Hop til indhold

Hund kommer imellem mig og kæresten


Hundeelsker22
 Share

Recommended Posts

Jeg vil afgjort råde til nyt hjem;) hunden kan sagtens klare det hvis hjemmet er det rigtige og har i ikke selv erfaring til at finde det rigtige hjem så få nogle kompetente mennesker til at hjælpe, lad være med at overlade hunden til endnu et uerfarent hjem;)

et godt internat, fx Fyns ;) kan være en mulighed;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville synes I skulle arbejde hårdt på at finde en familie, der gerne vil overtage hende. Evt. en efterlønner med kendskab til racen, og en der ikke bekymre sig om tidsforbrug. For næsten alle voksne hunde kræver meget tid ved omplacering, før de helt slapper af. Omplacering giver usikkerhed og stress og er hunden krævende og klæbende, er det ofte , fordi den føler mangel på accept, at høre rigtig til. Også selv om man er der for den hele døgnet. Desværre er lige jeres race ofte meget på, lette at kører op i gear og nogle vil så have svært ved at falde ned i ro.

På sådan en hund må der ikke leges bold og pindlege, da de akkumulerer stresshormoner i kroppen i for højt niveau. Næsearbejde med spor søg er meget bedre. Her vil hun med tiden kunne koncentrere sig og sikkert få mere selvtillid. Ofte er denne race jo også vilde med almindelig lydighed, fordi de elsker samarbejde.

Hvis jeg var jer, ville jeg starte med at finde en repræsentant for racen og se om ikke klubben kender én, der kan overtage hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, I har sagt jer grundigt nok ind i, hvad det vil sige at få en hund. Man skal jo kunne magte hunden de næste mange, mange år - i jeres tilfælde op til de næste 10 - og det virker det ikke som om, at I helt har forholdt jer til.

 

Samtidig er hunden en refleksion af sin ejers indsats, med visse undtagelser. Det vil sige, at det er ikke hunden der er noget galt med, men de vilkår, som I tilbyder hunden.

 

Det er ikke svært at gøre noget ved - man kan læse nogle bøger, som kan lånes på biblioteket og man kan alliere sig med en hundetræner /adfærdsbehandler.

 

Men blot det, at gøre meget simple ting for at bedre hundes vilkår og dermed opførsel, mener du er "hårdt arbejde" eller "meget".

 

Det er en helt normal ting i det, at have hund - har hunden ikke den ene udfordring, har den nok en anden.

Det er man ikke altid selv herre over - jeg har f.eks. selv brugt 2 år på at forsøge at rette op på en anden hundeejers fuck-up, da vedkommendes løse hund overfaldt min egen, hvilket gjorde ham aggressiv og angst over for andre hunde.

Shit happens og det må man deale med.

 

 

Hvis I vælger at omplacere - og det er helt fair - så må I også lære af denne erfaring og undlade at anskaffe jer en hund igen i fremtiden. I får hverken mere energi eller overskud, den dag der også kommer børn ind i billedet, og I ender jo nok også begge to i fuldtidsstillinger (det er svært at finde andet som akademiker, hvis man da ikke ender som arbejdsløs).

Jeg ser ikke, at I kan give denne her hund det liv, den har behov for.

 

 

Så lær af det og kom videre i teksten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som akademiker burde du være i stand til at læse litteratur om hundes behov, adfærd og intelligens - og forstå det (med mindre du er humanist, så er du undskyldt:-)).

 

Jeg sporet ingen gejst, overhovedet! Og det kan hunden mærke (søg evt. på artikler om hunde og følelser - de er følelsesmæssigt som 3-4 årige børn). Hunden kan mærke at i ikke vil den nok, og derfor bliver den irriterende.

 

Der er 3 løsninger:

 

1. Tilmeld jer træning, og træn hårdt og fokuseret det næste år. Det er hårdt, sjovt og det betaler sig!

 

2. Omplacering. I så fald skal der nok en hundekyndig ind over. Find evt. en opdrætter af racen, eller skriv en PB til @Alfen herinde fra, måske hun har ideer.

 

3. Aflivning. Som DKW skriver, gør det ikke ondt på hunden.

Jeg er enig i det hele, minus humanist delen (FY Anne :fornaermet: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om I ikke helt forstår hunden. Altså som i at I vil det bedste, men ikke helt forstår hvad en hund er.

Der er ingen skam i at indrømme at man har slået et for stort brød op. Det handler om for jer at finde en bager der har en større ovn end i har.

Skynd jer at finde et nyt hjem til vovsen, det er den bedste mulighed for jer og for hunden. At vise kærlighed betyder også nogle gange at indse sin fejl og give slip :) Et nyt godt hjem, med mere tid og erfaring.

 

Spørg evt herinde hvilket slags hjem i skal lede efter og hvor man har gode chancer.

 

Hvis tonen kan virke hård, er det fordi hunde-forum er fyldt med mennesker der sætter deres og andres hunde utroligt højt. jeg tror der er mange herinde der ville sætte deres hund over deres partner ;)

Find et godt blivende hjem og imens I leder skal i træne alene-hjemme og arbejde med hunden så de næste ejere ikke skal starte helt fra bunden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den skal være træt i hovedet - ikke benene.

 

Da vi fik vores hun kastede jeg pind og bold konstant og havde en virkelig opkørt hund. Jeg fik næsten samme svar, som dig (bortset fra jeg ikke tænkte i omplacering/aflivning). Nu er jeg godt nok ikke akademiker, men for mig, var "hjernegymnastik" og "mentalt træt" + hund ikke sådan lige til at omsætte til praktisk hverdag. Men jeg søgte, googlede og lærte. Det hjalp - sammen med tid (hunden er blevet voksen).

 

Så jeg kan give dig eksempler på, hvordan jeg trætter min hund:

 

1. Fodersøg (smider små bitte kyllingepølsestykker i haven og lader hende finde dem)

2. Læg et spor af mad i dine fodspor. Lad dem ligge 20-30 min og lad hunden følge sporet.

3. Gemme legetøj - mest herhjemme. Jeg sitter hende af og gemmer hendes legetøj et sted i huset. Hun finder det.

4. Lege gemmeleg (kræver dog 2 på gåturen),

5. Løse opgaver (få godbidder ud af en colaflaske, sætte 3 bægre på gulvet, gem en godbid i den ene, rul godbid ind i gammelt viskestykke) osv. osv.

6. Lave en leverpostej/foderblanding og putte i et hult ben eller en KONG (købes ved dyrehandleren). Lad hunden slikke det ud.

 

Man kan købe en del legetøj til formålet, men det er dyrt - så lav det selv i stedet. Det tager ikke længere tid end de lange gåture i går nu.

 

Hun får 2 gåture dagligt. På travle dage 2 x 25 min. De fleste dage 1 x 25 og 1x 1 time. Derudover haveaktiviteter og eksempler ovenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvis tonen kan virke hård, er det fordi hunde-forum er fyldt med mennesker der sætter deres og andres hunde utroligt højt. jeg tror der er mange herinde der ville sætte deres hund over deres partner ;)

 

Helt enig og godt sagt. Det må man huske... Det kan lyde hårdt.

 

Jeg er selv flyttet fra KBH til Midtsjælland, og måtte skifte studiested, af hensyn til min hund (da eks'en og jeg gik fra hinanden... dog ikke pga. hunden). Min nuv. kæreste fik valget mellem at være den der pendlede meget mellem sig selv og mit hjem, for at vi kunne ses - eller at vi bare ikke ville ses særlig ofte. Da jeg ikke ønsker, at min hund skal være mere pendler-hund end han i forvejen er som skilsmisse-vov med samvær med eks'en.

 

Da vi mødte hinanden, vidste min nuv. kæreste ikke, om han var allergisk. Han fik at vide, at jeg ville blive ked af det, hvis han var - for jeg syntes jo, at han var sød. Underforstået: Det er ikke hunden, der ryger i svinget, men dig.

 

Vi flytter sammen til sommer. En del af dét, bliver også ud fra mine præmisser, ift. hvad jeg vurderer er bedst for min hund.

 

Men det skal tilføjes, at min hund giver mig ufatteligt meget overskud og styrke og godt humør. Han er nærmest en terapi-hund, og derfor kan vi ikke skilles ad. Jeg SKAL have hund - ham eller en anden. Der SKAL være poter i mit hjem.

Det er fair, at det ikke er sådan for jer. Tydeligvis. Og så er der grænser for hvad man kan give, og det er bedre at indse det og handle på det, fremfor en hund der mistrives.

Link til indlæg
Del på andre sites

I har rigtig mange gode tanker og tror det er blevet en kombination af det hele. Jeg tror vi er blevet overvældet af hvor stor en udfordring det er at have hund, selvom vi jo har passet hund før for mine svigerforældre osv. Derfor har vi valgt at omplacere hende - og denne tråd er lavet herinde. Hvis nogen kender nogen som søger en omplaceringshund og har tiden og evnerne til hende, så må i meget gerne sende hende vores vej :) Mange tak for alle jeres svar og tonen har slet ikke været hård. Jeg er vant til at komme på betydeligt hårdere forums i forhold til sprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

I har rigtig mange gode tanker og tror det er blevet en kombination af det hele. Jeg tror vi er blevet overvældet af hvor stor en udfordring det er at have hund, selvom vi jo har passet hund før for mine svigerforældre osv. Derfor har vi valgt at omplacere hende - og denne tråd er lavet herinde. Hvis nogen kender nogen som søger en omplaceringshund og har tiden og evnerne til hende, så må i meget gerne sende hende vores vej :) Mange tak for alle jeres svar og tonen har slet ikke været hård. Jeg er vant til at komme på betydeligt hårdere forums i forhold til sprog.

 

I har haft hende i noget tid og har selvfølgelig også knyttet jer til hende, det bliver ikke nemt, at skulle af med hende, så vil bare lige sende mange tanker og :bighug:til jer

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...