Hop til indhold

Renlig


Graunkær
 Share

Recommended Posts

hej

 

Vi har en Kleiner Mønster Lænder på ca 5 måneder, og vi kan simpelthen ikke få ham renlig. Hvis vi lukker ham ud i haven og han går der ude i 10-15 min, så når han kommer ind så tisser og laver han på gulvet. Hvis vi går tur med ham så laver ikke noget, og når vi så kommer hjem tisser og laver han på gulvet. Hvad gør vi lige her ? han er blevet rost hvis han tisser og laver udenfor. håber der er nogen som kan hjælpe.

 

mvh

Graunkær

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå med hunden ud

bliv ude til den gør sig ren

gå samme sted hen hver gang

hold øje med hunden inde så ikke den kan søge væk og gøre sig ren

gør grundigt rent med rondalon hvis der skulle ske uheld

tør op med papir og tag papiret med ud i haven hvor hunden skal gøre sig ren så det lugter af ham.

tålmodighed ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

alfen siger alle de magiske ord.

Gå med ud, hvalpen skal ikke bare smides alene ud i haven, I skal ud sammen med den.

Når I går tur med ham, hvor langt går i så og er det nye steder?

 

Hvalpe gør hvad de skal på steder hvor de føler sig tryg og det gør de sjælden ude i den store verden og heller ikke alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var min hund ville jeg gå ud ca. 100 meter i et meget langsomt tempo og så tilbage igen og ind. Dette ville jeg gøre rigtig mange gange i løbet af dagen og så ellers være over ham som en høg indendørs (evt. have ham bundet til mig). Og så mener jeg godt at man stille og roligt kan fortælle en hund på 5 mdr. at det ikke er acceptabel adfærd at gøre sig ren indendørs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var min hund ville jeg gå ud ca. 100 meter i et meget langsomt tempo og så tilbage igen og ind. Dette ville jeg gøre rigtig mange gange i løbet af dagen og så ellers være over ham som en høg indendørs (evt. have ham bundet til mig). Og så mener jeg godt at man stille og roligt kan fortælle en hund på 5 mdr. at det ikke er acceptabel adfærd at gøre sig ren indendørs.

Og hvordan vil du så sikre at hunden forstår at det er det at gøre sig ren inde der er problemet?? Risikoen ved at bruge irettesættelse er jo at hunden lige så godt kan opfatte at det er selve det at gøre sig ren som udløser balladen ;( så får du en hund der ikke gør sig ren når den er i nærheden af dig, men altid vil søge væk, det betyder så at renlighed virkelig bliver umuligt! Hunden vil nemlig så vælge at søge ind i en krog eller om bag sofaen i stedet for at gøre det når du er i den anden ende af snoren!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvordan vil du så sikre at hunden forstår at det er det at gøre sig ren inde der er problemet?? Risikoen ved at bruge irettesættelse er jo at hunden lige så godt kan opfatte at det er selve det at gøre sig ren som udløser balladen ;( så får du en hund der ikke gør sig ren når den er i nærheden af dig, men altid vil søge væk, det betyder så at renlighed virkelig bliver umuligt! Hunden vil nemlig så vælge at søge ind i en krog eller om bag sofaen i stedet for at gøre det når du er i den anden ende af snoren!

Nu mente jeg ikke at TS skulle banke sin hund, bare lige fortælle den at det ikke er okay. Ingen af mine hunde har i hvert fald misforstået det. Det ville jo også svare til, at hvis man korrigerede en hund i at trække ud af døren, så ville den ikke vide om den måtte gå med ud fordi den kunne opfatte at det var selve det at gå ud ad døren der udløste reaktionen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu mente jeg ikke at TS skulle banke sin hund, bare lige fortælle den at det ikke er okay. Ingen af mine hunde har i hvert fald misforstået det. Det ville jo også svare til, at hvis man korrigerede en hund i at trække ud af døren, så ville den ikke vide om den måtte gå med ud fordi den kunne opfatte at det var selve det at gå ud ad døren der udløste reaktionen.

En af de ting jeg finder vigtigst i hunde træning er at vil man irettesætte, så skal man være helt sikker på at hunden ved hvad den irettesættes for;) ingen af dine eksempler er ting jeg ville irettesætte for;)

Link til indlæg
Del på andre sites

En af de ting jeg finder vigtigst i hunde træning er at vil man irettesætte, så skal man være helt sikker på at hunden ved hvad den irettesættes for;) ingen af dine eksempler er ting jeg ville irettesætte for;)

For mig er det ikke indlæring af en øvelse at lære, at man ikke skider indenfor. Hunden skal selvfølgelig have en chance for at udvikle sine lukkemuskler og i den tid får den mulighed for at få indtryk af, at det er godt at gøre sig ren udendørs. Har den ikke fanget det i en alder af 5 mdr. så gør jeg den opmærksom på at dén altså ikke går, ligesom jeg ville gøre hvis den stadig bed i mine fingre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt udtryk, jeg studsede bare over det fordi jeg aldrig har hørt det før.

Jeg plejer at kalde en spade for en spade så ville nok bare sige skide, lave lort eller hvis der er sarte ører til stede besørge.

Min hund Tyson er nok lidt katte agtig fordi han ind i mellem bruger lang tid på at slikke sig ren, det er mere hvad jeg forbinder med at gøre sig ren :-)

 

En af de ting jeg finder vigtigst i hunde træning er at vil man irettesætte, så skal man være helt sikker på at hunden ved hvad den irettesættes for;) ingen af dine eksempler er ting jeg ville irettesætte for;)

 

Jeg mener indlæring skal bør indeholde meget ros og kun lidt ris når det er nødvendigt. Men hvis hunden ikke er ualm. dum så tror jeg hurtigt den fatter sammenhængen i at få ros når den skider udenfor, men ris når den gør det samme indenfor.

I min familie havde vi engang en samojed der som hvalp havde lært at tisse aviser, hvilket vel er meget normalt. Men denne indlærte adfærd hang så godt ved at han også som voksen hund gerne ville tisse hvor der lå en avis -så det var farligt at lade aviser ligge på gulvet.

Kan faktisk ikke huske om vi nogensinde fik vænnet ham helt af med det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...