Hop til indhold

Spørgsmål om loven


Noffen
 Share

Recommended Posts

Alle folk er forskellige.

 

Hvad mener du?

 

Deres regel kan jo være at det er op til den medarbejder der står der den dag. Vi har da regler på mit medarbejder, hvor det er op til den enkelte medarbejder at tage beslutningen.

 

Jeg synes godt nok, det vil være mærkeligt, hvis de ændrer reglerne alt efter, hvem der har vagt. Så kan de jo også lave om på, om de giver pengene igen og den slags. Ej, den holder altså ikke :sjov:

 

Nej, men du har vel tænkt dig at gå videre med det, ellers ville du vel ikke have brugt så meget energi med det.

 

Nu ved jeg ikke, hvad du forstår ved "meget energi", og hvor lang tid du er om at skrive, men det tog mig under 2 minutter at oprette tråden. Og det kommer heller ikke til at tage mig længere at skrive til Matas ;-)

 

Jeg synes bestemt, som jeg har skrevet før, at du skal sende dem en besked og gøre dem opmærksom på det, og at du ønsker at vide de korrekte regler. Der kan du jo samtidig fortælle om medarbejderen, på den måde får du dem oplyst på en god og fornuftig måde uden at pege fingre og anklage nogen for at lyve, når det måske egentlig bare er en misforståelse/uvidenhed.

 

Hvor ser du, at jeg har planer om at pege fingre?

Hvorfor er du hele tiden så anklagende?

Det er da en dårlig debatstil at have, når du samtidig slår på tromme for, at man ikke skal være anklagende over for butikken :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 86
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

jeg håber du vender tilbage med svaret.

 

Jeg har arbejdet i butik i 12 år og ja, i fødevare butik kan man få en bøde på mange penge, hvis der findes spor af dyr i butikken.

 

Men solgte også lægemidler i dyrehandlen og der må gerne komme hunde ind. Men så var der mange andre regler der skulle overholdes.

 

Gad godt vide om der er kommet nye regler omkring hunde, men synes det virker underligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg håber du vender tilbage med svaret.

 

Jeg har arbejdet i butik i 12 år og ja, i fødevare butik kan man få en bøde på mange penge, hvis der findes spor af dyr i butikken.

 

Men solgte også lægemidler i dyrehandlen og der må gerne komme hunde ind. Men så var der mange andre regler der skulle overholdes.

 

Gad godt vide om der er kommet nye regler omkring hunde, men synes det virker underligt.

 

Det skal jeg nok. :)

Jeg har lige mailet til Sundhedsstyrelsen for at få at vide, om der skulle være nogle regler i forhold til lægemidler. Umiddelbart lyder det lidt langt ude, da de jo er pakket rigtig godt ind. Der kommer jo ikke hår i dine panodiler, fordi der har været en hund i butikken, hvor de blev solgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sælger matas ikke nogle gange fødevarer? Kan det være at hun har byttet om og skulle have sagt levnedsmidler?

 

For så kan den jo meget vel være god nok.

Altså de har de der natursnacks/chips og nogle har også mandelmel og andet spas til mad man ikke lige finder i Fakta..

 

Men har ikke set grønt og andet uindpakket mad..:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også arbejdet i butik, og det er jo ikke fordi man har en lang liste hængende med hvad man må og ikke må (tillade).. Der måtte gerne komme hunde med ind, og der kom faktisk en del fordi vi lå lige ved Frb. Have, jeg kom der tit selv med min egen når jeg havde fri og gik en tur i Søndermarken/Frb. Have, men en dag sagde min chef bare at det ville de helst ikke have jeg gjorde mere... Alle andre måtte dog stadig komme med deres -.- der blev jeg sgu lidt muggen, men regler kan hurtigt laves og slettes igen, og måske har de bare fået en ny chef i din matas der ikke vil have det, eller også er der en af medarbejderne der er bange, who knows :S Jaa hun har løjet om det med bøden, men måske har hun misforstået loven, og Matas er trods alt en butik hvor en hund hurtigt kunne vælte noget.. Og hvis jeg som ny medarbejder var i tvivl om butikkens regler vedrørende hunde, ville jeg da til enhver tid afvise hunde, fordi så er man "sikker" på at man ikke har gjort noget forkert, hvis du ved hvad jeg mener :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt nok, det vil være mærkeligt, hvis de ændrer reglerne alt efter, hvem der har vagt. Så kan de jo også lave om på, om de giver pengene igen og den slags. Ej, den holder altså ikke :sjov:

 

 

Jeg har en kollega, som er panisk angst for hunde. Som i at min lille løve på 5 kilo får hende til at stå og hyperventilere, og kravle i gardinerne (Helt seriøst, hun sad i vindues karmen fordi hunden gabte!!!). Det er vel fair nok at ejeren siger at en sådan kollega, for arbejdsmiljøets skyld, kan bede om at hunde ikke kommer i butikken når hun er på arbejde? Ellers har man en kollega der må forlade butikken hver gang en hund lige skal ind og snuse.

 

Vi fjernede min hund fra lokalet, og det tog i hvert fald to timer før min kollega var faldet nogenlunde til ro igen. Så hørte hun hunden lege-gø nede fra gaden, og brød i gråd.. Hun endte med at måtte tage hjem fordi hun simpelthen ikke kunne klare det, og slet ikke følte sig tilpas. Tænk sig at have en arbejdsplads hvor det er sådan...

 

Så nej, jeg synes ikke det er noget pjat at ejeren laver en regel der hedder at det er dem der er på arbejde der beslutter om de vil have hund i butikken eller ej. Og for den sags skyld, om det kun er bestemte hunde der må komme i butikken. Jeg kan sagtens se fra et hundeejer synspunkt at "Hvorfor må den ejer, når jeg ikke må", kan give dem problemer, men i sidste ende så er det jo bare butikken der vælger hvilke kunder de vil have i deres butik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker det afhænger af om de er registreret som fødevare virksomhed.

 

Man kan finde dem på "findsmiley". Jeg tænker at smileys kun bliver givet til fødevare virksomheder, eftersom det er et check på om de behandler fødevarer korrekt...

 

Så hvis butikken kan findes derinde, så er det vel korrekt. Men det kan jo være ikke alle Matas'er er registreret som så.

 

Prøv at tjekke din specifikke:

 

http://www.findsmiley.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt overbevist om at Matas er en fødevarevirksomhed, da de kontrolleres af Fødevarestyrelsens smiley-ordning. Såfremt de er det, må kæledyr ikke medtages i butikken, så ekspedienten har ret i at afvise ts. Reglerne findes i "Bekendtgørelse om Fødevarehygiejne" §43.

 

Her står: § 43. Fødevarevirksomheder kan i følgende tilfælde tillade kæle- og servicedyr adgang til virksomheden, når virksomheden sikrer, at en sådan adgang ikke giver anledning til kontaminering af fødevarerne:1) kæledyrs adgang til serveringsområder i restauranter o.l., og

2) servicedyrs adgang til kundeområder i butikker, serveringsområder i restauranter o.l.

Ud fra dette er kæledyr ikke tilladt i fødevarevirksomheder og butikken kan altså ikke give tilladelse til andet end service-hunde, pånær hvis det er en restaurant/café.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt overbevist om at Matas er en fødevarevirksomhed, da de kontrolleres af Fødevarestyrelsens smiley-ordning. Såfremt de er det, må kæledyr ikke medtages i butikken, så ekspedienten har ret i at afvise ts. Reglerne findes i "Bekendtgørelse om Fødevarehygiejne" §43.

 

Her står: § 43. Fødevarevirksomheder kan i følgende tilfælde tillade kæle- og servicedyr adgang til virksomheden, når virksomheden sikrer, at en sådan adgang ikke giver anledning til kontaminering af fødevarerne:1) kæledyrs adgang til serveringsområder i restauranter o.l., og

2) servicedyrs adgang til kundeområder i butikker, serveringsområder i restauranter o.l.

Ud fra dette er kæledyr ikke tilladt i fødevarevirksomheder og butikken kan altså ikke give tilladelse til andet end service-hunde, pånær hvis det er en restaurant/café.

 

Der står netop at hunde kan tillades adgang. Altså kan adgang ikke automatisk udløse en bøde på 10.000 kr:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står netop at hunde kan tillades adgang. Altså kan adgang ikke automatisk udløse en bøde på 10.000 kr:-)

 

Nej der står nemlig ikke at kæledyr kan tillades adgang til butikker.

Der står at kæledyr kan tillades adgang til serveringsområder o.l., og Matas kan altså ikke gå ind under denne kategori.

Derudover står der at servicehunde kan tillades adgang til butikker, men ikke kæledyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej der står nemlig ikke at kæledyr kan tillades adgang til butikker.

Der står at kæledyr kan tillades adgang til serveringsområder o.l., og Matas kan altså ikke gå ind under denne kategori.

Derudover står der at servicehunde kan tillades adgang til butikker, men ikke kæledyr.

 

Som gælder fødevarevirksomheder: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=164789

 

En butik som Matas er ikke en fødevarevirksomhed, se fx Fødevarestyrelsens vejledning http://vejledninger.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Vejledninger/Autorisationsvejledning/Sider/6--Bagatelgrænse-for-fødevarevirksomheder.aspx.

 

Allerede fordi virksomheden ikke er en fødevarevirksomhed, kan hygiejnebekendtgørelsen ikke finde anvendelse. Et eventuelt forbud skal derfor fremgå af anden lovgivning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske kan Matas gå under bagatelgrænsen, men det ændrer ikke på at mange Matas-butikker er registreret som fødevarebutik, hvorfor den ovennævnte bekendtgørelse er gældende i disse butikker.

 

Nix:blink:

 

"Fødevarevirksomhed under bagatelgrænsen skal følge reglerne i fødevarelovgivningen på nær reglerne i hygiejneforordningen, hygiejneforordningen for animalske fødevarer og hygiejnebekendtgørelsen.

 

Det betyder bl.a., at virksomheder under bagatelgrænsen ikke behøver være registrerede i Fødevarestyrelsen, og at de specifikke krav til indretning og drift ikke gælder."

 

 

http://vejledninger.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Vejledninger/Autorisationsvejledning/Sider/3-3-Hvilke-regler-g%C3%A6lder-for-f%C3%B8devarevirksomhed-under-bagatelgr%C3%A6nsen.aspx

Link til indlæg
Del på andre sites

Nix:blink:

 

"Fødevarevirksomhed under bagatelgrænsen skal følge reglerne i fødevarelovgivningen på nær reglerne i hygiejneforordningen, hygiejneforordningen for animalske fødevarer og hygiejnebekendtgørelsen.

 

Det betyder bl.a., at virksomheder under bagatelgrænsen ikke behøver være registrerede i Fødevarestyrelsen, og at de specifikke krav til indretning og drift ikke gælder."

 

http://vejledninger.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Vejledninger/Autorisationsvejledning/Sider/3-3-Hvilke-regler-g%C3%A6lder-for-f%C3%B8devarevirksomhed-under-bagatelgr%C3%A6nsen.aspx

 

Jeg tror ikke det er rigtigt hvad du skriver. Flere Matas (jeg ved ikke om alle) er registreret som fødevarevirksomhed (Branche: 47.29.00.A Apoteker, materialister, helsekostforretninger mv., ikke let-fordærvelige fødevarer). Når de er rigistreret under denne kategori går de ikke under bagatelgrænsen og skal efterfølge hygiejnebekendtgørelsen. Jeg ved at der bliver kontrolleret hygiejne, håndtering af fødevarer samt egenkontrol i butikker registreret i denne kategori, da min mor ejer et apotek og er underlagt disse bestemmelser.

 

Der står endvidere i det link du har lagt ind: Det er kun primærproducenter af vegetabilske fødevarer, svampe, alger, snegle og lignende og detailvirksomheder, der kan have fødevareaktiviteter under bagatelgrænsen. Virksomheder i gruppen detail med engrosvirksomhed og engrosvirksomheder kan ikke have fødevareaktiviteter under bagatelgrænsen. Og altså kan Matas vel slet ikke gå ind under bagatel-grænsen...

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille rettelse til ovenstående. Der står sådan her om virksomheder der kan gå under bagatelgrænsen, så man skal vist kende til hvor meget de sælger. Jeg tror dog at Matas sælger for en del mere end 50.000 kr fødevarer. Igen så er flere Matas registreret som fødevarevirksomhed og derfor er de registrerede butikker ikke under bagatelgrænsen.

 

· Hvis virksomhedens omsætning af fødevarer udgør 50 % eller derover af virksomhedens totale omsætning, vil det typisk blive vurderet som værende over bagatelgrænsen, da fødevareomsætningen ikke kan anses for ubetydelig i forhold til virksomhedens øvrige aktiviteter. · Efter Erhvervsstyrelsens regler skal en fødevarevirksomhed have næringsbrev, hvis omsætningen af fødevarer overstiger 50.000 kr. uden moms per år. Dette beløb bør også indgå i vurderingen af, om der er tale om ubetydelig fødevarevirksomhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det er rigtigt hvad du skriver. Flere Matas (jeg ved ikke om alle) er registreret som fødevarevirksomhed (Branche: 47.29.00.A Apoteker, materialister, helsekostforretninger mv., ikke let-fordærvelige fødevarer). Når de er rigistreret under denne kategori går de ikke under bagatelgrænsen og skal efterfølge hygiejnebekendtgørelsen. Jeg ved at der bliver kontrolleret hygiejne, håndtering af fødevarer samt egenkontrol i butikker registreret i denne kategori, da min mor ejer et apotek og er underlagt disse bestemmelser.

 

Der står endvidere i det link du har lagt ind: Det er kun primærproducenter af vegetabilske fødevarer, svampe, alger, snegle og lignende og detailvirksomheder, der kan have fødevareaktiviteter under bagatelgrænsen. Virksomheder i gruppen detail med engrosvirksomhed og engrosvirksomheder kan ikke have fødevareaktiviteter under bagatelgrænsen. Og altså kan Matas vel slet ikke gå ind under bagatel-grænsen...

 

Det er en god ide at læse hele linket, fx at der skal kigges i § 8:

§ 8. Detailvirksomheder er kun omfattet af kravet om registrering efter § 7, stk. 2, når deres aktivitet indebærer en vis kontinuitet og en vis grad af organisation, vurderet ud fra bl.a. antallet af gange fødevareaktiviteten finder sted, mængden af fødevarer og værdien af omsætningen af fødevarer.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for virksomheder, der markedsfører fødevarer til særlige medicinske formål, modermælkserstatninger eller tilskudsblandinger.

Stk. 3. En virksomhed, som er fritaget for kravet om registrering, jf. stk. 1, kan lade sig registrere efter § 7, stk. 2.

 

Ifølge Karnov undtages "fx værtshuse og apoteker, hvor risikoen for for kontaminering er ultralav".

 

Jeg kan også anbefale en hurtig gennemgang af kontrolvejledningen med bilag: http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Kontrolstyring/Kontrolvejledning/Samlet_kontrolvejledning.pdf

 

Ellers skriv til fødevarestyrelsen (att. jurist S. Gerner), så kan han nok besvare dine spørgsmål.

 

Men mener du helt seriøst, at en butik som Matas, skal gennemføre samme egenkontrol som fx Føtex eller den lokale restaurant? At der er en reel risiko for kontaminering af fødevare?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en god ide at læse hele linket, fx at der skal kigges i § 8:

§ 8. Detailvirksomheder er kun omfattet af kravet om registrering efter § 7, stk. 2, når deres aktivitet indebærer en vis kontinuitet og en vis grad af organisation, vurderet ud fra bl.a. antallet af gange fødevareaktiviteten finder sted, mængden af fødevarer og værdien af omsætningen af fødevarer.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for virksomheder, der markedsfører fødevarer til særlige medicinske formål, modermælkserstatninger eller tilskudsblandinger.

Stk. 3. En virksomhed, som er fritaget for kravet om registrering, jf. stk. 1, kan lade sig registrere efter § 7, stk. 2.

 

Ifølge Karnov undtages "fx værtshuse og apoteker, hvor risikoen for for kontaminering er ultralav".

 

Jeg kan også anbefale en hurtig gennemgang af kontrolvejledningen med bilag: http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Kontrolstyring/Kontrolvejledning/Samlet_kontrolvejledning.pdf

 

Ellers skriv til fødevarestyrelsen (att. jurist S. Gerner), så kan han nok besvare dine spørgsmål.

 

Men mener du helt seriøst, at en butik som Matas, skal gennemføre samme egenkontrol som fx Føtex eller den lokale restaurant? At der er en reel risiko for kontaminering af fødevare?

 

Har du selv læst §8? Der står jo netop at butikker der markedsfører fødevarer til særlige medicinske formål, modermælkserstatninger eller tilskudsblandinger er fritaget, men at de kan lade sig registrere hvis de ønsker det. Matas har jo så åbenbart valgt at registrere deres butikker trods at de måske ikke behøver, jf. din fine paragraf.

 

Jeg prøver derfor igen: Matas ER registreret som fødevarevirksomhed (også selvom de ikke behøver jf. dig). Det kan vi ikke lave om på. De står som Fødevarevirksomhed under branche-betegnelsen: 47.29.00.A Apoteker, materialister, helsekostforretninger mv., ikke let-fordærvelige fødevarer.

 

Eftersom de selv har valgt at registrere deres butikker, har de også tilvalgt at skulle kontrolleres af Fødevareministreriet. De overholder endda gældende lov og linker til deres kontrolrapport på nettet.

 

Jeg forholder mig på intet tidspunkt til hvad JEG synes er rimeligt, det er dig der lægger ord i munden på mig. Jeg skriver bare at Matas er registreret som fødevarevirksomhed. Hvad du og andre mener Matas skal gennemføre af egenkontrol forholder jeg mig ikke til. Det er jeg sikker på Matas selv kan styre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du selv læst §8? Der står jo netop at butikker der markedsfører fødevarer til særlige medicinske formål, modermælkserstatninger eller tilskudsblandinger er fritaget, men at de kan lade sig registrere hvis de ønsker det. Matas har jo så åbenbart valgt at registrere deres butikker trods at de måske ikke behøver, jf. din fine paragraf.

 

Jeg prøver derfor igen: Matas ER registreret som fødevarevirksomhed (også selvom de ikke behøver jf. dig). Det kan vi ikke lave om på. De står som Fødevarevirksomhed under branche-betegnelsen: 47.29.00.A Apoteker, materialister, helsekostforretninger mv., ikke let-fordærvelige fødevarer.

 

Eftersom de selv har valgt at registrere deres butikker, har de også tilvalgt at skulle kontrolleres af Fødevareministreriet. De overholder endda gældende lov og linker til deres kontrolrapport på nettet.

 

Jeg forholder mig på intet tidspunkt til hvad JEG synes er rimeligt, det er dig der lægger ord i munden på mig. Jeg skriver bare at Matas er registreret som fødevarevirksomhed. Hvad du og andre mener Matas skal gennemføre af egenkontrol forholder jeg mig ikke til. Det er jeg sikker på Matas selv kan styre.

 

Igen, læs lige kontrolvejledningen:blink:

 

Når de KAN lade sig registrere, er det valgfrit. Kun virksomheder registreret efter §§ 3, 7 og 20 er underlagt kontrol (og egenkontrol). Det vil sige at de frivilligt registrerede, ikke er underlagt kontrol. De SKAL derfor ikke henvise til deres smiley-ordning, men hvis de har valgt frivillig registrering, MÅ de henvise til deres smiley. I øvrigt bliver de kun kontrolleret efter anmodning, ikke en løbende kontrol.

 

Og ja, jeg har læst lovgivningen, inkl. § 8 temmelig grundigt:-) Særligt da jeg var jurist i fødevarestyrelsen, brugte jeg meget tid på det..... Men jeg er sikker på at statens embedsmænd ringer til dig næste gang de er i tvivl om lovgivningen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har haft Groa med på apoteket, de sagde ikke noget til det. Og de sælger da lægemidler.

 

Jeg har også altid mindst 1 hund med når jeg har været på apoteket. Der har aldrig været et problem sålænge hunden ikke generer de andre handlende. Både de ansatte og mange af kunderne synes det er hyggeligt at få besøg af venlige hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vejledning om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder

 

Ikke letfordærvelige fødevarer

7.3.2. Virksomheder, der behandler og sælger ikke letfordærvelige fødevarer, skal registreres. Typiske eksempler herpå er mindre kiosker, materialister, apoteker, tobaks- og vinforretninger.

 

Der står endvidere at registrerede virksomheder undergår ordinære tilsyn. Frekvens heraf underbygger af en risikovurdering af den enkelte butik.

Jeg ved at Matas samt apoteker har ordinær kontrol, og altså ikke kun når det bestilles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...