Hop til indhold

Hurtigt motionsspørgsmål


carl1024
 Share

Recommended Posts

Ser for mig en pekingeser, der løber 10 km med sin far/mor ... :shock:

 

Kan overhovedet ikke se der er noget "farligt" i vores hunderacer, bare fordi de ikke allesammen kan løbe 5-10 km. De er jo lavet til forskellige formål, og er det at løbe ikke inkluderet i de formål, så er der vel bare ikke lagt vægt på det i avlsarbejdet.

Min hund kan sikkert godt, men vil absolut ikke nyde at skulle løbe 10 km derudaf i samme tempo, men han elsker da at løbe rundt og fjolle osv. og han tager da også nogle "flip-ture" ind imellem, men lange ruter - nej tak!

Og ta' lige mynderne - de er sprintere, men absolut heller ikke lavet til lange, monotone løb. Men dermed ikke sagt, at vores hunde skal være fede og i dårlig form.... der ér bare andre former for aktivitet end at løbe.

Helt enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ja nu behøver de jo ikke løbe i snor og kan derfor sagtens finde deres eget tempo, men jeg tror nu mange mynder ville nyde turen.

 

Jeg tror også at pekingesere og andre små selskabs hunde sagtens kan klare det - og det bør de i hvert fald kunne - fuldstændig på linje med gravhunde, små terrier og små Cockere. 5-10 km er jo ikke langt at løbe!

 

Man kan overveje om deciderede dværghunde kan, men her er vi så også ude i avl jeg ikke bifalder. Jeg bifalder ikke avl af extreme hunderacer. de er som hovedregel ikke sunde og robuste - undtagelser kan måske forekomme, men jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen.

 

Og så er vi tilbage i det "farlige", nemlig at det er tegn på usund avl hvis ikke hundene er så sunde og raske og fysisk kapable at de kan løbe 5-10 km 2-3 gange om ugen uden at tage skade af det. Tværtimod, tror jeg det ville være godt for dem, både mentalt og fysisk.

 

Jeg tror og håber at I undervurderer hundene kraftigt. de kan meget meget mere end I forestiller jer og de tager ikke skade af at røre sig. Og hvis de gør er der noget galt med racen/typen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er vel ikke alene vægten der afgør det, og jeg har jo nok heller ikke meget belæg for mine udtalelser og bulldog'en, det er alene min bedømmelse når jeg kigger på den, så ligner den altså ikke en hund der kan løbe særligt langt :vedikke:

 

Grunden til at jeg spurgte om det med vægten er:

 

Jeg tror heller ikke en bulldog kan løbe 10 km netop pga. vægten, men en staff er jo lille hurtig og adræt, og absolut ikke en tung hund, så hvorfor skulle den ikke kunne?

 

Eidt: Og jeg læser nu at en leavitt åbenbart er en anden udgave bulldog en den jeg kender, så den aner jeg rent faktisk ikke om kan løbe langt

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu behøver de jo ikke løbe i snor og kan derfor sagtens finde deres eget tempo, men jeg tror nu mange mynder ville nyde turen.

 

Jeg tror også at pekingesere og andre små selskabs hunde sagtens kan klare det - og det bør de i hvert fald kunne - fuldstændig på linje med gravhunde, små terrier og små Cockere. 5-10 km er jo ikke langt at løbe!

 

Man kan overveje om deciderede dværghunde kan, men her er vi så også ude i avl jeg ikke bifalder. Jeg bifalder ikke avl af extreme hunderacer. de er som hovedregel ikke sunde og robuste - undtagelser kan måske forekomme, men jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen.

 

Og så er vi tilbage i det "farlige", nemlig at det er tegn på usund avl hvis ikke hundene er så sunde og raske og fysisk kapable at de kan løbe 5-10 km 2-3 gange om ugen uden at tage skade af det. Tværtimod, tror jeg det ville være godt for dem, både mentalt og fysisk.

Det er vist lang tid siden du har set hvordan en pekingeser er bygget op..:lol:

 

Jeg tror man skal kigge på hunden først, er den bygget til at kunne løbe over en længere tid og distance (bentøj og snudeparti) så kan man begynde at prøve at løbe med den. Nogle kommer måske aldrig til at være med på 10 km, men så er de bare med på 5 km turene. Så det kan både blive for stort og for små eller forkert bygget op, med en hund der måske skal ud og løbe. En lille hund skal flytte sine ben dobbelt så meget som en stor hund, det tager også energi, på trods af at det er den samme distance de begge løber..

 

Noma kommer op på de 30 km om ugen som du snakker om, og hun syntes det er herligt at være med ude og løbe, og så er hun god til det (hun er i snor hele turen, da det er for træls at holde styr på en hund over 10 km, mens man selv skal holde et tempo i løb). Saga ville nok også kunne være med på de små ture, men får ikke lov, da hun har arvet pekingeser snuden og før at smadret korsbåndet så det vil jeg ikke spille hasard med. Overvejer at købe en jogger som hun kan sidde i, og så komme ud og løbe lidt med noget af turen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist lang tid siden du har set hvordan en pekingeser er bygget op..:lol:

 

Jeg tror man skal kigge på hunden først, er den bygget til at kunne løbe over en længere tid og distance (bentøj og snudeparti) så kan man begynde at prøve at løbe med den. Nogle kommer måske aldrig til at være med på 10 km, men så er de bare med på 5 km turene. Så det kan både blive for stort og for små eller forkert bygget op, med en hund der måske skal ud og løbe. En lille hund skal flytte sine ben dobbelt så meget som en stor hund, det tager også energi, på trods af at det er den samme distance de begge løber..

 

Noma kommer op på de 30 km om ugen som du snakker om, og hun syntes det er herligt at være med ude og løbe, og så er hun god til det (hun er i snor hele turen, da det er for træls at holde styr på en hund over 10 km, mens man selv skal holde et tempo i løb). Saga ville nok også kunne være med på de små ture, men får ikke lov, da hun har arvet pekingeser snuden og før at smadret korsbåndet så det vil jeg ikke spille hasard med. Overvejer at købe en jogger som hun kan sidde i, og så komme ud og løbe lidt med noget af turen :lol:

 

Muligt at du har ret mht pegingeser, men så vil jeg sige at den er extrem og stoppe avlen :-) Det er simpelthen ikke rimeligt, at vi mennesker, for sjov, laver hunde som ikke kan klare ganske almindelig motion. Og sammenligner man med større og sportslige hunde (fx stående fuglehunde, slædehunde, visse hyrdehunde og mynder) kan de vel magelig løbe 20-30 km tre gange om ugen - og mere uden på nogen måde at tage skade af de

Link til indlæg
Del på andre sites

Muligt at du har ret mht pegingeser, men så vil jeg sige at den er extrem og stoppe avlen :-) Det er simpelthen ikke rimeligt, at vi mennesker, for sjov, laver hunde som ikke kan klare ganske almindelig motion. Og sammenligner man med større og sportslige hunde (fx stående fuglehunde, slædehunde, visse hyrdehunde og mynder) kan de vel magelig løbe 20-30 km tre gange om ugen - og mere uden på nogen måde at tage skade af de

Vil du stoppe avlen og slette en race der er en af de ældste i verden fordi den ikke kan løbe?? Kræet blev lavet til de kejserlige i den forbudte by, og tror næppe de kinesiske prinsesser kunne løbe 5-10 km med deres indbunde fødder, der var mere deforme end selve hunden..:hmm:

 

De hunde du nævner er jo netop lavet til meget aktivitet, og kan derfor let holde til det. Hvor der er andre racer der ikke er lavet til det fx. vogterhunde og selskabshunde, de er ikke lavet til at løbe rundt over længere distancer, men de vil nok kunne det hvis man trænede dem op til det, men igen skal man tænke over hvor smart det er at løbe 10 km med en Engelsk Mastiff eller en Papillion...:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Muligt at du har ret mht pegingeser, men så vil jeg sige at den er extrem og stoppe avlen :-) Det er simpelthen ikke rimeligt, at vi mennesker, for sjov, laver hunde som ikke kan klare ganske almindelig motion. Og sammenligner man med større og sportslige hunde (fx stående fuglehunde, slædehunde, visse hyrdehunde og mynder) kan de vel magelig løbe 20-30 km tre gange om ugen - og mere uden på nogen måde at tage skade af de

Hunde kan trænes op til at løbe rigtigt langt I TRAV, for galop er egentlig en gangart der primært anvendes under jagt (hvilket er begrænset i tid). Gør man det samme i galop slider man hunden ned, det tror jeg du kan få en hvilken som helst dyrlæge til at skrive under på. Og så kan en hund med korte ben jo ikke følge med mor og far på løbetur hvis den kun traver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis man vil have en makker til løbeture, vælger man vel en hund, der er avlet til at være fysisk aktiv en stor del af dagen og ikke en hund, som er avlet til at være meget i ro. En hund, der er bygget til at være meget aktiv ser jo tit helt anderledes ud end en hund, der er avlet til det modsatte og uanset hvad man måtte mene om avlen, bør man efter min mening tage højde for netop bygningen, inden man køber hunden, som skal med på 10 km lange ture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Muligt at du har ret mht pegingeser, men så vil jeg sige at den er extrem og stoppe avlen :-) Det er simpelthen ikke rimeligt, at vi mennesker, for sjov, laver hunde som ikke kan klare ganske almindelig motion. Og sammenligner man med større og sportslige hunde (fx stående fuglehunde, slædehunde, visse hyrdehunde og mynder) kan de vel magelig løbe 20-30 km tre gange om ugen - og mere uden på nogen måde at tage skade af de

det er lidt fjollet sat op, en pekingeser vil jo, hvis du sammenligner med en mynde fx, løbe betydelig mere, en alm spadsertur vil betyde det samme for pekingeseren (som jo ikke er ret høj) som en løbetur betyder for en mynde;)

Så det er for mig da lidt klart at en løbetur på 10 kilometer med en pekingeser vil betyde noget helt andet end en tilsvarende løbetur med en mynde;)

Link til indlæg
Del på andre sites

det er lidt fjollet sat op, en pekingeser vil jo, hvis du sammenligner med en mynde fx, løbe betydelig mere, en alm spadsertur vil betyde det samme for pekingeseren (som jo ikke er ret høj) som en løbetur betyder for en mynde;)

Så det er for mig da lidt klart at en løbetur på 10 kilometer med en pekingeser vil betyde noget helt andet end en tilsvarende løbetur med en mynde;)

 

Selvfølgelig - en mynde skulle gerne kunne løbe 30 km ubesværet.

 

Jeg siger bare at ganske almindelig dyrevelfærd tilsiger at vi avler hunde som kan få et normalt liv med motion, bevægelse, hop og spring, legen og løben rundt og det skal de kunne holde til. Hver dag.

 

Hunde som ikke ville kunne klare en løbetur på 5-10 km dagligt, som voksen, sund og rask hund ville jeg overveje om ikke vi har avlet et sted hen hvor ingen hund bør være, på samme måde som kød-kyllinger der ikke kan bære deres egen vægt.

 

Nu avler vi jo hunde af andre grunde end kyllinger, men det mindste vi kan gøre at da at avle gennemsunde dyr. Det må være punkt 1. Alt hvad der nærmer sig lidelsesavl bør vi da gå imod med samme ildhu som man herinde forbander folk som bruger hårde opdragelses metoder. Hvorfor denne "flexible" og "tolerante" holdning til avl af extreme og usunde hunde? Jeg fatter det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig - en mynde skulle gerne kunne løbe 30 km ubesværet.

 

Jeg siger bare at ganske almindelig dyrevelfærd tilsiger at vi avler hunde som kan få et normalt liv med motion, bevægelse, hop og spring, legen og løben rundt og det skal de kunne holde til. Hver dag.

 

Hunde som ikke ville kunne klare en løbetur på 5-10 km dagligt, som voksen, sund og rask hund ville jeg overveje om ikke vi har avlet et sted hen hvor ingen hund bør være, på samme måde som kød-kyllinger der ikke kan bære deres egen vægt.

 

Nu avler vi jo hunde af andre grunde end kyllinger, men det mindste vi kan gøre at da at avle gennemsunde dyr. Det må være punkt 1. Alt hvad der nærmer sig lidelsesavl bør vi da gå imod med samme ildhu som man herinde forbander folk som bruger hårde opdragelses metoder. Hvorfor denne "flexible" og "tolerante" holdning til avl af extreme og usunde hunde? Jeg fatter det ikke.

Det du glemmer er jo at pekingeseren får en "løbetur" dagligt, den løber jo når bare du går alm, hvis du giver dig til at løbe med kræet så svarer det altså til at mynden spurter, og det kan den ikke holde til 10 kilometer dagligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du glemmer er jo at pekingeseren får en "løbetur" dagligt, den løber jo når bare du går alm, hvis du giver dig til at løbe med kræet så svarer det altså til at mynden spurter, og det kan den ikke holde til 10 kilometer dagligt!

 

Når et menneske løber fx 8-10 km/t kan en normal lille hund sagtens trave ved siden af. Men ellers enig, man bør aldrig løbe hurtigere end at den hund der er med, kan trave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men... Hvornår løber en mynde nogensinde 30km?.... De løber jo oftere korte afstande i en til gengæld sindsyg fart

 

Ja det er det normale, men som visse mynder blev lavet til jagt tidligere på ulve og større hjortevildt løb de sammen med en jæger til hest betydeligt længere. Russisk mynde, Skotsk Dyrehund, Ulvehund og sikker flere andre. Jeg mener også at Saluki, Afganks mynde (leopardjagt)

og Slougi blev brugt på lignende vis i Østen/Asien. Det var meget stærke og udholdende hunde, som efter en hel dag på jagt og måske have travet 40-60 km, stadig kunne sætte en slutspurgt in i galop og afslutte jegten.

 

Man har også brugt mynder på kortere distancer. Fx. brugte man Spaniels til at jage harer op hvorefter man slap mynden så den kunne fange og aflive haren.

 

Jeg vil tro at slædehunde løber over 100 km om dagen flere dage i træk i visse væddeløb. Så er vi nok udover hvad der er sundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når et menneske løber fx 8-10 km/t kan en normal lille hund sagtens trave ved siden af. Men ellers enig, man bør aldrig løbe hurtigere end at den hund der er med, kan trave.

 

Nej det kan den altså ikke.

Min islænder kan slet ikke trave det tempo. Hun traver max 5-6 km I timen som vel er det jeg max går.

 

En gravhund og andre kortbenede hunde er typisk I galop ved siden af mig I gang tempo.

 

Så helt sikkert. De små hunde bør også kunne trave 5 km, men jeg må regne med at gå hvis det skal være rimeligt for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er det normale, men som visse mynder blev lavet til jagt tidligere på ulve og større hjortevildt løb de sammen med en jæger til hest betydeligt længere. Russisk mynde, Skotsk Dyrehund, Ulvehund og sikker flere andre. Jeg mener også at Saluki, Afganks mynde (leopardjagt)

og Slougi blev brugt på lignende vis i Østen/Asien. Det var meget stærke og udholdende hunde, som efter en hel dag på jagt og måske have travet 40-60 km, stadig kunne sætte en slutspurgt in i galop og afslutte jegten.

 

Man har også brugt mynder på kortere distancer. Fx. brugte man Spaniels til at jage harer op hvorefter man slap mynden så den kunne fange og aflive haren.

 

Jeg vil tro at slædehunde løber over 100 km om dagen flere dage i træk i visse væddeløb. Så er vi nok udover hvad der er sundt.

 

En mynde er også bygget som atlet og der er forskel på typer. Om de har muskel fibre til spurt eller distance løb.

 

Det står også beskrevet at hundene gerne blev fragtet med på kamel eller hest indtil de spottede vildt.

 

Jeg tror dog heller ikke en saluki for eksempel ville have problemer med en løbe tur på feks 20 km.

 

I forhold til benlængde og størrelser svarer det så nok bare nærmere til en gåtur på 5 km for en pekingeser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Norske Elghund kunne fint trave 10-15 km/t ligesom mine FT Spaniels kan. Kan det have noget med træning at gøre også.

Det har noget at gøre med hundens bygning og størrelse, blot fordi en race er lille, kortbened eller kompakt bygget og derfor ikke kan holde til at løbe 10/15 kilometer ved siden af dig, betyder det da ikke at racen er dårlig avl, det betyder bare at racen er lavet til noget andet ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...