Hop til indhold

Agilitytræning 2016


Camilse
 Share

Recommended Posts

Helt høj efter at have trænet med hundene... Cassi var SUPER LYKKELIG for endelig at få lov til at træne agility. Hun har følt sig lidt svigtet den sidste uge fordi det har handlet meget om Calle(hun mente jo bestemt ikke at der var noget galt med hende, hvilket det jo reelt heller ikke var, den pokkers negl skulle bare have lov til at hele). Jeg kunne dog godt mærke på hende at hun er ramt af den falske drægtighed og det er også tydeligt at hun har taget en smule på, så hun må på kur, så hun kan blive flot og slank igen og rigtig klar til agility.

 

Med Calle skulle jeg afprøve nogle af de råd som jeg fik af Rikke mht. at få dæmpet den voldsomme stress, der pludselig dukker op i ham. Jeg havde planlagt noget simpelt, så han fik en stor succesrate. Vi trænede bare send bag om spring og det bliv bygget stille op med hvordan jeg ville modtage ham. En enkelt gang fik han et hysterisk anfald, og så handlede det bare om at holde sig til planen. Vær passiv og afvent roen og så lad ham få lov til at arbejde. Han skal ikke bestemme og jage med mig. Og den ene gang var nok og så var han ellers cool. Dygtig lille Calle :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Super godt AB kursus i går :banan: Aya løb bagdelen ud af bukserne. Super godt tempo, og koncentration. Hun er i løbetid, og normalt når hun er det, så kan jeg ikke få hende op i tempo. Så er bare så glad for hvor fint hun løb.

Fik desværre ikke filmet de første sekvenser, der havde hun mere tempo på, og vi fik lavet en masse blindcross og dobbelt blind. Der er ingen tvivl om at Aya løber bedst når jeg er i konstant bevægelse og ikke venter på hende, så det er bestemt noget jeg skal arbejde på, for det ligger ikke så naturligt til mig som forkryds og bagkryds.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Super godt AB kursus i går :banan: Aya løb bagdelen ud af bukserne. Super godt tempo, og koncentration. Hun er i løbetid, og normalt når hun er det, så kan jeg ikke få hende op i tempo. Så er bare så glad for hvor fint hun løb.

Fik desværre ikke filmet de første sekvenser, der havde hun mere tempo på, og vi fik lavet en masse blindcross og dobbelt blind. Der er ingen tvivl om at Aya løber bedst når jeg er i konstant bevægelse og ikke venter på hende, så det er bestemt noget jeg skal arbejde på, for det ligger ikke så naturligt til mig som forkryds og bagkryds.

Så fint! Hold da op, det ser ud til st du fik noget motion ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Super godt AB kursus i går :banan: Aya løb bagdelen ud af bukserne. Super godt tempo, og koncentration. Hun er i løbetid, og normalt når hun er det, så kan jeg ikke få hende op i tempo. Så er bare så glad for hvor fint hun løb.

Fik desværre ikke filmet de første sekvenser, der havde hun mere tempo på, og vi fik lavet en masse blindcross og dobbelt blind. Der er ingen tvivl om at Aya løber bedst når jeg er i konstant bevægelse og ikke venter på hende, så det er bestemt noget jeg skal arbejde på, for det ligger ikke så naturligt til mig som forkryds og bagkryds.

 

Flot og super fin fart! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. slalomindlæring, så endte jeg med at holde fast i min plan om 2x2 til indlæring af indgange og så gå over til alle-metoden for at få fart og motivation på fra starten.

 

Samlede pindene lidt i dag og er vildt imponeret over hvor sej han er!

 

[video=youtube_share;3SjVWRGuML0]

 

Ser godt ud :5up:

 

Har du fået ham målt igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fint! Hold da op, det ser ud til st du fik noget motion ;)

 

Tak! :mrgreen: puha ja, og vi havde endda lige fået frokost inden vi skulle løbe... synes ligesom den sandwich var på vej op igen :oops: Men jeg var meget taknemlig for min lille langsomme hund der. For der var nogle border collie folk som virkelig skulle have fut under fødderne for at kunne følge med deres hunde :engel:

 

Flot og super fin fart! :klap:

 

Tak, ja synes det er så fint at jeg kunne holde hendes tempo, og det er kun den sidste del af træningen der blev filmet, så hun var faktisk faldet lidt i tempo ;-) hun kan ikke holde tempo højt så længe det lille pus :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak! :mrgreen: puha ja, og vi havde endda lige fået frokost inden vi skulle løbe... synes ligesom den sandwich var på vej op igen :oops: Men jeg var meget taknemlig for min lille langsomme hund der. For der var nogle border collie folk som virkelig skulle have fut under fødderne for at kunne følge med deres hunde :engel:

 

 

 

Tak, ja synes det er så fint at jeg kunne holde hendes tempo, og det er kun den sidste del af træningen der blev filmet, så hun var faktisk faldet lidt i tempo ;-) hun kan ikke holde tempo højt så længe det lille pus :lun:

 

Ja vi var nogen der skulle kridte skoene :mrgreen:

 

Og dejligt at se din og Ayas udvikling. Det ser godt ud!

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmål....

 

Hvornår er en hund klar til konkurrencer? Hvad er jeres kriterier/(del)mål?

At den kan alle forhindringer, også i en sekvens. At den virker nogenlunde mentalt moden. Mine allerførste mål for Dexter da jeg startede ud med ham sidste år, var at han blev på startlinjen indtil jeg gav kommando, og at han blev på banen uden at løbe ud. Der gik lidt tid før han tog en slalom i første forsøg til konkurrence, selvom han var meget sikker i den hjemme, og det ER jo netop når man kommer ud, og der er lidt extra press og forstyrrelser på, at man kan se hvor de føler sig mere eller mindre komfortable. Jeg havde også kun fået enetimer med ham, og han havde aldrig gået til nogen former for hundetræning, så det var lidt spændende for mig, det med at skulle løbe mellem hundredevis af hunde. Men det gik jo ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmål....

 

Hvornår er en hund klar til konkurrencer? Hvad er jeres kriterier/(del)mål?

 

Dette afhænger vildt meget af hunden synes jeg. Karla startede tidligt, men hun er også af typen "totalt cool og kan ikke forstyrres når hun arbejder om du så starter en rendegraver midt på banen". Hun kunne alle forhindringer og kunne løbe en hel bane, men tog ikke sin slalom til det første stævne.

 

johna startede sent, hun var teknisk dygtig og langt klar til det fysisk længe før. Kunne alting og mere til. Men tog lang tid om at blive moden nok oveni hovedet.

 

wilma? Hun er 16 måneder og stadig en hundehvalp. Hun er på ingen måder klar til stævnestart og bliver det sikkert heller ikke i år tænker jeg ikke. Hun startede så også først agility i januar i år, så pt kan hun ikke alle forhindringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget enig med Amocca, det er helt individuelt.

 

Leah var ret hurtig til at lære alle forhindringerne, men hun blev nemt overvældet til stævner. Det vidste jeg så ikke før jeg meldte hende til hendes første stævne. Havde jeg haft nogen som helst mistanke om at hun ville blive overvældet havde jeg valgt et meget lille stævne med kun en ring. Men hun har fundet selvtilliden, så det er dejligt.

 

Scoop er en helt anden type, han er kold overfor omgivelserne og giver den max gas uanset hvad der foregår omkring ham. Han skal med til stævne i weekenden, bare for at indtage atmosfæren, men jeg tror såmænd han sagtens kunne have startet en begynderklasse i SP.

 

Så Leah havde sin debut efter et års træning, men der gik alligevel et par måneder mere, før hun var rigtig klar til at præstere på banen, mens Scoop godt kunne klare at starte stævne her efter ca 7 mdrs træning.

 

Kriteriet må vel være at det skal være sjovt og belønnende for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre i, at det kommer rigtig meget an på hunden. Hovedkriteriet for mit vedkommende er vel at man ikke "ødelægger noget", og at det bli'r en god oplevelse. Hvis det ellers passer sammen ville jeg meget gerne starte Terkel til et indendørs stævne med kun én bane, nu må vi se hvordan det ser ud til den tid!

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmål....

 

Hvornår er en hund klar til konkurrencer? Hvad er jeres kriterier/(del)mål?

 

Som udgangspunkt skal hunden være fortrolig med alle forhindringerne. Dernæst synes jeg man, som andre også skriver, skal se på hvilken hund man står med psykisk. Hvordan har det det med andre hunde, larm, mennesker osv tæt omkring den når den arbejder fx.

 

Som andre også siger, så skal hunden selvfølgelig have en god oplevelse, men det gælder jo helt generelt når vi både træner og løber stævner med vores hunde - så det kan ikke stå alene hvis du spørger mig. Jeg vil gerne at min hund har så god en grundforståelse og lyst til at løbe agility, at når man starter dem så er det ikke bare "fis og ballade - en stor fest". Altså, at man som udgangspunkt, rent faktisk har en mulighed for at gennemføre banen. IKKE forstået som at man skal kunne vinde, eller løbe alle løb fejlfrit eller noget i den duer. Bare at man er et sted i træningen, hvor man vil kunne forvente sig at hunden til træning vil kunne gennemføre det som man byder dem til et stævne (lidt groft sat op - men håber I kan følge mig).

Link til indlæg
Del på andre sites

Scoop er altså en spøjs fætter. Vi har kun trænet slalom på 6 pinde, og den kan han godt nu.

 

Så i dag da vi var ude og træne lidt, løb han over og tog alle 12 pinde af sig selv, inden jeg kunne få dem skilt ad.

 

Så prøvede jeg igen, hvor jeg "var med" og han tog den igen fejlfri mens han løb på min venstre side. Da jeg så prøvede med ham på min højre side var det som om han aldrig havde set en slalom før. Han tog ca hver tredje pind og kiggede nærmest spørgende på mig.

 

Virkelig underligt. Han har ikke problemer med sideskift på nogen anden forhindring. Nogen der har været ude for noget lignende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Scoop er altså en spøjs fætter. Vi har kun trænet slalom på 6 pinde, og den kan han godt nu.

 

Så i dag da vi var ude og træne lidt, løb han over og tog alle 12 pinde af sig selv, inden jeg kunne få dem skilt ad.

 

Så prøvede jeg igen, hvor jeg "var med" og han tog den igen fejlfri mens han løb på min venstre side. Da jeg så prøvede med ham på min højre side var det som om han aldrig havde set en slalom før. Han tog ca hver tredje pind og kiggede nærmest spørgende på mig.

 

Virkelig underligt. Han har ikke problemer med sideskift på nogen anden forhindring. Nogen der har været ude for noget lignende?

 

Det kommer an på hvordan du mener..? Har du trænet på begge sider på de 6 pinde, uden at der er problemer? Så det kun er på de 12 pinde der er problemer? I så fald har jeg ikke rigtig oplevet det. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...