Hop til indhold

det der med negleklipning...


korvis
 Share

Recommended Posts

Iso og jeg har været igennem vores hade-ting nr. 1 i dag - negleklipning!!! Ja, på Iso altså, jeg selv er nem nok... :lol:

 

Men i dag gik alt meget nemmere end det plejer. Jeg har nemlig kigget og kigget på den video Susan Garrett havde lagt op på sin blog for ikke så længe siden, og besluttede mig for at afprøve det. Så med nyindkøbt mindre klotang gik vi i gang, og som sædvanligt med masser af guffer involveret (hvilket ikke plejer at hjælpe ret meget på det...). Og jeg er sgu overrasket! Det var langt mindre ubehageligt for Iso at få klippet negle på den måde - og jeg selv kunne mærke at neglene slet ikke var så hårde at klippe igennem..?! Nu bli'r det så spændende at se om hun selv slider "undersiden", som damen i videoen siger, og om pulpen trækker sig tilbage med tiden. Nu turde jeg jo nok ikke klippe helt så tæt som hun gør, men det kommer vel med erfaringen...

 

Er der andre der klipper på den måde, og hvad er jeres erfaringer?

 

Videoen er her, forklaring på selve klippeteknikken kommer ca. 4,5 - 5 minutter ind:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det giver god mening ofte at klippe meget lidt af (1-2 mm). Hunden bliver vant til det og nerven har tid til at trække sig ind. Hvis det gøres modsat, altså klippe sjældent og så klippe meget af, er risikoen for at det gør ondt på hunden jo stor.

 

Min hund er vild med at grave og derfor har han en del gange flækket en klo, jeg oplever at det ofte sker lige efter at han har fået klippet "negle" -det virker lidt som om kloen er svagere når spidsen er klippet af, er der andre som har oplevet dette eller er det bare min hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg synes det giver god mening ofte at klippe meget lidt af (1-2 mm). Hunden bliver vant til det og nerven har tid til at trække sig ind. Hvis det gøres modsat, altså klippe sjældent og så klippe meget af, er risikoen for at det gør ondt på hunden jo stor.

 

Min hund er vild med at grave og derfor har han en del gange flækket en klo, jeg oplever at det ofte sker lige efter at han har fået klippet "negle" -det virker lidt som om kloen er svagere når spidsen er klippet af, er der andre som har oplevet dette eller er det bare min hund?

 

Jeg oplever faktisk det samme, jeg klipper næsten kun den store klo, de andre negle holder de selv nede, men hvis jeg en sjældent gang klipper dem så har de det også med at flække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke får masseret de gamle ru trædepuder med kopattesalve hver morgen. Så bliver de lyse negle samtidig mere gennemsigtige. Og så kan jeg se, om der kan klippes noget på nogen af neglene.

Og jeg klipper forskelligt efter hvor nerven sidder..

 

Jeg er lidt skuffet over videoen... Det er kun en dame, der snakker eventyrlig hurtigt -på engelsk- hele tiden. Der er lige en tegning i et minut eller to.. Ellers bare snak.. :shock:

Hun er sikkert dygtig, men som video havde jeg forventet noget mere instruktivt..

Der blev ikke klippet en eneste negl i den video?

 

Jeg har indtryk af, når folk har problemer med at komme i gang med at klippe negle på deres hund, så handler det også om klippestilling: hvor er hunden, og hvordan skal man stå eller sidde -og holde- i forhold til hunden..

Det var der ingen demonstration af.

 

Jeg synes f.eks. at det var til enorm gavn, da jeg hentede Silke hos opdrætter, og hun viste hvordan jeg kunne klippe Silkes små negle med en lille negleklipper. Det gjorde, at jeg helt automatisk kom i gang med klipperiet derhjemme.. Uden problemer.. Lidt kejtet de første gange... Men Silke bar over med mig... For jeg gjorde jo næsten som Kennelmutter...

 

Silke er den første af mine hunde, jeg har klippet negle på. Bernerne sled dem heldigvis selv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine slider for det meste selv i sær på forbenene - men da en beagle går ret oprejst på bagbenene kniber det nogle gange med neglene på de bagerste ben. Så de bliver "klippet" ligesom "vildtkloen" - det vil sige jeg sliber dem med en furminator neglesliber. Det er nemlig sket at der er klippet for tæt et par gange - så nu sliber vi i stedet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke får masseret de gamle ru trædepuder med kopattesalve hver morgen. Så bliver de lyse negle samtidig mere gennemsigtige. Og så kan jeg se, om der kan klippes noget på nogen af neglene.

Og jeg klipper forskelligt efter hvor nerven sidder..

 

Jeg er lidt skuffet over videoen... Det er kun en dame, der snakker eventyrlig hurtigt -på engelsk- hele tiden. Der er lige en tegning i et minut eller to.. Ellers bare snak.. :shock:

Hun er sikkert dygtig, men som video havde jeg forventet noget mere instruktivt..

Der blev ikke klippet en eneste negl i den video?

 

Jeg har indtryk af, når folk har problemer med at komme i gang med at klippe negle på deres hund, så handler det også om klippestilling: hvor er hunden, og hvordan skal man stå eller sidde -og holde- i forhold til hunden..

Det var der ingen demonstration af.

 

Jeg synes f.eks. at det var til enorm gavn, da jeg hentede Silke hos opdrætter, og hun viste hvordan jeg kunne klippe Silkes små negle med en lille negleklipper. Det gjorde, at jeg helt automatisk kom i gang med klipperiet derhjemme.. Uden problemer.. Lidt kejtet de første gange... Men Silke bar over med mig... For jeg gjorde jo næsten som Kennelmutter...

 

Silke er den første af mine hunde, jeg har klippet negle på. Bernerne sled dem heldigvis selv..

 

Mysse har altid haft sprækker i hans trædepuder, så jeg prøver at undgå salt og begrænse hvor meget han løber på ru overflader. I starten prøvede jeg også at smøre dem, men så slikker han dem og de bliver endnu mere tørre.

Dr. dyr siger det ikke er noget problem så længe sprækkerne ikke bliver dybere. Og de ser heller ikke ud til at genere ham.

pote.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mysse har altid haft sprækker i hans trædepuder, så jeg prøver at undgå salt og begrænse hvor meget han løber på ru overflader. I starten prøvede jeg også at smøre dem, men så slikker han dem og de bliver endnu mere tørre.

Dr. dyr siger det ikke er noget problem så længe sprækkerne ikke bliver dybere. Og de ser heller ikke ud til at genere ham.

 

Har du prøvet at give ham lidt B-vitamin i en periode og se om det kan hjælpe? Hööks sælger en flydende udgave som koster ca. 100 kr. Jeg vil tro at den holder i godt halvanden måned for en hund på Tysses størrelse. B-vitamin hjælper på hud og hår, så det kan være det kan hjælpe lidt.

 

Jeg ved ikke hvad det koster i fragt, men hvis du af og til er forbi Tilst, ligger der en butik der:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan fungerer sådan en sliber? Kan man ikke også slibe for langt?

 

Det er meget svært at slibe for langt med sådan en. Den er lavet med et hætte på og i den er der et hul på hver side som neglen skal ind i. Et hul til stor/lille hund. Pelsen bliver ikke filtret ind på den måde. Der er lys i filen så du kan se gennem neglen - dermed undgås det at man får for meget af - selv på mørke negle kan den bruges. Jeg går aldrig tilbage til en almindelig klo saks igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mysse har altid haft sprækker i hans trædepuder, så jeg prøver at undgå salt og begrænse hvor meget han løber på ru overflader. I starten prøvede jeg også at smøre dem, men så slikker han dem og de bliver endnu mere tørre.

Dr. dyr siger det ikke er noget problem så længe sprækkerne ikke bliver dybere. Og de ser heller ikke ud til at genere ham.

[ATTACH=CONFIG]127008[/ATTACH]

 

Ja, de ligner næsten Silkes trædepuder.. Hendes er måske værre.. Hun har haft ræveskabmider i poterne., inde under trædepuderne.. Og hun er en ældre dame på 13 år nu.. Så det er nok også på grund af alder.

Hun slikker ikke creme af.. Jeg tror hun kan mærke at cremen hjælper..

 

Silke går næsten altid kun på eng- og skovbund. Så undgår vi også salt om vinteren.. Men vader i mudder om sommeren.. :mrgreen:

 

Der sker også noget med huden mellem trædepuderne, når de er meget hårde og tykke.. Jeg tror at det er de usmidige trædepudeplader, der rykker i den tynde hud mellem tæerne... Og så kommer der revner og infektion derinde. DET er slemt.. Så står den på potevask med specialsæbe hver gang vi har været ude og gå..

Men når jeg bare masserer poter og trædepuder med cremen, så har hun ingen poteproblemer..

Det er lidt nemmere at massere een gang daglig end at vaske tre gange daglig..

 

Hvor gammel er din hund? Det er en rotte, ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Videoen er lang, og det hun snakker mest om er, hvilke følger det kan ha' hvis man ikke holder neglene korte. Og det er der jo ikke noget nyt i. Så det er kun lige det der lille afsnit omkring 4,5-5 minutter inde, hvor hun tegner neglen og viser hvordan hun klipper der er interessant (mht. det jeg tænker på i hvert fald).

 

Det der var nyt for mig var selve klippevinklen. Jeg har altid klippet "lige over", som hun viser først (når hun tegner og fortæller). Det har altid givet et ordentligt "knæk", og især Iso bryder sig virkelig ikke om det. Jeg kan også mærke at der skal tages godt ved for at klippe neglen. Lidt flækkede negle har jeg også oplevet når jeg har klippet "lige over".

 

Nu prøvede jeg at klippe i den vinkel hun viser at hun gør, og det var meget anderledes. Neglen føltes pludselig nærmest blød at klippe, og efter et par negle var Iso meget mere rolig. Der var heller ikke antydning til flækkede negle - men nu er det jo første gang jeg prøver det, så det kan jo være en tilfældighed. Det lyder også logisk for mig, at hunden selv efterfølgende slider "bunden", så man ender med en "negl-afkortning" også dér.

 

Nyt for mig var også at bruge en lidt mindre klotang (i forhold til hunden altså, jeg har brugt meeeeget små til min coton i sin tid! :lol:). Det var godt nok noget nemmere at arbejde med, og siden neglen var meget blødere at klippe var der ingen problemer med at den ikke "kunne nok".

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, de ligner næsten Silkes trædepuder.. Hendes er måske værre.. Hun har haft ræveskabmider i poterne., inde under trædepuderne.. Og hun er en ældre dame på 13 år nu.. Så det er nok også på grund af alder.

Hun slikker ikke creme af.. Jeg tror hun kan mærke at cremen hjælper..

 

Silke går næsten altid kun på eng- og skovbund. Så undgår vi også salt om vinteren.. Men vader i mudder om sommeren.. :mrgreen:

 

Der sker også noget med huden mellem trædepuderne, når de er meget hårde og tykke.. Jeg tror at det er de usmidige trædepudeplader, der rykker i den tynde hud mellem tæerne... Og så kommer der revner og infektion derinde. DET er slemt.. Så står den på potevask med specialsæbe hver gang vi har været ude og gå..

Men når jeg bare masserer poter og trædepuder med cremen, så har hun ingen poteproblemer..

Det er lidt nemmere at massere een gang daglig end at vaske tre gange daglig..

 

Hvor gammel er din hund? Det er en rotte, ikke?

 

Tysse er 8 år og så vidt vi ved en rotte.

 

Mht B vitamin, så får Tysse jo et fuldfoder som burde indeholde alt hvad han har brug for. Derudover får han også Lakseolie og grønlæbet musling så jeg synes det vil være lidt bøvlet at skulle til at give ham flere kosttilskud. Kan man virkelig ikke få noget som indeholder det hele?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, der hvor hun klipper lige over siger hun "det er sådan her I/jeres "groomer" klipper. Så siger hun "jeg klipper sådan her" - og klipper i den skæve vinkel.

 

Ja men hvis jeg forstår det som at hun henviser til hele tegningen. Da hun bagefter siger at der nu er meget mere negl tak, hvilket der vel ikke til være hvis man kun klipper toppen. Jeg forstår det som at hun klipper rundt om hele roden med mange små klip.

Link til indlæg
Del på andre sites

Johna er jo platfodet og hendes negle vokser ikke i en bue, så de er nærmest umulige at få korte. Jeg har fået det råd, at klippe skævt fra lle vinkler, indtil neglen nærmest er spids og jeg kan se den sorte prik. Så skulle sliddet få nerven til attrække sig. Ideen er god nok, men de rammer stadig aldrig jorden, så den trækker sig ikke :roll:

 

Karla og Wilma behøver jeg kun klippe "tommeltotter" på. Resten slider de selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som tidligere gadehundeejer, hvor hunden desværre ikke blev ret gammel af flere årsager men dårlig benstilling det første år og stort besvær med senere at rette dette op via negleklipning, hvilket sled enormt på hans led og skelet på alle de forkerte måder og gav ham en flad fod, som en af de afgørende årsager til tidlig aflivning, kan jeg kun bakke op om dette - klip dem korte. En flad pote giver en belastning, som læner hele hunden bagud

 

Jeg skal se om jeg kan finde et foto, hvor I kan se ham. Hans negle var tudselange pga på gaden får man dem jo ikke klippet

 

Her er et - se de forben! Hele hunden VÆLTER bagud. med to dårlige hofter og to dårlige albuer kan det virkelig have betydning - og selv uden dårligt skelet kan det slide en forkert

 

9.jpg

 

Og et fra siden, hvor han kigger op, men man kan godt se, at de fødder er dumme at gå rundt med

 

IMAG5769.jpg

 

(hold da op hvor jeg savner ham)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tysse er 8 år og så vidt vi ved en rotte.

 

Mht B vitamin, så får Tysse jo et fuldfoder som burde indeholde alt hvad han har brug for. Derudover får han også Lakseolie og grønlæbet musling så jeg synes det vil være lidt bøvlet at skulle til at give ham flere kosttilskud. Kan man virkelig ikke få noget som indeholder det hele?

 

 

jeg har ingen ide om, om b-vitamin kan hjælpe...

B-vitamin er jo en temmelig stor blandet gruppe vitaminer.. Man kan nok ikke få tilskud, der indeholder dem allesammen. Og de mest nødvendige har du sikkert ret i findes i Tysses fuldfoder..

Men jeg har hørt at biotin, der også er et b-vitamin, skulle kunne styrke negle og hud.. Det er også det, der kan hjælpe heste, der har problemer med hovene..

 

Jeg har ikke prøvet det. For Silke er problemerne ret sikkert på grund af alder og et langt, meget aktivt liv..

I lige hendes tilfælde vil jeg hellere symptombehandle med fed creme end forsøge at behandle med kosttilskud. I hvert fald ville jeg nok rådføre mig med dyrlægen...

-- bvitaminer er vandopløselige, så man kan ikke få for meget af dem, hunden tisser det overskydende ud igen...

 

Men jeg ved, at f.eks. for meget B 12 vitamin kan forårsage at man kommer i underskud med folinsyre, der også er et b vitamin... Fordi folinsyren også forsvinder fra kroppen hvis man får høje doser B 12 som kroppen skiller sig af med. Derfor giver man folinsyre samtidig..

 

Jeg ved (endnu) ikke, om det også gælder for nogle af de andre B-vitaminer..

 

En blandet B vitaminpille til mennesker kan også bruges.. Formodentlig er sådan en kontrolleret for, om vitaminerne er afbalancerede i forhold til hinanden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant.

 

Jeg tænkte faktisk godt på her den anden dag om jeg klipper neglene "forkert", så jeg tror jeg vil prøve den her metode på Magda næste gang.

Mikkel er jeg lidt i vildrede med da han brummer hver gang jeg bare rører hans klør med negleklipperen :( Det er efter han har haft ledbetændelse, for jeg har ikke klippet i nerven på ham, men jeg kan godt nusse og holde hans poter så jeg er lidt i vildrede med hvad jeg skal gøre..

 

 

Jeg har en metode som plejer at virke, det eneste det kræver er lidt lydighed fra hunden, som i at den kan vente på at tage en godbid til den får lov...

 

Læg nogle godbidder på en tallerken/andet på gulvet mens Mikel følger med. Hold ham i halsbåndet så han ikke tager gufferne eller sig "vent" eller hvad han har lært som har betydningen vent.

 

Gå lidt væk fra stedet og giv tilladelse til at tage godbidderne. Dette gentages nogle gange.

 

Gå igen lidt væk fra godbidderne og løft nu den pote Mikkel er mest ligeglad med og klip en enkelt negl

 

Sig "go", til at han må tage godbidderne. Nogle hunde synes det er sjovest, hvis de skal løbe et par skridt for at tage godbidden. Løb med ham og hold gerne en fest og læg evt. flere godbidder, han må tage.

 

Læg nu godbidder han ikke må tage og gå tilbage til stedet hvor I var og klip endnu en negl.

 

Klip en negl af gangen med godbid for hver, så bliver det hurtigt et mønster.

 

Slut med den "dumme" pote og nøjes evt. med at røre/løfte den kort, før du giver fri til at tage godbidden.

 

Godbidderne fungerer dels som belønning dels som distraktion som tager fokus lidt fra negleklipperiet.

 

Til videoen, jeg ser det ikke som en direkte instruktionsvideo, men mere noget en eller anden har optaget og lagt ud, så jeg er ikke skuffet.

Jeg har aldrig tænkt de tanker dyrlægen siger, men har klippet negle sådan med en stor 3-i-1 dog slet ikke så tæt men hele vejen rundt.

 

Det er nogle rigtigt gode pointer hun har, så tak Korvis :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...