Hop til indhold

Når udstillingsfolk går amok!!...


Agnete87
 Share

Recommended Posts

Det har jo ikke noget med at gøre om det ødelægger det. Men hvis min hund render og logre og laver playbow, så kan en dommer bare ikke dømme om den er lige i sin bygning. Og det er jo egentlig bare det, det handler om.

 

Til gengæld, kan dommeren heller ikke bedømme hundens bevægelser, hvis den kun vises i kontroleret trav, stående og lidt skridt. Mærkelig at nogen mener, man kan bedømme om hundens bevægeapperat er godt, ved at se så lidt og så kontrollerede bevægelser.

 

Lad os se hunde der galoperer, hopper, logrer med hele kroppen og leger med boldt ea.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 113
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Til gengæld, kan dommeren heller ikke bedømme hundens bevægelser, hvis den kun vises i kontroleret trav, stående og lidt skridt. Mærkelig at nogen mener, man kan bedømme om hundens bevægeapperat er godt, ved at se så lidt og så kontrollerede bevægelser.

 

Lad os se hunde der galoperer, hopper, logrer med hele kroppen og leger med boldt ea.

 

Det er jeg helt enig i, og mine hunde viser lidt det hele når de er i ringen :lol: Men af en eller anden grund har Rika bare lært at "stå" betyder "bumstille".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan det være at udstillingshundene skal være " lidt godt i stand " ala småfede?

F.eks labrador som brugshund smuk slank sund hund men skal den på udstilling skal den tage flere kilo på først?

DSG som jeg er ret vild med, ligner næsten små flodheste når de er på udstilling.

Jeg har spurgt på flere udstillinger og svaret var blot at ifølge racebeskrivelsen skulle hunde være kompakt!? Men kompakt er da ikke det samme som fed eller?

En hund skal man gerne kunne mærke ribbenene på, ret tydeligt endda. Overvægt ved hunde er faktisk et stort problem og det syntes jeg da at udstillingsfolk/ avlere skal tage alvorligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan det være at udstillingshundene skal være " lidt godt i stand " ala småfede?

F.eks labrador som brugshund smuk slank sund hund men skal den på udstilling skal den tage flere kilo på først?

DSG som jeg er ret vild med, ligner næsten små flodheste når de er på udstilling.

Jeg har spurgt på flere udstillinger og svaret var blot at ifølge racebeskrivelsen skulle hunde være kompakt!? Men kompakt er da ikke det samme som fed eller?

En hund skal man gerne kunne mærke ribbenene på, ret tydeligt endda. Overvægt ved hunde er faktisk et stort problem og det syntes jeg da at udstillingsfolk/ avlere skal tage alvorligt.

 

Jeg tror det er generelt når dyr skal udstilles. Kan huske når vi skulle have ponyerne til kåring eller skue, så kom en del af dem på fedekur i måneden op til. Det var ikke fordi de var smækkerfede, men de fik da lov til at få lidt ekstra på. Jeg ved ikke om det er for at vise formerne mere tydeligt? Lidt lige som når en body builder går til konkurrencer?

:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare det er hvad der lige var praktisk muligt, men mange racer - måske især jagthunde arbejder jo i galop, så det er den der skal være rigtig for racen.

 

Jeg tror måske det har været fordi de har valgt at det skal være ens for alle, så de kan dømmes på et lige grundlag. Det har jo intet at gøre med hvilket tempo racen arbejder i, eller hvordan den arbejder. Ellers kunne folk jo frit vælge og så ville det være noget rod. Og jeg tror ikke du får mange Mastiff ejere til at følge deres hund i galop, hvor det ser pænt ud.

 

Med hensyn til at være fed tror jeg det handler om racen også. Hvis du ser på f.eks. en puddel eller en Lowchen, så skal de på ingen måde være tykke. Så jeg tror ikke man kan sige at det er generelt udstillingshunde skal være federe end dem som ikke er udstillingshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er egentlig sjovt det med vægten

 

Nu har jeg set en del crufts de sidste dage, og jeg synes egentlig de fleste af hundene ser godt ud og i fin foderstand. Men bulldog og lab bliver godt nok let overvægtig at se på.

 

Nu skal man jo have hænderne på for at kunne sige noget sikkert og jeg synes altså ikke jeg har haft fingre i deciderede overvægtig udstillings hunde.

Måske lidt til den gode side. Kom til at tænke på at dressur heste ofte vejer 50 kilo mere end distance eller military heste af samme race

Begge dele kan vel regnes som normalt, det kommer an på hvilket udtryk man ønsker og hvad dyret skal præstere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal alle hunde vises forskellige gangarter. Hvad skal man med en mastiff der ikke bevæger sig fornuftigt i galop? Især alle brugshunde skal vises mens de arbejder i de relevante gangarter og konkurence mellen forskellige racer er fuldstændig overflødige og nærmest til grin. Det handler jo om at finde egnede avlshunde primært. Altså hvis man skal bruge udstillinger til noget avlsmæssigt.

 

Hvis det bare er for sjov kan man jo holde soignerings, handlings og opstillings konkurencer, men så er det ren sport og har ingen avlsudvælgelses mæssig værdi

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal alle hunde vises forskellige gangarter. Hvad skal man med en mastiff der ikke bevæger sig fornuftigt i galop? Især alle brugshunde skal vises mens de arbejder i de relevante gangarter og konkurence mellen forskellige racer er fuldstændig overflødige og nærmest til grin. Det handler jo om at finde egnede avlshunde primært. Altså hvis man skal bruge udstillinger til noget avlsmæssigt.

 

Hvis det bare er for sjov kan man jo holde soignerings, handlings og opstillings konkurencer, men så er det ren sport og har ingen avlsudvælgelses mæssig værdi

 

Men det er jo bare ikke det man kigger efter i gang. Det de kigger efter er jo om hunden kan løbe ensartet, og om der f.eks. er skævheder i hunden. Jeg giver dig ret det ville da være fedt hvis der blev kigget efter om de kunne arbejde, men det har jo intet med det de kigger efter der at gøre.

 

Hvilken gang skal selskabshunde så dømmes i? Hvor fint de sidder på skødet :lol: ? Nej hundene skal løbe, for at der kan ses på bygningen af hunden, og ikke om den kan arbejde eller ej; Det må man jo så tjekke på markprøver osv. Jeg er sikker på man også blive bedømt på bevægelse der så.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lyder det arrogant! Tråden skulle måske hedde "når jagtfolk går amok"....:lol:

 

Det er vel ikke arrogant at mene, at vores hundedyrs bygning skal kunne understøtte at de kan bevæge sig ordentligt? Især ikke hos de racer der rent faktisk er lavet med et for ål for øje? Selskabsracerne er måske mere "so so" men, må nu stadig sige, at en bygning der ikke understøtter at hunden kan løbe frit, kan vel aldrig være flot / god?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel ikke arrogant at mene, at vores hundedyrs bygning skal kunne understøtte at de kan bevæge sig ordentligt? Især ikke hos de racer der rent faktisk er lavet med et for ål for øje? Selskabsracerne er måske mere "so so" men, må nu stadig sige, at en bygning der ikke understøtter at hunden kan løbe frit, kan vel aldrig være flot / god?

 

Men det er jo ikke selskabsraceejernes skyld. PBC får det bare til at lyde som om hans hunde er hævet over den slags.

 

Faktum er jo at hans og din hund ikke kunne få selv det ringeste bånd på en udstilling. Så må man jo i specialklubben vedtage at markprøve er en betingelse for avl, men det har man valgt ikke at gøre.

 

De racer der er delt op i udstillingslinier og arbejdslinier, kunne næsten lige så godt være 2 forskellige racer. I schæferkredse har man indført en avlsgodkendelse med et minimum af arbejdstest i. At det så blåstempler invalide kræ, er en anden sag. Men det kunne man indføre i alle brugsracer.

 

Uden at det i øvrigt har noget med trådens emne at gøre.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lyder det arrogant! Tråden skulle måske hedde "når jagtfolk går amok"....:lol:

 

 

Hvordan kan det lyde arrogant at sige at en en smuk og tilsyneladende velbygget brugshund ikke er værd at bruge i avlen, hvis ikke den kan bevæge sig godt i alle relevante situationer, når den arbejder? Det betyder at den skal bedømmes så den ikke bliver anvendt og den er uinteressant.

 

Og når jeg overlader selskabshunde til andre at vurdere på, hvor vigtig bevægelsesapperatet er, er det ikke fordi jeg er lige glad, blot respekterer jeg, at der kan være andre præferencer end mine. Så længe disse avles gennemsunde, blander jeg mig ikke.

 

Og det har intet at gøre med om FT Spaniels udstilles. Jeg mener faktisk at vi burde sortere lidt på udseende også, men det er jo en anden debat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan det lyde arrogant at sige at en en smuk og tilsyneladende velbygget brugshund ikke er værd at bruge i avlen, hvis ikke den kan bevæge sig godt i alle relevante situationer, når den arbejder? Det betyder at den skal bedømmes så den ikke bliver anvendt og den er uinteressant.

 

Og når jeg overlader selskabshunde til andre at vurdere på, hvor vigtig bevægelsesapperatet er, er det ikke fordi jeg er lige glad, blot respekterer jeg, at der kan være andre præferencer end mine. Så længe disse avles gennemsunde, blander jeg mig ikke.

 

Og det har intet at gøre med om FT Spaniels udstilles. Jeg mener faktisk at vi burde sortere lidt på udseende også, men det er jo en anden debat.

 

Jeg synes bare det lyder arrogant, den måde du skriver det. Længere er den ikke. Men i øvrigt er FT spaniels, jagthunde og udstilling helt OT, så skal vi komme tilbage til emnet?:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan det lyde arrogant at sige at en en smuk og tilsyneladende velbygget brugshund ikke er værd at bruge i avlen, hvis ikke den kan bevæge sig godt i alle relevante situationer, når den arbejder? Det betyder at den skal bedømmes så den ikke bliver anvendt og den er uinteressant.

 

Og når jeg overlader selskabshunde til andre at vurdere på, hvor vigtig bevægelsesapperatet er, er det ikke fordi jeg er lige glad, blot respekterer jeg, at der kan være andre præferencer end mine. Så længe disse avles gennemsunde, blander jeg mig ikke.

 

Og det har intet at gøre med om FT Spaniels udstilles. Jeg mener faktisk at vi burde sortere lidt på udseende også, men det er jo en anden debat.

 

Men det er ikke en udstillings job at afgøre den del jo. Det vil sige i dine øjne burde der lige smides 10 får ind, og så skal border collierne også lige testes inden bedømmelsen er færdig. Og vi smider da lige 10 kvæg ind til Aussierne.....

 

Udstillingen er lavet til at bedømme hundens udseende op imod en standard. Syge dyr kan sagtens vinde, derfor er det at man vinder (i mine øjne) ikke en stempling for at et dyr er avlsegnet. Der findes rigtig mange special klubber som netop har taget det samme valg, og derfor sat yderligere krav for hvad hunden skal kunne eller have gennemført for at kunne blive avlsegnet.

 

At man har en race hvor raceklubben har valgt at det er ligegyldigt, siger måske mere om de folk der avler den race, end om nogen andre. F.eks. er der krav til hofter, knæ og øjne på min race og er dette ikke opfyldt kan mine hunde ikke få stamtavle; Og det er altså bare en sølle skødehund som i princippet altså ikke burde skulle være opdrættet til at holde til flere timers dagligt arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan det lyde arrogant at sige at en en smuk og tilsyneladende velbygget brugshund ikke er værd at bruge i avlen, hvis ikke den kan bevæge sig godt i alle relevante situationer, når den arbejder? Det betyder at den skal bedømmes så den ikke bliver anvendt og den er uinteressant.

Du får det til at lyde som om en hund der bevæger sig godt i trav kan komme ud i en arbejdssituation hvor den ikke er bygget godt nok til formålet. Man kan diskutere om formålet har ændret sig til noget uhensigtsmæssigt (det mener jeg personligt at det har i stort set alle discipliner hvor mennesket kan konkurrere), men jeg har godt nok svært ved at forestille mig hvordan en hunds galop f.eks. kan være for dårlig hvis den er konstrueret så det ikke er synligt i vinkling, linjer osv. eller når den vises i trav.

 

 

Og det har intet at gøre med om FT Spaniels udstilles. Jeg mener faktisk at vi burde sortere lidt på udseende også, men det er jo en anden debat.

Det er da ikke en anden debat, det er bare den modsatte vinkel af debatten. Når jeg ser på en ft'er minder den mig lidt om en krokodille med den flade, brede brystkasse og de krogede forben, men det kan jo ikke være den optimale krop til et jagende pattedyr. Ser man på ulven har den i hvert fald lige nøjagtig den modsatte bygning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er ikke en udstillings job at afgøre den del jo. Det vil sige i dine øjne burde der lige smides 10 får ind, og så skal border collierne også lige testes inden bedømmelsen er færdig. Og vi smider da lige 10 kvæg ind til Aussierne.....

 

Udstillingen er lavet til at bedømme hundens udseende op imod en standard. Syge dyr kan sagtens vinde, derfor er det at man vinder (i mine øjne) ikke en stempling for at et dyr er avlsegnet. Der findes rigtig mange special klubber som netop har taget det samme valg, og derfor sat yderligere krav for hvad hunden skal kunne eller have gennemført for at kunne blive avlsegnet.

 

At man har en race hvor raceklubben har valgt at det er ligegyldigt, siger måske mere om de folk der avler den race, end om nogen andre. F.eks. er der krav til hofter, knæ og øjne på min race og er dette ikke opfyldt kan mine hunde ikke få stamtavle; Og det er altså bare en sølle skødehund som i princippet altså ikke burde skulle være opdrættet til at holde til flere timers dagligt arbejde.

 

Jeg kan godt forstå vi er uenige, for jeg mener modsat dig, at udstillings dommere skal kunne vurdere om hunden er sat sammen/bygget, så den kan klare det arbejde, den var tænkt til at gøre.

 

Jeg mener det skal gøres ved, at dommerne må med ud og se hundene arbejde. Helst det rigtige arbejde, men ellers, til nød, træning i dette arbejde. Jeg mener faktisk udstillingsbedømmelser, som ikke gør dette kan skade racen og især racens brugsegenskaber, hvilket historien jo faktisk også viser.

 

Udstillinger i traditionel forstand er derfor ret ubrugelige i min optik.

 

Der er før lavet store ændringer i hvordan vi udstiller. hvis man har været med nogen år ved man godt at det var utænkeligt at udstille fx stående jagthunde indendørs for 30-40 år siden og at det var bænkede udstillinger, hvor hundene skulle være tilstede hele dagen. man kan godt lave om hvis man vil!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...