Hop til indhold

adfærd efter trimning


ria
 Share

Recommended Posts

Vi har en dejlig ruhåret foxterrier, en dejlig familiehund som ikke udstilles. Hun bliver trimmet, et rigtig godt sted, men vi oplever at hun efter hver trimning ændrer voldsom adfærd. Ikke aggressivt eller noget i den retning. Men hun har det ikke godt, kryber, vil ikke føreres ved, er ikke glad etc. Det varer i op til 3 uger. Vi synes simpelt hen ikke længere vi vil udsætte hende for disse lidelser 3-4 gange om året og vil derfor overgå til klipning. Er der andre dharoplever lignende adfærd, og kan der gøres noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville stoppe med at komme hos den pågældende hundetrimmer, og i øvrigt gå over til klipning.

 

Min mor har en ruhårsterrier, som bliver klippet. Jeg kan personligt ikke se forskellen, men er da sikker på at udstillingsfolk kan. Den hundetrimmer, min mor bruger, nægter i øvrigt at lave udstillingstrim, fordi hun synes det er dyrplageri. Det gør egentlig ret meget indtryk på mig, når det kommer fra én, der er i branchen.

 

Der er så mange ting, vi tager for givet - "sådan gør man bare" - men måske er det sundt nok lige at stoppe op og tænke over hvilken pris, der betales for det, man "bare" gør, i dette tilfælde af hundene. Jeres hund bliver jo hverken grim eller forkert af at blive klippet i stedet for trimmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du beskriver , har jeg også hørt om spaniel, der trimmes i salon. Tror slet ikke, at det er så ualmindeligt, at hunden tager skade ved at blive utryg eller virkelig skrækslagen. Jeg ville finde et andet sted, eller henvende mig til en opdrætter og høre, om de vil hjælpe. Eller bedst, tag selv et trimmekursus, i sær når den ikke udstilles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min cairn blev klippet efter jeg oplevede noget af det samme + at hun ikke ville ind til trimmeren næste gang. Jeg skulle aldrig være gået fra hende, men jeg havde fuld tillid til trimmeren, som jeg kendte personligt.

 

Jeg trimmede selv nogle år og fandt så en god trimmer som af sig selv sagde, at det er hårdt for hunde at blive trimmet, så hun foreslog klipning. Derefter blev Trille altid klippet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man går over til at klippe vil jeg anbefale at frisere så ofte man overkommer - for at fjerne så mange døde hår som muligt på den måde - og gerne når hunden er lidt våd. Ulempen ved at klippe er nemlig at gamle hår som ikke fjernes kan give hudproblemer, når hunden ikke selv fælder. Visse ruhårede hunde kan klippes uden det overhovedet giver problemer, men der er også nogle hvor pelsen bliver mere og mere ulden og der kan komme hud problemer.

 

I dit tilfælde ville jeg frisere så meget jeg orkede og så købe en god klippemaskine og klippe hunden jævnligt - når pelsen bliver så tyk at man ikke rigtigt kan frisere mere efter en tur i regn og snavs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min svigermor klipper altid sin westie, som også traditionelt er en trimmehund. Pelsen bliver blødere og tættere, men bliver ikke som sådan skadet (udover som PBC skriver)

 

Jeg har selv en yorkieblanding, formentlig med westie, og hun er faktisk også en trimmehund kan vi se - For 1-2 gange om året bliver hendes pels træls at se på (tjavset og nærmest som spaltet menneskehår), og man kan trække lange bløde hår ud uden modstand. Vi har dog fået hende klippet og det gør at hendes pels bliver blødere, indtil den igen er trimmemoden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også begynde at klippe i stedet - jeg har haft en westie (som jo er også er trimmerace) og hende klippede jeg altid selv. For det første fordi man høre så mange dårlige historier om hundefrisører, derfor gjorde jeg det selv, og jeg valgte at klippe hende i stedet, fordi hun havde allergi og hendes hud i forvejen havde det hårdt nok pga dét - og så mente jeg ikke at der var nogen grund til at trimme hende, når hun blot kunne blive klippet i stedet.

 

Hun fik en dejlig blød pels af det, og den var stadig lige så "selvrensende" - selvom hun var total mudret ind, så faldt alt snavset selv af når hun var blevet tør. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...