Hop til indhold

Gør, napper og hopper op!


Philip Mark Nielsen
 Share

Recommended Posts

Hejsa allesammen jeg har en Bokser på 1 år. Han er god social hund som elsker alt og alle.

Men jeg kan for det første ikke lade ham gå løs fordi jeg ikke kan kalde på ham fordi han er så GLAD!

 

Så når jeg slipper ham løs gør jeg det f.eks. inde på en gammel slidt fodboldbane som ligger omkring glostrup hospital hvor der ingen mennesker kommer.

Efter noget tid vi har leget med pinde, og han er undersøgt stedet vælger jeg så at sætte mig ned og vente på han kommer hen til mig. Fordi jeg kan ikke kalde på ham.

 

Da han så kommer hen til mig bliver han arrig, hopper op ad mig, gør rimelig højt og napper i arme, hænder osv. Halen lovre og jeg starter med at vænne mig om for jeg gider ikke at have han hopper op af mig, men han bliver ved.

 

Mit problem er, at jeg kan ikke få ham ud af den type adfærd:

1. Fordi jeg ikke ved hvorfor han gør det

2. Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det da jeg hverken kan få fat i ham (da jeg ville ligge ham ned for at vise dominans) eller kan ignorere det ved at vænne mig om.

 

Nogle Råd, tips, erfaring?

 

Mvh

Philip

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også løbe væk hvis jeg var teenager vidste at jeg ville blive straffet... :stupid:

 

Har du prøvet med positiv træning? Hvor du skamroser det han gør rigtigt og IKKE straffer ham for at synes at det er alt for fedt at få lov at løbe frit?

 

Har du forsøgt dig med en lang "fast" line når han løber løs så han nemmere han indfanges igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa allesammen jeg har en Bokser på 1 år. Han er god social hund som elsker alt og alle.

Men jeg kan for det første ikke lade ham gå løs fordi jeg ikke kan kalde på ham fordi han er så GLAD!

 

Så når jeg slipper ham løs gør jeg det f.eks. inde på en gammel slidt fodboldbane som ligger omkring glostrup hospital hvor der ingen mennesker kommer.

Efter noget tid vi har leget med pinde, og han er undersøgt stedet vælger jeg så at sætte mig ned og vente på han kommer hen til mig. Fordi jeg kan ikke kalde på ham.

 

Da han så kommer hen til mig bliver han arrig, hopper op ad mig, gør rimelig højt og napper i arme, hænder osv. Halen lovre og jeg starter med at vænne mig om for jeg gider ikke at have han hopper op af mig, men han bliver ved.

 

Mit problem er, at jeg kan ikke få ham ud af den type adfærd:

1. Fordi jeg ikke ved hvorfor han gør det

2. Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det da jeg hverken kan få fat i ham (da jeg ville ligge ham ned for at vise dominans) eller kan ignorere det ved at vænne mig om.

 

Nogle Råd, tips, erfaring?

 

Mvh

Philip

 

 

Angående indkaldet først:

 

Find en lang line - 10 eller 20 meter, og giv ham den på når i kommer ned på fodboldbanen feks (start steder med få forstyrrelser = andre mennesker/hunde han gerne vil hen til). Vis/lad ham dufte at du har verdens bedste godbidder med (frikadeller, skinke, ost, hvad end han kan lide) og se om ikke det vækker hans interesse. Sig hans navn og giv en godbid. Gør det nogle gange og lad ham så gå lidt væk, og prøv at kald på ham igen.

 

Når han kommer, skal han have ros og gerne flere godbidder i træk. Det skal være RIGTIGT godt at komme hen til dig.

 

Så længe han ikke kommer, så behold den lange line på og bliv ved at øve at du kalder venligt på ham og han får masser af godbidder.

 

Kommer han ikke/ignorerer ham dig, så kan du roligt gå hen til ham for du har linen i hånden. Så går i bare hjem igen, undlad at blive sur, bare gå stille og roligt hjemad.

 

Det er bedst at have sele på ham med den lange line i tilfælde af at han bare tonser afsted når han kommer derned.

 

 

 

Ang. at han hopper op/napper osv, det er en form for stress. Det der med at ligge ham ned for at vise dominans - stop med at gøre det med det samme. Det eneste der sker er, at din hund bliver utryg ved dig for nej, den forstår på ingen måde din hensigt, tværtimod bliver din hund mere "umulig" for du er en smule utilregnelig i dens øjne.

Se om ikke du kan aflede ham ved at kaste lidt godbidder væk fra dig - hvis ja, så kan du med det samme han vender sig mod dig, få ham til at sitte/dække/hvad end små og meget nemme ting i har øvet, og rose ham for det i stedet - verdens bedste afledning.

 

 

Sidst, men ikke mindst, han er nemlig lige præcis teenager lige nu. Det vælter med hormoner i kroppen på ham og bare rolig, det går over igen :-D Mine har også været mega vilde i den alder. Men de lærer jo stadig af det så hvis du ikke arbejder på det nu, så vil han fortsætte den stil i lang tid og hans indkald vil fortsat være ikke-eksisterende.

Link til indlæg
Del på andre sites

De andre har skrevet det jeg ville alligevel - så vil bare lige tilføje - selvom du er steder hvor "der aldrig kommer nogen", så kommer der måske nogen en dag - og sådan en som mig, som har hunde er ikke synes fremmede hunde er særlig fede pga dårlige oplevelser, så ville du og din hund ødelægge SÅ meget, hvis sådan en overstadig Boxer kom spænende hen til os! Så få fat i en lang sporline og hold ham i den indtil hans indkald er stabil!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan tilslutte mig det ovenover. Og så stop med at kaste pind, da det højt sandsynligt er det der stresser ham op og som på hospitalet at han bliver vild og hopper på dig i leg

 

Træn indkald som beskrevet ovenover og fokuser på alt hvad han gør rigtigt.

 

Hov, jeg skrev fra mobilen. Hospitalet skal skiftes ud med gør. .

 

Gode aktiviteter med en unghund som din er alt han skal bruge næsen til. Så spor, godbid søg inde og ude og lange ture i lang line på fremmed grund eller i skoven.

Link til indlæg
Del på andre sites

De andre har skrevet det jeg ville alligevel - så vil bare lige tilføje - selvom du er steder hvor "der aldrig kommer nogen", så kommer der måske nogen en dag - og sådan en som mig, som har hunde er ikke synes fremmede hunde er særlig fede pga dårlige oplevelser, så ville du og din hund ødelægge SÅ meget, hvis sådan en overstadig Boxer kom spænende hen til os! Så få fat i en lang sporline og hold ham i den indtil hans indkald er stabil!

 

Helt enig! Eller du risikerer at møde en hund der absolut IKKE er vild med en fjollet teenager-knægt, og så blir der ballade og i værste fald slagsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enige med de andre.... jeg ville også stoppe med at kaste med pind/bolde.

 

Det kan stresse en hund meget op - jeg har selv haft en en meget vild hund i teenagealderen, min lab Zeus - han hoppede også op af mig og bed mig i armen, det var simpelthen fordi han havde "lavet/oplevet" for meget den dag og var nok lidt stresset.

 

Vi fik lidt ro på og det gik over af sig selv.

 

Hellere nogle øvelser eller noget næse / hjerne arbejde end kaste med pinde - det er min mening.

 

 

Også ville jeg nok også holde ham i en lang line.... for lige pludselig kommer der nogle mennesker eller hunde som man ikke er forberedt på og det kan gå galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alt den dejlige feedback

 

Det giver alligevel en del motivation når man ikke er helt alene med det her problem.

jeg må komme igang med at træne indkald noget mere, synes bare virkelig det er svært.

 

Jeg glemte vidst at fortælle at fodboldbanen er lukket helt af med gitter, så bare rolig :)

 

Men at kaste godbidder væk fra ham mens han hopper og gør osv. Vil det ikke være en form for belønning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående om det er en belønning, så afhænger det jo af din timing. Hvis du kan nå at får ham på andre tanker inden han hopper op af dig, ved at kaste en godbid så er det jo det optimale.

 

Og ellers så finder du jo ud af det. Hvad du har gjort indtil nu har jo virket som en belønning for adfærden siden den er blevet værre, så det skader nok ikke at prøve en anden taktik.

 

Som med al hundetræning. Ikke vent på at det går galt, men tilrettelæg træningen så han gør det rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemte vidst at fortælle at fodboldbanen er lukket helt af med gitter, så bare rolig :)

 

Men I kan jo ikke et helt hundeliv nøjes med at gå på fodboldbanen. Så husk den lange line når I er ude og gå "fri".

 

Men at kaste godbidder væk fra ham mens han hopper og gør osv. Vil det ikke være en form for belønning?

 

Godbidder er gode til at afstresse med - men jeg ville nok forsøge med en kommando sid/dæk/.... og så belønne når han gør det du ber' om. Hvis han ikke har lært nogle kommandoer endnu, så er det her en god anledning til at komme i gang :blink: Du skal se det som noget I hygger jer med at gøre sammen, og ikke som at du skal træne med ham.... Din hund vil elske dig for det!

Selvfølgelig er det svært at få trænet indkald, især når du det første år ikke har praktiseret det. Husk når du træner indkald så skal du ikke hver gang at ta' ham i snor. Han skal de fleste gange bare komme til dig, du belønner, og så får han lov til at løbe igen. Ellers blir det kedeligt at komme når du kalder, fordi han ved at så er alt det sjove slut. Det skal være en fest at komme ind til dig, så brug mange guffer og meget ros - og ALDRIG skælde ud når han ikke kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alt den dejlige feedback

 

Det giver alligevel en del motivation når man ikke er helt alene med det her problem.

jeg må komme igang med at træne indkald noget mere, synes bare virkelig det er svært.

 

Jeg glemte vidst at fortælle at fodboldbanen er lukket helt af med gitter, så bare rolig :)

 

Men at kaste godbidder væk fra ham mens han hopper og gør osv. Vil det ikke være en form for belønning?

 

 

Som LuckyLuna skriver, det gælder om at få ham afledt før han går i gang med at hoppe op - og først og fremmest bare at få ham stoppet og lære ham at gøre noget andet. Nu har han jo en ide om hvad han skal når han kommer hen til dig (hoppe op) og er derfor allerede lidt oppe at køre allerede på vej hen, så et dæk eller sit forestiller jeg mig ikke lige vil virke de første par gange. Se godbidderne som et overraskelses-angreb, på den gode måde.

 

Og du skal ikke være nærig med hvor gode godbidder han skal have. Det skal være BOMBEN at komme hen til dig og være forholdvis rolig. Helt rolig forestiller jeg mig nu ikke en boxer nogensinde bliver :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Jeg tror at du gør livet langt lettere for dig selv og din hund, hvis du pt glemmer ord som " straf og belønning ". Og selvfølgelig skal han roses og belønnes, men belønning med timing kan være svært i sådan situationer.

 

At du ville alfarulle ham, GLEM DET GLEMT DET OG ATTER GLEM DET ! Det eneste du får ud af det, er en hund der tænker " hjælp min ejer er tosset og utilregnlig, ham kan jeg ikke stole på ". Og hvis din hund ikke stoler på dig, så bliver livet sammen svært. En hund er et flokdyr der ville gøre alt for at undgå konflikter. En hund ønsker at være i en god harmonisk flok, med meget få konflikter og hvor flokmedlemmerne stoler på hinanden.

 

Læs eventulet bogen " helhjertet hundetræning " af irene jarnved.

 

 

 

Når min hund løber løs, kan han også nå et punkt hvor han stresser sig selv op. Hans måde at håndtere det på er at knurre, gø og hoppe op og " bide " sig fast i mine bukseben feks. Han bliver total overgearet og jeg blev forskrækket de første gange jeg oplevede det. Skæld ud virker ikke, for han er på det stadie ret uimodtagelig for hvad jeg siger. Det eneste der virker, hvis ikke jeg forbygger at det sker, ja det er at sige et fast NEJ og så snart han viser mig øjenkontakt, får han en godbid. Så slipper han. Derefter tager jeg ham i snor og går som om intet er hændt.

 

Så kunne man diskutere om jeg belønner ham for sin adfærd. Det mener jeg ikke. Jeg mener jeg hjælper ham ud af en tilstand han har svært ved selv at styre. Jeg kan ikke forlange ret meget af ham i sådan en overgearet situation, i starten gav jeg ham bare en godbid. Nu forlanger jeg øjenkontakt når jeg siger NEJ til ham. Så han bliver vel belønnet for at se på mig, kan man sige.

 

Godbidder er gode til mange ting. Det at tygge nedsætter stress hos dyr.

 

Anskaf en god sporline. Jeg hader selv sporliner som pesten, men det kan være et nødvendig onde. Så når du endelig skal anskaffe dig en, så køb en du ikke brænder huden af på. Sporliner kan kun bruges på åbne områder uden træer og tæt buskas, ellers kan man ikke lave andet end at vikle hunden ud. Så en fodbold bane er et godt sted.

 

Medmindre man har en hund der rolig trisser afsted i sin sporline, så anskaf en elastik som kan sættes i hundens sele og hvor sporlinen kan hægtes på. For har du en " tonser " altså en hund der hjerner afsted med 200 firs i timen, OGSÅ i en sporline, så er du i stor fare for at få flået din arm af og lave alvorlige ryg og skulderskader på dig selv og ikke mindst hunden, når den der 15 meter sporline pludselig ikke rækker længere. og det er for mig nok det allerværeste ved sporliner. Jeg har en cocker som aldrig står stille.Han tæsker afsted i 8 forskellige retning og løber linen ud, med 100 km i timen. Derfor er sporline bandlyst hos os, efter at han har fået konstatert dårlig ryg og efter at mine stakkels skuldre ikke kan holde til flere ryk.

 

og igen, har man en hund som bare giver den gas, så kan sporliner også være farlige, for løber hunden i forskellige retninger og frem og tilbage, ruller sig og farer frem, så kan sådan en line på nul sekunder vikle sig rundt om hundens ben, og når hunden s å løber frem, så vælter den omkuld og risikere at skade sit ben.

 

Så en god sporline der ikke laver brændsår. En line der er 15-20 meter lang. En sele på hunden. En elastik line, som sådan en https://www.google.dk/search?q=st%C3%B8dd%C3%A6mper+line+til+hund&biw=1280&bih=888&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=uxxCVJHhJufQygOi3oLwBQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=st%C3%B8dd%C3%A6mper+line+til+hund+hunter&facrc=_&imgdii=_&imgrc=ygJuQiwky3hCHM%253A%3BTkP8l94X1Si46M%3Bhttp%253A%252F%252Fcotonshoppen.dk%252Fimages%252F12741-Trixie_st%2525C3%2525B8dd%2525C3%2525A6mper.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fcotonshoppen.dk%252Fnyheder-til-din-hund-70%252Fstoeddaemper-til-line-6151.html%3B600%3B600 men lige præcis den jeg linker til er det væreste bras. 3 kraftige ryk og den er dobbelt så lang og elastikken springer. Jeg har en fra hunter, men kan ikke finde et link. Men den holder virkelig !

 

 

Når man så endelig er kommet afsted og har fået viklet skidtet ud og kun fået sat hunden fast og ikke sig selv, så i mens han løber i denne her line, så laver du nogen søgeøvelser med godbidder du kaster. Lad være at kalde på ham. Bare skiftet retning og snak lidt med ham. Kast lidt kiks i ny og næ.

 

Og husk han er teenager, det meste bliver bedre med tiden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...