Hop til indhold

Angribende hund nedlagt af politiet


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Som Lenschow siger skulle hunden have været fastholdt stille og roligt. At begynde at tæske løs på den, får den kun til at holde endnu hårdere fast på den anden hund. Det beviser endnu engang at politiet ikke fatter et hak hvad angår hundes adfærd.

 

Og at kvæle den er selvfølgelig helt uantageligt! Det er dyremishandling og det burde de straffes for.

 

Og de bliver så kaldt ud til alle mulige dyr, så de skal også lige have styr på katte, heste, køer, får, slanger og du fortsætter bare.....

Faktisk skal man vidst være lidt af et multitalent for at være politimand...........

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 151
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Og de bliver så kaldt ud til alle mulige dyr, så de skal også lige have styr på katte, heste, køer, får, slanger og du fortsætter bare.....

Faktisk skal man vidst være lidt af et multitalent for at være politimand...........

 

Jo, men hunden er det eneste dyr, der har sin egen lov. Det burde forpligte lidt i forhold til uddannelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Affyring af et tjenestevåben medfører altid en masse rapportskriveri, det er ikke noget man bare lige gør. Det her er ikke en western film. Desuden elsker pressen at køre den slags op.

Når der er fodboldkamp er gemytterne oppe at at køre, og et skud kan hurtigt få tingene til at eskalere så der lige pludselig er bliver meget mere ballade. Det er altså ikke for sjov at vores ellers så ressourceknappe politi er talstærkt tilstede ved de foldboldkampe.

 

Men bagefter er det naturligvis altid nemmere at vide hvad andre skulle have været gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

http://ekstrabladet.dk/112/drama-ved-parken-politifolk-giver-aggressiv-muskelhund-knippelsuppe/5717161

 

Hvad tænker I? Handlede politiet korrekt? Kunne de have gjort noget anderledes?

Det ved jeg sgu ærlig talt ikke. Måske blev hunden mere ophidset af at den blev slået på den og dermed mindre tilbøjelig til at give slip, men betjentene skulle træffe et valg i løbet af få sekunder og der er jo ikke tid til at stå og overveje sådan noget. Og det er jo heller ikke sikkert den ville have sluppet hurtigere, hvis de var gået roligere til den - svært at have en mening om, når man ikke så det.

 

Dog kan jeg godt få lidt ondt i maven over, at den skulle have tæsk, for et eller andet sted er det sgu aldrig hundens skyld, at den ender med at være aggressiv :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det rigtige havde været at kvæle hunden så snart de kunne komme til den, men nu ved vi ikke hvor ophidset hunden var - men den lyder til at have været ret sindssyg. Risikoen for at den havde vendt angrebene mod politimændene var nok ret store.

 

I den akutte situation synes jeg de gjorde det eneste rigtige. Desværre fik hunden ikke et ordentligt gok i hovedet så den døde på stedet. Men det kunne man da foreslå at politiet blev trænet i!

 

Jeg må erkende at jeg bliver større tilhænger af hundeloven når jeg læser andre muskelhundeejere som seriøst mener at netop den type hund skulle være aet og dikket. Faktum er at den hund skulle dø uanset hvad. At det så var en lidt barbarisk måde den kom herfra, tja. Men dø skulle den! Og det er rent held at den lille hund ikke blev dræbt på stedet. Men at nogen kan få sig selv til at synes at den store bare skulle have haft lov at dræbe den lille og "falde til ro" er over (eller nok under) min fatteevne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan også sige at min hund vil "æde" eller slå en ihjel. Det er dog ikke bogstaveligt. Og politiet mener nok heller ikke bogstaveligt, altså at den var ved at fortære.

 

Zeus ville også æde en anden han hund der bare knurrer af ham og sikkert slå ihjel, sådan siger man men det gør han selvfølgelig ikke bogstavelig talt.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at tage stilling til hvem der kalder hinanden hvad, så tænker jeg faktisk også, at det kunne have været en fordel at gå til hunden på en anden, mere rolig måde, end ved at tæske den. Det kan da sagtens have hidset den mere op. Ikke fordi den lille hund skal dø, men netop fordi den gerne skulle overleve - og også for måske at minimere skaderne lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, om det er i orden at politiet slog på hunden og holdt den fast? Ja, selvfølgelig, er det i orden. Men det behøver ikke at være det samme som et det havde været det mest hensigtmæssige at gøre - især ikke med henblik på at få hunden til at give slip med mindst mulig skade på den anden hund.

Så langt kan dog heller ikke en politi mand forventes at tænke på sekunder.

 

Jeg synes så dog at det er forkert at de efterfølgende har kvalt hunden. Bullterrieren de hold fast i en anden sag, kunne de jo tilsyneladende godt finde ud af at få aflivet på anden måde.

 

Når politiet kan blive tilkaldt eller være til stedet ved sådanne overfald og forventes at handle derpå, så burde deres biler også været udstyret med mundkurv, fangststang (eller hvad sådan en hedder) og en simpel hundesnor. Så ville de uden problemer kunne fragte sådan en hund sikkert til en dyrlæge til aflivning eller holde den indtil en sådan kunne komme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at tage stilling til hvem der kalder hinanden hvad, så tænker jeg faktisk også, at det kunne have været en fordel at gå til hunden på en anden, mere rolig måde, end ved at tæske den. Det kan da sagtens have hidset den mere op. Ikke fordi den lille hund skal dø, men netop fordi den gerne skulle overleve - og også for måske at minimere skaderne lidt.

 

Lige præcis.

Beskrevet så rigeligt. Løft bagben fri af jorden og slipper hunden ikke den anden ved dette og man ikke har vand til stedet man kan smide i hovedet af den, så kan man få den til at gispe efter luft ved at vride dens halsbånd om. Men det ved vi jo selvfølgelig ikke om de også har prøvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Slettet grundet spogbrug

 

Tak, det er nydeligt skrevet. Jeg har naturligvis anmeldt det.

 

Uden at tage stilling til hvem der kalder hinanden hvad, så tænker jeg faktisk også, at det kunne have været en fordel at gå til hunden på en anden, mere rolig måde, end ved at tæske den. Det kan da sagtens have hidset den mere op. Ikke fordi den lille hund skal dø, men netop fordi den gerne skulle overleve - og også for måske at minimere skaderne lidt.

 

Måske VAR der ikke andre muligheder - som ville gøre at betjentene ikke bragte sig selv i fare.

 

Lige præcis.

Beskrevet så rigeligt. Løft bagben fri af jorden og slipper hunden ikke den anden ved dette og man ikke har vand til stedet man kan smide i hovedet af den, så kan man få den til at gispe efter luft ved at vride dens halsbånd om. Men det ved vi jo selvfølgelig ikke om de også har prøvet.

 

At løfte bagben er for det første en dårlig ide, for det andet virker det ikke.

 

Hvor mon de skulle finde en spand vand?

 

Måske havde hunden ikke halsbånd på? Og ellers er de simpelthen ikke trænet i at kende den metode. Det burde de blive! Men at slå en hund hårdt nok i hovedet, får den til at slippe før eller siden.

Redigeret af Stjernetosse
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det er nydeligt skrevet. Jeg har naturligvis anmeldt det.

 

 

 

Måske VAR der ikke andre muligheder - som ville gøre at betjentene ikke bragte sig selv i fare.

 

 

 

At løfte bagben er for det første en dårlig ide, for det andet virker det ikke.

 

Hvor mon de skulle finde en spand vand?

 

Måske havde hunden ikke halsbånd på? Og ellers er de simpelthen ikke trænet i at kende den metode. Det burde de blive! Men at slå en hund hårdt nok i hovedet, får den til at slippe før eller siden.

Det er jo svært at vide og kan jo altid kun blive gætterier fra vores side.
Link til indlæg
Del på andre sites

Deres reaktion er en helt almindelig reaktion fra mennesker, der overvære et hundeslagsmål eller overfald.

Selv erfarne hundeejere (overraskende mange) kan finde på at reagere på den måde de første gange de oplever slagsmål eller overfald.

 

Jeg har svært ved at bebrejde politiets deres reaktion selvom jeg selv ville have reageret anderledes og det virker meget voldsomt med fire voksne mænd ovenpå en enkelt hund.

 

Jeg har aldrig stået overfor en muskelhund (eller en anden stor hund for den sags skyld), der var i slåskamp med en anden eller overfaldte en anden, men jeg har desværre stået alt for mange gange og skulle skille to engelske springer-tæver ad.

 

De første gange forsøgte vi råb og slag - det virkede stik modsat og hundene blev hevet fra hianden med vold=meget grimme skader på hundene.

De næste gange prøvede vi med vand og løfte dem op i bagbenene - det hjælper overhovedet ikke, når hundene er det røde felt og slås for at slå hinanden ihjel. De blev derfor hevet fra hinanden igen med samme grimme skader som resultat.

 

Derefter gik vi over til Umulias beskrevne løsning med fastholdelse og stille og rolig opførsel. Dette fik dem til slappe nok af til at vi kunne få dem fra hinanden. Der var stadig skader, da Rosie var en rusker, men skaderne opstod inden vi fik fat i dem.

Vi har en gang måtte ty til kvælning for at få dem til at slippe, men det kan gøres uden at slå ihjel.

Vores metode var egentligt ret enkel: vi havde hver vores hunds krop mellem benene og fat i nakkeskindet på hver hund (de gik ikke med halsbånd derhjemme) og den frie hånd blev brugt til at stryge hunden på undersiden af halsen eller støtte den anden hånd (man lærer hurtigt at holde den frie hånd væk fra gebisserne - Martin lærte det uden bidskader... Jeg har føleskader i to finger og grimme ar på den ene hånd og den anden underarm efter to forskellige episoder).

Lå den ene hund ned, fik den hjælp til at komme på benene, da vi ellers ikke kunne kontrollere dem.

Selv med vores metode krævede det en hel del fysisk styrke at holde dem.

 

Selvom man har lært/læst teorien bag at stoppe et slagsmål eller overfald, så er der lang vej fra teorien til praksis, når man står i det og man kender først sin reaktion, når man har prøvet det.

Jeg håber da også, at jeg ville blive på stedet, hvis jeg kom til at køre en person ned, men jeg tør ikke sige det skråsikkert og jeg håber jeg aldrig kommer til at finde ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Deres reaktion er en helt almindelig reaktion fra mennesker, der overvære et hundeslagsmål eller overfald.

Selv erfarne hundeejere (overraskende mange) kan finde på at reagere på den måde de første gange de oplever slagsmål eller overfald.

 

Jeg har svært ved at bebrejde politiets deres reaktion selvom jeg selv ville have reageret anderledes og det virker meget voldsomt med fire voksne mænd ovenpå en enkelt hund.

 

Jeg har aldrig stået overfor en muskelhund (eller en anden stor hund for den sags skyld), der var i slåskamp med en anden eller overfaldte en anden, men jeg har desværre stået alt for mange gange og skulle skille to engelske springer-tæver ad.

 

De første gange forsøgte vi råb og slag - det virkede stik modsat og hundene blev hevet fra hianden med vold=meget grimme skader på hundene.

De næste gange prøvede vi med vand og løfte dem op i bagbenene - det hjælper overhovedet ikke, når hundene er det røde felt og slås for at slå hinanden ihjel. De blev derfor hevet fra hinanden igen med samme grimme skader som resultat.

 

Derefter gik vi over til Umulias beskrevne løsning med fastholdelse og stille og rolig opførsel. Dette fik dem til slappe nok af til at vi kunne få dem fra hinanden. Der var stadig skader, da Rosie var en rusker, men skaderne opstod inden vi fik fat i dem.

Vi har en gang måtte ty til kvælning for at få dem til at slippe, men det kan gøres uden at slå ihjel.

Vores metode var egentligt ret enkel: vi havde hver vores hunds krop mellem benene og fat i nakkeskindet på hver hund (de gik ikke med halsbånd derhjemme) og den frie hånd blev brugt til at stryge hunden på undersiden af halsen eller støtte den anden hånd (man lærer hurtigt at holde den frie hånd væk fra gebisserne - Martin lærte det uden bidskader... Jeg har føleskader i to finger og grimme ar på den ene hånd og den anden underarm efter to forskellige episoder).

Lå den ene hund ned, fik den hjælp til at komme på benene, da vi ellers ikke kunne kontrollere dem.

Selv med vores metode krævede det en hel del fysisk styrke at holde dem.

 

Selvom man har lært/læst teorien bag at stoppe et slagsmål eller overfald, så er der lang vej fra teorien til praksis, når man står i det og man kender først sin reaktion, når man har prøvet det.

Jeg håber da også, at jeg ville blive på stedet, hvis jeg kom til at køre en person ned, men jeg tør ikke sige det skråsikkert og jeg håber jeg aldrig kommer til at finde ud af det.

 

Godt at høre fra én, der rent faktisk har erfaringen.

 

Mht. hvilke metoder der virker og ikke virker, så kommer det - efter min erfaring - helt an på hvor langt hundene er nået i konflikten. En spand vand kan hjælpe hvis de stadig cirkler og snapper efter hinanden. At løfte bagben kan virke så længe de er i den fase, hvor de slipper igen efter bid. Men er de først nået den tilstand, som du så udmærket beskriver, hvor der ikke eksisterer andet for dem end slåskampen, så er fastholdelse den eneste løsning, hvis man vil forebygge flere skader. Og det bør vel være formålet med at gribe ind, i stedet for en primitiv trang til at straffe den hund, der tilfældigvis er ved at vinde kampen.

 

Og jeg er helt enig i, at som almindelige mennesker er det ikke altid, vi reagerer lige hensigtsmæssigt, men jeg mener nu stadig at man bør kunne stille højere krav til politiets håndtering af en krisesituation. Det er jo faktisk deres arbejde, som de burde være uddannet til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gad godt se jer der sidder bekvemt derhjemme, og åbenbart er til klikker og godbidder den dag i selv står i situationen at en uledsaget stærk hund har bidt sig fast i jeres hund.

Jeg må indrømme at jeg er egoist på mine egne hundes vegne i den situation. For mig er den angribende hunds ve og vel i situationen og fremover komplet ligegyldigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gad godt se jer der sidder bekvemt derhjemme, og åbenbart er til klikker og godbidder den dag i selv står i situationen at en uledsaget stærk hund har bidt sig fast i jeres hund.

Jeg må indrømme at jeg er egoist på mine egne hundes vegne i den situation. For mig er den angribende hunds ve og vel i situationen og fremover komplet ligegyldigt.

 

 

:klap:

 

Man kunne jo bare stå og tale beroligende og vente på at den tilbød alternativ adfærd:lol:

 

 

Umulia, hunden fik ikke tæsk for at blive straffet, men for at slippe:vedikke: Lad os nu lege at det var en schæfer der havde gjort det, så havde du nok haft en anden holdning. Men en stakkels sagesløs kamphund der i vanvid vil slå en lille hund ihjel, nej, den skulle da selvfølgelig ikke tæskes:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gad godt se jer der sidder bekvemt derhjemme, og åbenbart er til klikker og godbidder den dag i selv står i situationen at en uledsaget stærk hund har bidt sig fast i jeres hund.

Jeg må indrømme at jeg er egoist på mine egne hundes vegne i den situation. For mig er den angribende hunds ve og vel i situationen og fremover komplet ligegyldigt.

 

Jamen det er jo netop din hunds ve og vel, det handler om. Hvis du begynder at rende rundt og tæske, sparke og flå i en hund, der har bidt sig fast og ikke vil slippe, hvad tror du så, der sker med din hund? Jo mere uro, der er, og jo mere den angribende hund drives rundt, jo længere og dybere bliver flængerne i din hund.

 

Så enten skal du sørge for at slå så hunden ligger stille med det samme - og det er rigtig svært! Eller også skal du have fat i den, så den ikke kan bevæge sig. Og så er det altså bare et faktum at de ikke slipper før de er faldet til ro, og man får ikke en hund til at falde til ro ved at pine den.

Link til indlæg
Del på andre sites

:klap:

 

Man kunne jo bare stå og tale beroligende og vente på at den tilbød alternativ adfærd:lol:

 

Ved ikke om det er nødvendigt at svare her, men det er det måske. Det ville ikke virke.

 

 

Umulia, hunden fik ikke tæsk for at blive straffet, men for at slippe:vedikke: Lad os nu lege at det var en schæfer der havde gjort det, så havde du nok haft en anden holdning. Men en stakkels sagesløs kamphund der i vanvid vil slå en lille hund ihjel, nej, den skulle da selvfølgelig ikke tæskes:roll:

 

Det er komplet ligegyldigt hvad det er for en hund. I modsætning til dig er jeg ikke hunderacist.

 

Den eneste hund, jeg har måtte ligge ovenpå for at forhindre den i at gøre skade, i det tilfælde på en dyrlæge, var min egen Bo - Lab/hvid Schæfer/Broholmer blanding.

Jeg kunne absolut intet have opnået ved at begynde at tæske løs på ham. Det var smerte der fik ham til at gå amok til at begynde med.

Dyrlægen slap uden mén. Det var med garanti ikke gået så godt hvis vi havde faret rundt i konsultation og uddelt tæsk i stedet for at sørge for at fiksere hunden.

 

For at skære det ud i pap endnu engang: Man fastholder ikke en angribende hund for dens egen skyld, men fordi det er den bedste måde at standse den på, og dermed undgå flere skader på andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om det er nødvendigt at svare her, men det er det måske. Det ville ikke virke.

 

 

 

 

Det er komplet ligegyldigt hvad det er for en hund. I modsætning til dig er jeg ikke hunderacist.

 

Den eneste hund, jeg har måtte ligge ovenpå for at forhindre den i at gøre skade, i det tilfælde på en dyrlæge, var min egen Bo - Lab/hvid Schæfer/Broholmer blanding.

Jeg kunne absolut intet have opnået ved at begynde at tæske løs på ham. Det var smerte der fik ham til at gå amok til at begynde med.

Dyrlægen slap uden mén. Det var med garanti ikke gået så godt hvis vi havde faret rundt i konsultation og uddelt tæsk i stedet for at sørge for at fiksere hunden.

 

For at skære det ud i pap endnu engang: Man fastholder ikke en angribende hund for dens egen skyld, men fordi det er den bedste måde at standse den på, og dermed undgå flere skader på andre.

 

 

Jeg er ikke hunderacist, men hader derimod ejere som ikke kan styre deres hunde - også muskelhunde. Og der er en uheldig tendens blandt ejere af den type hund....

 

Men du ville, uden tøven, gå hen og fastholde en fremmed, sindssyg, stor hund der var ifærd med at dræbe en anden? Der skulle 4 (!!!!) voksne mænd til at holde hunden nede. 4!!! Med mindre du er erfaren sumobryder, tror jeg du ville tabe den kamp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gad godt se jer der sidder bekvemt derhjemme, og åbenbart er til klikker og godbidder den dag i selv står i situationen at en uledsaget stærk hund har bidt sig fast i jeres hund.

Jeg må indrømme at jeg er egoist på mine egne hundes vegne i den situation. For mig er den angribende hunds ve og vel i situationen og fremover komplet ligegyldigt.

 

Lige præcis den situation med en løs uledsaget eller ledsaget hund der har fået lyst til at bruge en af mine hunde som tyggeting er ubestridt min største frygt og grunden til at jeg har fået ryet for at være lettere hysterisk.

 

Jeg ved, at jeg ikke ville have en chance mod en angribende uledsaget hund og selv hvis den var ledsaget ville mine odds være ringe.

 

Jeg går stort set altid med to hunde og stort set altid alene uden et ekstra par hænder.

 

Og jeg er helt sikker på, at var det Emma, der sad fast i munden på en anden, så ville Jessie angribe den angribende hund for at forsvare Emma.

Hvad Emma ville gøre, hvis det var Jessie, der sad fast, ved jeg ikke med samme sikkerhed, men jeg tror hun ville gå ind i kampen.

 

Jeg håber bare jeg kan kyse den angribende hund væk, inden den får fat og i det tilfælde ville jeg helt sikkert angribe den med råb (og spark hvis jeg kunne nå det).

Hvis den alligevel fik fat, så ville jeg stadig forsøge at fastholde den og her ville jeg forsøge at kvæle den til enten bevistløshed eller til den slap.... Og her kommer problemet.... Emma ville højst sandsynligt stikke af, hvis hun havde været offeret - Jessie ville højst sandsynligt angribe den nu passificerede angrebshund og så ville jeg (og hundene) være lige vidt, hvis den anden altså var afgået ved døden af min kvælning... Og et andet problem i den situation er: ville jeg kunne stoppe min anden hund i at gå ind i kampen?

 

Jeg gør mig overhovedet ingen forhåbninger om at kunne skåne en angribende hund i den situation, men den ville stadig blive holdt fast for at stoppe skaderne på min egen hund og den ville, hvis jeg har den nødvendige styrke, blive kvalt. Jeg tror ikke jeg ville kunne stoppe kvælningen i tide i sådan en situation og jeg ville være meget ligeglad med den angribende hunds ve og vel

 

Derfor bliver jeg hysterisk ved mødet med løse hunde eller hunde i en lang line og ejeren bliver altid råbt an og de har endnu ikke været i tvivl om, at jeg mener det. Jeg arbejder dog med min hysteri og er blevet væsentlig bedre til at læse situationen/hundene, inden jeg går i forsvarsmode/bliver hysterisk.

 

Det er den skade jeg har taget af min erfaring med hundeslåskampe - jeg ved hvor ringe mine odds er for at kunne skille dem ad og jeg bilder mig ikke ind, at siutationen ville ende kønt for nogen af de involverede, hvis parterne først er i det røde felt.

Link til indlæg
Del på andre sites

:klap:

 

Man kunne jo bare stå og tale beroligende og vente på at den tilbød alternativ adfærd:lol:

 

 

Umulia, hunden fik ikke tæsk for at blive straffet, men for at slippe:vedikke: Lad os nu lege at det var en schæfer der havde gjort det, så havde du nok haft en anden holdning. Men en stakkels sagesløs kamphund der i vanvid vil slå en lille hund ihjel, nej, den skulle da selvfølgelig ikke tæskes:roll:

 

DEt er simpelthen utroligt som du kan konkludere ting der slet ikke skrives- og så oveni købet på en nedladende facon!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det er nydeligt skrevet. Jeg har naturligvis anmeldt det.

 

 

 

Måske VAR der ikke andre muligheder - som ville gøre at betjentene ikke bragte sig selv i fare.

 

 

 

At løfte bagben er for det første en dårlig ide, for det andet virker det ikke.

 

Hvor mon de skulle finde en spand vand?

 

Måske havde hunden ikke halsbånd på? Og ellers er de simpelthen ikke trænet i at kende den metode. Det burde de blive! Men at slå en hund hårdt nok i hovedet, får den til at slippe før eller siden.

 

Suk, hvis vand ikke er til stedet skriver jeg jo. Og har hunden ikke halsbånd på, så tager man selvfølgelig en snor eller et bælte eller noget andet og fixere møjdyret med. At slå vil i langt de fleste tilfælde få hunden til at holde bedre fast. Med mindre de rammer så præcis, så noget går i stykker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Suk, hvis vand ikke er til stedet skriver jeg jo. Og har hunden ikke halsbånd på, så tager man selvfølgelig en snor eller et bælte eller noget andet og fixere møjdyret med. At slå vil i langt de fleste tilfælde få hunden til at holde bedre fast. Med mindre de rammer så præcis, så noget går i stykker.

 

 

Som du skrev i en anden tråd: prøv at læse det hele! Jeg skriver netop, at hvis politiet ikke er trænet i at kvæle, så burde de blive det:vedikke: Så suk selv....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...