Hop til indhold

Sele, mindre filt.


Recommended Posts

Hej alle ;-)

 

Jeg har en bichon Bolognese; ligner en bichon frise, coton de tulear, og han er vant til at gå i sele.

Men jeg er træt af at den jeg har får hans pels til at filtre :damn:

Er der nogle som har kendskab til nogle seler som ikke giver særlig meget filt problemer, for bolognese pelsen; eller lignende pelsarder.

 

NB. Bolognesen er også en allergivenlig hund, og den har enlig ikke pels men hår.

 

Håber at i har nogle gode idéer? :pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet med mine at alt andet end læder får deres pels til at filtre.

 

Jeg bruger kun rundsyet læder til mine. Det giver stort set ingen filtre!

 

Se denne her f.eks.: http://www.alttilhundogkat.dk/hundeudstyrhundeseler1seler-laederlaederlook?/Generelt/HUNDE/SELER/Seler%20L%E6der/L%E6derlook/La%20Cinopelca%20Monogram%20Sele%20rundsyet%20med%20eksklusive%20messingbeslag/&showitem=12251

 

 

Jeg bruger dog kun halsbånd, netop for at undgå for mange filtre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Vi har en lille bomuldshund her på vejen han går altid med K9 sele ;-) hun har aldrig fortalt at pelsen filtre men jeg skal lige huske at spørge næste gang jeg møder hende ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg fik lige spurgt hende der bor på vejen om hendes hunds pels filtrer under den K9 sele, som hun bruger. Det havde hun aldrig oplevet, så det må være meget individuelt ;-) Han var iøvrigt lige blevet klippet i sommerklip øj han var sød. De lange ører lignende nærmest som om han var page klippet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

3 ponti seler er suveræne !

De er lavet af et materiale som absolut ikke filtre, krøller eller skader pelsen. Derudover skal selen bare tørres af med en fugtig klud når den trænger. Alle mine beagler bruger 3 ponti selen.

 

Men gælder det også langhårede hunde? Beagler har jo ikke en pels der filtrer som de langhårede racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

altså alle hunde med "bichonpels" har pels, der til en vis grad filtrer af friktion, og det kan jo ikke undgås. der er ingen tvivl om, at det er bedst at helt undgå sele og halsbånd, hvis man vil beskytte pelsen. alternativt kan jeg anbefale en skamklipning :mrgreen:

 

OBS: mange skriver positivt om k9, og den sidder også godt på nogle typer hunde, men vil opfordre til at prøve den på og være noget kritisk. synes næsten altid, at tværremmen sidder alt for højt - på halsen i stedet for over brystet - på smalbrystede, lavhalsede typer som bichoner. har meget bedre erfaring med seler uden tværrem, som f.eks. y-selen fra hurtta o.lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så individuelt med de seler. Tre ponti seler og T-seler med tværremme henover brystet, sidder helt i hegnet på begge mine gårdhunde-typer. Enten bliver den så lille at den sidder helt oppe ved halsen og niver under armhulerne, eller også bliver den så stor, at den hæmmer bevægelsesfriheden ved skuldrene :roll:

 

Lige nu har vi Hööks Showmaster Mesh seler. De sidder rimeligt ok på dem alle tre. Som regel går de to store dog bare med halsbånd.

 

10953375_10152854122412054_5064981125241838399_n.jpg

11329972_10153024493487054_8569653508189884804_n.jpg

10561808_10152903347377054_3537461742075513095_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men gælder det også langhårede hunde? Beagler har jo ikke en pels der filtrer som de langhårede racer.

 

Jeg kender til en berner senen der har samme type sele som Oscar og her er ingen problemer med pelsen. Oscar er den kraftigste af mine beagler så han har T selen fra 3 ponti. Oscar har en temmelig kraftig lidt lang pels for en beagle sådan lidt bjørneagtig i det og hans pels bliver simpel hen ødelagt af K9 og Hurrta selerne da de river pelsen af ham.

Har samme problem med K9 selen med de andre to beagler - pelsen bliver slidt af og Charlie har i et enkelt tilfælde haft en byld på grund af det. Charlie og Darwin bruger B selen fra 3 ponti.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...