Hop til indhold

Kloning


Umulia
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke om der var andre, der så DR2 Tema i går? Det handlede bl.a. om potentiel kloning af en mammut, og i den anledning var der en del omtale af et Sydkoreansk firma, der er eksperter i kloning af hunde. Det koster $100.000 at få klonet sin hund, og det er der åbenbart mange, der benytter sig af.

De bruger Beagler og blandingshunde som forsøgsdyr, og har bl.a. fået en blandingstæve til at føde et kuld prærieulve, som forberedelse til mammutprojektet.

 

Her er programmet: http://www.dr.dk/tv/se/sadan-kloner-man-en-mammut/sadan-kloner-man-en-mammut

 

For det første fatter jeg slet ikke et menneske, der ønsker en klon af sin hund. Man får jo ikke den samme hund, det er ikke den samme "sjæl" om jeg så må sige. Det virker som en indskrænket og uvidende tankegang, og det gør mig ærligt talt lidt sur på de mennesker :evil:

 

Tænk hvis vi begyndte at klone alting, så ville der ingen udvikling være i verden. Alt ville bare være same-same, det er da et mareridt :shock:

 

Men på den anden side synes jeg at kloning af en uddød art er et godt projekt - altså ikke dinosaurer el. lign, men en art som vi mennesker selv har været med til at udrydde, den har vi nu muligheden for at bringe tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så en af dem der vildt gerne vil have en klon af min hund. Kunne rigtig godt tænke mig at vide hvordan Soko var blevet hvis jeg havde haft hende fra hvalp i stedet for fra hun var 1 1/2.

Synes det er meget interesant, hvor meget af personligheden der skyldes påvirkninger i fostertilstanden og helt tidlige erfaringer. Jeg tror det er meget, men netop kloning kunne bruges til den slags forsøg.

Desuden er Soko den fineste hund jeg kan forestille mig, så vil gerne have en mere af hedes slags 😊

Om "sjælen" klones med skal jeg ikke kunne sige, for hvad er det?

Selv om et dyr er en klon af et andet dyr har det jo en personlighed alligevel. Endda en der ligner det oprindelige dyrs rigtig meget, må man gå ud fra.

I min familie gør vi meget i kloner, der er en del enæggede tvillingepar, blandt andet min mor og min moster.

Selv om de er 60 år gamle og har levet ret forskellige liv, er de alligevel utroligt ens i personlighed, bevægelser, udseende, alt.

 

Tror aldrig vi kommer til at bruge kloning ret meget som at vi laver totalt identiske individder, men måske kan man forestille sig at bruge det medicinsk til at lave organer eller stamceller med præcis det ønskede dna.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund er jo ikke bare styret af genetik, men også af mijø. Så helt det samme bliver det aldrig.

 

Mht til mammutten. Jeg fortår ike hvorfor man vil genskabe en uddød art, når dens levesteder ikke længere findes. Det eneste sted de kan være er i zoologiske haver, og så er Jurassic Park godt på vej.

Der er mange arter der uddør på grund af at deres levesteder forsvinder, på den baggrund synes jeg det virker absurd at genskabe uddøde arter som der reelt ikke længere er plads til.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund er jo ikke bare styret af genetik, men også af mijø. Så helt det samme bliver det aldrig.

 

Mht til mammutten. Jeg fortår ike hvorfor man vil genskabe en uddød art, når dens levesteder ikke længere findes. Det eneste sted de kan være er i zoologiske haver, og så er Jurassic Park godt på vej.

Der er mange arter der uddør på grund af at deres levesteder forsvinder, på den baggrund synes jeg det virker absurd at genskabe uddøde arter som der reelt ikke længere er plads til.

 

En af os må være fejlorienteret, for jeg mener det er en god idé at bringe mammutten tilbage, netop fordi dens levesteder stadig eksisterer... Det er sandt at der ikke er lige så meget tundra tilbage som i istiden, men der er stadig masser. Og arten uddøde jo ikke ved slutningen af istiden for 10.000 år siden, men først for 4000 år siden. Den var presset af klimaforandringer, men kunne have overlevet hvis den ikke var blevet jaget.

 

Kilde: http://news.nationalgeographic.com/news/2008/04/080401-mammoth-extinction.html

 

I programmet vurderer de at der skal en bestand på 100.000 til for at sikre artens overlevelse, og det skulle der være plads til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så en af dem der vildt gerne vil have en klon af min hund. Kunne rigtig godt tænke mig at vide hvordan Soko var blevet hvis jeg havde haft hende fra hvalp i stedet for fra hun var 1 1/2.

Synes det er meget interesant, hvor meget af personligheden der skyldes påvirkninger i fostertilstanden og helt tidlige erfaringer. Jeg tror det er meget, men netop kloning kunne bruges til den slags forsøg.

Desuden er Soko den fineste hund jeg kan forestille mig, så vil gerne have en mere af hedes slags 

Om "sjælen" klones med skal jeg ikke kunne sige, for hvad er det?

Selv om et dyr er en klon af et andet dyr har det jo en personlighed alligevel. Endda en der ligner det oprindelige dyrs rigtig meget, må man gå ud fra.

I min familie gør vi meget i kloner, der er en del enæggede tvillingepar, blandt andet min mor og min moster.

Selv om de er 60 år gamle og har levet ret forskellige liv, er de alligevel utroligt ens i personlighed, bevægelser, udseende, alt.

 

Tror aldrig vi kommer til at bruge kloning ret meget som at vi laver totalt identiske individder, men måske kan man forestille sig at bruge det medicinsk til at lave organer eller stamceller med præcis det ønskede dna.

men det er jo netop ikke Soko du får tilbage. Tvillinger er kloner, og de er næsten aldrig helt ens i personlighed. Så det er en hund med Sokos identiske genetik, men personlighed, og endda udseende, kan være forskelligt fra den Soko du har nu. Og så er din basis for at få hende klonet jo ikke rigtig relevant?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig ikke om tanken om, at mennesket skal lege Gud. Der må være en grund til, at sabelkatte og andre fortidsdyr, netop er fortidsdyr.

Med hensyn til, at skabe en kopi af sin hund, kan det aldrig blive det samme, kun udseende, men aldrig samme personlighed. Sjælen kan ikke klones.

 

En fertilitetslæge er allerede igang med, at forsøge, at klone mennesker.....det er det rene vanvid....

 

 

http://www.information.dk/188938

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig ikke om tanken om, at mennesket skal lege Gud. Der må være en grund til, at sabelkatte og andre fortidsdyr, netop er fortidsdyr.

Med hensyn til, at skabe en kopi af sin hund, kan det aldrig blive det samme, kun udseende, men aldrig samme personlighed. Sjælen kan ikke klones.

 

En fertilitetslæge er allerede igang med, at forsøge, at klone mennesker.....det er det rene vanvid....

 

 

http://www.information.dk/188938

Hvor vildt :shock:
Link til indlæg
Del på andre sites

for et par år siden læste jeg en artikel om et amerikansk par (tror jeg de var) der havde fået klonet deres afdøde hund, fordi de ville have "den samme hund" igen. de mente så helt sikkert, at de kunne se alle mulige ens ting ved den nye hund. tror dog kun hvalpen var en 4-5måneder på det tidspunkt og det var en labrador, så vidt jeg husker, så jeg rullede ærligt øjne af dem... er ret sikker på, at de kunne have fået nøjagtig "samme" hund, ved blot at købe en ny lab-hvalp - evt. fra samme linjer som den gamle...

 

Kloning er noget mærkeligt noget. Men forskningen kan bruges til rigtigt mange spændende ting - og som sådan er jeg ikke imod det, selvom der selvfølgelig følger mange etiske spørgsmål med, når man på den måde begynder at skabe levende væsner. Planter har vi jo klonet i årevis, men det er ligesom noget andet...

Jeg ville dog ikke turde klone min hund. Jeg ville være alt for bange for at "blive skuffet", hvis klonen ikke levede op til de forventninger jeg havde... for det bliver ALDRIG den samme hund. Ligemeget hvor identisk den så er i DNA.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige så i ved at jeg ikke er hel tosset, så kunne jeg ikke finde på at klone Soko. Måske hvis jeg var mega-rig og ikke havde andet at bruge penge på.

 

Selvfølgelig er det ikke den samme hund man får, men det er alligevel så tæt på som man kan komme.

Kunne forestille mig at man let kunne blive skuffet og have en forkert forventning om hvordan hunden er.

 

Med hensyn til mamutten, så er jeg egentlig lidt uinteresseret i om der er nogen der kloner den eller ej. Kan egentlig ikke se nogen grund til det. At sætte så stort et dyr ud i hvilket som helst økosystem ville rykke balancen og uanset hvor dygtig man er, kan man ikke forudsige hvordan. Så selv om nogle af dens levesteder måske stadig findes er de nu befolket af rensdyr eller andre dyr der har overtaget pladsen.

På den anden side ville jeg vildt gerne se en mammut :-)

 

Med hensyn til menneske-kloning, så bliver det liige underligt nok for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

At sætte så stort et dyr ud i hvilket som helst økosystem ville rykke balancen og uanset hvor dygtig man er, kan man ikke forudsige hvordan. Så selv om nogle af dens levesteder måske stadig findes er de nu befolket af rensdyr eller andre dyr der har overtaget pladsen.

 

Ulve var udryddet i Yellowstone naturpark i 70 år, og deres plads i fødekæden var til dels overtaget af prærieulve. Men da ulvene blev genudsat, skete der en eksplosion i biodiversitet, ikke kun på land, men også i floderne. Det var lidt surt for nogle få prærieulve, men helt fantastisk for en masse andre arter.

 

Verdens diktatorer vil stå i kø ved hans klinik.

 

Tak, der røg min nattesøvn! :skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor vildt :shock:

 

Verdens diktatorer vil stå i kø ved hans klinik.

 

Ja, det er skræmmende..

 

Kom til, at tænke på, at jeg for en del år siden, så jeg filmen Den tredie tvilling efter en roman af Ken Follet, som netop omhandler kloning....ved godt, at det kun er fiktion, men alligevel......forøvrigt en uhyggelig god film.

http://www.moviezoo.dk/dvd-film/Den-Tredje-Tvilling_5709165652424

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh etisk dilemma, yay..:mrgreen:

 

For det første om jeg selv ville klone min hund, så nej. Jeg mener ikke det er derfor kloning er opfundet, for at vi mennesker kan lave en kopi bare for at lave en kopi..

 

Men kloning er en fantastisk gave til dyre og plantelivet. Der står jo allerede flere tusinde arter i kø for at blive udryddet af os mennesker og den voldsomme påvirkning af jorden vi har lavet. Og til dem der sætter spørgsmålstegn ved at genskabe et så stort dyr som Mamutten, så var den et meget vigtigt dyr for tundraerne rundt om i verden hvor den var, for plante og dyrelivet (planterne er stadig de samme som de var for 30.000 år siden). Rensdyret vil desværre ikke kunne tage dens plads, da den selv er på rød listen over truede dyr. Plads er der nok af til dem begge på den russiske tundra, som er svimlende stor. Men om den ville kunne overleve det omskiftelige vejr kloden har fået i de seneste år tror jeg næppe, og det gælder forøvrigt også alle andre dyr (og os selv)..

 

Ellers er kloning jo en fantastisk mulighed for at videre føre arter der er så truede at man bliver nødt til at avle på de syge dyr ( tasmansk djævel og amur leoparden, er bare et par eksempler). Denne metode ville man kunne tage de syge dyr fra, og de resterende ville kunne videreføres uden både at skulle tænke på sygdom og alt for meget indavl i generne..

 

Men helst uden at der går helt Stalin i den...:genert:

 

Ps. Mamutten levede stadig da de første pyramider blev bygget...

Redigeret af Agnete87
Ligegyldig info
Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til mamutten, så kan man vel heller ikke klone sig til en hel population? Man har vel kun få individer med bevarede celler der kan bruges til kloning? En gruppe bestående af identiske dyr ville ikke kun klare sig ret længe naturligt.

 

Jeg kan ikke finde det lige nu, men for ikke så lang tid siden læste jeg om et tilfælde hvor man har gendannet en hel bestand af sangfugle på en ø, udfra kun 2 individer. Det kan lade sig gøre fordi vilde dyr - i modsætning til vores hunde - allerede er meget heterozygote, altså har meget variation i generne. Det gør afkommet af de to individer mere genetisk forskellige fra hinanden.

 

Der er mange arter, som mennesker har udryddet bare inden for de sidste 200 år, som med fordel kunne bringes tilbage. Nogle af de miljøproblemer som midtvesten i USA døjer med, f.eks. tørke og bidød, kan evt. hænge sammen med udryddelsen af vandreduen, som var verdens mest talrige fugl. Der var millioner af fugle i én flok, og når de fløj hen over et sted, formørkede de himlen i flere timer - det er helt utroligt at tænke på! De hvide nybyggere udryddede dem i løbet af få år. Man kan ikke fjerne en så dominerende art fra et økosystem uden at det giver problemer.

 

En art som jeg personligt gerne så bragt tilbage er pungulven, en helt enestående art, som der ikke findes mage til i verden. Den var også trængt af klimaforandringer, men blev udryddet af mennesker.

 

Et sidste eksempel: Moafuglen, udryddet indenfor de sidste 500 år, så vidt jeg husker. Da den uddøde, mistede vi også verdens største ørn, som levede af den.

 

Der er mange flere eksempler, og der kommer flere til hver dag. Hvorfor skulle vi ikke prøve at rette op på vores fejltagelser hvis vi kan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke finde det lige nu, men for ikke så lang tid siden læste jeg om et tilfælde hvor man har gendannet en hel bestand af sangfugle på en ø, udfra kun 2 individer. Det kan lade sig gøre fordi vilde dyr - i modsætning til vores hunde - allerede er meget heterozygote, altså har meget variation i generne. Det gør afkommet af de to individer mere genetisk forskellige fra hinanden.

 

Der er mange arter, som mennesker har udryddet bare inden for de sidste 200 år, som med fordel kunne bringes tilbage. Nogle af de miljøproblemer som midtvesten i USA døjer med, f.eks. tørke og bidød, kan evt. hænge sammen med udryddelsen af vandreduen, som var verdens mest talrige fugl. Der var millioner af fugle i én flok, og når de fløj hen over et sted, formørkede de himlen i flere timer - det er helt utroligt at tænke på! De hvide nybyggere udryddede dem i løbet af få år. Man kan ikke fjerne en så dominerende art fra et økosystem uden at det giver problemer.

 

En art som jeg personligt gerne så bragt tilbage er pungulven, en helt enestående art, som der ikke findes mage til i verden. Den var også trængt af klimaforandringer, men blev udryddet af mennesker.

 

Et sidste eksempel: Moafuglen, udryddet indenfor de sidste 500 år, så vidt jeg husker. Da den uddøde, mistede vi også verdens største ørn, som levede af den.

 

Der er mange flere eksempler, og der kommer flere til hver dag. Hvorfor skulle vi ikke prøve at rette op på vores fejltagelser hvis vi kan?

Og dronten, husk dronten... :mrgreen:

 

 

300px-Dodo_1.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Kloning er for mig kun interessant, hvis det bruges til medicinske formål.

 

F.eks. kunne det da være rigtig smart, hvis man stod og manglede en nyre, at man kunne få lavet en kloning uden sygdom - det ville jo være et perfekt match og man var ude over alle problematikker omkring afstødelse fra kroppen og lignende, som der er store risici for ved alm. transplantation fra anden donor end én selv.

 

På samme måde kunne kvinder uden livmoder få reetableret dette, så de kunne få børn selv - man har dog i dette aspekt haft held med, at et par kvinder har båret og født egne børn, efter at have fået implanteret deres mødres livmødre. Meget sært, men også dejligt for disse kvinder, så de kunne få egne børn uden om en rugemor.

 

 

Anyways, at klone for at skabe en replika af et levende væsen, er jeg ikke fan af - mest fordi jeg finder det unødigvendigt ressourcespild. Man kan jo bare avle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne aldrig finde på at klone Luna, der findet kun én Luna, og jeg ville kun sætte mig selv og denne kommende hvalp op til en skuffelse fordi jeg resten af dens liv ville sammenligne den med Luna, i stedet for at starte på en frisk med en ny dejlig personlighed som sandsynligvis ville blive lige så dejlig som Luna, men bare på sin egen personlige måde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne aldrig finde på at klone Luna, der findet kun én Luna, og jeg ville kun sætte mig selv og denne kommende hvalp op til en skuffelse fordi jeg resten af dens liv ville sammenligne den med Luna, i stedet for at starte på en frisk med en ny dejlig personlighed som sandsynligvis ville blive lige så dejlig som Luna, men bare på sin egen personlige måde

 

Nøjagtig mine tanker :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...