Hop til indhold

Agilitytræning 2015


PinPoynter
 Share

Recommended Posts

Hmm... Kan umiddelbart byde ind med to ting, men de er måske også allerede prøvede.

 

1. brug et spring før slalomen, det gør det meeeget nemmere at se lige præcis og eksakt hvor man rent faktisk sender hunden fra.

 

2. se virkelig nøje på dine træningsmønstre. om du f.eks. altid starter fra en nem vinkel og gradvist går til en sværere - så kan hun være træt når du kommer til den svære?

 

Og: har du mulighed for at bruge 2x2-pinde? Hvis det altså er 2x2 du har brugt..? Så ville jeg nok prøve at åbne den første port lidt igen, ligesom Garrett beskriver det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det kunne være vi skulle smide et spring på.

 

Mht. antal gentagelser så er jeg jo er perioder begrænset. Kunne godt mærke på hende at hun var arbejdet en smule for meget igennem i går. Ikke at hun halter, men hun bliver lidt stiv. Hun er tjekket igennem og i følge kiropraktor så fejler hun ingenting, og hun kan sagtens trænes med. Bare jeg husker at give hende lidt massage og strække hende ud bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i hvert fald meget praktisk at få et spring på. For selv om man selv synes at man sender fra det samme sted, så er det ikke sikkert. Mend et spring har man noget at rette sig efter. Så kunne du måske finde ud af hvor lige præcis kæden knækker for hende?

 

Mht. gentagelser så er det jo ikke gentagelserne der gør det. Hvis bare man kan få hunden til at tænke selv kan det være nok med ganske få.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det ligner lidt at hun tror hun gør det rigtigt. At rigtigt for hende nu er blevet at hoppe ind et tilfældigt sted, tage et par pinde, høre ordet hov, vende om og tage slalom tilbage igen. Hun ligner i hvert fald en der venter på belønning sådan cirka hver gang hun har lavet den kæde. Og det gør hun virkelig mange gange på sådan et træningspas.

 

Et forslag kunne være at stille dig i den svære vinkel, men så tæt på slalom som muligt, så hun stort set ikke kan fejle. Og så bevæge dig langsomt ud ad. Så vinklen faktisk er den samme i hele træningspasset, men det er afstanden til slalommen, der bliver større og større, når hun først har haft en masse succeser med vinklen på klods hold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør simpelthen ikke smide de buer på, som vi har til rådighed. De er gamle og lavet af wire(eller nej, metal og meget tynde, de kan være svære at se for hunden). Jeg er blevet lovet at der kommer isolering på, men indtil da tror jeg ikke det er en god kombination med en hjernedød Cassi. Vi har haft rigeligt med skader... Havde hun været vant til buer, havde jeg nok ikke været så tilbageholden. Måske er man lidt skræmt af de skader man har set på hestene hvis de har været i hegnet(det er nogenlunde samme størrelse).

 

Det er egentlig lidt sjovt med de buer. Der har været en periode, hvor det nærmest har været lidt :fyfy: at bruge dem, og nu er de ligesom kommet igen. Jeg har aldrig selv brugt dem på mine egne hunde, men vi brugte dem på en cavalier sidste år og den fangede slalommen rigtig hurtigt. Jeg overvejer at bruge dem til lillebror i foråret når han skal igang. Hvis der altså er kommet isolering på. Måske jeg bare selv skulle køre ud og købe det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kun skal ha' til selve indgangen, er en simpel og billig måde at gøre det med noget tørresnor og en teltpløk! Det brugte jeg meget til min første hund. Man laver en løkke i hver ende at tørresnoren, og sætter begge løkker om slalompinden. Højden kan man regulere så det passer. Så trækker men resten af snoren (den er nu "dobbelt") ud dertil hvor man vil ha' den, ca. på højde med pind nr. 2, og pløkker den i jorden der. Kan ikke huske hvor lang snoren skulle være for at det passede, men det finder man ret nemt ud af selv. Ved ikke om det er forståeligt forklaret? Sådan en tørresnor kan også sættes som buerne, hvor man bare sætter den ene løkke over pind 1 og den anden over pind 3, og pløkker midtimellem. Jeg havde sådan nogle tørresnor-buer på hele slalomen da jeg "omlærte" Daiwas slalom på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kun skal ha' til selve indgangen, er en simpel og billig måde at gøre det med noget tørresnor og en teltpløk! Det brugte jeg meget til min første hund. Man laver en løkke i hver ende at tørresnoren, og sætter begge løkker om slalompinden. Højden kan man regulere så det passer. Så trækker men resten af snoren (den er nu "dobbelt") ud dertil hvor man vil ha' den, ca. på højde med pind nr. 2, og pløkker den i jorden der. Kan ikke huske hvor lang snoren skulle være for at det passede, men det finder man ret nemt ud af selv. Ved ikke om det er forståeligt forklaret? Sådan en tørresnor kan også sættes som buerne, hvor man bare sætter den ene løkke over pind 1 og den anden over pind 3, og pløkker midtimellem. Jeg havde sådan nogle tørresnor-buer på hele slalomen da jeg "omlærte" Daiwas slalom på den måde.

 

Jeg tror ikke helt jeg forstår. Bliver den ikke meget lav hvis den pløkkes fast til jorden?

 

*********************************************

 

Vi har været igang igen, og havde et spring på... Men det er jo ikke ens betydende med at hun sendes på springet på samme måde hver gang. Cassi er jo en hund der kan springe ret langt, så den vinkel hun kommer på springet med har en enorm betydning for hvordan hun ser slalom. Ingen problemer med at sende hen lige på springet, men der var en enorm forskel når jeg sendt hende bag om springet fra den ene eller den anden side. Har filmet det, så kan vise det senere.

 

Det var faktisk ret interessant at opleve og egentlig ikke noget jeg som sådan har tænkt over før.

 

Jeg tror også at jeg lidt har fundet forklaringen på hendes problem med indgangene, i hvert fald i dag. Hun lander simpelthen for langt fremme til at kunne komme ind i den første port. Jeg kan hjælpe hende med mit kropssprog, men det ville jo være rart hvis hun lige tog sig tiden til at tænke sig om inden hun smutter ind i den slalom...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, fik ikke skrevet færdig. Hvad ville I gøre, hvis I fx ved en simpel kontrahånd kunne hjælpe hunden. Skal hun så have den hjælp? Jeg tænker, det var ret tydeligt at mærke at hun lige blev klar over at hun skulle tænke sig om. Men det harmonerer jo bar ikke så meget med at den selv skal finde ud af hvad den skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, fik ikke skrevet færdig. Hvad ville I gøre, hvis I fx ved en simpel kontrahånd kunne hjælpe hunden. Skal hun så have den hjælp? Jeg tænker, det var ret tydeligt at mærke at hun lige blev klar over at hun skulle tænke sig om.

 

Jeg ville stadig kræve at hun skulle finde den selv. I en stævnesituation hvor du kan se det kniber, fint meden nødbremse, men i trænong ville jeg have athun skulle tænke selv... På detkursus derfør blevomtalt endte jeg med at starte med en skråpind satpå pind 2, såKarla umuligt kunne starte i port 2, for at brydemønsteret

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville stadig kræve at hun skulle finde den selv. I en stævnesituation hvor du kan se det kniber, fint meden nødbremse, men i trænong ville jeg have athun skulle tænke selv... På detkursus derfør blevomtalt endte jeg med at starte med en skråpind satpå pind 2, såKarla umuligt kunne starte i port 2, for at brydemønsteret

 

Men hvis hunden allerede er kommet forbi port et og så ikke kan komme i port to, vil den så ikke bare tage den tredje port?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dælme smart

Meget smart, og meget simpelt! :5up:

 

Jeg tror ikke helt jeg forstår. Bliver den ikke meget lav hvis den pløkkes fast til jorden?

 

*********************************************

 

Vi har været igang igen, og havde et spring på... Men det er jo ikke ens betydende med at hun sendes på springet på samme måde hver gang. Cassi er jo en hund der kan springe ret langt, så den vinkel hun kommer på springet med har en enorm betydning for hvordan hun ser slalom. Ingen problemer med at sende hen lige på springet, men der var en enorm forskel når jeg sendt hende bag om springet fra den ene eller den anden side. Har filmet det, så kan vise det senere.

 

Det var faktisk ret interessant at opleve og egentlig ikke noget jeg som sådan har tænkt over før.

 

Jeg tror også at jeg lidt har fundet forklaringen på hendes problem med indgangene, i hvert fald i dag. Hun lander simpelthen for langt fremme til at kunne komme ind i den første port. Jeg kan hjælpe hende med mit kropssprog, men det ville jo være rart hvis hun lige tog sig tiden til at tænke sig om inden hun smutter ind i den slalom...

Højden regulerer man jo ved at sætte løkkerne i den højde der passer. Hvis man laver snoren lang, så vil "midten" bli' højere, så det kan også reguleres der.

 

Ja, selvfølgelig er der forskel på om man sender lige over springet, eller bagom fra den en eller anden side! Det du opdagede vha. springet var lige det jeg mente du ville kunne opdage vha. et spring. Du kan også sende "fra slalomsiden" så hun skal vende tilbage den anden vej. Så opdager du ting du ikke så nemt ser hvis du bare sender uden spring.

 

At hun lander for tæt på slalomen vil jeg tro er lidt det samme som når de ikke tilpasser farten? Det har Garrett jo en del løsninger på.

 

Hov, fik ikke skrevet færdig. Hvad ville I gøre, hvis I fx ved en simpel kontrahånd kunne hjælpe hunden. Skal hun så have den hjælp? Jeg tænker, det var ret tydeligt at mærke at hun lige blev klar over at hun skulle tænke sig om. Men det harmonerer jo bar ikke så meget med at den selv skal finde ud af hvad den skal.

Aldrig hjælpe til træning - som nødløsning til stævne, måske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvtræning i dag. Vi var fire holdkammerater der mødtes og satte en springbane op. Leah glider efter spring 2 og misser spring 3 så jeg overvejer om jeg skal gå tilbage og starte forfra, men hun tager nr. 4 og så beslutter jeg at fortsætte. Hun er ikke sådan en der har det godt med at blive rettet, hun har bedst af udelukkende successoplevelser.

 

[video=youtube_share;O77zbhXgrpw]

 

Nu er det godt nok en til tider meget tung bund med løst sand, men der er ingen tvivl om, at jeg skal lære at løbe hurtigere. Jeg ligner lidt en kalveknæet and ind imellem. :lol:

 

Starter i fitness center mandag. Nogen tips til hvordan man bliver hurtigere? Bare løbe så meget og hurtigt man kan, bruge interval træning eller bruge andre redskaber såsom trappemaskine?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...