Hop til indhold

Ulve i Danmark


PBC
 Share

Recommended Posts

Det er klart at EB ikke i sig selv er en troværdig kilde. Desværre mener jeg heller ikke myndighederne herhjemme er en troværdig kilde. Naturstyrelse oa. er klart bemandet med mennesker som ønsker ulven tilbage i dansk natur og man undgår derfor at omtale de problemer der med meget stor sandsynlighed vil komme.

 

Er der ikke en god portion Disney over de lalleglade naturinteresserede fortalere for at få ulven tilbage, når de tror på fredelig sameksistens uden at man behøver drive jagt på - eller regulere ulve.

I et lille land som Danmark, kan ulve ikke undgå at blive vant til mennesker. Deres lugt og tilstedeværelse. Mountainbikere, hundeluftere, ornitologer - og da der ikke må drives jagt vil mennesker jo være absolut ufarlige. Ulve lærer hurtigt og unge hanulve vil blive presset ud af de små flokke, der er plads til i Danmark. De vil strejfe rundt, være sultne og ikke bange for mennesker.

 

Jeg mener det er temmelig meget disney at tro andet.

 

Hvornår har du sidst varet I dyrepark og set ulve? Man må jo sige at de ulve er stærkt til vænnet mennesker. De er blevet fodret af dem hele livet og ser mange tusind hvert år tæt på.

 

Og alligevel undgå r de øjenkontakt med en og laver du en pludselig bevægelse, så er de væk.

 

jeg ved ikke hvad jeg tror, men mon ikke en regulering kommer på tale hvis tallet bliver højt. Nu skal der lige med sikkerhed kunne siges om der overhovedet er født hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

var der ikke en kvindelig dyrepasser som blev taget af ulve. Det mener jeg at have læst om. Om de så hende i øjnene ved jeg ikke

Jo det var der, i Sverige eller er jeg helt galt på den??.. Men på den anden side er der også en mand der blev nakket ned af tigerne i det berygtede Ringsted zoo, at det var som en del af et selvmord er en mindre detalje.. Ligesom kvinden der blev slået ihjel af ulvene var alene i indhegningen, hvilket er lidt ligesom ikke at gå over for rødt i et stærkt trafikeret kryds..

 

Ulvene i Givskud er nogle rigtige lorte når dyrepasserne er inde ved dem, og har altid en form for pind med hvis de kommer for tæt på. Hvor dem i Knuthenborg ikke har behov for det, om det er fordi andlægget er større så dyrene ikke føler sig pressede ved jeg ikke.. Der er dog altid mindst to inde, når de skal rode rundt inde ved dem.. Givskud ulvene er dog ikke så sky når man kommer med en tæppetisser, og følger en ivrigt mens man går videre med madpakken der knurre efter dem...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det var der, i Sverige eller er jeg helt galt på den??.. Men på den anden side er der også en mand der blev nakket ned af tigerne i det berygtede Ringsted zoo, at det var som en del af et selvmord er en mindre detalje.. Ligesom kvinden der blev slået ihjel af ulvene var alene i indhegningen, hvilket er lidt ligesom ikke at gå over for rødt i et stærkt trafikeret kryds..

 

Ulvene i Givskud er nogle rigtige lorte når dyrepasserne er inde ved dem, og har altid en form for pind med hvis de kommer for tæt på. Hvor dem i Knuthenborg ikke har behov for det, om det er fordi andlægget er større så dyrene ikke føler sig pressede ved jeg ikke.. Der er dog altid mindst to inde, når de skal rode rundt inde ved dem.. Givskud ulvene er dog ikke så sky når man kommer med en tæppetisser, og følger en ivrigt mens man går videre med madpakken der knurre efter dem...:mrgreen:

 

Det var en kommentar til Luckylunas indlæg om at ulve i dyreparker stadig er menneske sky, men altså ikke så sky!

 

Jeg tror man undervurderer hvor hurtigt ulve lærer at mennesker ikke er farlige, hvis der ikke må drives jagt på ulve. I Danmark færdes der jo mennesker overalt og hvis de er ufarlige lærer ulvene de hurtigt. Ulve som ikke er menneskesky er til gengæld farlige. det er de fleste vist enige om.

Link til indlæg
Del på andre sites

var der ikke en kvindelig dyrepasser som blev taget af ulve. Det mener jeg at have læst om. Om de så hende i øjnene ved jeg ikke

 

http://m.bt.dk/?redirect=www.bt.dk/udland/svensk-politi-saadan-draebte-ulvene-dyrepasseren&

 

Jo men det var jo et menneske der var bekendt med ulvene og formentlig tog sig friheder, eller i hvert fald glemte at det er vilde dyr

Men da hun var alene derinde fra der ingen der ved hvad der skete.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår bare ikke hysteriet mod ulve:vedikke: Vi har vilde heste i Dk (dem der overlevede metadonangrebet). Hvor mange mennesker bliver slået ihjel af tamme heste hvert år? 5? 10? Alligevel er vi ikke "bange" for de vilde heste. Der er nok ingen tvivl om at ulve bliver reguleret den dag de udgør et reelt problem, men indtil da, så lad dem dog hygge sig og æde lidt rådyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal starte med at inddrømme at jeg ikke har læst tråden. Og egentlig ikke vil blande mig i ulvedebatten som sådan. Men nu har jeg læst et par andre steder, at man i ulvedebatten sammenligner Danmark med bl.a. Sverige. Og det kan jeg helt ærligt ikke ta' seriøst... Man har jo slet ikke begreb om størrelsesforhold, eller hvordan det ser ud med bebyggelse/natur! Tag Värmland som ét eksempel. Det er et ud af mange områder i Sverige der er "ramt af ulv". Størrelsesmæssigt er Värmland næsten på størrelse med Jylland - men kun et meget lille område i Sverige. Kig på et luftfoto over Värmland og sammenlign med Jylland - natur og bebyggelse kan jo slet ikke sammenlignes! Hvis man så kigger på et kort over hele Sverige, og ved at ulven vandrer længere og længere sydpå, fordi de ikke har plads nok oppe i nord - hvor længe tror man så det vil gå i Danmark? I Sverige er ulvene endda begyndt at gå ind i bebyggede områder, der er mange der rapporterer om ulve i deres egne haver. For mig er diskussionen om ulv i Danmark fuldstændigt ubegribelig - Danmark er for lille. Ja, der findes måske enkelte områder i Jylland der kan klare nogle få ulve, men de forøger sig jo. Jeg vil absolut ikke se ulven udryddet, som hundemenneske kan man vel ikke lade være med at være fascineret af dem. Men man må sgida se i øjnene at Danmark måske ikke lige er det mest oplagte land at ha' dem i, når selv Sverige er ved at være for lille...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal starte med at inddrømme at jeg ikke har læst tråden. Og egentlig ikke vil blande mig i ulvedebatten som sådan. Men nu har jeg læst et par andre steder, at man i ulvedebatten sammenligner Danmark med bl.a. Sverige. Og det kan jeg helt ærligt ikke ta' seriøst... Man har jo slet ikke begreb om størrelsesforhold, eller hvordan det ser ud med bebyggelse/natur! Tag Värmland som ét eksempel. Det er et ud af mange områder i Sverige der er "ramt af ulv". Størrelsesmæssigt er Värmland næsten på størrelse med Jylland - men kun et meget lille område i Sverige. Kig på et luftfoto over Värmland og sammenlign med Jylland - natur og bebyggelse kan jo slet ikke sammenlignes! Hvis man så kigger på et kort over hele Sverige, og ved at ulven vandrer længere og længere sydpå, fordi de ikke har plads nok oppe i nord - hvor længe tror man så det vil gå i Danmark? I Sverige er ulvene endda begyndt at gå ind i bebyggede områder, der er mange der rapporterer om ulve i deres egne haver. For mig er diskussionen om ulv i Danmark fuldstændigt ubegribelig - Danmark er for lille. Ja, der findes måske enkelte områder i Jylland der kan klare nogle få ulve, men de forøger sig jo. Jeg vil absolut ikke se ulven udryddet, som hundemenneske kan man vel ikke lade være med at være fascineret af dem. Men man må sgida se i øjnene at Danmark måske ikke lige er det mest oplagte land at ha' dem i, når selv Sverige er ved at være for lille...

Jeg kan kun give dig ret men nu er den jo altså kommet ind i landet, så vi har reelt ikke noget valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal starte med at inddrømme at jeg ikke har læst tråden. Og egentlig ikke vil blande mig i ulvedebatten som sådan. Men nu har jeg læst et par andre steder, at man i ulvedebatten sammenligner Danmark med bl.a. Sverige. Og det kan jeg helt ærligt ikke ta' seriøst... Man har jo slet ikke begreb om størrelsesforhold, eller hvordan det ser ud med bebyggelse/natur! Tag Värmland som ét eksempel. Det er et ud af mange områder i Sverige der er "ramt af ulv". Størrelsesmæssigt er Värmland næsten på størrelse med Jylland - men kun et meget lille område i Sverige. Kig på et luftfoto over Värmland og sammenlign med Jylland - natur og bebyggelse kan jo slet ikke sammenlignes! Hvis man så kigger på et kort over hele Sverige, og ved at ulven vandrer længere og længere sydpå, fordi de ikke har plads nok oppe i nord - hvor længe tror man så det vil gå i Danmark? I Sverige er ulvene endda begyndt at gå ind i bebyggede områder, der er mange der rapporterer om ulve i deres egne haver. For mig er diskussionen om ulv i Danmark fuldstændigt ubegribelig - Danmark er for lille. Ja, der findes måske enkelte områder i Jylland der kan klare nogle få ulve, men de forøger sig jo. Jeg vil absolut ikke se ulven udryddet, som hundemenneske kan man vel ikke lade være med at være fascineret af dem. Men man må sgida se i øjnene at Danmark måske ikke lige er det mest oplagte land at ha' dem i, når selv Sverige er ved at være for lille...

Måske de skulle begynde at plante noget af alt den skov som de har hugget ned til lokumspapir op igen...:engel:

 

(ja jeg har set reklamerne fra sveriges naturfredningsforening eller hvad den hedder:mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

http://nordjyske.dk/nyheder/debat-om-ulven-trak-fuldt-hus/6adfc08e-ee94-4655-803f-7efd04f2539c/112/1513

 

Husk at læse kommentarerne de er næsten det bedste ved artiklen..:stupid:

 

Men man bliver ikke meget klogere på om det var et godt og oplysende møde - eller det mere var promovering af ulven i danmark eller?

 

Kommentarene taler vist for sig selv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men man bliver ikke meget klogere på om det var et godt og oplysende møde - eller det mere var promovering af ulven i danmark eller?

 

Kommentarene taler vist for sig selv!

om det var godt ved jeg ikke, men jeg tror da at det mest var oplysning om ulve og spillereglerne med dem.. Så også tv2nords indslag om det, men fattede dog hat af ham de havde fanget ind af tilhørerne, for han var godt nok vendelbo så det halve ku være løwn...:lol::confused:

 

Dog lignede det at de fleste tilhørere var sure gamle mænd der ikke havde andet at lave, ville godt have været til mødet, men kistebunden var tom...

Link til indlæg
Del på andre sites

Seks borgere har rapporteret ulv midt i Viborg i dag. Lad os nu se om det ikke er en husky...... Nogle der ved noget? Det er MANGE opkald på en dag

 

Men jeg tillader mig at være skeptisk, da jeg stadig husker alle de folk, der i deres ulvehysteri råbte ulv efter Hugo..... :roll::mrgreen: En stoppede endda en gang i bil og forsøgte at "redde mig" fordi jeg gik på en mark, hvor der gik en ULV! Det var min egen lille hund, der gik SPOR foran mig... :klap: Hysteriet tog nye højder da en dame i Skive skældte mig ud for at gå med en ulv i gågaden og da en mand havde taget opstilling ved min bil i Stoholm hvor jeg var i en butik og kom ud til en skideballe, fordi der sad en ulv i min bil....:roll: Så lad os nu se den ulv i Viborg centrum først:lol:

 

Han så sådan her ud.... Skisme ikke meget ulv i den lille hund:shock:

 

8.jpg

 

Hold op jeg savner ham:lun: Hele dagen har jeg haft lyst til at køre til Søndermarken i Viborg fordi en total ufornuftig del af mig tænkte at det måske var ham - men det er det jo naturligvis ikke denne gang :megaked::hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der sidder helt sikkert en husky eller mutte-ejer i Viborg med røde ører:sjov:

 

Bella er også blevet "anklaget" for at være en ulv, og manden sagde at måden hun gik på overbeviste ham om at hun helt sikkert var en ulv. Da han så stod og klappede hende 2 minutter senere, skiftede han mening:lol:

ej men for f*nden altså.... hvordan kan voksne mennesker være så dumme :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulve kommer aldrig i nærheden af byer og mennesker - eller?

 

http://www.b.dk/nationalt/borgmester-vil-have-ulven-ud-af-danmark-jeg-frygter-hvad-der-kan-ske

Men der er jo ingen beviser på at det var en ulv? På et tidspunkt var der også en masse der mente de havde set en ulv ikke så langt herfra - det viste sig at være en slædehund som var stukket af :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er jo ingen beviser på at det var en ulv? På et tidspunkt var der også en masse der mente de havde set en ulv ikke så langt herfra - det viste sig at være en slædehund som var stukket af :blink:

 

Men det fortælle meget om hvor meget hysteri man må forvente

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut og der er da godt gang i skræmmekampagnerne - som skader mere end de gavner, hvis du spørger mig :-)

 

Ja jo ....

 

Omvendt hjælper det jo ikke at stikke hovedet i busken, som myndighederne gør nu og ignorere at brede dele af befolkningen muligvis vil reagere hysterisk på observationer af ulve i bynære områder.

 

Først siger man: du ser aldrig en ulv - de er menneskesky og stikker af langt før du ser den.

 

Når man så alligevel ser dem siger man: Jo, men kun langt fra beboelser og mennesker og du skal bare nyde synet, der sker ikke noget

 

Når man så ser dem tæt på byer/beboelse siger man: nå ja, der kan være en ung hanulv som er presset ud af flokken og som ikke lige ved hvor den selv er.

 

Og sådan kan det jo fortsætte længe.

 

Et realistisk scenarie, hvor man beskriver at om mindre end 10 år er der nok 10-20 ulveflokke i Danmark som lever i områder, hvor der er plads og føde. De opsøger ikke mennesker, men har vænnet sig til dem, så de er ikke så sky, men de gør ikke noget. Og der vil være strejfere - unge hanner, som presses ud af flokkene og søger mod nye "tomme" områder for at danne sin egen flok. Måske hele vejen tilbage til nordtyskland, Polen osv. Men på vejen, kan de godt komme tæt på mennesker og de vil nok også tage lidt husdyr, hvor de kan komme til det. Sandsynligheden for at de skulle gøre voksne eller børn noget er meget lille, men det er et stort rovdyr og man skal naturligvis ikke give dem anledning til at jage ved at løbe bort eller lignende.

 

Der vil måske også blive problem ulve - flokke, som finder ud af at husdyr er meget lettere at jage end vildt og som derfor tiltrækkes af landbrug hvor dyr færdes frit ude. De vil ikke være menneskesky for mennesker gør jo ikke noget - og det er sandsynligt at man må regulere disse problem ulve i visse tilfælde.

 

Lavede myndighederne sådan et scenarie, havde befolkningen noget relevant at tage stilling til, istedet for Disney beskrivelser af ulve, vi aldrig får at se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...