Hop til indhold

Hunden napper (bider) i mine støvler. (Komandoer preller af) :(


sachamusen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 121
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En af de aller vigtigste ting både ved hundetræning og ved børneopdragelse er at fokusere på det positive, det man gerne vil have mere af, det vil sige beløn hund og barn hver gang de gør noget vi gerne vil se mere af, her vil det være klik og beløn hunden for at snuse, for at gå, for at stå stille og så videre, klik hunden for alt andet end at bde i benene;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er så mit input.

 

Dejligt at du lægger videoen op. Jeg ser også en glad hund, der leger.

 

Selvom det kan gøre ondt og han bider hul, så er jeg ud fra videoen stadig overbevist om at der intet ondt er i det fra hans side. Jeg har kendt mange hunde, og en del schæfere, der meget let bliver for voldsomme i deres leg, hvis ikke de meget tydeligt får at vide hvor grænserne er. Da Paw flyttede hjem til jer skulle han jo stadig lære en hel masse om bidehæmning, og det ser ud som om han simpelthen ikke fatter at den leg han er igang med på videoen er for meget for dig. Min egen schæfer havde selv nogle gange hvor hun som stor hvalp bed for meget. Det var så kun i overgearet leg få gange. Hos jer er det så desværre blevet en dårlig vane, men jeg tror sagtens I kan aflære det alligevel. I skal bare arbejde mere for det. Jeg synes det handler om to ting; Prøv at undgå at det sker, og hvis det sker så gør det meget tydeligt at det er no go. I skal være konsekvente og ikke lige tage en slappetur eller dag, hvor I lader ham gøre det. Han skal simpelthen have ind i sit store hovede at det er totalt forbudt at bide i dig på den måde.

 

Jeg synes det er enormt vigtigt at I finder et andet sted at træne - find et sted, der arbejder med positive metoder. Og i øvrigt så synes jeg kun du skal bruge klikkeren når han er fokuseret på en opgave. I videoen slipper han jo afsted med en masse biden (og gøen) og så belønner du ham bagefter med træning. Du skal kun begynde at klikke med ham, når han er sød inden. Ellers lærer han jo nemt at det sjove klikkertræning får man bl.a. ved at bide i dine støvler.

 

Bider han forresten også hvis du har sko på? Hvis han bider mest når du har støvlerne på, så drop dem i en periode.

 

Jeg synes stadig du skal få fat i et legetøj, et rigtig godt et. Giv ham det endelig inden han begynder. (Hvis han begynder på bideriet så forsvinder legetøjet) Gør stads af ham og ros ham, når han har legetøjet. Leg evt lidt med ham og legetøjet. Men lad være med at køre ham helt op med vilde ruskelege. Målet til at starte med at han kan gå roligt med sin "sutteklud" og bide i den istedet for dig. Og så skal legetøjet lige så stille udfases mere og mere efterhånden som han bliver bedre.

 

Hvis han alligevel får succes til at bide i dig, så kan du fx hyle op (hvis han reagerer på det), så han slipper. Ellers så stands op med det samme og fjern ham (ikke hårdhændet) og ignorer så meget du kan imens du står stille. Prøv at være så neutral som muligt, selvom jeg godt ved det kan være drønsvært. Du kan evt holde ham fast i halsbåndet (igen ikke hårdhændet, bare fast, så han ikke kan nå dine støvler) et øjeblik inden du slipper ham igen. Begynder han igen så må du på den igen med at sige fra. Hvis han er rigtig god til at forstå et nej kan du selvfølgelig også bruge det, men eftersom han har haft denne her dårlige vane så længe så tænker jeg at et nej nok ikke har den helt store effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige været ude at gå med Paw samt min kæreste.

 

Min kæreste startede med at gå med ham hjemme fra og ned til købmanden. Han blev belønnet rigeligt med sin "egen" mad og ved vejs ende blev han sat i "sit" position og herefter kommandoen "bliv"

Her blev han så belønnet hele tiden til jeg kom ud fra forretningen igen.

 

Nu over tog jeg så Paw.

 

Tror jeg gik ca 5 skridt mellem hver belønning hele vejen hjem. (både ved - snusen - gå pænt m.m)

 

Jeg kunne gå hele vejen hjem uden at han overhoved tænkte at bide i min støvler. Han fik simpelthen ikke "chancen" for at nå at tænke "nu skal jeg lege med de støvler" men hans tanker var andre steder bla. via klikker - god bid - klikker - godbid.

 

Jeg takker af hjertet for dette "lille" fif i min kamp. Fra d.d er min lomme fuld af hans egen mad, men klikkerne kommer til at lyde hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige været ude at gå med Paw samt min kæreste.

 

Min kæreste startede med at gå med ham hjemme fra og ned til købmanden. Han blev belønnet rigeligt med sin "egen" mad og ved vejs ende blev han sat i "sit" position og herefter kommandoen "bliv"

Her blev han så belønnet hele tiden til jeg kom ud fra forretningen igen.

 

Nu over tog jeg så Paw.

 

Tror jeg gik ca 5 skridt mellem hver belønning hele vejen hjem. (både ved - snusen - gå pænt m.m)

 

Jeg kunne gå hele vejen hjem uden at han overhoved tænkte at bide i min støvler. Han fik simpelthen ikke "chancen" for at nå at tænke "nu skal jeg lege med de støvler" men hans tanker var andre steder bla. via klikker - god bid - klikker - godbid.

 

Jeg takker af hjertet for dette "lille" fif i min kamp. Fra d.d er min lomme fuld af hans egen mad, men klikkerne kommer til at lyde hele tiden.

Bravo, med tiden vil der kunne gå længere og længere mellem belønninger og i kan begynde at forlange mere af ham;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige været ude at gå med Paw samt min kæreste.

 

Min kæreste startede med at gå med ham hjemme fra og ned til købmanden. Han blev belønnet rigeligt med sin "egen" mad og ved vejs ende blev han sat i "sit" position og herefter kommandoen "bliv"

Her blev han så belønnet hele tiden til jeg kom ud fra forretningen igen.

 

Nu over tog jeg så Paw.

 

Tror jeg gik ca 5 skridt mellem hver belønning hele vejen hjem. (både ved - snusen - gå pænt m.m)

 

Jeg kunne gå hele vejen hjem uden at han overhoved tænkte at bide i min støvler. Han fik simpelthen ikke "chancen" for at nå at tænke "nu skal jeg lege med de støvler" men hans tanker var andre steder bla. via klikker - god bid - klikker - godbid.

 

Jeg takker af hjertet for dette "lille" fif i min kamp. Fra d.d er min lomme fuld af hans egen mad, men klikkerne kommer til at lyde hele tiden.

 

Genialt! Det kan synes som hårdt arbejde, men det belønnes til sidst. Fortsat god "kamp"! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal nok holde jer opdateret vedr. vores videre færd.

 

10.000 mange tak for ALLE input i denne tråd. Havde tråden ikke været holdt i "live" med alle de forskellige råd der er kommet, havde vi sikkert givet op for lang tid siden.

 

Endnu engang 1000 tak. Og lad os så ALLE håbe at næste gang jeg poster i fremtiden er det IKKE med en problemstilling jeg spørger ind til, men poster rigtige dejlige familie billeder med verdens bedste hund.

 

Opdate følger. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal nok holde jer opdateret vedr. vores videre færd.

 

10.000 mange tak for ALLE input i denne tråd. Havde tråden ikke været holdt i "live" med alle de forskellige råd der er kommet, havde vi sikkert givet op for lang tid siden.

 

Endnu engang 1000 tak. Og lad os så ALLE håbe at næste gang jeg poster i fremtiden er det IKKE med en problemstilling jeg spørger ind til, men poster rigtige dejlige familie billeder med verdens bedste hund.

 

Opdate følger. :)

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige været ude at gå med Paw samt min kæreste.

 

Min kæreste startede med at gå med ham hjemme fra og ned til købmanden. Han blev belønnet rigeligt med sin "egen" mad og ved vejs ende blev han sat i "sit" position og herefter kommandoen "bliv"

Her blev han så belønnet hele tiden til jeg kom ud fra forretningen igen.

 

Nu over tog jeg så Paw.

 

Tror jeg gik ca 5 skridt mellem hver belønning hele vejen hjem. (både ved - snusen - gå pænt m.m)

 

Jeg kunne gå hele vejen hjem uden at han overhoved tænkte at bide i min støvler. Han fik simpelthen ikke "chancen" for at nå at tænke "nu skal jeg lege med de støvler" men hans tanker var andre steder bla. via klikker - god bid - klikker - godbid.

 

Jeg takker af hjertet for dette "lille" fif i min kamp. Fra d.d er min lomme fuld af hans egen mad, men klikkerne kommer til at lyde hele tiden.

 

Det var nemlig lige præcis det du skulle:-D

 

Og så synes jeg faktisk et skal smøre dine støvler ind i noget der smager grimt.

Du kan bare prøve med citron saft

 

Men selvfølgelig stadig fortsætte med at træne.

Link til indlæg
Del på andre sites

De bad os "prøve" at lægge ham ned, til han smaskede....Evt slå ham over snuden med en avis. Vi har prøvet at lægge ham ned, men gik hurtigt bort fra det. Avisen metode har aldrig været i brug, da vi ikke i vores optik behandler dyr efter disse metoder.

 

:shock: Skynd jer at finde et andet sted at træne!!! Hvor bor I? Der er helt sikkert nogle herinde der kan komme med et godt forslag hvis vi ved hvilket område der er tale om :-D

 

Og så tillykke med de gode resultater :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Status fra besøg hos kiropraktor.

 

Så fik vi set Paw igennem. Adfærd vedr. hans hale "kunne" skyldes at Paw havde spændinger/smerter ved hans venstre bag parti strålende ned til hale roden.

 

Paw fik behandling for dette massage/trykke/trække m.m rigtig ondt i starten gjorde det på ham. Men som behandlingen gled fremad kunne vi begge mærke en meget mere afslappet hund. Ja vil til dels sige at han blev mere og mere sagelig som behandlingen skred fremad. Kunne næsten mærke at han ud trykkede...."Ej hvor er det godt det her".

 

Vi blev i samme om bæring rådet til at få ham til at slappe helt af. Hun mente via sin observation af Paw at han skulle lære at slappe mere af i dagligdagen. Dette kunne eks. foregå i et rum med fred og ro eller via et hundebur.

 

Vi er dog af den opfattelse at hunde i bur ligger fjernt fra vores indstilling til at have hund, men hvis hunden får den ro (slapper mere af) han der med skal have, kan dette selvfølgelig være løsningen.

 

Her spørger vi så forrummet:

 

Hvad er opfattelsen af at have bur til hunden inde døre ?? (selvfølgelig ikke at han skal være der hele tiden. Men eks. vis skal have ro et par timer)

Link til indlæg
Del på andre sites

Status fra besøg hos kiropraktor.

 

Så fik vi set Paw igennem. Adfærd vedr. hans hale "kunne" skyldes at Paw havde spændinger/smerter ved hans venstre bag parti strålende ned til hale roden.

 

Paw fik behandling for dette massage/trykke/trække m.m rigtig ondt i starten gjorde det på ham. Men som behandlingen gled fremad kunne vi begge mærke en meget mere afslappet hund. Ja vil til dels sige at han blev mere og mere sagelig som behandlingen skred fremad. Kunne næsten mærke at han ud trykkede...."Ej hvor er det godt det her".

 

Vi blev i samme om bæring rådet til at få ham til at slappe helt af. Hun mente via sin observation af Paw at han skulle lære at slappe mere af i dagligdagen. Dette kunne eks. foregå i et rum med fred og ro eller via et hundebur.

 

Vi er dog af den opfattelse at hunde i bur ligger fjernt fra vores indstilling til at have hund, men hvis hunden får den ro (slapper mere af) han der med skal have, kan dette selvfølgelig være løsningen.

 

Her spørger vi så forrummet:

 

Hvad er opfattelsen af at have bur til hunden inde døre ?? (selvfølgelig ikke at han skal være der hele tiden. Men eks. vis skal have ro et par timer)

 

Du skriver adfærd vedr. halen. Er det når han hopper rundt efter egen hale? Jeg er personligt ikke til bur indenfor, men ved der er mange der bruger det. Ved ikke om det kan stresse ham op, at være i bur. Er han vant til bur i bil? Dejligt det var positivt hos kiropraktoren!

Link til indlæg
Del på andre sites

@Niels

 

Han elsker at ligge i bur i bilen. Hverken piper/gør eller andet. Så snart bilen ruller, lægger han sig ned.

 

Mht til halen...Er det noget han helt umotiveret bare gjorde ud fra den blå luft. (har gjort det siden sin 3mdr alder) samtidig med han pep. om så han havde været til træning og var kommet hjem rigtig træt og lå og slappede af, begyndte han pludselig. Vi har selvfølgelig tjekket lopper m.m Men vi i agt tog det som om havde ondt...Også derfor vi gik via kiropraktor, hvis han evt. havde ondt bag til.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Niels

 

Han elsker at ligge i bur i bilen. Hverken piper/gør eller andet. Så snart bilen ruller, lægger han sig ned.

 

Mht til halen...Er det noget han helt umotiveret bare gjorde ud fra den blå luft. (har gjort det siden sin 3mdr alder) samtidig med han pep. om så han havde været til træning og var kommet hjem rigtig træt og lå og slappede af, begyndte han pludselig. Vi har selvfølgelig tjekket lopper m.m Men vi i agt tog det som om havde ondt...Også derfor vi gik via kiropraktor, hvis han evt. havde ondt bag til.

 

Så lyder det som om det er nogen rigtig gode råd I har fået. Jeg tænkte bare, at hale jagten godt kunne have været alm. leg, det er der mange hunde der gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine piger har bur indenfor lige pt. Det er dog kun den lille der bruger dem, men hun eeeeeelsker at være i bur! Hvis hun havde svært ved at falde til ro, ville jeg da nok overveje at bruge bur til "tvangsro". Men husk at tilvænne buret positivt, fx ved at hunden fremover kun får sine snacks/tyggeting i buret. Efter noget tid kan i prøve at lukke buret imens han spiser sine lækkerier, og når han synes det er hyggeligt, kan i vente 2 minutter, så 5, så 10 minutter før i lukker ham ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har som sådan ikke noget imod bur for at hunden kan finde ro - bare det ikke er hele tiden og bruges som afstraffelse.

 

Elton havde en periode, hvor han jagtede virkelig meget hale, og det var ikke til at sige, hvad det kom af, men han blev masseret og fik tømt analkirtler. Det var til gengæld ret tydeligt, at han efterhånden også gjorde det for opmærksomhed. Jeg fik lidt gode råd, og det viste sig, at jeg ubevidst havde været med til at forstærke adfærden.

jeg blev råder til at forlade rummet hver gang han gjorde drt, men det førte til at han jagtede mine ben. Så blev næste råd, at han i en periode skulle holdes i snor indenfor, når han skal være i ro, og når adfærden opstod holdt jeg ham i kort snor, men uden ellers at give ham opmærksomhed. Efter et par uger gjorde han det stort set ikke længere, og vi kunne tage snoren af ham i flere og flere situationer. Nu gør han det slet ikke længere og får kun hjælp af snoren til at finde ro, hvis han er meget rastløs eller balladelystn på den meget irriterende måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med kiropraktoren. Vidste hun hvad smerterne kom fra

 

Og skal i derhen igen?

 

Det lyder jo lidt til at det kan hænge sammen med noget af hans opkørt hed.

 

 

I stedet for bur, kan i også bare sætte en børnelåge i et rum og så lave et Helle til ham der. Hvor han kan se jer, men ikke skal følge med i så meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med kiropraktoren. Vidste hun hvad smerterne kom fra

 

Og skal i derhen igen?

 

I stedet for bur, kan i også bare sætte en børnelåge i et rum og så lave et Helle til ham der. Hvor han kan se jer, men ikke skal følge med i så meget.

 

Vi fik ikke en diagnose som så, men hun kunne mærke ømhed/sene der spændte "meget" som forplantede sig fra baglåret videre op på ryggen og her fra til haleroden.

 

Vi skal melde tilbage om 14 dage om vi har bemærket ændringer og hun påregner 1-2 behandlinger mere. (Hun lagde mærke til ved alm gang, at han gik lidt skævt på venstre bagben) Og jeg skal love for at det gjorde ondt da hun først tog fat på behandlingen. Godt nok siger man at schæfere er pivede, men den smerte man kunne fornemme i hans ansigts ud tryk er ikke til at forklare. Men jeg skal love for at han blev helt...Åhhhhhh det var dejligt...Da hun stoppede behandlingen og gik flot på benet efter følgende.

 

Den med børnelågen er super. Tak for rådet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...