Hop til indhold

Ulve i Danmark


PBC
 Share

Recommended Posts

Er det ulve eller hunde der tager dyrene derude:

 

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/ulven-kommer-eller-var-det-hunden

 

Mht ulve og vildsvin er det undertegnede (ikke DKW) som er imod dem i danmark - og af samme grund.

 

Og grunden er simpelhen at jeg ønsker naturen i danmark så ufarlig som "den er idag". Og vildsvinene kan være farlig. En so med smågrise, kan være hidsig og en gammel orne ligeså. Ulve er ikke farlige, men men det får vi aldrig overbevidst "far og mor og børn" om.

 

Ulven kan vi ikke have jagt på (pga. EU regler) men vi kunne godt lave en regulerings plan, som tillader at skyde ulve i visse situationer.

 

Mht vildsvin kan jeg vist kun tilslutte mig alt hvad Anette87 siger.

Tillader mig at smide den her med: http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=43370

 

Og ellers er jeg ret så sikker på at hunde tager en hel del flere dyrebørn (ja jeg skrev dyrebørn) end vi lige går og tror...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bacon-pædagog incoming, nu skal trunten her nok rede trådene ud i de syge svin...:slem:

 

Der er kun en grund til at vildsvinet ikke er velkomment i vores lille andedam, og det er klassisk svinepest. Sygdommen er generelt noget lort, og så kan den endda ligge i dvale hos raske smittebærere, hurra. Smitten kan ske via stort set alt (foder, vand, strøelse, mennesker kan også bære den på huden), men det er der nu så mange svinesygdomme der kan. Man kan forebygge smitten ret simpelt og er allerede gjort for andre sygdomme/vira hvor det også tager svinepesten. Og nu til det rigtig sjove, der er nemlig en fætter til denne sygdom der hedder Afrikansk svinepest. Det er bare en tand mere hidsig end den klassiske, og det der er så sjovt at det er til at brække sig over er at den har smittet fra tamsvin til vildsvin her i Europa. Det handler bare om tid før der en medarbejder fra Polen, Estland eller Letland der tager den men herhjem til deres arbejdsplads..

 

Desuden skulle de nok koncentrere sig mere om PEDv som er 500 km fra den danske grænse, i Tyskland. (PEDv har helt op til 100% smågrisedødelighed, yay!!)

 

Så jeg ser ingen grund til at holde vildsvinet ude af andedammen, personligt vil jeg ikke så gerne have dem kravlende rundt her. Men det er mere fordi de er nederen med nederen på, hvis de har en dårlig dag.. Og de tager helt sikkert børnehavebørn.. Æder alt hvad de kommer i nærheden af, som i alt.. Er ikke så sjove at køre ind i hvis ens bil er lavet af plastik, hvilket min er.. og så er de ret gode til at smadre mennesker sønder og sammen, også dem med bangpinde der er lidt langsomme i optrækket.. Fik jeg nævnt at de æder alt på deres vej??...

 

Af personlige erfaringer ved jeg at en fuldvoksen so kan kaste rundt med et menneske, og er sikker på at den vilde udgave også er i stand til dette.. Svin er herlige, bare ikke når de er sure...:mrgreen:

Vildsvin er fantastiske, men deres eneste minus er at de ikke er bange for noget som helst udover stød i hegnet.

Vores var søde og kælne og de var fantastiske.

Men den dag soen fik en hjerneblødning og rev hegnet op, angreb en fryser og røg på ALT - der var kun EN løsning....... hun smagte fantastisk.

Det er nogle fantastiske dyr, men de er farlige. De er ekstremt farlige.

 

Jeg kan heller ikke se hvad de skal lave i dk, men jeg er ikke imod dem.

Men jeg er helt enig med agnete.

Og ja det æder ALT....... tomatkernerne sår dog sig selv når de kommer ud igen. Shit vi havde mange tomatplanter med fine tomater på..... mor sagde vi ikke måtte plukke dem og rev lortet op og smed ind til svinene - the circle of life:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og ind kommer én hér, der færdes jævnligt i et af de områder i Tyskland med absolut flest vildsvin. Og farligheden af dem er altså temmelig begrænset.

De tager en hund i ny og næ, og er svinet tæt nok på (som i når mester hér kravler igennem buskene, kun for at komme til at glo direkte ind i en stikkontakt) så får jeg da lidt kuldegysninger og tanker om en alt for tidlig død, afløst af en lettelse over at dyret rendte lige forbi mig....

 

Jeg kan afsløre at alle de oplevelser vi har med svin på den frie vildtbane dernede (ikke bylevende svin, eller opdrættede svin, for dét er en helt anden boldgade!) viser den helt klare tendens at står man ansigt til ansigt med dem, så render de udenom, medmindre du har presset dem ind i et hjørne, eller de er sårede eller anskudte, og dermed er i smerte. Og jo. De er bange. Det er sådan set et temmeligt sky dyr.

 

Og ja. De laver nogle gode buler i bilerne. Det gør et rådyr for den sags skyld også.

 

 

AT sammenligne vildtlevende vildsvin med opdrættede vildsvin er meningsløst, og temmelig fejlagtigt.

 

 

 

Kan man drage paraleller hér, det tror jeg nok man kan ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/ulven-kommer-eller-var-det-hunden

 

Nå, jeg blev ellers tidligere belært om at man ikke tog dna prøver på dødt vildt, andet end i Dyrehaven. Men det gøres måske ikke hvis der er tale om en hjort, en hind, en buk, en då, en rå ..... eller hvad jeg end måtte have overset som familien danmark ellers ville kalde hjort.

 

Men noget helt andet er, at jeg synes det er vildt underligt at man bare anklager hunde eller ulve for at nedlægge alle dyr der er blevet ædt af, ud af den blå luft. Der er tilsyneladende ingen der interesserer sig for om de bare har taget en bid af et selvdødt dyr eller om de reelt har slået det ihjel. Og så kan jeg samtidig brække mig over at hunden anklages for at gøre skade på naturens fauna, mens katten går fuldstændig fri for denne opmærksomhed. Det er lidt sjovt at tænke over hvad der afgør hvem der skal peges fingre ad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fordi en privatstøttet fond DNA tester dødfunden vildt, er det noget "vi" gør generelt? Når vi snakker "vi" er det staten, det offentlige, det vi alle betaler til. Hverken du eller jeg kan være herre over hvad private foretager sig, men det er da dejligt at de gør det.

 

 

Mht. vildsvin er jeg lidt ambivalent. Jeg synes jo egentlig at der bør være plads til alle naturligt forekommende dyr. Forstod heller aldrig helt hysteriet med mårhunden:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

mens katten går fuldstændig fri for denne opmærksomhed. Det er lidt sjovt at tænke over hvad der afgør hvem der skal peges fingre ad.

Katten går absolut ikke fri. Men de utallige artikler om dét emne, må jo tydeligvis være gået din næse forbi.

Og ganske som med hunde, må men heller ikke gøre en skid ved det når det er katte der er problemet......ikke længere.

 

 

 

Mårhunden er en invasiv art. AKkurat ligesom Mink og lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Katten går absolut ikke fri. Men de utallige artikler om dét emne, må jo tydeligvis være gået din næse forbi.

Og ganske som med hunde, må men heller ikke gøre en skid ved det når det er katte der er problemet......ikke længere.

Du har ganske ret, jeg sidder selvfølgelig ikke og pløjer jagtmagasiner igennem hvor alt bliver skrevet med jægerbriller på. Men jeg er altså ikke stødt på nogle der himler op over løse katte, som man oplever med hunde.

 

Mårhunden er en invasiv art. AKkurat ligesom Mink og lignende.

Var den til mig?. I så fald forstår jeg ikke hvad du vil med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ganske ret, jeg sidder selvfølgelig ikke og pløjer jagtmagasiner igennem hvor alt bliver skrevet med jægerbriller på. Men jeg er altså ikke stødt på nogle der himler op over løse katte, som man oplever med hunde.

Hold nu op med den evindelige og fuldstændigt ubegrundede fordom om at jeg (og andre) udelukkende kigger i jagtmagasiner og lignende.

Langt størstedelen af det jeg smider links og lignende på, er fra alt andet end jagtmagasiner. Og det meste af det fra reel forskning og undersøgelser foretaget af alt andet en jægerne.

 

Debatten omhandlende katte har kørt i over et årti nu, i mange forskellige medier, og med undersøgelser fra bl.a. LIFE, Århus universitet, naturstyrelsen og meget mere.

Det er da kun ærgeligt at du ikke lægger dine fordomme lidt væk, og åbner øjnene, for det dukker jævnligt op i mange forskellige medier.

 

 

Var den til mig?. I så fald forstår jeg ikke hvad du vil med det.

 

Mon ikke det var et svar til indlægget ANne skrev om mårhunden ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

DKW, jeg kender ikke meget til vildsvin, på den frie vildtbane, men er det ikke korrekt at en so med grise kan være et ganske ubehageligt og farligt bekendskab for fx børn.

 

Jeg tænker at skoleklassen er ude i skoven og smågrise fanger børnenes interesse. Smågrisene er måske ubemærket komme lidt væk fra soen og er ikke bange for børnene. Det kan vist godt blive en farlig situation - eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

DKW, jeg kender ikke meget til vildsvin, på den frie vildtbane, men er det ikke korrekt at en so med grise kan være et ganske ubehageligt og farligt bekendskab for fx børn.

Næh. Så tæt kommer du normalt slet ikke på, og vildsvin vægter dét at flygte højere end et angreb uanset om det er en so, en keiler eller en so med smågrise.

Hvis du går specifikt efter vildsvinene, så kommer du også tæt på dem, men selv da skal der godt nok være mange ting galt, før der bliver et problem.

Jeg tænker at skoleklassen er ude i skoven og smågrise fanger børnenes interesse. Smågrisene er måske ubemærket komme lidt væk fra soen og er ikke bange for børnene. Det kan vist godt blive en farlig situation - eller?

Det sker bare ikke, andet kan jeg ikke sige.

 

 

Men som sagt, er det bylevende svin, eller opdrættede svin, så ser det hele anderledes ud. Og dér får man problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

 

Mht. vildsvin er jeg lidt ambivalent. Jeg synes jo egentlig at der bør være plads til alle naturligt forekommende dyr. Forstod heller aldrig helt hysteriet med mårhunden:vedikke:

 

Vildsvin høre så at sige naturligt til i dansk natur, mens mårhund og mink ikke hører til, men er invasive. Men invasive er også fasan og Dåvildt - og dem er der ikke mange som gerne så udryddet, så også her er der en vis portion hykleri vist til stede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh. Så tæt kommer du normalt slet ikke på, og vildsvin vægter dét at flygte højere end et angreb uanset om det er en so, en keiler eller en so med smågrise.

Hvis du går specifikt efter vildsvinene, så kommer du også tæt på dem, men selv da skal der godt nok være mange ting galt, før der bliver et problem.

 

Det sker bare ikke, andet kan jeg ikke sige.

 

 

Men som sagt, er det bylevende svin, eller opdrættede svin, så ser det hele anderledes ud. Og dér får man problemer.

 

Nå, men så lad os få dem - i jylland :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vildsvin høre så at sige naturligt til i dansk natur, mens mårhund og mink ikke hører til, men er invasive. Men invasive er også fasan og Dåvildt - og dem er der ikke mange som gerne så udryddet, så også her er der en vis portion hykleri vist til stede.

 

Fasaner er ikke invasive.

Der er naturlige prædatorer, og fasanerne selv forskubber ikke balancen

For at kunne klassificeres som invasiv, kræver det at dyret forskubber en balance, fortrænger det naturligt hjemmehørende osv.

 

Dåvildtet forskubber heller ikke nogen balance eller fortrænger noget andet, men forårsager til gengæld store skader på afgrøder og lignende, og efterstræbes som følge heraf også ganske intensivt.

 

 

Nå, men så lad os få dem - i jylland :engel:

For min skyld gerne. SÅ kunne man begynde at levere reelt økologisk, bæredygtigt og co2 neutralt svinekød. Rent økonomisk er der absolut gevinst ved at kunne skyde vildsvin og bruge/sælge kødet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold nu op med den evindelige og fuldstændigt ubegrundede fordom om at jeg (og andre) udelukkende kigger i jagtmagasiner og lignende.

Langt størstedelen af det jeg smider links og lignende på, er fra alt andet end jagtmagasiner. Og det meste af det fra reel forskning og undersøgelser foretaget af alt andet en jægerne.

 

Debatten omhandlende katte har kørt i over et årti nu, i mange forskellige medier, og med undersøgelser fra bl.a. LIFE, Århus universitet, naturstyrelsen og meget mere.

Det er da kun ærgeligt at du ikke lægger dine fordomme lidt væk, og åbner øjnene, for det dukker jævnligt op i mange forskellige medier.

 

Hold nu op med det dér fordom hist, fordom pist,.. den er sgu da for billig og for brugt. Alle kan ikke være præcis som dig, så måske du skulle overveje at arbejde lidt med respekten for at andre kommer fra en anden virkelighed end din.

 

Mon ikke det var et svar til indlægget ANne skrev om mårhunden ;)

Andre citerer bare dem der rettes henvendelse til, det forhindrer mange misforståelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

I andre lande lever folk side om side med farlige dyr, og er vant til at vise passende agtpågivenhed. Sådan er det ikke i Danmark. Man kan godt argumentere for at vi arealmæssigt har et lille land, men jeg synes personligt ikke vi ville tage skade af at give noget af det tilbage til naturen, og børnehavebørn m.fl. ville heller ikke tage skade af at lære, at man ikke bare tramper rundt i skoven efter forgodtbefindende, for det kunne faktisk være farligt.

 

Jeg ser gerne at vi fik Danmarks oprindelige vildtbestand tilbage, herunder elge, vildsvin og ulve. Og så til gengæld ud med katte, fasaner og dåvildt. Men det er jo nok en illusion, for de to sidstnævnte tjener jordbesidderne penge på, og den første er "nuttet" eller noget :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold nu op med det dér fordom hist, fordom pist,.. den er sgu da for billig og for brugt. Alle kan ikke være præcis som dig, så måske du skulle overveje at arbejde lidt med respekten for at andre kommer fra en anden virkelighed end din.

 

Det er ikke mig der stædigt fastholder beviseligt forkerte og ubegrundede fordomme.

Det er heller ikke mig der konstant afviser bidrag med argumentationen at det står i et jagtmagasin og er skrevet med jægrbriller, når dette kun sjældent er tilfældet.

Det er heller ikke mig der bringer argumenter frem der er beviseligt forkerte, for herefter at undskylde det med at du reelt ikke har undersøgt det eller søgt information om det. På trods af at de informationer ER blevet givet til dig i flere af de utallige diskussioner efterhånden... De blev bare afvist, med førnævnte, og forkerte, begrundelse.

 

Respekten... den skal man gøre sig fortjent til. Og det går i reglen noget nemmere at debatere sagligt når man pakker fordommene væk. Derved bliver det også muligt at respektere en anden indgangsvinkel.

 

 

 

 

 

 

Jeg ser gerne vildsvin, ulve og meget andet i Danmark. At drage fasaner (og dåvildt for den sags skyld) ind i det fører bare en helt anden debat med sig. Og den debat kan vi da sagtens tage, men i korte træk ville det ikke give mening at forbyde fasaner i Danmark. Hverken fra et økonomisk synspunkt, og heller ikke fra et naturmæssigt synspunkt. Man ville skyde sig selv i foden, så at sige, hvis man ønsker mere natur i Danmark, og man samtidig forbyder fasaner og fugleudsætninger helt generelt.

Derudover har fasanerne været her siden omkring midten af 1700 tallet, og er, om man kan lide det eller ej, en kulturfugl i dag, ligesåvel som et højt skattet jagtbytte, og formidabel fødevare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er naturligvis rigtigt at Dåvildt og Fasan ikke er invasive, blot er de ikke naturligt hjemhørende i Danmark.

 

Om de påvirker den øvrige flora og fauna kan man så diskutere. Med de massive fasanudsætninger, laver man i hvert fald et unaturligt fødegrundlag for rovdyr og rovfugle og dåvildt, mener jeg så også, skubber Råvildt delvist ud af områder.

 

Jeg har været med i jagten på Hverringe Gods, hvor man konsekvent skyder Dåvildt væk hurtigst muligt, fordi man ønsker mere og større Råvildt - og jeg er med på Glorup, hvor der er en pæn Dåvildt bestand, men en ringe Råvildt bestand.

 

Personligt tror jeg de store godser og jægerne, har haft en del indflydelse på at Fasaner og Dåvildt ikke betragtes som arter, der skal bekæmpes og ikke må udsættes.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg har været med i jagten på Hverringe Gods, hvor man konsekvent skyder Dåvildt væk hurtigst muligt, fordi man ønsker mere og større Råvildt

 

Det er muligt at de har den politik på "fastlandet", men på Romsø vrimler det med håndtamt dåvildt, som de vist ikke har nogen intentioner om at fjerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt at de har den politik på "fastlandet", men på Romsø vrimler det med håndtamt dåvildt, som de vist ikke har nogen intentioner om at fjerne.

 

Det har du 100% ret i der er ikke Råvildt på Romsø.

 

Jeg har været der 2 gange - en gang om sommeren hvor Dåvildet var meget let at komme tæt på og en gang i jagttiden, hvor det er lidt vanskeligere. Dog var den største vanskelighed at få et passende dyr (et der skulle skydes) til at stå eller gå så det var helt frit af andre dyr.

 

Jeg skød en og nød faktisk i lørdags en foloren hare af halv dådyr og halvt svinekød. Ikke ringe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er masser af både dyre og plantearter i danmark der ikke er naturligt hjemmehørende.

Det gør dem dog på ingen måde invasive, og at fasanudsætninger (eller vel rettere alt det der følger med en sådan) har en særdeles positiv effekt på naturen og biodiversiteten er en bevist kendsgerning man ganske enkelt ikke kommer uden om.

 

Om dåvildt fortrænger råvildtet på Fyn... tjaaaa...... Råvildtet var begyndt at skide sig selv ihjel længe inden dåvildtbestandene tog fart. Og råvildtbestanden var alligevel kunstigt og unaturligt højt, så jeg ved ikke helt om jeg ser det som en skidt ting eller ej. Ejheller ville jeg give dåvildtet skylden for det, men snarere monokulturen af raps og tilsvarende de sidste par år.

 

Men det er da absolut sandt at der både kan og skal skydes langt mere dåvildt end der bliver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og ind kommer én hér, der færdes jævnligt i et af de områder i Tyskland med absolut flest vildsvin. Og farligheden af dem er altså temmelig begrænset.

De tager en hund i ny og næ, og er svinet tæt nok på (som i når mester hér kravler igennem buskene, kun for at komme til at glo direkte ind i en stikkontakt) så får jeg da lidt kuldegysninger og tanker om en alt for tidlig død, afløst af en lettelse over at dyret rendte lige forbi mig....

 

Jeg kan afsløre at alle de oplevelser vi har med svin på den frie vildtbane dernede (ikke bylevende svin, eller opdrættede svin, for dét er en helt anden boldgade!) viser den helt klare tendens at står man ansigt til ansigt med dem, så render de udenom, medmindre du har presset dem ind i et hjørne, eller de er sårede eller anskudte, og dermed er i smerte. Og jo. De er bange. Det er sådan set et temmeligt sky dyr.

 

Og ja. De laver nogle gode buler i bilerne. Det gør et rådyr for den sags skyld også.

 

 

AT sammenligne vildtlevende vildsvin med opdrættede vildsvin er meningsløst, og temmelig fejlagtigt.

 

 

 

Kan man drage paraleller hér, det tror jeg nok man kan ;)

Skal da være den første til at opfordre dig til at banke på hos en so med nyfødte smågrise i sin rede, men jeg tror ikke hun byder dig på Gevalia...:mrgreen:

 

Jeg syntes bare der er så mange historier rundt omkring om vildsvine jagter der har været nok så blodige, om det er øregas eller om det bare er federe at blive jagtet af en gris end et krondyr/egern og fortælle om skal jeg så ikke kunne sige. Nu har jeg kun mødt vilde vildsvin i Sverige om vinteren, og de har da taget det meget roligt når de har opdaget os, eller også havde de bare haft grineren over idioterne på langrend. Jeg forøger slet ikke at sammenligne tamsvin og vildsvin, det er de for forskellige til, omend tamsvin godt kan være sky men det har noget med behandlingen af dem at gøre. og lad da være med at gå ind i grisens busk, find din egen..

 

Og dyr skal generelt lade være med at køre ind i ens bil, med mindre det er en fasan..

 

Men at der kommer bacon til at bo fast i landet i naturen, kan ikke få mit pis i kog. De skal bare holde sig fra min køkkenhave, og skride over i en anden skov når jeg er på skumrings/nattur. og lade være med at totalskade min bil ved at hoppe ud foran den..

 

 

 

 

Mårhunden hører til i Asien hvor den kommer fra, ikke i Danmark. Og Canadagåsen og den sorte svane må også gerne skride ud af landet igen, de ødelægger festen for vores hjemmehørende arter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal da være den første til at opfordre dig til at banke på hos en so med nyfødte smågrise i sin rede, men jeg tror ikke hun byder dig på Gevalia...:mrgreen:

 

Igen, opdrættede svin er altså ikke sammenlignelige med vilde vildsvin.

Og jeg har skam haft med begge at gøre. Hvad opdræt angår, endda både polsk avlsstamme og australsk avlsstamme, såvel som en blanding af gammel dansk, Durok og vildsvin, og variationer heraf.

 

Australske vildsvin er erfaringsmæssigt forbandet aggressive. polske/tyske egentlig ikke så meget, heller ikke selvom der er smågrise. Tiden lige op til faring derimod!!

 

Jeg syntes bare der er så mange historier rundt omkring om vildsvine jagter der har været nok så blodige, om det er øregas eller om det bare er federe at blive jagtet af en gris end et krondyr/egern og fortælle om skal jeg så ikke kunne sige. Nu har jeg kun mødt vilde vildsvin i Sverige om vinteren, og de har da taget det meget roligt når de har opdaget os, eller også havde de bare haft grineren over idioterne på langrend. Jeg forøger slet ikke at sammenligne tamsvin og vildsvin, det er de for forskellige til, omend tamsvin godt kan være sky men det har noget med behandlingen af dem at gøre. og lad da være med at gå ind i grisens busk, find din egen..

Der er masser af den slags historier. Fælles for dem alle er enten at de er amerikanske eller at der har været tale om et temmeligt trængt dyr, eller et dyr i smerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Der er masser af både dyre og plantearter i danmark der ikke er naturligt hjemmehørende.

Det gør dem dog på ingen måde invasive, og at fasanudsætninger (eller vel rettere alt det der følger med en sådan) har en særdeles positiv effekt på naturen og biodiversiteten er en bevist kendsgerning man ganske enkelt ikke kommer uden om."

 

Du kommer vist (igen) til at kalde dine egne meninger for fakta :-/

 

Om et dyr er invasivt, eller blot et resultat af bevidst faunaforurening, gør da ingen forskel, hvis målet er at beskytte den oprindelige danske natur. ALLE nyintroducerede arter vil konkurrere med den naturligt forekommende bestand af dyr/planter.

 

Hvis påstanden om at en ny art kan introduceres, uden at det har nogen indvirkning på den oprindelige fauna/flora skal være korrekt, kræver det at man tror på, at der er en ubrugt niche det pågældende sted. Hvis en sådan har været der i DK da jægerne satte fasaner ud (det har været prøvet siden midten af 1500-tallet og lykkedes første gang i 1870 i Kongelunden), er det nok det eneste sted i verden det er sket...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke mig der stædigt fastholder beviseligt forkerte og ubegrundede fordomme.

Det er heller ikke mig der konstant afviser bidrag med argumentationen at det står i et jagtmagasin og er skrevet med jægrbriller, når dette kun sjældent er tilfældet.

Det er heller ikke mig der bringer argumenter frem der er beviseligt forkerte, for herefter at undskylde det med at du reelt ikke har undersøgt det eller søgt information om det. På trods af at de informationer ER blevet givet til dig i flere af de utallige diskussioner efterhånden... De blev bare afvist, med førnævnte, og forkerte, begrundelse.

Respekten... den skal man gøre sig fortjent til. Og det går i reglen noget nemmere at debatere sagligt når man pakker fordommene væk. Derved bliver det også muligt at respektere en anden indgangsvinkel.

Det markeret med rødt er vist noget gammelt nag du trækker med fra tråd til tråd om mit syn på jagt. Det skal jeg have udspecificeret hvis jeg skal forholde mig til det.

 

Jeg er kun stødt på historier om hunde der skader naturlivet, ikke en eneste om katte. Bevares, jeg har da heller ikke ledt efter det, men skulle vel være i stand til at afgøre hvor meget det fylder i samfundet sammenlignet med den opmærksomhed som hunde får. En opmærksomhed der i realiteten blot kan skyldes at de spiser af et kadaver.

 

Det er noget underligt noget at du ikke tillader andre at fornemme andre stemninger end du, eller opleve verden anderledes end dig uden at du skal kalde én for uvidende eller fordomsfuld.

At du ikke mener at du er præget af at være jæger, det kan jeg jo ikke ændre på, men jeg fornemmer at det skinner ret meget igennem hvilket gør at jeg ikke bare sluger dine informationer råt. Tillid,.. den skal man gøre sig fortjent til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...