Hop til indhold

Hvilken race vil passe til os??


Carina
 Share

Recommended Posts

tror ikke en gennemsnitlig Retriever gør det bedre på den afstand og med terrænskift. FT Spaniels gør i hvert fald ikke - og mine FT Spaniels er bedre end de fleste retrievere jeg har mødt på jagt.

 

Retrievere på vinderklasse markprøver gør det bedre.

 

Hvis det er en markering, så er det slået fejl fordi den går i et søg.

Er det en dirigering er det også slået fejl, for den holder ikke linjerne, og bliver faktisk slet ikke dirigeret.

terrænskifte er hér, uanset om det er en markering eller en dirigering, fuldstændig irrelevant.

 

Og jo, En gennemsnitlig retriever på markprøverne herhjemme gør det absolut bedre. En spaniel ville ikke, nej. Det er heller ikke en spaniels opgave.

Og man behøver ikke gå til en vinderklasse markprøve for at se bedre arbejde. Åben B klasse kan man se bedre arbejde, for allerede hér arbejder man i dobbeltmarkeringer og dirigeringer med distraktion, walk-up og indimellem triplemarkeringer osv.

 

Og lige nøjagtig markeringer og dirigeringer er en retrievers absolutte styrke.

 

 

Jeg har endnu ikek set en puddel på jagt herhjemme. Jeg har til gengæld set flere prøve med puddel i england, tyskland og schweiz. Ikke med den store succes. Det er simpelthen ikke noget der er arbejdet mod avlsmæssigt i rigtig mange år, og mener man der er langt mellem snapsene i flattere, tollere, curlyer og chesa'er, så er der rigtig langt imellem dem ved pudlerne.

Men kan man få en hund ud af det der kan tage DJ's lille apporteringsprøve? Sagtens. Det kan man næsten ud af enhver delvist bovlam blandingshund, så hvorfor ikke ud af en storpuddel?

 

Og ja. Jeg har godt nok også mødt en hel del elendige hunde på jagt. Også retrievere i hobetal. Sørgeligt at der ikke er flere der sætter en ære i godt hundearbejde

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mht til videoen kan man jo faktisk ikke bedømme hundens arbejde for man kan ikke vide om hunden markerer / har markeret anden og dummyen, men det går jeg udfra at den har for føreren giver jo ikke en retning som man gør ppå blind apport.

 

Dog, kan man godt sige at det under alle omstændigheder er ok arbejde, hvor hunden selvstændigt går ud og søger og returnerer med emnet. Afleverer flot og virker fokuseret og behersket. Det ser meget flot ud - på niveau med enhver retriever. Heller ikke alle Retrievere markerer så den går helt direkte efter terrænskift, men det handler også om erfaring.

 

Når jeg nævner den lille apporteringsprøve er det bare for at give dig en ide om hvad en apportør bør kunne. Ikke ret svær at bestå, hvis man bare træner lidt. Det vil du nemt kunne klare, er jeg sikker på og så ved du at du er rimeligt forberedt. Det giver ro i sjælen. Jeg husker mine bekymringer da jeg kom på min første jagt med hund. Jeg kunne dog hurtigt konstatere at vi var ganske godt med ��

 

Ok tak for din vurdering. Så vidt jeg ved er hunden ung her. Har set flere af hans videoer nemlig. Men hvor ung ved jeg ikke.

 

Jeg har set en bow lam curley bestå den lille prøve , så det tror jeg godt jeg kunne finde ud af. Jeg var da ved at lære en meget uvillig 7 månedes kleiner at apportere den anden dag.

Med pudel er udfordringen nok at undgå at den blive utryg ved skud og at få den til at koncentrere sig. Men jeg har ansolut ingen planer om prøver, synes bare det kunne være sjovt at komme med min bror og den rent faktisk kom med det der blev skudt:)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes stadig det er ok apporteringsarbejde vi ser. Vi ved jo ikke hvordan anden smides - hvor vandret og vi ser heller ikke om dummyen skydes meget lige op i luften eller meget vandret.

 

Og jeg mener heller ikke en gennemsnitlig Retriever på en markprøve gøør det bedre. Nogen gør, men mange går som pudlen her, når der er terrænskift. Og terrænskift er højest relevant her efter min mening. Det er noget lettere at holde den lige linje og en markering i terræn uden skift - og især op og nevaf vand er forstyrrende fir mange hunde mht. At holde den præcise retning. Det oplever jeg også at mange Retriever folk må sande.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes stadig det er ok apporteringsarbejde vi ser. Vi ved jo ikke hvordan anden smides - hvor vandret og vi ser heller ikke om dummyen skydes meget lige op i luften eller meget vandret.

 

Og jeg mener heller ikke en gennemsnitlig Retriever på en markprøve gøør det bedre. Nogen gør, men mange gpr som pudlen her, når der er terrænskift. Og terrænskift er højest relevant her efter min mening. Det oplever jeg ogsåå at mange Retriever folk må sande.

Hvis den gør sådan efter terrænskift (og hér er der altså ikke noget hegn eller anden obstruktion af synsfeltet) så HAR den ikke markeret. Og det er en fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt svært at svare på for man kan ikke rigtig se om den bruger vinden fx. Hvor læser du at det er første gang - og hvad er første gang?

 

Men søget efter fugle til flush er lidt som labradorer ofte går og apporteringen er tydelig ikke præcis og direkte nok, slet ikke som en retriever ville gøre. Men, jeg ser masser af hunde på jagt, som ikke er bedre.

 

Jeg tror DKW sammen ligner med de bedste 20 % mens jeg sammenligner med bredden. Bare det at den trods alt reagerer på fløjten i søget er ikke nogen selvfølge. De fleste kan overhovedet ikke dirigere Deres jagthund i søget. De har opgivet.

 

Eller også er jeg bare på de forkerte jagter. Men jeg har da været på mere end 300 fasan jagter og set bunkevis af jagthunde. Det der smukke og præcise apporteringsarbejde DKW taler om er bestemt ikke standarden på almindelige jagter, jeg kommer på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror DKW sammen ligner med de bedste 20 % mens jeg sammenligner med bredden. Bare det at den trods alt reagerer på fløjten i søget er ikke nogen selvfølge. De fleste kan overhovedet ikke dirigere Deres jagthund i søget. De har opgivet.

 

Eller også er jeg bare på de forkerte jagter. Men jeg har da været på mere end 300 fasan jagter og set bunkevis af jagthunde. Det der smukke og præcise apporteringsarbejde DKW taler om er bestemt ikke standarden på almindelige jagter, jeg kommer på.

 

Næh. Det gør jeg nu ikke.

 

Og hvis du ikke ser præcise apporteringer, så burde i til at sortere i jeres hundefolk, og sætte barren lidt højere. Det ville også tilskynde folk til at gøre lidt mere ud af det.

 

Søget vil jeg som sagt slet ikke bedømme, for det er, som lucky luna skriver, første gang den flusher en fugl.

Men apporteringen er imo fejlet, for den har overhovedet ikke markeret fuglen, og det man ser i videoen er så vidt keg kan bedømme det, en helt ligetil apportering.

Er det niveauet på en hel del jagthunde herhjemme, ja, det er vel ikke helt ved siden af. er det niveauet på de fleste jagthunde herhjemme, nej. Det håber jeg ihvertfald ikke. Bør man sætte barren højere hvis man har mulighed for det? absolut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se nogen tekst påå min ipad.

 

og jeg vil så også godt sige at 60% af de hunde jeg ser på jagter er under lavmålet. Ikke noget at stræbe efter.

 

men kan du holde den så du er i kontakt, kan den finde lidt fugle og kan og vil den apportere fugle som lander i buskads og anskudte fugle, vil du være i de acceptable 40 % - altså efter min mening. Andre kan jo have en højere standard og mine egne hunde kræver jeg meget mere af, men ikke alle har jo hunden som hobby.

Link til indlæg
Del på andre sites

spørgsmålet er om man vil acceptere en hund der først skal gå i et 30 sekunders frit søg på en simpel markering.

Eller en hund der kun dårligt lader sig dirigere, og slet ikke i lige linjer, når den anskudte fugl der er faldet blindt skal findes.

 

Jeg vil ikke. Men alt for mange vil. Og for rigtig mange mennesker er en hund der ér som ovennævnt, en "super god jagthund" og dermed i de acceptable 40% du nævner.

 

Men selvfølgelig er der forskel på behovet. Er det en walkup, så falder fuglene lige rundt omkring, og så er det enormt simple markeringer. (som i den sidste film luckyluna viser) (det kunne selv min gamle køter finde ud af, og han var dårligt nok trænet til noget som helst)

er det en trækjagt, så begynder det at knibe, hvis hunden begynder at gå i søg istedet for ordentlige markeringer. Og den der anskudte and kan man næsten glemme at få fat på.

Og er det de større jagter, hvor man som apportør skal betjene et par skytter, så dur det bare slet ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

I sådan en video skal og kan man jo kun vurdere et eventuelt potientiale og der tænker jeg bare at hvis det var min hund der første gang prøvede en levende fugl og ikke en dummy, så ville jeg ikke syndes den var uden evner;) Som færdig trænet skal det jo ikke vurderes.

 

Jeg tror faktisk sheila i første forsøg havde været bedre til at finde fuglen efter skud, men hun havde helt sikkert ikke stoppet på fløjten, hehe

 

Nå, nok om pudler. Var breton en mulighed til trådstarter? Jeg mener - er de bedre til vand end spaniels?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi nu deler det op, så får manden faktisk i et søg, hvor hunden ikke går af hånd. Jeg tror nok hunden ved den søger, men måske ikke helt efter hvad. Dog, da den får fært er den ikke i tvivl og den laver en ganske pæn kontaktflush.

 

Den respekterer stop...... Dog ser det ud til at den alligevel knaldapporterer. Apporteringen er ikke god nok. Den skal søge mere præcist på nedfaldsstedet og det kunne faktisk godt se ud til at der endda er klippet noget ud for hunden søger ud til højre, men kommer så pludselig fra venstre og finder den dødskudte fugl, som ikke har flyttet sig efter den faldt. Den tager varm fugl i munden og den har tilsyneladende ikke hård mund. Den afleverer nok ikke til hånd for det har man klippet væk.

 

Men det er jo et udemærket træningspas og jeg tror da hunden vil udvikle sig meget med den rette træning og erfaring. Der kan godt blive en jagthund ud af den som langt de fleste jægere vil sige er ok.

 

Den kommer ikke til at apportere som en god Labrador eller søge som en god FT Spaniel, men mindre kan jo også gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi skal holde os lidt til trådstarters emne! Så synes jeg det lyder som noget lab eller golden, af jagt/brugslinierne!

 

jeg har gennem mit sidste år ude i konkurrencer i dch lydighed støt på nogen uamindelige små lækre labber der bestemt ville kunne begå sig på en agility bane, lagt fra de der udstillings"pølser" man som regel kender labben for (og så beklager jeg lige de 20 første hf folk jeg har trådt over fødderne med det udtryk).

 

og @Retrieveren kan finde nogen videoer af en golden der løber agility og er benhård til det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det slog mig lige, om en race som kooikeren er avlet helt væk fra dens oprindelige egenskaber som jagthund?

 

Bær' over med mig, for jeg aner ikke en bjælde om hvad for en type jagt de er blevet brugt til i tidernes morgen.

Men det er nowet med fugle og sådan :mrgreen:

 

Tænker der nok er en grund til man aldrig høre om den bliver brugt på praktisk jagt, eller nogle former for jagtprøver længere.

Men er lidt nysgerrig??

 

 

Og sådan for relevans i tråden..... Har dælme set nogle fine jagt-labradeller rundt omkring, som jeg slet ikke er i tvivl om, vil kunne klare sig ok i AG og naturligvis på jagt.

Synes de bevæger sig mere atletisk end de jagtgoldens jeg har mødt og kan bedre se dem for mig på en AG bane.

 

Hvis jeg skulle over i retriever-verdenen, så blev det en fin sort jagt-delle. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tolleren er dum til agility, for de er så høje at de ender i stor klasse, men bliver meget små i den klasse.

 

Jeg har aldrig hørt om nogen der har taget jagtprøver med Kooikere, så aner ikke om de stadig kan bruges til det? Og så skal man se sig vældigt for når man vælger den, for der er sindssygt mange derude med elendigt temperament!

 

jeg stemmer stadig for en jagtlab. Der er nogle rigtigt fine jagtlabber rundt omkring på agilitybanerne og også altid et par stykker med til DM. Sannes mand Tbomas løber med deres jagtgolden, en hanhund, han er stor som en hest, men nåede til DM sidste år, så de kan godt, men personligt synes jeg de bliver for store.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke var klart jagtgolden, men efter at have læst alle kommentarerne må jeg erkende, at jeg ikke kender nok til avlen af golden derhjemme.

 

Herovre er jagtgolden klart nr 2 efter border collie i agility i den store klasse. Labrador og andre retrievere ser man af og til, men de kan slet ikke følge med BC og golden. Til gengæld ved jeg heller ikke hvor gode "vores" goldens er til jagt! :mrgreen:

 

Er spændt på hvad I ender med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved slet ikke nok om hverken AG eller jagt (det sidste er jo forbeholdt de få), og kan kun lade min egen overbevisning skinne igennem. Jeg synes at jeg ser en dygtig golden i AG af og til. Nogle små, lette sager. Jeg tror derimod kun jeg har set en enkelt lab gå godt. Den vandt, men også kun fordi den gik fejlfri og med nød og næppe klarede sig inden for tiden. De hunde jeg ser i lydighed, har jeg også en opfattelse af at golden er mere kvik på alle måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

En Flatter er også en mulighed, men også hér er der ved at være langt mellem snapsene, og deres væsen er ikke "for alle mand" så at sige.

Ved ikke helt hvad du mener med at deres væsen ikke er for alle, men hvis TS ønsker en stor hund, så vil jeg mene at flatten sagtens kan være med i opgøret. Min er lidt lille (dog stadig større end jagtudgaverne af både lab og golden) men til gengæld er det faktisk kun whippets, ude i hundeskoven, der kan følge med hende når hun åbner for gashåndtaget for alvor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...