Hop til indhold

"Jeg har ik sovet i et år"..........


Signe2003
 Share

Recommended Posts

Vi har en bomuldshund/Biscon Havanaise på 3 mdr. Den ligger og hyler og kradser på døren i baggangen om natten. Vi flyttede derfor buret, der står åbent, hen foran døren, så den i hvert fald ikke kunne kradse på døren, men den hyler stadigvæk rigtig meget.........og vi vil (helst) IKKE have den i soveværelset. Vi hygger om den om aftenen, går aftentur og børster den, så den gerne skulle være træt til natten. Men nej, lige så snart den bliver lukket ned i baggangen begynder den. Og den bliver ved. Det skal lige siges at i starten sov den i et bur i soveværelset, så den kunne være tryg.

Hvad gør vi forkert?

 

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nu er jeg en bitch - men jeg forstår ingenting :hmm: I flytter den for at den ikke skal kradse døren, hvor er omsorgen og bekymringen for hvalpen?

Den er 3 måneder og altså lige flyttet ind til et helt nyt, og fremmed sted.... Hvorfor må den ikke være i soveværelset? Først må den "for at blive tryg" og så røg den ud i baggangen! Og så er den jo ikke tryg længere, nu er den igen et nyt sted og helt alene. Både hvalpe og voksne har behov for nærvær og selskab - også når de/I sover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi fik hende, blev vi anbefalet at lade hende sove i et bur ved siden af vores seng.... Det gjorde vi også indtil vi flyttede hende i baggangen med buret, som er åbent om natten. Hun er ikke meget for at komme i bur, når vi skal ud og køre og kradser derfor også gevaldigt på tremmerne. Hvordan får vi mon hende til at kunne lide sit bur/hule? Jeg vil ikke have hende til at gå rundt i huset, når vi sover - for hendes egen skyld.

 

Om dagen har vi erfaret at det intet problem er med at være alene hjemme. Hun er nok træt efter at have været vågen HELE natten.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er skam ikke en bitch - Jeg skriver netop herinde for at få et ærligt svar. Jeg er bare ved at gå ud af mit gode skind, for andre siger "lad hende sove i baggangen, hun lærer det før eller siden" mens andre siger at vi kan få os en meget utryg hund ved at gøre det, vi nu gør, altså at hun sover i baggangen.... Åh, det er sgu svært at være hvalpe-ejer......

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor må hun ikke være i soveværelset? Det betyder jo også at hun er alene RIGTIG mange timer om dagen. Hvis hun både er alene om dagen mens i er på arbejde og hun også er alene om natten, så bliver det jo pludselig mange timer, specielt for sådan en lille hvalp.

 

Hun er tydeligvis utryg, så jeg ville tage hende ind på værelset igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har du ret - at være hvalpeejer er ikke altid nemt :blink: Og hvalpe er heller ikke altid nemme, men de er dejlige, og kræver en masse arbejde før det blir nemt!

 

Hvis du absolut ikke vil ha hende i soveværelset (hvilket jeg ikke forstår) så ville jeg lægge mig sammen med hende der hvor hun skal lære at sove. Og så langsomt flytte ud af lokalet, med i små step og over lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er social-sovere. Det slapper bedst af og sover tryggest når de er sammen med andre. Hunden behøver ikke at sove i jeres seng eller sådan, men hvis det tidligere har fungeret at den har sovet i buret i soveværelset, så kunne det løse både jeres og dens problem med natlig uro.

 

Desuden... Den har da helt sikkert mistet trygheden ved buret. Først var det et trygt sted at sove sammen med sin flok, nu er det et sted den bliver tvunget til at sove alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bur træning er som alene-hjemme træning. Det kræver langsom tilvænning og kræver at buret bliver et sted, hvor jeres hvalp bliver tryg ved at være.

 

Jeg ville lægge hendes legetøj derind og jeg ville fodre hende derinde, så det bliver et rart sted at være og ikke et sted, hvor man bliver tvunget til at være og bliver adskilt fra sine nye "forældre" i samme omgang. Jeg ville også lade buret stå åbent hele tiden, så hun selv kan gå ind og ud.

 

Indtil hun er vant til buret, ville jeg som Ninkamus skriver sove sammen med hende der hvor hun skal sove fremover. Når hun kradser på døren og piver, er hun nemlig ikke uartig. Hunde er bare flokdyr og de vil gerne være sammen med deres flok. Den rolle har I jo nu og hun ved udmærket godt, at I er lige på den anden side af døren. Det kan godt være svært for sådan en lille størrelse at forstå, at I lige pludselig ikke skal sove i samme rum mere. Så for at gøre hende tryg, ville jeg sove sammen med hende det næste stykke tid.

 

Derudover skal I have med i overvejelserne at det tæller med i alene-tiden, når en hund er alene om natten. Også selvom man bare sover. Derfor kan det hurtigt blive til mange timers alene-tid, hvis hunden både skal være alene 7-8 timer om dagen og tilsvarende om natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gjorde I andre, da I hentede jeres hvalp? Her tænker jeg på at sove i samme rum i en periode eller for altid?

Min hund har altid haft adgang til soveværelset - han foretrækker dog sofaen.

 

Hunde tidligere i familien har også altid haft adgang til soveværelset og har også ligget der i løbet af natten. På et eller andet tidspunkt rykkede de som regel ind i stuen, men døren til soveværelset var stadig åben og de vidste hvor vi var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gjorde I andre, da I hentede jeres hvalp? Her tænker jeg på at sove i samme rum i en periode eller for altid?

Vi har fire styks hunde i sengen hos os hver eneste nat. Der er slet ingen tvivl der, at det både er der vores hunde er mest trygge og selv vælger helt frivilligt - de elsker at sove sammen med os. Og omvendt. Jeg ELSKER det. Ville absolut ikke være det for uden, det er mega hyggeligt.

 

Men er man ikke én der gider have hunden i sengen, bør man som minimum have den i soveværelset i en kurv ved siden af sengen. Hunde er flokdyr - det er altså virkelig synd at lade en hund være alene både om dagen OG om natten - og tilmed en som gør alt hvad den kan, for at vise at den er ked af situationen. :( Stakkels lille hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til,

 

Det er selvfølgelig ikke alle der vil have en hund i sengen. Jeg har to labber plus manden i sengen.

Mine hvalpe har sovet i sengen i min arm om natten. Eller mellem vores hoved puder, så kan jeg mærke når de bevæger sig og kan komme ud med dem når de skal tisse.

 

De er alene 8 timer hver dag og skulle de også være alene om natten så er der alt for meget alene tid. Synes jeg.

 

Ønsker man ikke hunden i sengen ville jeg helt klart stille buret ind i soveværelset til jer. Så hvalpen kan føle jeres nærhed.

 

Nu er mine vant til at ligge i soveværelset de starter med at ligge i sengen men det bliver ofte for varm de har så hver en pude på gulvet i soveværelset, der ligger de som regel om natten de har adgang til de andre rum vi har, men vælger helt klart at sove hos os, ville jeg lukke dem i bryggers om natten, altså lave om på det lige pludselig så tror jeg også de ville brokke sig lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rolig nu med de der hunde skal være i soveværelset hf'ere!

Jeg har heller ikke min hund i soveværelset om natten!

 

jeg vil starte forfra!

den skal være tryk ved at sove der hvor I ønsker den skal sove! Vi sov i en periode sammen med vores hund i køkkenet, da det var der han skulle være om natten (køkken/gang), i dag har han så hele underetagen pånær soveværelset!

 

Jeg tror vi sov sammen med ham 6-8 uger før han var tryk nok til at vi kunne rykke ud, til start bare med et gitter i mellem, og senere med lukket dør og så til sidst ind i soveværelset :)

 

at være tryk ved sit bur handler om at skabe nogen gode associationer med buret! Så er den madglad er det noget med at give mange gode guffere i buret, og lad endelig lågen stå åben så den ikke føler sig fanget!

 

Hvis den ikke kan lide at køre bil i første omgang, så bliver buret associeret med at køre bil, og dermed noget ubehageligt! Så buret skal være fantastisk! Den kan evt få sin aftensmad i buret i bilen, lad lågen stå åben og vær der selv og hyg med hunden, så det bliver en god oplevelse :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Rolig nu med de der hunde skal være i soveværelset hf'ere!

Jeg har heller ikke min hund i soveværelset om natten!

 

jeg vil starte forfra!

den skal være tryk ved at sove der hvor I ønsker den skal sove! Vi sov i en periode sammen med vores hund i køkkenet, da det var der han skulle være om natten (køkken/gang), i dag har han så hele underetagen pånær soveværelset!

 

Jeg tror vi sov sammen med ham 6-8 uger før han var tryk nok til at vi kunne rykke ud, til start bare med et gitter i mellem, og senere med lukket dør og så til sidst ind i soveværelset :)

 

at være tryk ved sit bur handler om at skabe nogen gode associationer med buret! Så er den madglad er det noget med at give mange gode guffere i buret, og lad endelig lågen stå åben så den ikke føler sig fanget!

 

Hvis den ikke kan lide at køre bil i første omgang, så bliver buret associeret med at køre bil, og dermed noget ubehageligt! Så buret skal være fantastisk! Den kan evt få sin aftensmad i buret i bilen, lad lågen stå åben og vær der selv og hyg med hunden, så det bliver en god oplevelse :)

Men bare fordi du ikke har din hund i soveværelset heller, så gør det det jo ikke til det rigtige? Så er det vel også fair nok at vi ytre hvad VI mener er bedst for hunden - og det mener jeg absolut ikke er at være alene både nat og arbejdsdag. Heller ikke for din hund, hvis du spørger mig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men bare fordi du ikke har din hund i soveværelset heller, så gør det det jo ikke til det rigtige? Så er det vel også fair nok at vi ytre hvad VI mener er bedst for hunden - og det mener jeg absolut ikke er at være alene både nat og arbejdsdag. Heller ikke for din hund, hvis du spørger mig ;-)

Jeg er meget enig;( hunde der er alene en arbejdsdag og som også lukkes væk om natten. Får rigtig meget alenetid;(

Link til indlæg
Del på andre sites

Rolig nu med de der hunde skal være i soveværelset hf'ere!

Jeg har heller ikke min hund i soveværelset om natten!

 

Alene-tid er alene-tid! Uanset om det er fordi menneskene ikke er hjemme eller fordi de bevidst fravælger samvær med deres hund. Derfor er den nemme løsning til at nedbringe alene-tid at hunden har adgang til soveværelset om natten. Selvfølgelig er det er valg man må tage i hver enkelt familie... Men så skal man også være meget bevidst om at der er mere arbejde at gøre om dagen for at stimulere hunden og give den dét, som den socialt har brug for.

 

Hurtigt regnestykke: 8 timers søvn + 8 timers arbejde + kørsel + evt. indkøb = 17-18 timer alene hjemme. Der er i hvert fald ikke meget plads til at køre ungerne til fodbold eller lignende........

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...