Hop til indhold

Agilitytræning 2015


PinPoynter
 Share

Recommended Posts

Han er 43,5 cm, så medmindre at han sætter sig i bryst mm (er pt 0,51 cm for høj), så kommer han (desværre) ikke til at løbe ag på konkurrenceplan (eller i det hele taget hvis han ender over de 42,99 cm ved endelig måling).

 

Nu spørger jeg nok dumt, men hvad er årsagen til at han måske ikke kommer til at løbe agility pga højden?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu spørger jeg nok dumt, men hvad er årsagen til at han måske ikke kommer til at løbe agility pga højden?

Fordi jeg vil ikke have at han skal springe stor højde.

 

Har netop nedklasset Duffy pga højden i kl3. Hun er 26,4 cm og skulle springe 35 cm. Vil ikke havde at Taz evt skal springe 55-65 cm. Og ved at løbe i stor klasse kommer vi heller ikke til at kunne løbe på det plan som jeg ønsker, så hellere finde en anden hundesport, fx LP at fokusere på.

 

Men prøver ikke at tænke for meget over det, da jeg er rigtig ked af det over det. Håber at der sker et mirakel og at han sætter sig som mange andre har gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik Calle prøvet at være med på et rigtigt kursus. Det var en tand for svært for min lille mand. Han var super fin i første omgang (utroligt når han ikke har lavet noget i to uger). Vi fik så en lettere bane at løbe og det gik fint lige indtil han blev rettet for en tyvstart. Tror simpelthen han var blevet træt. Han kørte så meget op at jeg besluttede at tage skønne Cassi ind. Det skal ikke være en hemmelighed at jeg af og til overvejer at hun ikke skal mere, og så løber jeg lidt agility med hende og bliver mindet om hvor fantastisk hun er at arbejde. Hun var top sej.

 

Nu har vi så meget der skal arbejdes med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg vil ikke have at han skal springe stor højde.

 

Har netop nedklasset Duffy pga højden i kl3. Hun er 26,4 cm og skulle springe 35 cm. Vil ikke havde at Taz evt skal springe 55-65 cm. Og ved at løbe i stor klasse kommer vi heller ikke til at kunne løbe på det plan som jeg ønsker, så hellere finde en anden hundesport, fx LP at fokusere på.

 

Men prøver ikke at tænke for meget over det, da jeg er rigtig ked af det over det. Håber at der sker et mirakel og at han sætter sig som mange andre har gjort.

 

Jeg kan godt forstå, at du ikke vil konkurrere med ham, hvis han skal løbe i stor. Men det ville nu også være spændende at se en mudi i LP. Man ser jo nærmest ingen mudier i DK, men der er lige en mudi, der har vundet SM i HTM, og den gjorde det virkelig godt. Det kunne være interessant at se flere repræsentanter for racen i forskellige sportsgrene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg vil ikke have at han skal springe stor højde.

 

Har netop nedklasset Duffy pga højden i kl3. Hun er 26,4 cm og skulle springe 35 cm. Vil ikke havde at Taz evt skal springe 55-65 cm. Og ved at løbe i stor klasse kommer vi heller ikke til at kunne løbe på det plan som jeg ønsker, så hellere finde en anden hundesport, fx LP at fokusere på.

 

Men prøver ikke at tænke for meget over det, da jeg er rigtig ked af det over det. Håber at der sker et mirakel og at han sætter sig som mange andre har gjort.

 

Krydser fingre for at han lige sætter sig lidt. :x: Er der egentlig andre som har hanhunde, og hvordan ser det ud med dem? Kender kun til tæver, som alle vist er mellem. Heidis var vist endda lige på grænsen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Krydser fingre for at han lige sætter sig lidt. :x: Er der egentlig andre som har hanhunde, og hvordan ser det ud med dem? Kender kun til tæver, som alle vist er mellem. Heidis var vist endda lige på grænsen?

Han er eneste hanhund i dk.

 

Har senere hen fundet ud af at der kun findes en håndfuld han-mudier i mellem. De fleste er omkring de 45 cm. Taz er 43,5 cm/13 kg og hans kuldbror er 45 cm / 10,5 kg til sammenligning. Den ønskede FCI standard for hanner er 43-45 cm.

 

Lang historie kort - havde jeg vist anerledes og ikke kun havde lyttet til opdrætter, så havde jeg valgt den tæve som jeg først var skrevet op til. Men igen, ville ikke bytte Taz med nogen, så det er list svært.

 

Heidi's Jolly er ret lille - kun 38,5 / 40 cm - det anses som en diskvalificerende fejl hos racen, hvis de er under 38 cm. Fiji, Sarah's tæve, er også lille - 38/38,5 cm. DeCember, den tæve som jeg blev tilbudt, er 42 cm. Så i Mudi standard er det et lille kuld rent højdenæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå, at du ikke vil konkurrere med ham, hvis han skal løbe i stor. Men det ville nu også være spændende at se en mudi i LP. Man ser jo nærmest ingen mudier i DK, men der er lige en mudi, der har vundet SM i HTM, og den gjorde det virkelig godt. Det kunne være interessant at se flere repræsentanter for racen i forskellige sportsgrene.

Det er bare så frusterende at stå med en hund som er så fantastisk på alle punkter og så kan man ikke "bruge" ham til det som var tiltænkt... Og det har jo også den betydning for mig at jeg ikke kommer til at løbe agility på det niveau som jeg ønsker i mange år. Begyndte at udstille ham i stedet for her i slutningen af året, fordi at at jeg simpelthen måtte finde på noget andet at lave for en stund, da jeg var så ked af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan hunde godt vokse nedad?

Archie blev målt til 54 cm som 1,5 års i klubben, nu hvor han er to kan jeg selv kun få ham til 52 cm!? Hans højde er så også ligegyldig. Han er stor :-)

Jeg har godt nok ikke et korrekt hunde stangmål. Men har da målt et hav af heste så er da lidt inde i det at måle.

Syntes aldrig jeg har hørt om heste der er vokset nedad.

 

 

Jeg har kastet mig ud i lidt udfordringer og tilmeldt mig og Archie til Elina ( et eller andet finsk) kurset til februar.

Hun skulle være en rigtig proff og er ret dyr.... Det var så min julegave og glæder mig helt vildt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er eneste hanhund i dk.

 

Har senere hen fundet ud af at der kun findes en håndfuld han-mudier i mellem. De fleste er omkring de 45 cm. Taz er 43,5 cm/13 kg og hans kuldbror er 45 cm / 10,5 kg til sammenligning. Den ønskede FCI standard for hanner er 43-45 cm.

 

Lang historie kort - havde jeg vist anerledes og ikke kun havde lyttet til opdrætter, så havde jeg valgt den tæve som jeg først var skrevet op til. Men igen, ville ikke bytte Taz med nogen, så det er list svært.

 

Heidi's Jolly er ret lille - kun 38,5 / 40 cm - det anses som en diskvalificerende fejl hos racen, hvis de er under 38 cm. Fiji, Sarah's tæve, er også lille - 38/38,5 cm. DeCember, den tæve som jeg blev tilbudt, er 42 cm. Så i Mudi standard er det et lille kuld rent højdenæssigt.

Okay, jeg troede Heidis var lige på grænsen... Forstår godt du ikke vil bytte ham nu - men lidt sur røv at du ikke vidste det på forhånd, at hannerne risikerede at bli' så store... Men en halv centimeter, så er der da rimelige chancer for at han sætter sig når han er de der halvandet - to år?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan hunde godt vokse nedad?

Archie blev målt til 54 cm som 1,5 års i klubben, nu hvor han er to kan jeg selv kun få ham til 52 cm!? Hans højde er så også ligegyldig. Han er stor :-)

Jeg har godt nok ikke et korrekt hunde stangmål. Men har da målt et hav af heste så er da lidt inde i det at måle.

Syntes aldrig jeg har hørt om heste der er vokset nedad.

 

 

Jeg har kastet mig ud i lidt udfordringer og tilmeldt mig og Archie til Elina ( et eller andet finsk) kurset til februar.

Hun skulle være en rigtig proff og er ret dyr.... Det var så min julegave og glæder mig helt vildt :-)

Ja, de sætter sig som regel omkring 1,5 - 2 år. Derfor får man også tit rådet at måle en hund om, hvis den ligger lige over grænsen. Men 2 cm lyder nu godt nok af meget. Det er selvfølgelig afgørende at man måler det samme sted, hundens skulder skråner jo. Jeg ved ikke om de måles det højeste eller laveste sted?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det burde da være det højeste sted.

Jeg tror han er målt lidt for hurtigt da det jo ikke har den store betydning.

Der var bare nogle tvivlsomme der skulle måles flere gange og så fik jeg lige målt ham hurtigt for sjov skyld.

Men blev da lidt overrasket da jeg selv kun kunne få ham til 52 cm men han har måske dukket sig lidt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville heller ikke afskrive alene pga størrelsen, slet ikke med en let bygget hund. Jeg ville se hvordan han klarer træningen, og hvis han ser ud til at det bliver for svært, så tage beslutningen der. Der er masser af små collier herovre, der ligger lige over grænsen, og det er ikke noget der holder dem tilbage. Herovre springer store hunde 60cm på alle niveauer.

De hunde jeg ser have problemer med stor højde, er de tungere spaniels, labrador og schæfertyper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg troede Heidis var lige på grænsen... Forstår godt du ikke vil bytte ham nu - men lidt sur røv at du ikke vidste det på forhånd, at hannerne risikerede at bli' så store... Men en halv centimeter, så er der da rimelige chancer for at han sætter sig når han er de der halvandet - to år?

Har talt med et par dommere som godt vil hjælpe mig at få målt ham under så optimale forhold så muligt, evt hjemme, på bord eller hvad som der nu skal til. Rikke W. siger også at der er en forholdsvis god chance for at han synker lidt. Ember, Taz's mor, er sunket ca 0,8 cm siden hendes officielle måling.

 

Er dog bange for at der er nogle som vil ondt i numsen, hvis jeg får ham meldt i bed i mellem og at de så vil "melde" ham... Har totalt mareridt om det. Det er jo sket før!

 

Taz er desværre mega svær at måle, fordi han har så udestående (høje) skulderblade og så sidder de langt oppe, så man kan ikke få målepinden stillet ordenligt, så den derved også måler højere.

 

Har købt en målepind for et stykke tid siden, da jeg er nødt til at træne med ham. Har dog ikke målt ham et stykke tid, men fra Bornholm hvor en dommer testmålte ham og så 2 md efter var han ikke vokset, så det var godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville heller ikke afskrive alene pga størrelsen, slet ikke med en let bygget hund. Jeg ville se hvordan han klarer træningen, og hvis han ser ud til at det bliver for svært, så tage beslutningen der. Der er masser af små collier herovre, der ligger lige over grænsen, og det er ikke noget der holder dem tilbage. Herovre springer store hunde 60cm på alle niveauer.

De hunde jeg ser have problemer med stor højde, er de tungere spaniels, labrador og schæfertyper.

Han kan sagtens klare det er jeg sikker på, men det skal han ikke. Det er alt for hårdt for ham og så vil jeg ikke igennem det samme som jeg var med Duffy med at uanset hvor godt et løb vi leverede, så fik vi altid tæv af dem med hunde som havde længere ben/var højere. Det er så demotiverende og jeg kan se hvor hårdt det har taget på Duffy og hendes ryg, så nej, han kommer ikke til at løbe i stor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke en mudi, men Daniel Eichlers Py røg lige over grænsen og den klarer sig fremragende i stor klasse, bare sådan lige til info. Ved dog ikke hvor stor han er, men har vundet op til flere løb med sindssygt hurtige tider... Ved dog ikke hvordan mudien er bygget iforhold til pyerne

Er pyer ikke længere i kroppen/kan tage længere skridt? Tror at jeg har set en video af den fra Norwegian Open og ja, der er ellers gang i den! Altså en Mudi (de fleste) har en super teknik og kunne sagtens er jeg sikker på. Taz skal bare ikke :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke fordi jeg har set hverken mange pyer eller muddier, men vil give Helle ret muddien er mere kompakt i sin bygning.

 

Mht. Brok over højde hvis han er målt i mellem så tror jeg næsten ikke man kan forvente andet end folk vil stille spørgsmål. Men nu er der jo god tid endnu før han er gammel nok til at løbe konkurrence og så er det nok bare at holde sig selv i nakken og vendte det ekstra så han får tiden til at synke i højden. For sheltierne sker det jo typisk først ved to års alderen. Krydser fingre for jer. Ved selv hvor spændt jeg var på Carlas højde (hun blev målt til 34,5 cm og holdte sig lige i lille)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...