Hop til indhold

Går du op i hvor og hvordan din hunds foder er produceret?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

 

Det meste foder og guffer køber jeg gennem Rigtig Hundemad eller andre steder hvor de garanterer at dyrevelfærden er i orden.

 

Rigtig hundemad:

 

RIGTIG KYLLING & FJERFRÆ

Fjerkræ/Rigtig Kylling er danske burhøns. De danske slagtekyllinger har de strammeste medicinregler i EU, og FVST melder, at deres testbesøg viser "rene" kyllinger (modsat svineavlen). Disse kommer også fra Løgumkloster.

 

Det kan godt være det er sundt at æde for hundene, men at det skulle være dyrevelfærd at leve som burhøns er vel lige at stramme den. Ikke at jeg selv er bedre, men altså - ikke dyrevelfærd i mine øjne, bare et nødvendigt kompromis.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Rigtig hundemad:

 

RIGTIG KYLLING & FJERFRÆ

Fjerkræ/Rigtig Kylling er danske burhøns. De danske slagtekyllinger har de strammeste medicinregler i EU, og FVST melder, at deres testbesøg viser "rene" kyllinger (modsat svineavlen). Disse kommer også fra Løgumkloster.

 

Det kan godt være det er sundt at æde for hundene, men at det skulle være dyrevelfærd at leve som burhøns er vel lige at stramme den. Ikke at jeg selv er bedre, men altså - ikke dyrevelfærd i mine øjne, bare et nødvendigt kompromis.

 

Dér har du 100% ret! Jeg ved ikke hvor du har fundet det - formoder det står på deres hjemmeside et sted - men jeg køber øko-høne, som koster en formue i forhold til alm. kylling, og så forventer jeg dæl'me da en øko-høne ......

Jeg vil straks gå i flæsket på min leverandør, og få den afklaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig hundemad:

 

RIGTIG KYLLING & FJERFRÆ

Fjerkræ/Rigtig Kylling er danske burhøns. De danske slagtekyllinger har de strammeste medicinregler i EU, og FVST melder, at deres testbesøg viser "rene" kyllinger (modsat svineavlen). Disse kommer også fra Løgumkloster.

 

Det kan godt være det er sundt at æde for hundene, men at det skulle være dyrevelfærd at leve som burhøns er vel lige at stramme den. Ikke at jeg selv er bedre, men altså - ikke dyrevelfærd i mine øjne, bare et nødvendigt kompromis.

 

Svar fra min RH leverandør:

Øko-høne og kalkun er fritgående med adgang til udendørsarealer - men det er rigtigt at kylling ikke er :evil: hvilket ikke er OK når de slår sig op på økologi og dyrevelfærd....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved faktisk ikke, hvordan dyrevelfærden er i produktionen af min hunds foder. Han fodres med James Wellbeloved (http://www.wellbeloved.com) Der er ikke æg i, så ingen burhøns. Umiddelbart fremgår det ikke, om kalkunerne lever under ordentlige forhold, men jeg synes, at der står, at lammene går ude (eller også husker jeg fejl)

 

Her er jeg så ude i, at jeg skal finde et foder, som min hund kan tåle, og som jeg kan betale mig fra.

 

De æg min hund får ved siden af, er altid fra super dyrevelfærdsforhold. Æg herhjemme er altid fra høns, der har haft det godt - nemlig vores egne gokkelokker :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

De æg min hund får ved siden af, er altid fra super dyrevelfærdsforhold. Æg herhjemme er altid fra høns, der har haft det godt - nemlig vores egne gokkelokker :lun:

 

Jeg misunder virkelig jer, der kan have jeres egne høns. Det har ikke været muligt for mig de sidste 10 år, hvor jeg har boet til leje. Jeg elsker virkelig høns - det er super charmerende dyr, og de er slet ikke så dumme som folk tror. Det samme gælder i øvrigt for kalkuner.

 

De første år, hvor jeg ikke selv havde fjerkræ længere, var jeg meget obs på altid at købe kød og æg fra fritgående høns. Men efterhånden som økonomien blev dårligere, og det viste sig at min kræsne unge ikke ville spise andet end kylling, er der desværre røget en del industriprodukter i indkøbsvognen :oops:

 

Hvis jeg skulle prioritere, som jeg synes er rigtigt, ville dyrevelfærd helt klart stå øverst på listen. Derefter GMO-fri produkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget fint, men husk nu lige på at i 1957 var der 2,8 mia mennesker på jorden, i 2015 er der 7,2 mia.. det er altså 4,4 mia flere munde der skal have mad. Bæredygtighed er lækkert, men det bliver ikke nemmere jo flere mennesker der er på jorden..

 

Så er det ok at udpine dyrene og ressourcerne? og hvorfor har vi så det massive madspild som vi har i dag hvis det bare handlede om flere munde der skal mættes? (og samtidig er der stadig mange der sulter ihjel)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er da ikke ok, det er der ingen der siger. Der er masser af madspild ja og det er da fjollet.. Men når der er 2,5 gange flere mennesker på jorden, så skal der altså 2,5 gange mere mad til.. og 2,5 gange mere plads (groft sagt) - så kan det altså ikke blive nemmere at alle dyrene skal have masser af plads at boltre sig på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er da ikke ok, det er der ingen der siger. Der er masser af madspild ja og det er da fjollet.. Men når der er 2,5 gange flere mennesker på jorden, så skal der altså 2,5 gange mere mad til.. og 2,5 gange mere plads (groft sagt) - så kan det altså ikke blive nemmere at alle dyrene skal have masser af plads at boltre sig på.

 

Så må vi nok til at begrænse den plads menneskene bruger - eller allerbedst antallet af mennesker ..... :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu ikke noget problem at producere nok næring til jordens befolkning. Det er et spørgsmål om fordeling samt hvor stor en del der skal være animalsk.

 

Nu mener jeg ikke livskvaliteten behøver være mindre ved en kylling på 3 kg end en på ½ kg. det handler vel om at tilbyde rimelige leveforhold. På samme måde som en GD kan have fuldt så godt et liv som en DSG - den skal bare have passende fysiske rammer

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu ikke noget problem at producere nok næring til jordens befolkning. Det er et spørgsmål om fordeling samt hvor stor en del der skal være animalsk.

 

Nu mener jeg ikke livskvaliteten behøver være mindre ved en kylling på 3 kg end en på ½ kg. det handler vel om at tilbyde rimelige leveforhold. På samme måde som en GD kan have fuldt så godt et liv som en DSG - den skal bare have passende fysiske rammer

 

Men den store kylling vokser jo netop så stærkt og er så tung at dens ben ikke længere kan bære den til sidst..

 

Og derved forringes dens livskvalitet vel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men den store kylling vokser jo netop så stærkt og er så tung at dens ben ikke længere kan bære den til sidst..

 

Og derved forringes dens livskvalitet vel.

 

Ok, står det i teksten? Jeg kiggede bare på billedet. Men ja, lidelses avl er lige så modbydeligt indenfor produktionsdyr, som når det er hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget fint, men husk nu lige på at i 1957 var der 2,8 mia mennesker på jorden, i 2015 er der 7,2 mia.. det er altså 4,4 mia flere munde der skal have mad. Bæredygtighed er lækkert, men det bliver ikke nemmere jo flere mennesker der er på jorden..

Lige det der du skriver, får jeg lyst til at tage dig under armen og give dig en guidet tur rundt i en af de kyllingehaller jeg har haft den tvivlsomme ære af at passe i weekenderne dengang jeg arbejdede for en svinebonde der også var kyllingemand. For de færreste kan tænke sig til hvor meget spild og vanrøgt der foregår når der bliver lavet en lørdagskylling for Rose Poultry. Selvom det er snart 8 år siden jeg var i en sådan en hal, får jeg det stadig fysisk dårligt når jeg ser Rose mærket i køledisken i supermarkedet. Et kyllingeliv er intet værd her i den vestlige verden..:???:

 

Det helt store problem med fødevaremangel i verden er ikke dem der mangler, der skal meget lidt til at hjælpe en landsby med at få kød i Indien eller et Afrikansk land. For de spiser slet ikke så meget kød som vi gør, jeg finder det faktisk perverst at vi æder så meget kød ikke fordi vi har behov for det men fordi vi kan og vi får det kylet lige i nakken når vi er ude og handle. Jeg har fulgt og støttet et projekt med rugemaskiner i Tanzania og set hvordan en rugemaskine som kan ruge 48 æg ud af gangen, et lille solcelle anlæg og et batteri kan ændre livet for mange familier. Pludseligt havde de alle de kyllinger de havde behov for og flere end de kunne spise selv, de blev solgt på det nærmeste marked..

 

De rugerier der laver læggehøns, kværner alle hanekyllingerne fordi de ingen værdi har. De ryger direkte i kværneren og på Daka. Det kan ikke betale sig at fede dem op selv til hunde og kattefoder, og så kan man tale om spild af liv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige det der du skriver, får jeg lyst til at tage dig under armen og give dig en guidet tur rundt i en af de kyllingehaller jeg har haft den tvivlsomme ære af at passe i weekenderne dengang jeg arbejdede for en svinebonde der også var kyllingemand. For de færreste kan tænke sig til hvor meget spild og vanrøgt der foregår når der bliver lavet en lørdagskylling for Rose Poultry. Selvom det er snart 8 år siden jeg var i en sådan en hal, får jeg det stadig fysisk dårligt når jeg ser Rose mærket i køledisken i supermarkedet. Et kyllingeliv er intet værd her i den vestlige verden..:???:

 

Det helt store problem med fødevaremangel i verden er ikke dem der mangler, der skal meget lidt til at hjælpe en landsby med at få kød i Indien eller et Afrikansk land. For de spiser slet ikke så meget kød som vi gør, jeg finder det faktisk perverst at vi æder så meget kød ikke fordi vi har behov for det men fordi vi kan og vi får det kylet lige i nakken når vi er ude og handle. Jeg har fulgt og støttet et projekt med rugemaskiner i Tanzania og set hvordan en rugemaskine som kan ruge 48 æg ud af gangen, et lille solcelle anlæg og et batteri kan ændre livet for mange familier. Pludseligt havde de alle de kyllinger de havde behov for og flere end de kunne spise selv, de blev solgt på det nærmeste marked..

 

De rugerier der laver læggehøns, kværner alle hanekyllingerne fordi de ingen værdi har. De ryger direkte i kværneren og på Daka. Det kan ikke betale sig at fede dem op selv til hunde og kattefoder, og så kan man tale om spild af liv..

 

 

Har boet ved siden af en kyllingefarm i 10 år og kan kun nikke genkendende til det du skriver.. og derudover så kørte jeg en dag forbi en af lastbilerne hvor de indfangede kyllinger var i - jeg anede virkelig ikke at kyllinger kunne skrige så højt :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har boet ved siden af en kyllingefarm i 10 år og kan kun nikke genkendende til det du skriver.. og derudover så kørte jeg en dag forbi en af lastbilerne hvor de indfangede kyllinger var i - jeg anede virkelig ikke at kyllinger kunne skrige så højt :megaked:

Så skulle du høre dem og ikke mindst se dem når fejemaskinen kommer og suger dem op i kasserne..:skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skulle du høre dem og ikke mindst se dem når fejemaskinen kommer og suger dem op i kasserne..:skraek:

 

Eller se dem når de bliver læsset af på et hollandsk slagteri efter 11 timers transport:megaked: Det er selvsagt Rose Poultry der står for det! 15% af dyrene havde alvorlige skader (åbne benbrud). Den eneste grund til at det blev rapporteret var, at kyllingerne jo ikke kan sælges hele når der er åbenlyse brud på skelettet. Så de skulle sendes til en anden til videre forarbejdning (lørdagskylling, vinger, lår, bryst mm.). Lige netop Rose får jeg også kvalme af:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er ikke uden grund at øko. Kylling koster så meget mere. Hvis jeg som gæst bliver serveret konventionel kylling så kommer jeg ofte til at tænke på hvordan kyllingen har levet og så mister jeg altså appetitten!

 

Heller mindre kylling, og så købe kyllinger som har haft det godt.

Jeg kører døde grise (slagtet og parteret). Får det dårligt når jeg ser dyr stuvet sammen i lastbiler som kører til slagterier i Polen og Italien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, står det i teksten? Jeg kiggede bare på billedet. Men ja, lidelses avl er lige så modbydeligt indenfor produktionsdyr, som når det er hunde

Nej det står ikke her. Men set det i tv flere gange og hos dyrenes beskyttelses materiale.

 

Så desuden også engang i tv hvad de udtjent burhøns bruges til. . . Hele igennem en kød kværn og så bruges de vil dyre foder.

 

Hvilket er fint nok. De er der og det ville da for alvor være ressource spild, hvis de ikke blev brugt til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...