Hop til indhold

Den perfekte rallyhund


Kalokagathia
 Share

Recommended Posts

Vi går i hvalpe-/hundetanker herhjemme. Vi har i forvejen to dværgpuddel på henholdsvis tre og fire år. De er skønne, dejlige og lærenemme, og de passer perfekt til en familie, hvor der er gode gåture og almindelig træning og aktivering.

 

Men nu hvor jeg efterhånden har fået mere tid og overskud til træning, kurser og konkurrencer, kan jeg godt føle, at de mangler lidt drive. Eller måske mere evnen eller lysten til at træne med høj intensitet i længere tid.

 

Det er især et problem, når jeg er af sted til træningseftermiddage eller kurser. De, der har fx border collier, kan tilsyneladende træne hele dagen (næsten) og deres hunde er stadig friske og glade sidst på dagen og helt klar på at træne mere.

 

Mine hunde bliver hurtigt trætte og mister motivationen til at træne og det betyder, at jeg bruger det meste af dagen på at nusse mine hunde, mens jeg ser på at de andre træner. Jeg træner positivt med godbidder, leg og ros, så det er ikke fordi mine hunde ikke burde have lyst til at træne. De er også meget glade og energiske, det varer på ikke så længe.

 

Derfor kunne jeg godt tænke mig en rigtig træningshund. Min yndlingssport er rally og jeg vil også kunne overtales til lidt agility og alm lydighed, men næppe hyrdning eller jagt.

 

Krav til hunden:

Træningsglad

Sund race

Skal kunne bo sammen med vores to pudler og vores kat

Børnevenlig (vi har en hundeerfaren datter på seks år)

Ikke for stor (max border collie-størrelse)

 

 

Vi bor i hus med have og hunden vil blive luftet, trænet og aktiveret efter behov i dagligdagen.

 

Hvilken race/type vil I anbefale?

Jeg har overvejet kelpie, border collie, kooiker hondje og toller, men er også meget åben over for andre forslag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med bc'er kan arbejde hele tiden er altså kun delvist rigtigt.

Med den rette træning kan de være temmelig udholdende men oplever helt ærligt, at en del bliver lidt skuffede over, at en bc ikke bare er en rendyrket arbejdsmaskine.

 

Tror langt de fleste samarbejdende racer kan klare sig i rally.

Tror det handler mest om, at du finder den type hund du arbejder bedst sammen med.

Der er en kæmpe, kæmpe forskel på de racer du nævner.

Både træningsmæssigt og mht personlighed.

 

Langt de fleste jagt og hyrde racer lever op til de krav du stiller.

Så tænker du er nød til at være temmelig bevidst om præcis hvilken type hund DU er mest til og hvad der er vigtigst.

Oplever f.eks kelpien som noget mere tough og hårdhudet end bc'en og de har ofte et ekstra gear ifht at kunne tåle gentagelser og er knap så følsomme overfor fejl som bc'en.

Kooikeren er tit temmelig blød og der kan være udfordringer med temperamentet. Der er kæmpe forskel på de forskellige linjer og man skal kigge sig for.

 

Tolleren oplever jeg enten som en lækker, men højtkørende hund, eller som totalt lad og meget lidt samarbejdsvillig.

Igen - linjer, men generelt bløde hunde.

 

Men du er jo heldig at det er rally du er faldet for - For helt ærligt, så er racen virkelig ikke afgørende.

Det er jo et væld af racer der gør det godt og det handler i rally bare mest om at have en hund man passer sammen med.

 

Så ud og snakke med ejere af de forskellige samarbejdende racer og få en fornemmelse af hvad der matcher dig bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok også lige tænke over at den skal passe sammen med dem du har derhjemme. De to ældste af mine er som ærtehalm. De passer perfekt sammen og har fælles interesser, legestil osv. Den yngste... De er begge glade for hende, men jeg tror, hvis du havde spurgt dem, at de ville have valgt noget andet end den lille bulldozer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det kun er på kursus at du mangler trænings motivation hos dine hunde så er det jo dels noget der kan opøves og dels noget du kan kommer om ved, alene ved at skifte mellem dine hunde.Nogle af de små terrier er også rene arbejds maskiner. Og så støtter jeg amocca, i en hundeflok er det vigtigt at hundene passer sammen, så hvilke hunde kan dine lide at lege med og hvilke lande de ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke kommentere på hvad race du skal vælge :)

 

jeg vil blot sige at selv ikke belønningsjunkier/arbejdamaskiner kan lære at arbejde mere intens i længere tid.

At man belønner med godbidder, ros og leg er ikke altid motivation nok, hvilken form for leg, hvilken form or godbid, hvordan bliver belønningen leveret, hvordan er din kropsholdning osv osv. og så pauser, "organiseret ro eller tom træning" er en overskrift på både kursus forløb og en artikel af therese fra Canis Århus, det er værd at dykke lidt ned i :)

 

og en "tung" hund lærer ikke at knokle dagen igennem over en nat, det kræver hård træning, at lære dem at arbejde, selv om de ikke higer efter belønninger som andre hunde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres inputs :-)

 

Jeg har virkelig brugt meget tid og mange kurser på at øge deres udholdenhed og de er da også skønne og dygtige, hvis man ser dem i forhold til andre hunde af den "type". Jeg ser bare stadig en verden til forskel fra dem og fx min mors kleiner münsterländer, der har et helt andet arbejdstempo og -behov. Jeg har også tidligere trænet med en energisk dalmatiner og det var bare en noget anden oplevelse og det er det jeg savner i mine hunde - det der drive til at være på og lave noget. Det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil bruge tid eller energi på mine to krøltoppe - de er højt elskede og værdsatte :lun: Jeg ønsker mig bare et supplement ;-)

 

God pointe at det skal være en type hund, som mine hunde vil kunne sammen med. De vil sikkert foretrække en pudel, men generelt er der ingen problemer medmindre vi er ovre i noget fransk bulldog, som den ene af uforklarlige årsager bare slet ikke bryder sig om. De leger fint med alt fra grand danois til bomuldshunde og er også vant til hunde med masser af fart og energi.

 

Jeg tror, at jeg vil gå lidt videre med tanken om en border. En lab bliver nok for stor.

 

Siri: jeg kan se vi bor ret tæt på hinanden, så det er bestemt et tilbud, jeg gerne vil tage imod :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi, så lurede jeg hvem du er - Og din mor :blink:

 

Har mødt dig og dine skønne hunde til clicker-camp.

 

Men er slet ikke i tvivl om, at du lægger et rigtig godt stykke arbejde i dine hunde og har forsøgt at få trænet noget udholdenhed i dem.

 

Kunne nu godt se dig med en kooiker af ordentlig avl - Eller en fin ft cocker (hemmelig drøm for mit vedkommende :engel:)

 

Foreslår også andre racer, fordi mange låser sig meget fast på bc'en når de vil have noget med mere drive og tempo.

Og du kan sagtens håndtere en bc, det er jeg slet ikke i tvivl om.

 

Men rigtig mange glemmer de andre fantastiske racer og det handler så meget om, at finde en type hund man passer sammen med.

 

Min veninde har samme ambitioner som jeg og tror hun ender med en jagt-lab, fordi det bare passer bedre til hende rent mentalt.

Hvor det oplagte valg havde været en bc, hvis man udelukkende kiggede på de arbejds egenskaber hun søger. Men hun passer bare bedre til en anden type hund, selvom hun nu sagtens kunne tage min hund og få et fint samarbejde med ham.

 

Så det er ikke for at tale dig fra bc'en, promovere gerne racen til højre og venstre :mrgreen:

Det er bare ikke den eneste race der har det du efterspørger, så det ville bare være en skam hvis du låser dig fast på den uden at have luret de andre også.

 

Men vælger du en bc, så er jeg slet ikke et sekund i tvivl om, at den vil få det godt hos dig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres inputs :-)

 

Jeg har virkelig brugt meget tid og mange kurser på at øge deres udholdenhed og de er da også skønne og dygtige, hvis man ser dem i forhold til andre hunde af den "type". Jeg ser bare stadig en verden til forskel fra dem og fx min mors kleiner münsterländer, der har et helt andet arbejdstempo og -behov. Jeg har også tidligere trænet med en energisk dalmatiner og det var bare en noget anden oplevelse og det er det jeg savner i mine hunde - det der drive til at være på og lave noget. Det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil bruge tid eller energi på mine to krøltoppe - de er højt elskede og værdsatte :lun: Jeg ønsker mig bare et supplement ;-)

 

God pointe at det skal være en type hund, som mine hunde vil kunne sammen med. De vil sikkert foretrække en pudel, men generelt er der ingen problemer medmindre vi er ovre i noget fransk bulldog, som den ene af uforklarlige årsager bare slet ikke bryder sig om. De leger fint med alt fra grand danois til bomuldshunde og er også vant til hunde med masser af fart og energi.

 

Jeg tror, at jeg vil gå lidt videre med tanken om en border. En lab bliver nok for stor.

 

Siri: jeg kan se vi bor ret tæt på hinanden, så det er bestemt et tilbud, jeg gerne vil tage imod :-)

 

du er meget velkommen :) vi er tit en 7-8 bordere når vi træner, så der er rig mulighed for at se lidt forskelligt. Skal nok også fortælle mere om racen - både de gode og svære ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Miss M: Aaarh, så er jeg da også med på hvem du er ;-)

Det er heller ikke fordi det absolut skal være en border, for der er jo også mange andre skønne racer, der kunne være oplagte :-) Jeg vil bare så gerne sikre mig, at det dels er en hund, der vil være skøn og energisk at træne med, og dels, at jeg kan opfylde hundens behov. Det ville fx være forfærdeligt at stå med en jagthund, der bliver NØDT til også at få afløb for sin jagtdrift, når jeg er vegetar og dårligt kunne forestille mig noget mere trist end at skulle deltage i en jagt.

 

Jeg ved ikke helt hvilken "type", jeg passer bedst sammen med :hmm: Jeg er pjattet med alle slags hunde :-D Ej, jeg kunne aldrig se mig selv sammen med en stor, tung type. Min veninde har en grand danois/sankt berner-blanding og han er sååå skøn, men det tager jo unægteligt lidt tid for 80 kg hund at sætte sig, rejse sig osv., og der vil jeg gerne have en livlig, hurtig hund :-)

 

Jeg har været hundetræner for nogle begynderhold og har på den måde været "inde over" mange slags hunde og de var jo allesammen dejlige. Men jeg faldt altid mest for de vildeste og hurtigste, fordi der var så meget energi at arbejde med :-)

 

Siri: Tusind tak! Hvornår træner I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bare så gerne sikre mig, at det dels er en hund, der vil være skøn og energisk at træne med, og dels, at jeg kan opfylde hundens behov. Det ville fx være forfærdeligt at stå med en jagthund, der bliver NØDT til også at få afløb for sin jagtdrift, når jeg er vegetar og dårligt kunne forestille mig noget mere trist end at skulle deltage i en jagt.

Hvis du holder dig til standard linjerne vil det ikke være et problem, med mindre du bevæger dig over i de stående hønsehunde. Jeg tænker at små pudler nok vil fungere bedre sammen med welch/ engelsk springer eller toller, fremfor bordercollie. Dog synes jeg at man skylder alle jagthunde at man laver lidt frit søg engang imellem, men det er jo ikke nogen større videnskab at gemme et par bolde og lære dem at finde dem. Skal man ikke bruge det til noget er lydighedsdelen/ præcisionen jo underordnet og det er det svære i al jagttræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går i hvalpe-/hundetanker herhjemme. Vi har i forvejen to dværgpuddel på henholdsvis tre og fire år. De er skønne, dejlige og lærenemme, og de passer perfekt til en familie, hvor der er gode gåture og almindelig træning og aktivering.

 

Men nu hvor jeg efterhånden har fået mere tid og overskud til træning, kurser og konkurrencer, kan jeg godt føle, at de mangler lidt drive. Eller måske mere evnen eller lysten til at træne med høj intensitet i længere tid.

 

Det er især et problem, når jeg er af sted til træningseftermiddage eller kurser. De, der har fx border collier, kan tilsyneladende træne hele dagen (næsten) og deres hunde er stadig friske og glade sidst på dagen og helt klar på at træne mere.

 

Mine hunde bliver hurtigt trætte og mister motivationen til at træne og det betyder, at jeg bruger det meste af dagen på at nusse mine hunde, mens jeg ser på at de andre træner. Jeg træner positivt med godbidder, leg og ros, så det er ikke fordi mine hunde ikke burde have lyst til at træne. De er også meget glade og energiske, det varer på ikke så længe.

 

Derfor kunne jeg godt tænke mig en rigtig træningshund. Min yndlingssport er rally og jeg vil også kunne overtales til lidt agility og alm lydighed, men næppe hyrdning eller jagt.

 

Krav til hunden:

Træningsglad

Sund race

Skal kunne bo sammen med vores to pudler og vores kat

Børnevenlig (vi har en hundeerfaren datter på seks år)

Ikke for stor (max border collie-størrelse)

 

 

Vi bor i hus med have og hunden vil blive luftet, trænet og aktiveret efter behov i dagligdagen.

 

Hvilken race/type vil I anbefale?

Jeg har overvejet kelpie, border collie, kooiker hondje og toller, men er også meget åben over for andre forslag :-)

 

Dansk spids :D

 

Enorm lærenem!

Jeg har en med en bagage med noget stress i, men det er ikke normalen. Du er altid velkommen til at møde Aslan, hvis I vil se en i real life. Det er en FANTASTISK race simpelthen. Mine venner med border collier er forelsket i hans trænbarhed

Link til indlæg
Del på andre sites

Miss M: Aaarh, så er jeg da også med på hvem du er ;-)

Det er heller ikke fordi det absolut skal være en border, for der er jo også mange andre skønne racer, der kunne være oplagte :-) Jeg vil bare så gerne sikre mig, at det dels er en hund, der vil være skøn og energisk at træne med, og dels, at jeg kan opfylde hundens behov. Det ville fx være forfærdeligt at stå med en jagthund, der bliver NØDT til også at få afløb for sin jagtdrift, når jeg er vegetar og dårligt kunne forestille mig noget mere trist end at skulle deltage i en jagt.

 

Jeg ved ikke helt hvilken "type", jeg passer bedst sammen med :hmm: Jeg er pjattet med alle slags hunde :-D Ej, jeg kunne aldrig se mig selv sammen med en stor, tung type. Min veninde har en grand danois/sankt berner-blanding og han er sååå skøn, men det tager jo unægteligt lidt tid for 80 kg hund at sætte sig, rejse sig osv., og der vil jeg gerne have en livlig, hurtig hund :-)

 

Jeg har været hundetræner for nogle begynderhold og har på den måde været "inde over" mange slags hunde og de var jo allesammen dejlige. Men jeg faldt altid mest for de vildeste og hurtigste, fordi der var så meget energi at arbejde med :-)

 

Siri: Tusind tak! Hvornår træner I?

hele tiden! Ej men vi træner helt sikker i weekenden - nok søndag formiddag tænker jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi, så lurede jeg hvem du er - Og din mor :blink:

 

Har mødt dig og dine skønne hunde til clicker-camp.

 

Men er slet ikke i tvivl om, at du lægger et rigtig godt stykke arbejde i dine hunde og har forsøgt at få trænet noget udholdenhed i dem.

 

Kunne nu godt se dig med en kooiker af ordentlig avl - Eller en fin ft cocker (hemmelig drøm for mit vedkommende :engel:)

 

Foreslår også andre racer, fordi mange låser sig meget fast på bc'en når de vil have noget med mere drive og tempo.

Og du kan sagtens håndtere en bc, det er jeg slet ikke i tvivl om.

 

Men rigtig mange glemmer de andre fantastiske racer og det handler så meget om, at finde en type hund man passer sammen med.

 

Min veninde har samme ambitioner som jeg og tror hun ender med en jagt-lab, fordi det bare passer bedre til hende rent mentalt.

Hvor det oplagte valg havde været en bc, hvis man udelukkende kiggede på de arbejds egenskaber hun søger. Men hun passer bare bedre til en anden type hund, selvom hun nu sagtens kunne tage min hund og få et fint samarbejde med ham.

 

Så det er ikke for at tale dig fra bc'en, promovere gerne racen til højre og venstre :mrgreen:

Det er bare ikke den eneste race der har det du efterspørger, så det ville bare være en skam hvis du låser dig fast på den uden at have luret de andre også.

 

Men vælger du en bc, så er jeg slet ikke et sekund i tvivl om, at den vil få det godt hos dig :5up:

 

Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig og jeg er med på, at min FT er af linier der går hårdt. Men jeg forestiller mig ikke, at pudler vil fungere specielt godt med en cocker. Der er ihvertfald ikke en eneste af af pudlerne i vores omgangskreds der bryder sig særligt om Wilma og de vil ihvertfald ikke lege med hende. Hun tackler alt for hårdt og går for meget på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: Lige denne weekend er jeg godt nok på kursus (hundekursus selvfølgelig ;-) ), men jeg vil meget gerne komme en anden gang, hvor det kan passe :-)

 

Lenschow: Jeg vil da bestemt også gerne møde din skønne hund :-) Det er ikke race jeg kender meget til.

 

kommer du til DM næste weekend? Det er en super mumighed for at se lidt hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig og jeg er med på, at min FT er af linier der går hårdt. Men jeg forestiller mig ikke, at pudler vil fungere specielt godt med en cocker. Der er ihvertfald ikke en eneste af af pudlerne i vores omgangskreds der bryder sig særligt om Wilma og de vil ihvertfald ikke lege med hende. Hun tackler alt for hårdt og går for meget på dem.

 

Min pudel kan ikke lide cockere. Han undgår dem helst, fordi de oftest ikke fatter en pæn hentydning om at hoppe op i hovedet på han hele tiden. De vi møder er meget "in your face" og meget lidt høflige.

 

Jeg tænker og border. ..eEller større pudel :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min pudel kan ikke lide cockere. Han undgår dem helst, fordi de oftest ikke fatter en pæn hentydning om at hoppe op i hovedet på han hele tiden. De vi møder er meget "in your face" og meget lidt høflige.

 

Jeg tænker og border. ..eEller større pudel :lol:

 

Præcis - de er bare lidt for meegt "in your face" agtige til det fleste hunde. Wilma kommer super ud af det med andre cockere. Men nærmest alle andre voksne hunde har et tydeligt "åh, gud, hvad er der galt med den? få den væk"- look i deres ansigter, når hun kommer buldrende hen i fjæset på dem :roll: At hun ikke har fået et lag tæsk endnu skyldes mest af alt at jeg er ekstremt diskriminerende vedr. hvem hun får lov at være løs sammen med (og at mine herhjemme stadig anser hende for en (kæmpestor og tung) hundehvalp)

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: Lige denne weekend er jeg godt nok på kursus (hundekursus selvfølgelig ;-) ), men jeg vil meget gerne komme en anden gang, hvor det kan passe :-)

 

Lenschow: Jeg vil da bestemt også gerne møde din skønne hund :-) Det er ikke race jeg kender meget til.

 

Du er altid velkommen - [email protected] - vi kan også køre og mødes et sted.

 

dag1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...