Hop til indhold

Hunden napper (bider) i mine støvler. (Komandoer preller af) :(


sachamusen
 Share

Recommended Posts

Hej forum

 

Er ny på sitet, men søger gerne råd til hjælp med min schæfer hvalp på 5 mdr. (20 januar 6 mdr.)

 

Han begyndte som 3 mdr. med at bide/ruske efter mine ben når vi gik ture.

 

Han holdt herefter op i en periode, men er desværre startet igen.

 

Han lystre sit - dæk - på plads - bliv. når der trænes med ham af min kæreste.

 

Når jeg går ture med ham begynder han at (snappe) i mine støvler. I rette sætter jeg ham med kommando så som sit-plads, begynder han at lægge sig ned foran mig, hvor efter han begynder at gø.

Hvis jeg begynder at gå fremad (for at få ham med) begynder ham igen med at bide.

 

Har ligeledes prøvet at vende kroppen væk fra ham. Dette er han dog ligeglad med, og han napper/bider bare bagfra.

 

Når disse hændelser er sket har der ikke været nogen forudgående episoder men eks. andre dyr - fugle - mennesker. Lidt ligesom det kommer ud af den blå luft fra hans vedkommende.

 

Har ligeledes prøvet at (lægge) ham ned, med smasken fra ham til følge. (råd vi fik fra opdrætter, da dette er vores 1 hund) Intet hjælper.

 

Han trænes lydighed - spor og får gået massere af ture hver dag med legen indblandet heri. Får ligeledes lov til at løbe fri engang imellem når vi går på markerne tæt ved os.

 

Nogen der har gode råd vi kan afhjælpe med denne udfordring, da "vold" (nedlægning) af hunden ikke er med i vores opdragelse af vores hund.

 

På forhånd tak.:vinken:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 121
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

velkommen til :-)

 

har også haft sådan en hund - forløbet var fuldstændig det samme

 

når han startede stod jeg fuldstændig stille, vendte ryggen til ham og ignorerede ham indtil han stoppede

 

jeg er enig med dig i at det med at lægge ham på ryggen ikke er det jeg forstår ved hensigtsmæssig opdragelse af hunde

 

andre herinde har også kæmpet med den trælse opførsel (altså fra hunden :-) ) og kan måske byde ind med andre løsningsforslag

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok se om jeg ikke kunne komme Opførselen i forkøbet, det vil sige belønne hunden for at gå fint rigtig ofte, før han begynder at bide, træn gå pænt med masser af belønning, brug tid på små indlagte søgeøvelser, balancer på træstammer og så videre, find hele tiden små sjove ting du kan belønne, det kunne også være sik sak mellem benene m.m, bare du holder hunden beskæftiget så den ikke når at kede sig og bede om opmærksomhed:) men husk, det er rigtig vigtigt ikke at vente til hunden er begyndt at bide, så er det rigtig dumt at give godbidder, så får du jo belønnet den adfærd du ikke vil have;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Du tror det måske ikke, men du er ikke alene om det problem og det er faktisk ret almindeligt

 

Det sker ofte når hunden er overstimuleret eller stresset i første omgang og eskalerer så derfra

 

Hunden bliver frustreret og det viser han tydeligt mærke han lægger sig og gør

 

Det der virker er ofte en blanding af at forudse hvornår det kan ske, stoppe det og afledte med godbidder for god adfærd

 

Så bede ham dække er fint. Måske med hjælp af en godbid i hånden. Ros og beløn ham rigeligt når han ligger. Træk selv vejret dybt og smil. Han vil holde øje med din sindsstemning her, da du formentlig tidligere har været irriteret. Hvilket er forståeligt, men ikke brugbart

 

Når i så skal videre, så skal du ikke bare gå videre. Du skal kaste en godbid væk fra dig og blive ved at belønne ham for på denne måde at komme fra situationen på, indtil du er sikker på hans hjerne er kommet over i et andet gear. Jeg foretrækker at kaste godbidder på jorden, da det fjerner fokus fra mig. Og skal jeg gøre det med mellemrum en hel tur, så er det det jeg gør for at komme ud af hundens tidligere vane og lave en ny

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg havde helt de samme opgaver/problemer med Zeus (min unge formel 1 lab)

 

Han bed mig i armen i stedet for - i vores tilfælde var det overstimulering. Han hoppede op og bed mig direkte i underarmen. Og det gjorde ret ondt.

Jeg skruede lidt ned for aktivering/stimulering og træning... det hjalp. Han virkede slet ikke så stresset bagefter og gik ikke i min arm.

 

Det tog lige et stykke tid, det kommer ikke med det samme, men du er ikke alene og er helt enig i at "vælte hunden" rundt ikke er vejen frem ;-)

 

Må vi så se et billede :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

For at overstimulere en schæfer i den alder skal man godtnok lave ret meget med den;) overstimulering er ikke ret almindeligt, for det meste er det understimulering det handler om, med andre ord, hunden keder sig og finder på noget sjovt, i dette tilfælde at nappe fødder, det plejer at give gang i gaden ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, lad være med at lægge ham ned overhovedet. Det kan sagtens gøre ham rigtig usikker. Hvis det var mig ville jeg prøve at aflede ham - jeg tænker at han vil elske at få et eller andet i munden, så kan han lade sin bidetrang går ud over noget, der kan holde til det. Som det er nævnt af Alfen synes jeg også det er en god idé hvis du helt kan undgå situationen ved at standse ham inden han begynder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Aslan kom var han meget stresset (omplacering) og han hyrdede på os, når han kørte op. Det løste jeg ved at fjerne stressen via ro, omvendt lokning, selvkontrol, mental og fysisk aktivering samt undlade at belønne adfærden. Han kan stadig lave et nap efter en, hvis han kører op men det er sjældent nu. Jeg synes derfor du skal se på din hunds generelle stress niveau også

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha Ja den kan også godt gøre det engang imellem med min kæreste men der er det nok med et nej....

 

Jeg er gået i gang med at prøve at tage det i tide og give godbider for at gå pænt

 

Men nogle gange kommer det bare ud i det blå luft og jeg siger nej så begynder han at hoppe frem og tilbage og så gør han helt vidt af mig

så ved jeg ikke om jeg gør det rigtigt ved at vende siden til ham og ikke kigge på ham mens han gør af mig. Men det hjælper ikke altid men syntes bare når jeg begynder at sige nej til hans gøen bliver det meget værre der ville jeg tro at det er fordi jeg giver ham opmærksomhed eller jeg forkert på den????

 

Hvad kan man ellers gøre ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha Ja den kan også godt gøre det engang imellem med min kæreste men der er det nok med et nej....

 

Jeg er gået i gang med at prøve at tage det i tide og give godbider for at gå pænt

 

Men nogle gange kommer det bare ud i det blå luft og jeg siger nej så begynder han at hoppe frem og tilbage og så gør han helt vidt af mig

så ved jeg ikke om jeg gør det rigtigt ved at vende siden til ham og ikke kigge på ham mens han gør af mig. Men det hjælper ikke altid men syntes bare når jeg begynder at sige nej til hans gøen bliver det meget værre der ville jeg tro at det er fordi jeg giver ham opmærksomhed eller jeg forkert på den????

 

Hvad kan man ellers gøre ???

 

I min optik er der kun en ting der virker, afledning. Det være sig ved, som tidlgere nævnt i tråden godbidder smidt lidt væk fra dig eller stik ham en pind eller legetøj han godt kan lide i gabet. Så kan du prøve, at vende om eller gå hurtigt fremad mens du giver ham en opmuntrende kommando, "videre" eller hvad du nu siger når han skal gå videre...

Link til indlæg
Del på andre sites

I min optik er der kun en ting der virker, afledning. Det være sig ved, som tidlgere nævnt i tråden godbidder smidt lidt væk fra dig eller stik ham en pind eller legetøj han godt kan lide i gabet. Så kan du prøve, at vende om eller gå hurtigt fremad mens du giver ham en opmuntrende kommando, "videre" eller hvad du nu siger når han skal gå videre...

Man skal passe meget på hvad man gør, begynder man at smide godbidder, legetøj eller lign når hunden laver noget uønsket, så belønner man hunden for den opførsel den har ;( det du belønner får du mere af;) skal du "aflede" så skal det være før hunden begynder på den uønskede adfærd;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha Ja den kan også godt gøre det engang imellem med min kæreste men der er det nok med et nej....

 

Jeg er gået i gang med at prøve at tage det i tide og give godbider for at gå pænt

 

Men nogle gange kommer det bare ud i det blå luft og jeg siger nej så begynder han at hoppe frem og tilbage og så gør han helt vidt af mig

så ved jeg ikke om jeg gør det rigtigt ved at vende siden til ham og ikke kigge på ham mens han gør af mig. Men det hjælper ikke altid men syntes bare når jeg begynder at sige nej til hans gøen bliver det meget værre der ville jeg tro at det er fordi jeg giver ham opmærksomhed eller jeg forkert på den????

 

Hvad kan man ellers gøre ???

Noget kunne tyde på at din hund har opfundet en leg han får mest succes med ved at lege med dig (hvilket vil sige at han synes din reaktion er sjovere end din kærestes). Hvis det forholder sig sådan (men det er jo ikke sikkert) er det der virker bedst, at hunden ikke får den respons længere. Hvis det var min hund ville jeg prøve at korte linen helt af, evt. bare holde i halsbåndet og stå stille, uden at sige noget, og vente til han opgav legen. Hvis det giver en anden form for leg (kamp) ville jeg binde ham til et eller andet indtil han var kølet af. Når så turen bliver genoptaget, er det vigtigt at man skaber nogle situationer man kan rose hunden for, således at den ikke blot bliver bremset i en adfærd, men får vist hvad den forventes at gøre i stedet (f.eks. at gå pænt i line eller at søge øjenkontakt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen fik jeg formuleret mig forkert. Tror det må være min feber der skriver for mig... Jeg mente naturligvis før problemet opstår skal afledningen indledes. Dvs. man forudser hvad hunden vil gøre.

 

Ja eller man bryder kæden ved at bede hunden udføre en nem øvelse fx sit eller dæk, og så kaster man godbidderne for det

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja eller man bryder kæden ved at bede hunden udføre en nem øvelse fx sit eller dæk, og så kaster man godbidderne for det

 

Tja, er den fuldstændigt oppe, at køre er det svært, at aflede med en ubetinget kommando. Der virker beroligelse bedre synes jeg. Når den så er faldet lidt ned bruger jeg, som du siger en simpel ting som, at jeg stopper op, siger plads, den sidder og så er der ros og godbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de råd der er kommet i denne tråd som jeg har taget til mig :)

 

Det er blevet lidt bedre. Jeg har prøvet det råd med at binde ham fast når han begyndte at gø, efter jeg sagde nej til at skulle bide i mine støvler og det har hjulpet meget.

 

Nu når jeg siger nej stopper han og jeg står helt stille og når han sætter sig ned, begynder jeg at gå og siger på plads med det samme og giver godbider for at gå pænt så det er blevet meget bedre og håber at han holder helt op med det :)

@Lenschow hundens daglig dag inde for er han god som dagen er lang. Der kommer selvfølgelig lidt hvalp op i ham engang imellem men uden for er han mere på vagt, men lige fra vi fik ham var han bange for mennesker er blevet meget bedre nu

og hunde var han også bange for. Det er også blevet bedre, i stedet gør han helt vidt efter dem han ville ikke gøre dem noget han ville bare lege med dem eller hilse på dem og vi arbejder på det at han ikke skal gø af andre hunde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de råd der er kommet i denne tråd som jeg har taget til mig :)

 

Det er blevet lidt bedre. Jeg har prøvet det råd med at binde ham fast når han begyndte at gø, efter jeg sagde nej til at skulle bide i mine støvler og det har hjulpet meget.

 

Nu når jeg siger nej stopper han og jeg står helt stille og når han sætter sig ned, begynder jeg at gå og siger på plads med det samme og giver godbider for at gå pænt så det er blevet meget bedre og håber at han holder helt op med det :)

@Lenschow hundens daglig dag inde for er han god som dagen er lang. Der kommer selvfølgelig lidt hvalp op i ham engang imellem men uden for er han mere på vagt, men lige fra vi fik ham var han bange for mennesker er blevet meget bedre nu

og hunde var han også bange for. Det er også blevet bedre, i stedet gør han helt vidt efter dem han ville ikke gøre dem noget han ville bare lege med dem eller hilse på dem og vi arbejder på det at han ikke skal gø af andre hunde :)

 

Super fedt det går fremad!

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for de råd som indtil videre er fortalt i tråden.

 

Kom gerne med flere "fif"

 

Han er 5 mdr. gammel (snart 6)

 

Billede uploaded :-D

 

ved ikke om dette er brugbart for dig, men min hund bliver "utoldmodig" nogen gange når vi går, og vil gerne bide i snoren.

mit svar på det har været at have et lege tøj med istedet. "En 40 cm lang snor med en bold i enden købt i Normal."

 

jeg bruger det til at fange hans opmærksomhed, eller aflede ham fra at bide i snoren.

begynder han at bide i snoren siger jeg "nej!" og "slip." hvorefter jeg tager snoren fra ham, han slipper den sådan set ret let og får ros for at høre efter.

 

tilgengæld, tager jeg leget tøjet frem jeg normalt har hængende omkring nakken :-) og så tager han den gladeligt. Vi tovtrækker ikke,

men han går med legetøjet i munden og følges med mig mens jeg holder fast i den anden ene. nogen gange rykker han lidt til og så

lader jeg ham blot vinde. for min hunds tilfælde er han så mest intresseret i, at jeg tager fat i den igen.

 

om du kan overføre noget af dette til din hund ved jeg ikke. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...