Hop til indhold

sele til Golden blanding?


Bist83
 Share

Recommended Posts

Om 3 uger henter vi vores lille guldklump. Hun er en blanding mellem Golden og labrador. Jeg har købt en sele i str m til hende. Jeg troede måske hun ville passe den fra starten, men mine forældres hund (labrador/gl. Dansk hønsehund) passer den her som fuldvoksen.

 

Jeg ved jo at Laika kommer til at vokse med lynets hast, skal jeg ofre pengene på en mindre sele, eller vente de har uger til hun er vokset sig så stor at hun passer den anden sele?

image.jpg

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter min mening er sele til en hund i den størrelse kun anvendelig når hunden er hvalp;) det vil sige at jeg, hvis jeg ville bruge sele, ville købe en sele som hvalpen kan passe til den er 3-4 mdr og derfra gå over til et godt bredt og blødt halsbånd i halvkvæl;)

det er ikke helt nemt for at sige det mildt, at styre en unghund i den størrelse, i en sele;) og ja jeg ved godt jeg bliver uenig med mange her, men ærlig talt, er der noget en unghund kan lære ret hurtigt, så er det at hale en to benet fremad i en sele;) det er virkelig noget der kan få trækdyret frem i de fleste hunde:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Silke har aldrig brugt sele. Kun halsbånd. Men vi bor, så hun ikke behøver at være i snor ret meget. Så fra start af fik hun kun snor på (halsbånd) når vi gik hjemmefra og til vi nåede ned på engen 20-30 meter væk.

Men de 20-30 m kunne godt tage 10 minutter. Dels fordi hun jo skulle undersøge ALT, og dels fordi jeg stod stille hvis hun strammede snoren.. Retrievere er jo ikke dumme, så hun forstod ret hurtigt fidusen..

 

På engen var det så op til MIG at være spændende nok til at hun ikke rendte fra mig..

 

Så Silkes snor og halsbånd har aldrig været skadelig for hende, for det var vigtigt for mig, lige fra start af at undgå al trækken. Og at have et sikkert indkald (= "Frikadelleee".. Eller "Cuvet-teeee":mrgreen: --eller "Flæskesteeg".. Uanset hvad jeg kaldte hende, var hun aldrig i tvivl om at det var hende, jeg kaldte på! )

 

Da Silke så blev lidt ældre og skulle lære at gå i snor, og indimellem havde lidt for travlt, så lod jeg simpelthen snoren glide ud af min hånd, hvis hun trak. --samtidig med at jeg sagde et højlydt "HOV?" Og så fik hun travlt med at komme tilbage til mig.. Hun fik så hurtigt lært at samle snoren op til mig, så vi kunne gå videre sammen.. ----indtil næste gang snoren gled ud af min hånd... :mrgreen: Der var selvfølgelig masser af ros og frikadeller undervejs..

 

Det er da rigtig, at et halsbånd kan skade hvalpen/unghunden hvis den trækker for meget... Jeg oplever bare, at hvis store hunde --og hvalpe af store hunde, har sele på, så trækker de tit endnu mere. Fordi hverken hund eller ejer prøver på at undgå det.. Og en sele kan også sagtens skade en ung hund, der vokser og er ved at udvikle sig.. Og som har kræfterne til at trække ret hårdt..

Men hvis man arbejder med at stoppe træk lige fra start af, så er det i realiteten ligegyldigt, om hvalpen har sele eller halsbånd på..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg glæder mig til hun kommer hjem og jeg kan prøve at tage hende med ud. Vi kommer til at gå en masse i skoven, så på grund af vildet kan hun ikke gå løs. Jeg vil gerne lære hende at sele betyder stille, da jeg har to børn på 8 år der gerne med tiden skulle kunne gå med hende.

Målet er selvfølgelig at hun altid skal gå pænt, men hun må gerne vide at der er forskel på pigerne og mig når vi går tur

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter min mening er sele til en hund i den størrelse kun anvendelig når hunden er hvalp;) det vil sige at jeg, hvis jeg ville bruge sele, ville købe en sele som hvalpen kan passe til den er 3-4 mdr og derfra gå over til et godt bredt og blødt halsbånd i halvkvæl;)

det er ikke helt nemt for at sige det mildt, at styre en unghund i den størrelse, i en sele;) og ja jeg ved godt jeg bliver uenig med mange her, men ærlig talt, er der noget en unghund kan lære ret hurtigt, så er det at hale en to benet fremad i en sele;) det er virkelig noget der kan få trækdyret frem i de fleste hunde:)

 

Det er da rigtig, at et halsbånd kan skade hvalpen/unghunden hvis den trækker for meget... Jeg oplever bare, at hvis store hunde --og hvalpe af store hunde, har sele på, så trækker de tit endnu mere. Fordi hverken hund eller ejer prøver på at undgå det.. Og en sele kan også sagtens skade en ung hund, der vokser og er ved at udvikle sig.. Og som har kræfterne til at trække ret hårdt..

Men hvis man arbejder med at stoppe træk lige fra start af, så er det i realiteten ligegyldigt, om hvalpen har sele eller halsbånd på..

 

Jeg er bestemt ikke enig her!

Jeg bruger altid sele, og har gjort det fra han var helt lille hvalp - og han trækker væsentligt mindre end med halsbåndet på...

Jeg bruger kun halsbåndet når vi skal gå, hvor han mest kan løbe frit, men tilbøjeligheden til at trække er meget større med halsbåndet end selen.

 

Edit: nu er han snart en gammel knægt og trækker ikke uanset hvad han får på :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bestemt ikke enig her!

Jeg bruger altid sele, og har gjort det fra han var helt lille hvalp - og han trækker væsentligt mindre end med halsbåndet på...

Jeg bruger kun halsbåndet når vi skal gå, hvor han mest kan løbe frit, men tilbøjeligheden til at trække er meget større med halsbåndet end selen.

 

Edit: nu er han snart en gammel knægt og trækker ikke uanset hvad han får på :lun:

 

helt enig. Det gik et stykke tid med Walther før jeg fandt ud af at han trak mere med halsbånd end sele. Det lyder måske mærkeligt men det er som om hos Walther i hvert fald, at halsbånd stresser ham hvis man kan bruge det ord. Og det gør at han trækker med halsbånd, med sele er der intet han går nydeligt. Så da vi fik Zeus har han altid haft sele på også, pånær når vi træner lidt jagt hundetræning så bruger vi retriever linen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glæder mig til hun kommer hjem og jeg kan prøve at tage hende med ud. Vi kommer til at gå en masse i skoven, så på grund af vildet kan hun ikke gå løs. Jeg vil gerne lære hende at sele betyder stille, da jeg har to børn på 8 år der gerne med tiden skulle kunne gå med hende.

Målet er selvfølgelig at hun altid skal gå pænt, men hun må gerne vide at der er forskel på pigerne og mig når vi går tur

 

Med fare for at lyde negativ, så er der to ting jeg gerne vil kommentere. Et barn bør ikke gå alene med en hund uanset om den trækker eller ej. Kommer der en idiot med en aggressiv hund (og de findes alle steder) bør et barn ikke stå med den situation alene. Desuden synes jeg ikke børn tænker langt nok frem til at kunne undgå dumme situationer, hvilket overlader ansvaret til alle andre "ekvipagen" møder på deres vej. Sorry, men det er min erfaring.

 

Den anden ting er at små 8-ugers hvalpe ikke stikker af efter vildt. Deres syn er simpelthen så dårligt at de ikke kan se ret langt og rådyrene vil være over alle bjerge længe før hvalpen kommer i se-afstand. En hund der til stadighed går i snor har et tarveligt liv imo., så jeg synes hellere at I skulle udnytte den første tid til at etablere et ordentligt indkald, så jeres lille guldklump kan få et frit og indholdsrigt liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver hvalpen forhåbentlig mere end 8 uger ;)

Jeg tænker at børn på 11-12 år godt kan gå en tur med en hund på 3-4 år, men nu hvor pigerne er 8 år, så vil jeg da gå med, men på sigt vil jeg gerne de kunne lufte den inden jeg kom hjem

 

Igen hvalpen bliver ældre så i skoven får den ikke lov til at løbe frit. Der er 500 meter over til en lækker indhegnet hundeskov.

Vi vil træne indkald og hun kan få lov til at løbe løs i hundeskoven eller på stranden.

Jeg mener ikke man får et dårligt hundeliv bare fordi man "tvinger" hunden til at gå i snor. Det handler om man giver den oplevelser hvor den får lov til at være hund, hvor rammerne er til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har kun sele på, når de er i flexline. Så meget meget sjældent. Undtaget Wilma - den yngste - som går med sele til daglig stadigvæk. De to andre går altid i halsbånd. Og alligevel har vi nok seler til en mindre hundekennel :lol:

 

Udstyr kan man altid købe sig fattig i, men det kan også købes meget billigt og hunden er jo ligeglad og behøver sådan set kun een af hver ;-) Lige med selerne, så køber jeg dem dog oftest først når jeg får hvalpen hjem, så jeg kan finde noget der sidder godt på dem....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver hvalpen forhåbentlig mere end 8 uger ;)

Jeg tænker at børn på 11-12 år godt kan gå en tur med en hund på 3-4 år, men nu hvor pigerne er 8 år, så vil jeg da gå med, men på sigt vil jeg gerne de kunne lufte den inden jeg kom hjem

Der er vi så uenige, men det rager jo heller ikke mig.

 

Igen hvalpen bliver ældre så i skoven får den ikke lov til at løbe frit. Der er 500 meter over til en lækker indhegnet hundeskov.

Vi vil træne indkald og hun kan få lov til at løbe løs i hundeskoven eller på stranden.

Jeg mener ikke man får et dårligt hundeliv bare fordi man "tvinger" hunden til at gå i snor. Det handler om man giver den oplevelser hvor den får lov til at være hund, hvor rammerne er til det.

I Nordsjælland (hvor jeg bor) er der mange hundeskove men ingen med hegn omkring, hvorfor der også er en del vildt. I bor tilsyneladende et sted hvor hundeskove er små indhegnede områder, hvilket jo ændrer situationen lidt i forhold til det scenarie jeg lige forestillede mig. Beklager at jeg har misforstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...