( ).

 

Jeg har det lidt ligesom dig og er meget obs på hunden og når vi har gæster tager jeg ham med der hvor jeg er, så jeg hele tiden er tilstede og kan "kontrollere" evt. situationer. Men det er smadder anstrengende.

 

Jeg har et børnegitter men synes at han reagerer mere, når han er "lukket inde" i bryggerset, så derfor følger han mig :-) .

 

Håber i finder en løsning

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver, at Linus lå under bordet.... kan drengen være kommet til, at sparke/træde på Linus ?...eller er måske kommet meget tæt på hans "område" idet han har sat sig til rette.

 

Jeg tænkte at det kunne være han lå og sov, og simpelthen er blevet vækket da drengen satte sig. Men det kan også være som du siger.

Det minder mig om dengang Oluf gik amok på en dame i bussen. Det eneste hun gjorde var - tilsyneladende - at gå forbi med meget støjende høje hæle. Men hun kan også være kommet til at træde ham på halen uden at jeg så det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke have en hund i huset som jeg ikke var tryg ved ifht de børn der kommer der. Faktisk synes jeg det er lidt uansvarligt hvis man lader dem være sammen på trods af at man er advaret. De må holdes effektivt adskildt. Er det et barn idag, kan det være et andet imorgen.

 

Så jeg kan godt forstå du er oppe og køre. Det er rigtig træls.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er man oppe at køre og vildt forskrækket, men heldigvis taler Linus forhistorie med børn til den positive side

 

Så der er en god sandsynlighed for at det var et eller andet ved denne dreng i denne situation som resulterede i reaktionen. Og det skal der klart tages hånd om efterfølge og børn og hunde ikke uden opsyn.

 

Kan Linus simpelthen ikke have set drengen før han sad ved bordet og dermed være blevet forskrækket over at der pludselig var en fremmede i huset?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hjælper det at man er til stede hvis hunden og drengen er i et hjørne og man selv henter mælk i køleskabet.

 

Drengen er i forvejen betænkelig ved hunde, så det er enten at drengen ikke er velkommen eller at hunden lukkes effektivt væk når han er der.

 

Men igen. en normal hund angriber eller gør ikke uprovokeret udfald mod børn. I kan snakke fra nu af og til næste gang den gør det, men det duer altså bare overhovedet ikke.

 

Havde jeg sådan en hund ville jeg konsekvent lukke den i hunderum og løbegård, når der var børn i huset. Og fortælle børnene at de skal lade hunden være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel ingen der har sagt at det duer?

 

Fordi man kommer med løsnings modeller så betyder det ikke at man synes det er acceptabel adfærd. Der må jo netop være en årsag til en pludselig adfærd ændring hos en godt voksen hund, som plejer at være glad for børn.

 

Hvis min den lille, som elsker alle mennesker, gjorde noget tilsvarende ville jeg da virkelig granske situationen forfra og bagfra for at finde ud af årsagen, da det ville være meget usædvanligt at hun skulle reagere sådan.

 

Så enten har Linus ikke været så tryg ved legekammeraterne som først antaget eller også har der været noget helt specielt ved den situation eller smerter hos Linus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller, eller, eller... Årsagen kan også være at Linus har forsøgt sig og fundet ud af at han kan..

 

Vi skal ikke være blinde for at nogle hunde kan finde på at presse citronen, bare fordi de kan. Ofte vil sådan en situation opstå ved et tilfælde, for eksempel som reaktion på et indre pres /frustration over et eller andet. Reaktionen kommer og hunden finder ud af at "hey, det kan jeg!" og bliver styrket af dette og forsøger sig igen.

 

Derfor tænker jeg også i brandslukning, som i at fortælle sådan en hund i selve situationen, at det ikke er acceptabel adfærd.

 

Derfra kan der startes på noget målrettet træning og/eller man kan tage konsekvensen og sørge for at en lignende situation ikke opstår igen.

 

Hvis ikke man kan skabe en situation, man kan kontrollere, kan hunde ikke trænes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller, eller, eller... Årsagen kan også være at Linus har forsøgt sig og fundet ud af at han kan..

 

Vi skal ikke være blinde for at nogle hunde kan finde på at presse citronen, bare fordi de kan. Ofte vil sådan en situation opstå ved et tilfælde, for eksempel som reaktion på et indre pres /frustration over et eller andet. Reaktionen kommer og hunden finder ud af at "hey, det kan jeg!" og bliver styrket af dette og forsøger sig igen.

 

Derfor tænker jeg også i brandslukning, som i at fortælle sådan en hund i selve situationen, at det ikke er acceptabel adfærd.

 

Derfra kan der startes på noget målrettet træning og/eller man kan tage konsekvensen og sørge for at en lignende situation ikke opstår igen.

 

Hvis ikke man kan skabe en situation, man kan kontrollere, kan hunde ikke trænes.

Men man er vel nødt til at kende årsagen, inden man begynder at handle på det?

 

Tænker at hvis hunden reelt er blevet forskrækket over et barn og viser dette ved at gø, så er det vel okay og ikke noget man som sådan skal irettesætte? Eller hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som nogle af jer ved, så er Linus og jeg flyttet ned til kæresten, og, hver anden uge, også kærestens børn.

I starten var der store problemer med Linus - ....

Hvordan problemer?.

 

Men man er vel nødt til at kende årsagen, inden man begynder at handle på det?

 

Tænker at hvis hunden reelt er blevet forskrækket over et barn og viser dette ved at gø, så er det vel okay og ikke noget man som sådan skal irettesætte? Eller hvad?

Jeg tænker lidt at Linus godt nok skal være blevet forskrækket hvis han reagerer offensivt 3 gange, hvor drengen tilsyneladende ikke foretager sig noget der burde kunne virke skræmmende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...