Hop til indhold

Har taget 1000 tests og har endnu ikke fundet hundEN for os.. Hjælp..


Tanja_allen
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at få firkantede øjne af at lede efter vores kommende hund :-(

 

dette kommer vi med:

 

2 voksne med lille erfaring (vi har haft en labrador og en Welsh corgi cardigan tidligere) vi er først i 30erne og arbejd er fuld tid. Dog forskudt så det drejer sig om 6 timer i snit, hunden vil skulle være alene

 

2 børn, dreng på 5 og pige på 1 1/2. Emil er rigtig sød og forsigtig omkring min søsters hvalp. Naja: not so much. Eller,, hun er faktisk overraskende blid ved den men hun vil jo gerne lege med den så hun løber og larmer en del.

 

1 hus med have - som i den perfekte verden ikke skal hegnet ind. Vi bor for enden af en blind vej der ikke er trafikeret. Alle haverne herude er åbne ud til vejen.

 

Vi er ikke motionister. Jeg løber dog af og til men det er ikke et must at hunden skal med. Vi kan tilbyde masser af leg med os og ungerne inde og ude, samt 2-3 gode gåture om dagen, hvor der vil være rig mulighed for at løbe frit på store grønne arealer.

 

 

vi ønsker: en hund der fælder minimalt, som er max på højde med en beagle, (da den skal kunne være i bilen) gør minimalt, kan holde til at lege med ungerne, og gide at putte og hygge. Den skal være let at træne, og den skal komme når man kalder (træning i know, men det er også mere for at sige at det ikke skal være en beagle eller lignende)

 

 

mine inde bedste bud har været blandinger som cavapoo og cockapoo men det ville for mig være en fordel med en ren race da det jo er lidt et lotteri om man får det ene eller det andet med blandingerne.

 

jeg håber nogen har et bud? Evt også på egnede blandinger

Link til indlæg
Del på andre sites

Mig bekendt kan man ikke være sikker på at en designerhund ikke fælder. Skal man være helt sikker på at få minimalt af løse hår i hjemmet, bliver man nødt til at finde en klippe-eller trimmerace,... og ud af dem synes jeg det er svært at finde en race der ikke gøer. Det skulle da lige være en cesky terrier (hvis din datter kan lære ikke at være alt for voldsom). Man skal ikke lade sig skræmme af den noget aparte frisure, for man kan jo selv klippe den i den facon man gerne vil have, ej heller af efternavnet. De få jeg har mødt har været lidt reserverede, men blide og rolige. Og så er de LÆKRE at røre ved!!!. Helt silkebløde.

 

Det er ikke en race man normalt finder i DK, men de opdrættes vist i et rimeligt antal i Sverige. Sætter lige et link ind, så du kan læse lidt mere om racens temperament og de krav den stiller.

 

http://www.yourpurebredpuppy.com/reviews/ceskyterriers.html

 

 

 

images?q=tbn:ANd9GcSadczIv6RKwHiY5m90oeJ0FnkozV4tdjQovP-3AANxQ1k-uQPlimages?q=tbn:ANd9GcRovfWatXS3ebArhmbp0zme5HaY6DJAN8HSiy8zp-yBH9Wk7NVp

images?q=tbn:ANd9GcQh2PdKu-3Q4jyLcXuhWUi0GUs2dVUMBDb9sVdVdjH1ipfEPa1Y2wimages?q=tbn:ANd9GcSAR-oQqH-T7iwwowjPo-OErKc2Rx9FdJirFI_Kjxb4o_nw2eP9

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal man være helt sikker på at få minimalt af løse hår i hjemmet, bliver man nødt til at finde en klippe-eller trimmerace,...

Og så blev man lige smidt af,... :???: Note to self: eller finde en race hvor pelsen bare vokser og tage pelsplejen med, som f.eks. hos bearded collie eller yorkshire- og tibetansk terrier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også det jeg er kommet frem til. At 1: der ingen garanti er ved blandingshvalpe og 2: at mange af de allergivenlige hunde der fælder minimalt gør og hat svært ved at være alene hjemme. Derfor synes jeg bare jeg søger forgæves hele tiden.

 

Terriere er jeg blevet frarådet med små børn og en ikke-indhegnet have :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også det jeg er kommet frem til. At 1: der ingen garanti er ved blandingshvalpe og 2: at mange af de allergivenlige hunde der fælder minimalt gør og hat svært ved at være alene hjemme. Derfor synes jeg bare jeg søger forgæves hele tiden.

Jeg tror ikke der findes den perfekte race til nogen og hvis der gør, så er der ikke to hunde af samme race der opfører sig ens eller har nøjagtig de samme forcer og svagheder. Der vil altid være en risiko for at den ellers letopdragelige border collie ikke lige er til at lære at holde mund, eller at hovawarten, der er kendt for at være en stabil gårdhund, lærer at det er sjovt at stikke over til naboen.

 

Jeg er helt med på at man skal tænke sig om når man skal vælge race (hvilket mange kunne lære lidt af, af dig), men nogle gange skal man også lige huske at føle efter hvad man egentlig brænder for. Havde jeg valgt udelukkende med min logiske sans var der ikke flyttet en flatcoat ind i mit hjem.

 

Terriere er jeg blevet frarådet med små børn og en ikke-indhegnet have :-(

Det kan godt være du synes jeg er lidt grov nu, men den eneste hund du kan regne med kan lære at blive på matriklen, er sådan en du køber i Toy´s R Us. Og med hensyn til det med små børn, så er der racer der harmonerer langt dårligere med børn pga. en lidt sart psyke. Lærer barnet at være hundevenlig, vil hunden også blive børnevenlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

cavapoo og cockapoo er jo ikke rene racer, er det?

Så vidt jeg har forstået er det de der mode mix som vi i gamle dage kaldte blandingshunde og navnene er bare for at lyde smart.

 

Mit bedste råd er, hegn nu grunden ind lige meget hvilken hund i får. For skulle fristelsen blive for stor og hunden stikker af, så vil i aldrig tilgive jer selv. I behøver jo ikke bygge fort knox.

 

Tag på hunde udstilling og mød og oplev en masse hunde, se lidt bort fra udseendet for lige meget hvilken hund i ender med så bliver den smuk i jeres øjne ;)

 

Terrier kan altså være super fine til børn, men som med alle andre racer skal både hunde og børn opdrages ;)

 

Nååå ja og velkommen til ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Med en indhegnet have ved man altid hvem der er hvor. Husk, at selvom din hund på sigt lærer at blive i haven så er du ikke garanteret, at der ikke kommer fremmede hunde ind. I øvrigt vil det vare tid før du kan stole på at din hund bliver, hvalpe er som børn - meget impulsive og uforudsigelige ....

 

Men held og lykke med at finde den rigtige hvalp :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok hegne ind fra starten. Det giver ro i sjælen og man har et herligt sted at træne og lege. Jeg ville til gengæld ikke lade hvalpen være alene i haven alligevel.

 

Jeg synes det er svært med de ønsker du har og især det med at kunne holde til at lege med børnene. Jeg har faktisk ikke lige en ide, måske skulle du prioritere dine ønsker og så ikke gå efter at få alle opfyldt.

Link til indlæg
Del på andre sites

En terrier er faktisk et godt bud, de er oftest ret robuste og selvstændige, det vil gøre det meget lettere for hunden;) et hegn er i min verden et most når man har hund, alle racer er sådan set børnevenlige, men børnene skal ikke have lov at styrte rundt efter dem fx, det vil sige dit barn skal efter min mening lære at opføre sig hundevenligt før i får en lille hvalp;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Cockapoo og cavapoo: nej det er som jeg også skriver blandingshunde :-)

 

Haven: hunden ville aldrig skulle være i haven uden vi er der - og der vil blive hegnet ind uanset hvad på 3 af siderne. Det er "bare" ud til vejen vi evt vil undlade hegn, hvis hunden kan forliges med det :-)

 

Holde til leg: dækker lige så meget over at den ikke skal være ved at dø bare ved at gå fra huset ud i haven. Altså ikke en hund med problemer med at få luft :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i overvejet at kigge internat? Der er nogle gange nogle voksne hunde som mangler et godt hjem og der kan man se hvordan de er pelsmæssigt og kan også se hvordan de reagere overfor børn.

 

Vi valgte en labber da vores søn var 2 år og de er bedste venner, det var det perfekte match og nu har vi lab nr 2 (sammen med den gamle) og hun trænes til jagt.

De er begge nogle putte røve, men får de tilbud om at arbejde, så er de PÅ og elsker det.

Knægten træner dog dancing med den gamle og nøj hvor de hygger sig i haven.

 

Min svoger har to små shi tzu (ved ikke om det er rigtigt stavet) og med to små børn og det går super godt. De fælder ikke men skal klippes og de elsker at putte og min største niece på 5 år læser gerne for dem imens de putter på hendes ben .

Link til indlæg
Del på andre sites

.. men prioriteret :

 

Vigtigst er at det er en hund der fælder minimalt, elsker alt og alle, og som ikke gør og ikke kræver 10 km løbetur dagligt

 

Shih tzu, en bomuldsrace.....? Eller som PBC foreslår:

 

Har du checket Lagotto?

 

:5up:

 

Lagotto: absolut et godt bud! Men at finde en opdrætter er vist ikke så ligetil. Yduns blue bliver det ihvertfald ikke :vedikke:

 

Prøv at søge på Lagotto - der er en gammel tråd om opdrættere. Noget med at hende der er flyttet til Sverige (mener jeg det var) er rigtig god, men at man skal holde sig fra dem i Odder.

 

Edit: Her er den gamle tråd, som man vist skulle kende for at finde:-) http://www.hunde-forum.dk/alle-hunde-racer/38439-nar-man-allerede-nu-drommer-om-hund-nr-2-a.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser ud til, du har fået nogle rigtig gode råd. Jeg stemmer i, om at indhegnet have altså er en god idé, men det kan måske godt virke for jer, hvis hunden aldrig er alene derude. Det er nok godt at have i baghovedet, at selv en stille villavej jo får besøg af biler, fugle, katte, andre hunde osv., og så kan fristelsen blive for stor uanset race. :engel:

 

Også rådene om at gøre børn hundevenlige er gode! Jeg er vokset op sammen med tre forskellige jack russel terriere, en af dem kunne ikke udstå børn, hvis de plagede den og ikke respekterede et nej tak, og så hapsede hun altså ud. De to andre er og var meget tålmodige over for børn (den ene knap så meget over for smådyr.) Det skriver jeg egentlig bare for at vise, at der er individuelle toleranceforskelle over for børns pilleri, men at børn alligevel skal lære at lade en hund være, når den ikke gider mere.

 

Jeg har jo overvejet lagottoen, men er gået væk fra den igen. Hvis vores næste hund ikke bliver en löwchen (hvilket det nok gør), bliver det en puddel. Der er bare et større udvalg af pudler, (og dermed bliver det lettere at finde en god hund) end af lagottoer.

 

Löwchen er en dejlig hund, som jeg varmt kan anbefale! Vores gør, når hun er i haven, og fremmede hunde eller vores genbos kørestol kommer forbi, samt hvis der er hundelyde i tv, det ringer på døren, der er underlige lyde om natten, eller hvis der er høje stemmer gennem et åbent vindue. Vi kan få hende til at stoppe efter et par vov, derpå går hun ofte over i noget lavmælt småøffen.

Jeg tror ikke, det er et unormalt gøniveau for en hund (eller hvad?), men nu kan du jo vurdere, om det er for meget for jer. :-P

 

Ellers tror jeg også, at pudlen er et godt bud! Så vidt jeg kan læse mig til vil de dog gerne have noget aktion, selvom de i dag kategoriseres som selskabshunde. Det samme vil en løve. Jeg kender et par cavaliere ret godt, og Saga (vores løve) leger ofte med dem. De går begge kolde af leg noget før hende, lige som hun har mere energi efter en gåtur, end de har. (Dog ikke så meget, at hun ikke tager en lur bagefter).

 

Nå, længere smøre. Pøj pøj med beslutningen! Er sikker på I nok skal finde en rigtig dejlig hund!

 

EDIT: Hov, så lige at du ikke bryder dig om pudlers udseende. Hvis det er pga. den klippede snude (?), så kan man lade være med at gøre dét. Bar snude bryder jeg mig ikke om, og det var faktisk lidt grunden til, at jeg undersøgte lagotto frem for pudler... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke er: WHIPPET! (Er en slags mini-greyhound).

Jeg har selv en whippet, og det du skriver, var det samme, vi havde at tilbyde vores hvalp. Dog minus børn og have! Vi bor på 3. sal, så hun er blevet båret op og ned af trapper, indtil hun var stor nok til at kunne gå på dem selv.

 

En whippet hører til i mynde-kategorien, og nej, det er ikke en race, som kræver mega meget motion, men et par gange om ugen hvor de lige kan få lov til at ræse lidt rundt i 30 minutter, og så er de dækket ind. De er lærenemme, dog har de selektiv hørelse, når de render frit (men hvilken hund har ikke det :roll:).

 

De ELSKER at putte inden for - gerne ovenpå dig i sofaen eller i sengen. Vores hund gør aldrig, kun når hun bliver kørt helt op i gear og vil lege :roll: Ellers er hun ikke typen, der gør af fremmede overhovedet.

 

De er loyale over for deres ejere og er generelt en fantastisk dejlig race! Vores whippet er den første hund nogensinde for mig, og jeg er smaskforelsket i racen, og ser frem til den dag vi flytter til noget større, så vi kan få en mere :hjerte:

 

Men du kan gå ind på www . myndeklubben . dk (må åbenbart ikke poste links, så det skal selvfølgelig være uden mellemrum i din browser :mrgreen:) og læse mere om racen (og om mynderne generelt, for der er en del af dem!).

 

Og nårh ja, så har de kort pels og fælder nærmest ikke - ingen pelspleje! Bum :)

Nogle vil mene de er specielle i udseendet, men de skal opleves! Billeder på google dur ikke til noget, man skal se dem live - og gerne som hvalpe! De er klodsede og sjove og bare super dejlige :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...