Hop til indhold

DR3 kloner en hund


Umulia
 Share

Recommended Posts

Velkommen til Patrick

 

Jeg har mærket godt efter og tænkt, at hvis jeg havde kunnet klone Rasmus, ville jeg så havde gjort det? Rasmus var jo HUNDEN i mit liv, vi stod hinanden utroligt nær, en tanke var som regel nok fra mig, så var han med på den.

 

Men... Rasmus var jo den han var, OGSÅ pga. sin bagage her i livet, oplevelser hos opdrætteren (det var der han fik chok), min opdragelse og træning, familiens andre hunde, oplevelser i hverdagen. Det ville aldrig blive Rasmus uanset han var blevet klonet. Generne er trods alt kun en del af hele pakke resten er miljøet hunden sættes i.

 

Alene derfor ville jeg ikke klone mit dyr

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Er det bare mig, eller handlede programmet mest om en alt for lang mand, der gik rundt og stødte ind i ting? :hmm:

 

De kom godt nok rundt til en del mennnesker, der ikke fik lov til at sige ret meget, men det er jo sådan man laver TV i dag :vedikke:

Jeg er enig med ham fra Etisk Råd, der sagde at vi skal blive bedre til at forholde os til døden.

 

Det var også lidt det jeg fik ud af det. Savnede virkelig noget dybde i de forskellige interviews.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fulgte kun halvt med (havde lige en corgi der fik et corgiflip under programmet), men jeg syntes egentlig at det var ret ok. Jeg mener, det er jo næppe alle der vil have dybe, teoretiske interviews. Faktisk synes jeg egentlig at de forskere der deltog, var rigtig fornuftige, og at der bliver lagt meget vægt på den moralske del af diskussionen.

 

Patrick, du virker simpelthen så sympatisk! Jeg glæder mig til at se de næste to programmer, og se om fornuften vinder over følelserne:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kloningsteknologien findes og vil uden tvivl blive brugt hvor den kan, på godt og ondt. Feks kan verdens diktatorer lade sig klone, omend jeg er fortrøstningsful med at Sydkorea ikke vil hjælpe Nordkorea på det punkt. Så kan der ikke være noget galt i at en hund bliver klonet, hvis resultatet bliver ligeså levedygtigt, og kan få samme livskvalitet som tilsvarende dyr født på normal vis.

Som der allerede er redegjort for, bliver det aldrig den samme hund som originalen. Der er hundeejere der er gået efter en ny hund der lignede deres gamle afdøde hund mest muligt, hvilket ofte er endt i skuffelse fordi Fido 2.0 bare ikke er den samme. Men hvis man kan abstrahere fra det, så er det da fint nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det samme er vel hvordan man selv ser det. Selvfølgelig påvirker udefrakommende hændelser, men at hund 1 bliver revet af en kat og derfor bliver bange for katte, skal for mig ikke nedarves til klonen, for at det er den samme.

 

Eksemplet med tvillinger er fint, de ligner men har også andre kendetegn man nemt kan sammenligne, men selvfølgelig er de 2 forskellige mennesker når man lærer dem at kende. Dog så tæt på det samme, som man vel ellers kan komme.

 

Hvis jeg nu klonede Motor, er der nogle egenskaber jeg ville forvente/håbe klonen havde. Såsom, gør meget, klog/udspekuleret, stædig, interesseret i at træne, svært ved at gå løs osv osv (udover at den skulle ligne) - men til gengæld ville jeg ikke forvente at klonen ikke var så glad for at gå på glat gulv da det jo for Motor skyldes at han engang gled. Til gengæld ville jeg nok satse på at den nye hund havde lidt samme tendens til at huske ting som en elefant og lidt "stædigt" holde fast i det (håber i forstår :lol:, det giver mening i mit hovede).

 

At jeg så synes at Motor er (og skal være) en ener og ikke kan forestille mig nogen anden ville kunne være ham, er så en anden ting. Dog kan jeg sagtens få følelsen af, at livet bare aldrig vil være helt ligeså godt uden ham. Og derfor godt forstå tanken om, tænk hvis man kunne.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg nu klonede Motor, er der nogle egenskaber jeg ville forvente/håbe klonen havde. Såsom, gør meget, klog/udspekuleret, stædig, interesseret i at træne, svært ved at gå løs osv osv (udover at den skulle ligne) - men til gengæld ville jeg ikke forvente at klonen ikke var så glad for at gå på glat gulv da det jo for Motor skyldes at han engang gled. Til gengæld ville jeg nok satse på at den nye hund havde lidt samme tendens til at huske ting som en elefant og lidt "stædigt" holde fast i det (håber i forstår :lol:, det giver mening i mit hovede).

 

Hvis man har kontakt til ejerne af hunde fra samme kuld kan det give et hint om hvad der er arv og hvad der er mijø. Jeg har kontakt til flere af ejerne af brødre og søstre til min hjortehund, og det kulds legendariske stædighed må være arveligt. Desuden kan de løbe lige så hurtigt baglæns som fremad, det er meget upraktisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Eksemplet med tvillinger er fint, de ligner men har også andre kendetegn man nemt kan sammenligne, men selvfølgelig er de 2 forskellige mennesker når man lærer dem at kende. Dog så tæt på det samme, som man vel ellers kan komme.

Som det blev beskrevet i programmet så sker der noget, som videnskaben endnu ikke kan forklare, når man i forbindelse med kloning "håndterer" bindevævsceller. Derfor vil 2 kloner ikke ligne hinanden helt lige så meget som to enæggede tvillinger normalt gør.

 

Personligt synes jeg egentlig det er lidt skræmmende at rode med kloning når der stadig sker ting som videnskaben ikke kan forklare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan der ikke være noget galt i at en hund bliver klonet, hvis resultatet bliver ligeså levedygtigt, og kan få samme livskvalitet som tilsvarende dyr født på normal vis.

Om resultatet er lige så levedygtigt og kan få normal livskvalitet er vist lidt et spørgsmål om hvordan man definere de ord. Tidligere skulle der laves utroligt mange kloner for at skabe en levedygtig klon. Dolly var een ud af 277 kernetransplanterede æg. Meget ofte døde de levedygtige kloner også alt for tidligt.

Nu er det vist lykkedes at klone mus som har normal levetid, så teknologien bliver tilsyneladende bedre og bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det egentligt først nu de er nået til at klone hunde eller er det gjort andre steder i verden?

 

De første heste er jo klonet og lever og har det godt og hvem husker ikke fåret Dolly.

 

Projektet med at klone hunde startede i 1998, året efter Dolly. Men først i 2005 lykkedes det at klone en hund Snuppy. Se evt en.wikipedia.org/wiki/Missyplicity

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har kontakt til ejerne af hunde fra samme kuld kan det give et hint om hvad der er arv og hvad der er mijø. Jeg har kontakt til flere af ejerne af brødre og søstre til min hjortehund, og det kulds legendariske stædighed må være arveligt. Desuden kan de løbe lige så hurtigt baglæns som fremad, det er meget upraktisk.

 

Jo bestemt, men der er også noget med personligheden. Det må jo primært være den, man egentlig satser på at genskabe? Voodoos brødre minder alle meget om hinanden men der er alligevel nogle væsentlige forskelle. Det er der jo også allerede før de bliver 8 uger.

 

Som det blev beskrevet i programmet så sker der noget, som videnskaben endnu ikke kan forklare, når man i forbindelse med kloning "håndterer" bindevævsceller. Derfor vil 2 kloner ikke ligne hinanden helt lige så meget som to enæggede tvillinger normalt gør.

 

Personligt synes jeg egentlig det er lidt skræmmende at rode med kloning når der stadig sker ting som videnskaben ikke kan forklare.

 

Klart men mener bare, at tvillinger kender de fleste af os og er måske lidt nemmere sammenligningsniveau, end en kloning.

Det som nok skræmmer mig mest, er hvor det kan ende.. Hvad med mennesker? Og til hvad? Til at genskabe en man har mistet eller til at gro "reservedele" til sygdomme? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan altså ikke lade være med at synes det er lidt smart. F.eks. ville det være muligt at forbyde avl på hunde under 10 år, forstået sådan at det først var klonen man måtte benytte (for tævernes vedkommende) hvis originalen var blevet over 10 år. Det kunne jo nærmest udrydde de mere kringlede arvelige sygdomme som først ses lidt oppe i årene, f.eks. cancer. Det ville samtidig gøre det muligt at hæve den forventede levetid for hunde og det trænger vi til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan altså ikke lade være med at synes det er lidt smart. F.eks. ville det være muligt at forbyde avl på hunde under 10 år, forstået sådan at det først var klonen man måtte benytte (for tævernes vedkommende) hvis originalen var blevet over 10 år. Det kunne jo nærmest udrydde de mere kringlede arvelige sygdomme som først ses lidt oppe i årene, f.eks. cancer. Det ville samtidig gøre det muligt at hæve den forventede levetid for hunde og det trænger vi til.

 

Der er i hvert fald mega muligheder for at få styr på arvelighed kontra miljø hvis man forsker med klonede hunde. Jeg tror at hvis man anvender det rigtig - i min verden til forskning, vil det være godt og jeg ser egentlig ikke noget galt i at man finansierer det ved at tilbyde kloning til private, som er villige til at betale meget høje priser for at få klonet kæledyr - forudsat at kæledyret er sundt og raskt - genetisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har kontakt til ejerne af hunde fra samme kuld kan det give et hint om hvad der er arv og hvad der er mijø. Jeg har kontakt til flere af ejerne af brødre og søstre til min hjortehund, og det kulds legendariske stædighed må være arveligt. Desuden kan de løbe lige så hurtigt baglæns som fremad, det er meget upraktisk.

 

 

:klap::mrgreen::hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om der er nogen der ser det lige nu, men at de får deres rugehunde fra hundekødsindustrien - OG sender dem tilbage igen efter endt brug, det er da den helt store dealbreaker for mit vedkommende :shock:

 

Det samme her og bryder mig ikke om, at hvalpene skal være hos mødre der ikke kan lide mennesker den første tid.

 

Men synes egentlig forskerne var rigtig fornuftige at høre på og de var jo helt ærlige om, hvorfra rugemødrene kom og hvor de ender. De prøvede ikke at romantisere det.

 

Og så virker vores Hf hovedperson i øvrigt også rigtig fornuftig!! Har en mistanke om hvad beslutningen bliver, men det må jeg jo se om jeg får ret i, om en uges tid ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det samme her og bryder mig ikke om, at hvalpene skal være hos mødre der ikke kan lide mennesker den første tid.

 

Det undrer også mig. Gad vide om kunderne er klar over hvad det kan betyde?

 

Men synes egentlig forskerne var rigtig fornuftige at høre på og de var jo helt ærlige om, hvorfra rugemødrene kom og hvor de ender. De prøvede ikke at romantisere det.

 

Det tror jeg er noget kulturelt. Det er jo meget mere acceptabelt i Sydkorea, så de synes sikkert ikke der er grund til at holde det skjult.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det lidt dobbelt med det der hundespisning, når vi tænker på hvordan vi behandler svin i Danmark skal vi nu da passe lidt på med at kaste med sten efter hundekødsfabrikanter ;(

Nej, det skal man overhovedet ikke. Hundene bankes med kæppe, for at gøre kødet mørt, og pelses sommetider levende. Vil du virkelig sammenligne det med produktionen af slagtesvin i DK?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det skal man overhovedet ikke. Hundene bankes med kæppe, for at gøre kødet mørt, og pelses sommetider levende. Vil du virkelig sammenligne det med produktionen af slagtesvin i DK?.

Det er godt nok tæt på, svin får klippet halerne af og bliver kastereret uden bedøvelse, taget fra mor i 3 ugers alderen, vokser op uden mulighed for nogen som helst naturlig adfærd, de lever hele deres liv på minimal plads og bliver så stressede at de bider hinanden til blods, når de skal slagtes læsses de ved hjælp af slag og spark samt stød, køres mange kilometer tæt pakket i flere lag og gennes afsted igen med stød m.m hvor de i række og geled kan se og lugte hvad der sker foran dem ;( ( de to industrier ligner meget godt hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...