Hop til indhold

Pludseligt opstået ressourceforsvar...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg blev skilt sidste efterår og hundene og jeg flyttede i vores nye hus selv i december 2013. Her er vi superglade for at bo og hundene trives her. Karla blev skadet i slutningen af januar 2014 og har været holdt i ro af flere omgange indtil juni i år. Hun blev steriliseret og fik fjernet analkirtler i marts 2014. Jeg har ikke som sådan oplevet nogen former for reaktion hverken individuelt eller hundene imellem på de ting der er sket...

 

Men så her for ca en måned siden vil jeg tro har Johna pludselig udviklet ressourceforsvar! :vedikke: En ting hun aldrig har haft før. Mad er ikke så slemt, omend hun vogter en lille smule hvis Karla kommer for tæt på, men ikke noget jeg ikke synes er ok. Problemet er, at hun har udviklet forsvar med mig som ressourcen! Og det vil jeg sgu ikke have!

 

Det er primært hvis jeg sidder i sofaen eller ligger i sengen. Hvis Karla er der først, eller de hoppe op samtidig, så er der intet. Så kan de ligge helt tæt som altid. Men hvis Johna er der først, så vil hun pludselig ikke dele overhovedet! Som i, at hun begynder at knurre hvis Karla bare kommer ind i rummet! Jeg bliver meget sur og hun ryger ned hver gang hun gør det, men jeg er lidt undrende overfor hvorfor det pludselig sker?

 

Er det en reaktion på de store skift som en skilsmisse og flytning er? Er det en "magtforskydning" efter Karla er blevet steriliseret? Det ser dog stadig ud som om, at det er Karla der er førerhund i de fleste situationer... Er det mental modning? (Hun blev 3 år i maj). Smerter tror jeg ikke rigtigt på. Hun var senest hos kiropraktor i starten af juni måned...

 

Nogen ideer?

Link til indlæg
Del på andre sites

tillykke, du har terrier :rolleyes:

 

min fars 2 jrt'er er RET slemme, og der skal virkelig handles med omtanke omkring dem, for at der ikke opstår "situationer".

 

Har heldigvis endnu ikke oplevet en reel konflikt. Men for fanden hvor er det da en træls ting lige pludselig at finde på... Hun har det ikke ude i verden og heller ikke hvis jeg sidder på gulvet... Først troede jeg det var sofaen, men når jeg ikke er der er den ikke interessant at holde for sig selv. Det er den magiske kombination af mig og sofa eller mig og seng. Sengem tror jeg måske dog jeg har fået løst ved et uheld :roll: Jeg var lige ved at falde i søvn den anden aften, da hun giver sig til at knurre helt latterligt voldsomt og jeg blev simpelthen så forskrækket, at jeg sparkede hende ud af sengen (pænt hårdt).... Hun har ikke gjort det siden i sengen - så held i uheld agtigt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

En adfærdsbehandler fortalte mig engang at tæver kan lugte/mærke på en anden tæve at noget er anderledes, hvis denne er steriliseret. Muligvis kan det give en "magtforskydning" selv om den steriliserede tæve er ældre. Det var bl.a. en af grundene til at vi fik Mollie steriliseret kort tid efter at vi fik hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker bare hun er ved at blive lidt voksen og ved hvad hun vil.

 

I stedet for at smide hende ned, så prøv bare selv at flytte dig. Sådan lidt øv, det var synd, så har du ikke mig. Og hvis hun ikke knurre når Karla kommer gående, så skal hun selvfølgelig roses.

 

Hun skal tænke at når Karla kommer tæt på, så er der mere opmærksomhed til mig, altså er det godt at Karla kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplevede lidt det samme med Mille og Bonnie da de begge var blevet rigtig voksne. Altså 3-5 år - Når en hund er blevet helt modne (apropos en anden tråd) får de trang til at hævde/hæve deres position og i hundeverdenen betyder det at de skubber andre væk - lidt nedad (jeg tør næsten ikke sige det herinde).

 

Det var Bonnie der startede dette - og hun var jo den yngste - og Mille havde endda haft et kuld hvalpe, hvilket Bonnie ikke havde. Men det virkede altså som om Bonnie på forskellige fronter var ved at tiltage sig mere "position". Når de løb løs måtte Mille flytte sig når Bonnie kom susende og ikke omvendt. der var mange små og store tegn. Det foregik over et par år, så det tog tid.

 

Da de var 5 og 6 år besluttede vi at vende bøtten. Indtil da havde vi behandlet Mille som den mest betydelige, men nu ændrede vi dette på en række områder - og efter et års tid var det næsten ændret på alle områder, med visse undtagelser.

 

Jeg prøvede at modarbejde Bonnies initiativer lidt fra starten, men det var omsonst. Hun havde den mentale styrke og selvbevidsthed til at gennemføre sit (helt ubevidste) projekt som jeg antager i naturens orden ville betyde at hun blev parret næste gang en tæve skulle parres.

 

Vi parrede Mille for anden gang midt i denne periode, da Mille var 5 år, men hun gik tom, så vi fik aldrig svar på om hvalpe ville have ændret noget.

 

Ifht. de 2 hvalpe vi har fået siden. i 2012 og nu i 2014 er det klart Bonnie der får mest respekt fra disse hvalpe og jeg tror de læser hundesprog ok.

 

Jeg tror du må overveje grundigt om du skal modarbejde eller tilpasse eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det ældste tæve ,Molly på 14 år , der indimellem møver de andre væk fra mig, hvis hun vil til. Hvis hun ligger i sengen , kan andre også få en brum og blikket. Hos hanhundene er det yngste Freddy, der prøver at trykke Snoopy, nok fordi han er ikke fertil. Freddy er jo sådan en hund, der se mig ,kæl med mig, skal /vil bekræftes ustandselig. Betragter det lidt som usikkerhed.

Hos min veninde med flere tæver 2 stk. fertile gamle hanner skal man også passe meget på ved ophidselse i flokken.

Desværre har jeg ingen løsning på dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv tænkt lidt det samme PBC. Men i alle andre situationer ser det dog stadig ud til at det er Karla der er førerhund i flokken og Johna "henvender" sig til hende i situationer hvor hun ikke er sikker på, hvad hendes reaktion bør være (fx. bør jeg gø af dette? Er dette farligt? Skal vi gå frem eller holde os tilbage? ) Karla har dog altid været den der flyttede sig når Johna kom susende (i 90% af tilfældene) men dette kan jeg godt forstå, da Johna ikke altid er helt god til at styre sin krop :roll: hun har fx formået at løbe ind i træer og i et hushjørne engang...

 

Karla er meget nærgående når Johna har mad - hun stjæler ikke, men hun vil se hvad den anden har og har altid gjort det. Jeg har altid bedt hende om at lade være, men det er jo ikke sikkert jeg altid har set det. Så den smule madforsvar Johna har kan jeg godt forstå og se hvor er kommet fra. Og den gælder kun overfor Karla hvis Karla står helt oppe i nakken af hende når hun spiser ben osv. Så det er ok. Det er sofaknurreriet jeg synes er mest irriterende. Især fordi det er så kæmpe stort et område hun forsvarer. At Karla ikke må komme ind i stuen overhovedet. Når hun gør det, så har jeg som regel sat hende ned på gulvet eller jeg er gået fra sofaen hen for at snakke med Karla istedet.

 

De har som sagt ikke haft nogen former for reelle konflikter og Johna bruger stadig meget tid på at nusse Karla i ører, mundvige osv. Jeg tænker dog bare, om det er noget jeg skal have i baghovedet, eftersom jeg jo havde planer om at introducere endnu en hund til flokken i løbet af det næste halve års tid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg har lidt det samme med Zeus og Walther - dog er der ingen der knurrer... men tror blot det er jalousi i mit tilfælde - altså hvis jeg sidder på gulvet og nusser med Walther kan Zeus komme rendende og nærmest skubbe Walther væk og så vender Zeus numsen til og læner sig "hårdt" ind til mig.

Det sker aldrig omvendt altså hvis jeg sidder med Zeus og snakker - så kommer Walther ikke væltende ind og skubber væk men det gør Zeus rigtig meget - jeg sidder så og kæler med dem begge og så er det godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men måske er det bare fordi hun er ved at blive voksen og moden. Har også oplevet for første gang - for små 14 dage siden - at hun rent faktisk svarede igen ved en sur kællingehund. Hun har ellers altid bøjet af før, men det her var så også på egen grund i hendes egen have, at gæstehunden synes den skulle spille smart...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at den anden ikke må komme ind i rummet, gør Voodoo også nogle gange. Det er især hvis han viiiirkelig er træt, så bliver man åbenbart en gnaven gammel mand :lol: Jeg aer ham og siger neeej neeej på en venlig måde, eller flytter ham lidt hvis det er fordi han ligger og spærrer vejen. Har tænkt han prøvede at kopiere Motor med den adfærd, men det Voodoo ikke har forstået er, at når Motor knurrer er det fordi Voodoo nærmest jokker oveni ham, mens han ligger og sover ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at den anden ikke må komme ind i rummet, gør Voodoo også nogle gange. Det er især hvis han viiiirkelig er træt, så bliver man åbenbart en gnaven gammel mand :lol: Jeg aer ham og siger neeej neeej på en venlig måde, eller flytter ham lidt hvis det er fordi han ligger og spærrer vejen. Har tænkt han prøvede at kopiere Motor med den adfærd, men det Voodoo ikke har forstået er, at når Motor knurrer er det fordi Voodoo nærmest jokker oveni ham, mens han ligger og sover ;)

 

Det er også det eneste tidspunkt Karla har knurret af Johna. Det er hvis hun går / står ovenpå hende når hun sover. Men det er jo ligesom en hel anden adfærd synes jeg :lol: plus Karlas knurren i den situation lyder ikke helt så voldsom og er absolut heller ikke så længevarende som Johnas knur i den anden situation. Hun lyder VIRKELIG som om hun mener det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også det eneste tidspunkt Karla har knurret af Johna. Det er hvis hun går / står ovenpå hende når hun sover. Men det er jo ligesom en hel anden adfærd synes jeg :lol: plus Karlas knurren i den situation lyder ikke helt så voldsom og er absolut heller ikke så længevarende som Johnas knur i den anden situation. Hun lyder VIRKELIG som om hun mener det!

 

Ja præcis! Jeg har heller aldrig sagt nej til Motor i de situationer, men kan ikke garantere at Voodoo helt har fattet forskellen...

 

Men i hvert fald, så prøver jeg mest bare at afdramatisere Voodoo lidt, samtidigt med at jeg siger Motor skal komme ind/hen hvis det er det han vil. Han ser virkelig undrende ud når det sker, forståeligt nok :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vær glad for det er et begrænset forsvar - lillebitte Petite har det vildeste resourceforsvar over for alt. Mødte min far, uh han var sød, ti minutter efter sidder min far i sofaen og hans egen hund kommer og vil nusses...Petite flyver lige efter fars hund. Suk.

 

jeg har heldigvis ikke oplevet udfald. Det er kun knurren pt. Men Karla er også flink til at respektere det og går ind i stuen via køkkenet og bagom sofaen hvis Johna ligger og brummer. Medmindre jeg bliver muggen og forlader sofaen og kalder hende hen, så kommer hun den lige vej til mig... Jeg kan bare ikke helt finde ud af hvad den rigtige reaktion fra mig er? For jeg vil jo selvfølgelig helst ikke eskalere Johnas adfærd, ved at hendes knurren ikke bliver respekteret, men jeg vil altså heller ikke have, at hun bestemmer hvor Karla må gå og ikke gå!

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøver at få Petite til at acceptere andre hunde ved hendes lækkerier - synes det er MEGET sværere at gøre, end det lyder, men bruger bat (som jeg til min egen store overraskelse har haft enorm succes med mod Petrines ekstreme stress, så jeg håber det også har effekt på Petite). Når hun laver udfald tager jeg hende uden et ord og fjerner hende fra hvad hun nu har taget i besiddelse. Men de er også alene hjemme og er ret sikker på hun giver den gas, når der ikke er mennesker til at holde orden.

 

Eneste kloge ord herfra er, gør noget NU - har set Petite udvikler sig temmeligt massivt på 1½ måned (pudsigt nok startede hendes også, da der var sådan lidt kaos på hjemmefronten, måske har det noget at sige også)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøver at få Petite til at acceptere andre hunde ved hendes lækkerier - synes det er MEGET sværere at gøre, end det lyder, men bruger bat (som jeg til min egen store overraskelse har haft enorm succes med mod Petrines ekstreme stress, så jeg håber det også har effekt på Petite). Når hun laver udfald tager jeg hende uden et ord og fjerner hende fra hvad hun nu har taget i besiddelse. Men de er også alene hjemme og er ret sikker på hun giver den gas, når der ikke er mennesker til at holde orden.

 

Eneste kloge ord herfra er, gør noget NU - har set Petite udvikler sig temmeligt massivt på 1½ måned (pudsigt nok startede hendes også, da der var sådan lidt kaos på hjemmefronten, måske har det noget at sige også)

 

Hvad er bat?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er bat?

 

Forkortelse for behavior adjustment training udviklet af Grisha Stewart. Ikke at det så forklarer dig hvad det er, men så ved du da hvad det betyder. Helt kort handler det om at man bruger det at komme på afstand (undgå konflikten) som forstærkning for at "opføre sig pænt". Så en hund der plejer at lave udfald for at få andre hunde til at gå væk, kan lære at skabe afstand (selv gå væk) ved at ejeren forstærker høflig optræden ved møde med hund ved netop at øge afstanden:)

Google Grisha Stewart, så forklarer hun det meget bedre:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...