Hop til indhold

Kunne vi få en bedre debat herinde?


PBC
 Share

Recommended Posts

Noget andet er, at jeg tror tiden er løbet lidt fra disse fora. De andre jeg har været på er så småt uddøde, der sker ikke meget sådan generelt. Uden at vide det præcist, så tror jeg, at meget af hundedebatten foregår andetsteds, muligvis på facebook?

 

Der kikker en del forbi dette forum, men man kan også se at nogle begyndere opretter en tråd og så kommer de ikke tilbage. Samme bruger opretter emne på andre fora også, så jeg tror, at folk fiser frem og tilbage i en utålmodig søgen efter hjælp. Dette har i dette forum bevirket, at mange nye ikke får svar med det samme, fordi man lige vil se, om de bliver hængende inden man bruger ½ timer på udførlige svar.

I "gamle dage" stod folk nærmest i kø for at svare, men sådan er det ikke mere.

 

Ang. tonen, så tror jeg ikke, at man ville kunne måle, hvor mange som stopper pga. den, men jeg har ingen insiderviden om det.

Der er rigtig mange forums der er døde af at facebook er kommet til, og det er rigtig synd da der er meget information der går tabt så.. Og tonen er kun til det værre på facebook...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 121
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der er rigtig mange forums der er døde af at facebook er kommet til, og det er rigtig synd da der er meget information der går tabt så.. Og tonen er kun til det værre på facebook...

 

Ærgerligt, jeg ved disse debatter findes på facebook, men har selv kun set et om kommende hvalpe. Generelt synes jeg, det er irriterende at skrive på facebook pga. skrivefeltets manglende funktioner

Link til indlæg
Del på andre sites

Og du tror ikke flere ville blive hængende hvis debatten var mere rummelig og konstruktiv. Det er da lidt bemærkelsesværdigt så mange der kigger ind og passerer videre.

 

Hvem taler iøvrigt om uetiske og umoralske motiver? Ikke jeg. Jeg siger bare at man - eller du - i tilfældet med hvodan hunde holdes af visse opdrættere af FT Spaniels, læser det jeg skriver som fanden læser bibelen = tolker det mere negativt end det er og bevidst eller ubevidst undlader væsentlige dele af beskrivelsen i din gengivelse. Konstruktivt kan det da i hvert fald aldrig nogensinde blive.

 

Hvad dine bevæggrunde kan være ved jeg ikke, men at skabe en konstruktiv debat, kan ikke være en af dem.

Egentlig hører denne mudderkastning slet ikke hjemme her, men nu er det lige her det foregår.

 

Så snart vi to er uenige om noget, fyer det omkring mig med beskyldninger om at jeg er i "det humør", at jeg er fordomsfuld, at jeg fordrejer tingene, at jeg bevidst læser dine indlæg negativt, at jeg er ødelæggende for en sober og konstruktiv debat osv. Det kaldes imo at gå efter manden og ikke bolden, og det mener DU tilsyneladende er okay. :vedikke:

 

Synes man ikke at man bliver forstået korrekt kan man spørge ind til emnet, men det hjælper sjældent at tillægge modtageren alverdens skjulte motiver og skælde ud for ikke at fatte hvad der menes. Når du ikke formår at få mig til at synes at jagthunde har det fedeste liv af alle hunde, så husk lige på dine egen adfærd i debatten når tingene drejer hen mod at folk er for vattede med deres hunde,.. især når talen falder på "adfærdstøserne".

 

Og det bliver den afsluttende bemærkning fra mig. Jeg er sgu ærlig talt ved at træt af, at blive hængt ud som en dårlig debattør bare fordi jeg ikke ligger mig fladt ned for dine holdninger.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig hører denne mudderkastning slet ikke hjemme her, men nu er det lige her det foregår.

 

Så snart vi to er uenige om noget, fyer det omkring mig med beskyldninger om at jeg er i "det humør", at jeg er fordomsfuld, at jeg fordrejer tingene, at jeg bevidst læser dine indlæg negativt, at jeg er ødelæggende for en sober og konstruktiv debat osv. Det kaldes imo at gå efter manden og ikke bolden, og det mener DU tilsyneladende er okay. :vedikke:

 

Synes man ikke at man bliver forstået korrekt kan man spørge ind til emnet, men det hjælper sjældent at tillægge modtageren alverdens skjulte motiver og skælde ud for ikke at fatte hvad der menes. Når du ikke formår at få mig til at synes at jagthunde har det fedeste liv af alle hunde, så husk lige på dine egen adfærd i debatten når tingene drejer hen mod at folk er for vattede med deres hunde,.. især når talen falder på "adfærdstøserne".

 

Og det bliver den afsluttende bemærkning fra mig. Jeg er sgu ærlig talt ved at træt af, at blive hængt ud som en dårlig debattør bare fordi jeg ikke ligger mig fladt ned for dine holdninger.

 

Jeg kalder det ikke - ikke at blive forstået. Når man/du i den grad plukker og kun tager visse ting ud af en tekst er det manipulation. Og det kan godt være du er træt af at høre om det, men så skulle du måske tage kritikken til dig, ændre attitude og være mere konstruktiv.

 

Hvis du mener jeg er mindre konstruktiv i visse debatter er du velkommen til at gøre opmærksom på det - hvad du også har gjort fra tid til anden. Jeg prøver at lære af det og regulere - ændre adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kalder det ikke - ikke at blive forstået. når mani den grad plukker og kun tager visse ting ud af en tekst er det manipulation. Og det kan godt være du er træt af det, men så skulle du måske ændre attitude og være mere konstruktiv.

 

Undskyld, men der er bare en vis tendens til at du kalder dine egne spydige bemærkninger for "spidsfindigheder", mens andres ditto er "nedladende".

 

Og I to har det altså med at gå efter struben på hinanden - det er fint nok, for det er da bestemt god underholdning når man er i dét humør - men måske skulle man (det gælder i øvrigt også mig selv:engel:) nogle gange overveje om man KUN besvarer et emne for at prikke til en anden bruger og provokere. Men altså, I kunne jo overveje at tage den øl i tidligere har snakket om. Eller bruge PB:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men der er bare en vis tendens til at du kalder dine egne spydige bemærkninger for "spidsfindigheder", mens andres ditto er "nedladende".

 

Og I to har det altså med at gå efter struben på hinanden - det er fint nok, for det er da bestemt god underholdning når man er i dét humør - men måske skulle man (det gælder i øvrigt også mig selv:engel:) nogle gange overveje om man KUN besvarer et emne for at prikke til en anden bruger og provokere. Men altså, I kunne jo overveje at tage den øl i tidligere har snakket om. Eller bruge PB:-)

Og af alle mennesker herinde,... skal man høre den fra dig.c042.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sjældent at man selv er den bedste til at se hvornår man er nedladende og ikke konstruktiv. Derfor giver det faktisk mening, når andre gør opmærksom på det - og det er så også det jeg opfordrer til at man gør - og helst lige i situationen, som Ascha gjorde i debatten om jagthunde til en TS i Norge. Det var et fint og brugeligt feed back. Om jeg var spidsfindig eller nedladende er mig ligegyldigt. jeg var ikke konstruktiv og det bør man være.

 

Men at negligere og ignorere berettiget kritik..... er dumt, for det bliver man ikke en bedre debattør af. Og debatterne bliver ikke bedre af det. Hvis man betragter berettiget kritik, som en hjælp man bør takke for, kommer man meget længere.

 

Og så kan man jo overveje om den kritik som jeg rejste var berettiget? Det forsøgte jeg i tråden at beskrive ret præcist, men fik faktisk kun negativ respons (igen) tilbage.

 

Hvordan blev:

 

Hundene virker glade og tilfredse. De lever i hunde-kennel sammen med 5-10 andre hunde. 2-3 i hver løbegård/rum og de bliver luftet 3x30 minutter dagligt og derudover bliver de trænet og brugt til jagter. Jeg tror kun de er inde ifbm. sygdom, ved fødsler og når de har hvalpe op til 4-5 ugers alderen. Og så har en del opdrætteren en tradition om at de 2 ældste hunde er inde, men de bliver så ikke brugt til så meget mere.

 

lige til:

 

3x 30 minutters luftetur samt lidt træning, når hunden bor i hundegård

 

Det er lidt usympatisk når nogen (Ascha i dette tilfælde) laver det der nummer med at dreje både ord og indhold i en negativ retning. Ikke godt for debatten og bestemt ikke godt for stemningen herinde. Man føler sig lidt misbrugt og i hvert fald misforstået.

 

Man kunne også have skrevet positivt:

 

Dejligt at høre at hundene går samme, så de har selskab og nogen at lege med hele tiden. Også fint at de bliver luftet så længe af gangen, at de virkelig kan få tid til at folde sig ud og lege med de andre hunde og også til at snuse lidt rundt og hygge.

 

Og så bliver de trænet derudover (op til en time dagligt alt efter hvor de er i karrieren. det står der ikke men det er fakta). Der er ikke noget hunde af den slags nyder mere end at træne - det skulle da lige være at gå på jagt, som disse hunde, så også kommer meget på. Det er ikke så ringe - og kan vist nemt matche at være alenehund hos de fleste familier, hvilket jo ofte indebærer at hundene skal være helt alene flere timer hver dag og ikke altid har særlig meget kontakt med andre hunde.

 

Om hundene kræver pelspleje er jo sådan set det tråden handler om. Og jeg prøver at finde ud af, men det er jeg ikke så sikker på de gør udfra det jeg selv har set og det jeg hører fra forskellige debatører.

 

Når jeg skriver at hundene virker glade og tilfredse er det ikke på jagt jeg mener men når jeg besøger kenneler - både der hvor jeg køber foder og der hvor jeg træner, hvor forholdene er tæt på det beskrevne. - Igen drejer du ordene Ascha og tolker og vender det negativt. Igen lidt ærgerligt for en god debat.

 

Om det er en bevidst manipulation (at undlade de 2 meget væsentlige aktiveringer og stimulerende aktiviteter: Træning og jagt) eller det bare er fordi man er så fuld af negative følelser omkring hundegårdshunde, at man ubevidst omskriver ved jeg ikke. Men at man ikke er stor nok til at tage en berettiget kritik til efterretning og debattere konstruktivt, er for dårligt.

 

At tage imod kritik uden at blive defensiv - eller ligefrem aggressiv, vil komme en tilgode i mange sammenhænge.

 

Og så vil jeg gerne sige at tråden ikke blev startet bare på baggrund af denne ene hændelse, men mere fordi jeg mener vi generelt kan føre en mere konstruktiv, udviklende og åben debat, hvis vi alle bidrager til den gode stemning. Derfor kan det være godt at tage denne debat i en selvstændig tråd også.

 

Men naturligvis, hvis det blot opfattes som brokkeri, fnidder eller nærtagenhed, vil det naturligvis intet ændre.

 

Jeg tillader mig nu alligevel at tro på, at når man løfter en debat som denne, fører det fremad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øjnene på bolden, ikke?:blink: Du er velkommen til at sende en pb hvis du skal af med lidt personlig galde:-)

 

Nok nærmere en pause,.. det er jo helt vildt som folk har travlt med at vide hvad jeg tænker og hvilke skumle motiver jeg har bag det jeg skriver. Egentlig syntes jeg bare det var sjovt at det lige skulle være dig der brød ind med sådan et indlæg men lad den bare ligge, Anne.

 

.... og til en anden gang, så bruger jeg aldrig denne her: :-D uden at mene det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ærgerligt, jeg ved disse debatter findes på facebook, men har selv kun set et om kommende hvalpe. Generelt synes jeg, det er irriterende at skrive på facebook pga. skrivefeltets manglende funktioner

Jeg ser dem desværre tit, både med folk der forsøger at omplacere deres unghunde de ikke magter og forældre der søger nyt hjem til deres ungers kaniner/marsvin/whatever fordi ungerne ikke gider dem mere.. Det ender ofte ud i at de første 20 går helt i hjernedød mode og sviner dem der har lagt det ud, mens os få de prøver at hjælpe med at finde nyt hjem drukner imellem svinerne.. Og så går det ofte sådan at vedkommende sletter sit opslag i frustration og dyret ender med aflivning eller internat, det er dog lykkedes mig at fange nogle inden de slettede og fik fundet nye hjem til dem..

 

Altså helt seriøst så ser jeg ikke det forfærdelige i at folk erkender at de ikke magter deres dyr mere, langt de fleste har fået en lærestreg og tænker sig en ekstra gang om inden de køber igen eller lader helt være.. Alternativet er jo at dyret bliver aflivet eller kommer til at sidde og glo på et internat (eller lukket ud i naturen som nogle af de smådyr)..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Agnete, så oplevede jeg det selv i en lukket gruppe på FB, én nævner mit navn positivt og straks kommer en helt ny tilmeldt bruger til og angriber mig personligt

som dette:

"Du

er jo utroværdig, Irene - når man lyver som du gør, skal man da ikke

blive overrasket over, at folk ikke ændrer opfattelse uanset hvad man prøver for

at få dem til det."

 

Og videre:

 

"Nu ved jeg godt at du har valgt ikke at kommentere på mine indlæg, Irene - men vi

ved også begge to godt, at du i høj grad læser dem - så here goes.

Er det

bedre at lyve end at lave "sarkastiske input med slet skjulte fornærmelser" ?

 

Det er fantastisk at kunne læse at lige netop du "korrigerer" andre brugeres

debatstil.

Du, som har skrevet en lodret løgn længere oppe i tråden - at jeg

skulle have bedt om din mening om en video af min(e) hund(e) !!!

 

Hvorfor

lyver du Irene ?

Hvorfor ringer du til (navn slettet) og udgiver dig for en anden

person end den du er, og vil høre om træningsmetoder ?

Jeg kan godt forstå at du godt vil lære noget af (navn slettet) - men så vær dog for dælen lidt mere klar i

spyttet, istedet for den der barnagtige metode du gør brug af !

 

Og nej,

Irene - jeg har aldrig, vil aldrig, ønsker heller aldrig, din mening om mine

hunde. Ikke nu, ikke igår og så sandelig heller ikke i morgen. Så stop med dine

løgne herinde - og stop med at fortælle (navn slettet) hvordan hun bør debattere.

 

 

Hun er altid knivskarp og to-the-point ... det er langt, langt mere end

man kan sige om visse andre - og ja, det ER dig jeg mener, Irene !"

Vedkommende er blokeret nu, da jeg ikke ORKER dette personfnidder og af erfaring ved, at det ikke nytter at forsøge at forsvare sig overfor denne bruger. Desværre er dette vedkommendes debatstil overfor brugere hun ikke er enige med.

Så er det jeg takker for at tonen herinde er som den er, samt undrer mig over, at tonen i denne gruppe på FB får lov at være som den er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen gange virker det lidt som om at nogle af dem der kender hinanden rigtig godt egentlig synes at der ville være helt fint hvis alle andre forsvandt fra HF.

Hvis HF gerne vil fastholde flere nye brugere tror jeg det ville være smart ikke at bruge så mange indforståede forkortelser, som altså ikke lige kan googles. Hvad står CM for? Jeg formoder det ikke er Chess Master

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen gange virker det lidt som om at nogle af dem der kender hinanden rigtig godt egentlig synes at der ville være helt fint hvis alle andre forsvandt fra HF.

Hvis HF gerne vil fastholde flere nye brugere tror jeg det ville være smart ikke at bruge så mange indforståede forkortelser, som altså ikke lige kan googles. Hvad står CM for? Jeg formoder det ikke er Chess Master

 

Taget til efterretning :-) Cesar Millan

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen gange virker det lidt som om at nogle af dem der kender hinanden rigtig godt egentlig synes at der ville være helt fint hvis alle andre forsvandt fra HF.

Hvis HF gerne vil fastholde flere nye brugere tror jeg det ville være smart ikke at bruge så mange indforståede forkortelser, som altså ikke lige kan googles. Hvad står CM for? Jeg formoder det ikke er Chess Master

Det er jo ikke helt og aldeles indforstået forkortelser - CM/Cesar Millan er jo trods alt en, desværre, kendt person i hundeverden. Lige så vel som der er mange forkortelser for andre ting i hundeverden - selvom jeg er fast medlem herinde og har været herinde siden 2007, så er der jo også stadig forkortelser jeg ikke kender til - og vil man gerne vide det, så er det jo ikke et større problem end at man bare kan spørge :-) det er jo ikke fordi det er et hemmeligt sprog - så det er da bare at spørge og så skal du nok få svar :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke helt og aldeles indforstået forkortelser - CM/Cesar Millan er jo trods alt en, desværre, kendt person i hundeverden. Lige så vel som der er mange forkortelser for andre ting i hundeverden - selvom jeg er fast medlem herinde og har været herinde siden 2007, så er der jo også stadig forkortelser jeg ikke kender til - og vil man gerne vide det, så er det jo ikke et større problem end at man bare kan spørge :-) det er jo ikke fordi det er et hemmeligt sprog - så det er da bare at spørge og så skal du nok få svar :5up:

Jeg er ikke bange for at spørge, men sådan er det jo ikke alle der har det. Måske ville det være en god ide med en faq, med de mest brugte forkortelser og svar på nogle af de spørgsmål som blive stillet igen og igen?

Og ja forkortelserne er sikkert alm. kendt i hundeverdenen, men hvis HF også skal tiltale nye hundeejere og ikke ende med at være et forum kun for nogle få hunde eksperter tror jeg det vil være smart at gøre HF lidt nemmere for nye uvidende hundeejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke bange for at spørge, men sådan er det jo ikke alle der har det. Måske ville det være en god ide med en faq, med de mest brugte forkortelser og svar på nogle af de spørgsmål som blive stillet igen og igen?

Og ja forkortelserne er sikkert alm. kendt i hundeverdenen, men hvis HF også skal tiltale nye hundeejere og ikke ende med at være et forum kun for nogle få hunde eksperter tror jeg det vil være smart at gøre HF lidt nemmere for nye uvidende hundeejere.

 

men sådan vil det jo nu engang bare være når man bevæger sig ind i en ny verden. Det gælder på nettet, men også når du bevæger dig ind i en ny kreds. Når min mand fortæller om hvad han har lavet på arbejde tænker jeg da også nogen gange at han kunne tale russisk og jeg ville sikkert forstå mere.

 

Man kan nemt finde de forkortelser der bruges herinde, ved at stoppe dem i google, eller spørge herinde, og det tror jeg personligt flere ville gøre, fremfor at hver gang de ikke forstod en forkortelse, skulle de slå op i en FAQ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor ikke prøve at gøre det lidt nemmere for nye brugere? En god fortæller formidler sit budskab så publikummet forstår det, er det fordi HF kun ønske elite hunde mennesker? Hvis det var muligt både at spørge samt lige at læse en liste med de mest brugte forkortelser, i alfabetisk rækkefølge, ville det helt sikkert hjælpe nybegyndere, og den ene mulighed behøver jo ikke at udelukke den anden...

Argumentet med at forkortelserne nemt kan googles, holder altså ikke helt, prøv selv at google CM eller GD....

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor ikke prøve at gøre det lidt nemmere for nye brugere? En god fortæller formidler sit budskab så publikummet forstår det, er det fordi HF kun ønske elite hunde mennesker? Hvis det var muligt både at spørge samt lige at læse en liste med de mest brugte forkortelser, i alfabetisk rækkefølge, ville det helt sikkert hjælpe nybegyndere, og den ene mulighed behøver jo ikke at udelukke den anden...

Argumentet med at forkortelserne nemt kan googles, holder altså ikke helt, prøv selv at google CM eller GD....

Ej stop nu engang, HF (forkortelse for hunde forum) er et debatforum en slags samlingssted for hundetosser, er man interesseret i at være med så kommer man bare, man spørger hvis man er i tvivl, HF er et unikt forum pga de medlemmer der er her,det er derfor vi er her, her er rart at være. Hvorfor tænker du og andre at der skal laves om for at nye kan komme til? Vi er jo dem vi er det er det vi kan lide, der kommer nye, nogle kan lide at være her de bliver, andre kan ikke, de finder andre steder. Nogen gange virker det som om meningen med et forum skal være, at skaffe flest mulige medlemmer, måske er meningen bare at hygge sig med dem man føler et fællesskab med;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke bange for at spørge, men sådan er det jo ikke alle der har det. Måske ville det være en god ide med en faq, med de mest brugte forkortelser og svar på nogle af de spørgsmål som blive stillet igen og igen?

Og ja forkortelserne er sikkert alm. kendt i hundeverdenen, men hvis HF også skal tiltale nye hundeejere og ikke ende med at være et forum kun for nogle få hunde eksperter tror jeg det vil være smart at gøre HF lidt nemmere for nye uvidende hundeejere.

Jeg kommer ikke til at skære ned på brugen af forkortelser - de er nemme og hurtige at bruge, og det ligger helt naturligt. Jeg kan ikke helt se hvorfor der skal tages så mange hensyn og det hele skal serveres på et sølvfad - det er trods alt voksne mennesker der færdes herinde, så de kan vel nok spørge hvis de er i tvivl? Beklager hvis det lyder hårdt, det var faktisk ikke meningen - men mere sådan en lettere irritation over at noget så simpelt som forkortelser, åbenbart også kan ses som et problem.. Én ting kan da være at nogen synes tonen kan være hård, fair nok, det ér den indimellem og det kan man nok med rette tænke over inden man skriver. Men der er altså også grænser for hvor meget man hele tiden skal tænke over og ændre på pga nye brugere. De må også selv gøre lidt, hvis de er interesseret i at færdes herinde.

 

Da jeg startede som klinikassistent blev jeg mødt af et sprog med mange latinske betegnelser og afsindigt mange forkortelser af både latinske og danske ord - jeg fattede ikke en meter. Men jeg kunne jo ikke bare stille mig på bagben og bede alle andre om at ændre deres arbejdsgang, bare fordi jeg fattede hat? Jeg måtte jo spørge ind til alle dem jeg ikke kendte og med tiden blev de jo så lige så velkendte for mig, og idag bruger jeg dem i flæng ligesom alle andre. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...