Hop til indhold

Hjælp til hvalps energiniveau


Nyihund
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Vi har en hvalp på 10 uger, som jeg er ved at få lidt grå hår af indimellem.

 

Den er super skøn og lærenem, men han bliver meget hurtigt overstadig. Og så gøer han ganske meget. Ikke af lyde og den slags, men for opmærksomhed og i leg. Vi har prøvet lidt at irettesætte med nej (som han har lært) eller andre høje lyde, men det giver i hvert fald ikke bonus.

Samtidig har han det jo med at bide og hænge i buksebenene, og det virker ikke længere at sige en skinger lyd.

 

Når han bliver meget vild og overtræt, så får han som regel snor på, og så går der cirka fem minutter før han falder ned. Men der er han så også en pestilens imens :lol:

 

Hvad kan man gøre for at hvalpen ikke er så vild og gøende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er hvalpens hverdag? Hvad laver i med den? Hvordan er "nej" indlært?

 

Generelt er det altid godt at lære sin hvalp ro. Ro kan fremtvinges ved fx snor (som I gør), nus, at hvalpen bliver puttet eller hvad der nu fungerer. Selv har jeg brugt mavenus til den ene hund, og snor til den anden. Og det ene er ikke mere rigtigt end det andet.

 

Hvalpe skal jo af med deres krudt, og en god måde er at lege sammen. Selvfølgelig skal hvalpen også kunne lege med sig selv, men det at lege sammen, opbygger relation mellem jer, og er et fantastisk redskab til belønning under træning.

 

Og så er det godt at lære hunden rolige aktiviteter. Det kan være fodersøg i haven eller indendøre, opstart af sporsøg mm. Du kan med fordel købe et par Kong, som du fylder med opblødt hundefoder blandet med vådfoder eller fx leverpostej. Smid dem i fryseren nogle timer, og lad hvalpen ligge og hygge sig med det. Kong er super til at bruge i forbindelse med alenehjemmetræningen også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Vi har en hvalp på 10 uger, som jeg er ved at få lidt grå hår af indimellem.

 

Den er super skøn og lærenem, men han bliver meget hurtigt overstadig. Og så gøer han ganske meget. Ikke af lyde og den slags, men for opmærksomhed og i leg. Vi har prøvet lidt at irettesætte med nej (som han har lært) eller andre høje lyde, men det giver i hvert fald ikke bonus.

Samtidig har han det jo med at bide og hænge i buksebenene, og det virker ikke længere at sige en skinger lyd.

 

Når han bliver meget vild og overtræt, så får han som regel snor på, og så går der cirka fem minutter før han falder ned. Men der er han så også en pestilens imens :lol:

 

Hvad kan man gøre for at hvalpen ikke er så vild og gøende?

 

Hvor meget er hvalpen alene?

 

Hvalpen er i en periode der kaldes Socialiseringsfasen i denne periode er det vigtigt du får knyttet et bånd til hvalpen. I naturen ville det være nu, den ville begynde på

kamp og jagt leg med sine søskende. Det er en god periode til at begynde at indlære din hund med drift, i form af bold lege og andet legetøj så som "tov trækning"

Hvis du køre tovtrækning med din hund så husk at gøre det i lange seje træk, Frem og tilbage. Ikke små hurtige ryk, da det kan være ubehageligt for hunden.

 

Jeg vil anbefale afledning, snarer en irettesættelse når hunden gør noget den ikke skal. Sansyndligt føler hunden at den mangler aktiviteter, her er hunde ikke anderledes end børn.

Hellere negativ opmærksomhed, end ingen opmærksomhed :-)

Selvfølgelig, skal hunden forstå et nej og læres betydningen af dette. Men det kan betale sig at arbejde med hunden, snarer end kæmpe mod den.... men hvad end vej i vælger,

så ligger der et arbejde foran jer.

 

Lange gå ture - vil jeg ikke anbefale, da den i denne alder ikke har et reelt behov for meget motion, og det nemt kan blive for meget. Desuden vil det på sigt heller ikke gøre din hund

træt, men blot give dig en hund i virkelig god form.

 

Tag en håndfuld "godbidder" i ganske små stykker, som du ved hunden godt kan lide. Spred dem ud over et 3x3 m stort område, og lad hunden bruge sin næse til at finde det med. dette

er en god måde at kører en hund træt på. næse arbejde, gør en hund træt - Ja arbejde med hovedet i det hele taget.

 

Hvis du råber af din hund når den Gøer, vil hunden ofte opfatte at du "gøer" med.... Sejt... mor eller far er med på den vi gøer sammen! nice ... det er hyggeligt.....

 

Når din hund gør, er det som regl fordi den enten hører eller opfatter noget den mener i andre skal være opmærksomme på. Snak roligt til hunden, vis at er ikke er noget at bekymre sig om.

fortsætter den med at gø, så forsøg i første omgang med afledning snarer end irettesættelse.

 

Hvis hunden fortager sig uacceptable ting, så som at bide eller nappe, afgiv en høj lød ganske som dens mor ville. hunden er stadig ved at lærer hvor "hårdt" den rent faktisk kan bide og ikke skal bide. Hvis du ikke kan afrette din hund, med nej eller afledning, så sæt hunden for sig selv og lad den være i en halv time måske mere. I en flok bliver individer der ikke opfører sig "ordentligt", presset til at være i udkanten af flokken. Det kan hjælpe hunden til at forstå, at gør du dette... bliver "flokken" utilfreds. NEJ! jeg anbefaler ikke at man afskærmer sin hund i

flere timer.

 

overordnet har hvalpe i den alder brug for massere af opmærksomhed, leg og aktivitet. overvej at starte til hvalpetræning når den ramer de 12-13 uger, også for at socialisere hunden :-)

 

vær opmærksom på at i 12 ugers fasen er det der kaldes en "kritisk" fase. Her starter hunden med at producere flere tosteron som han hund. I perioden 12-16 uger, er det meget vigtigt

at få en god kontakt til sin hund. Da det vil præge den senere i livet.

 

håber mit lange og lidt indspidste svar kan bruges.

 

mvh. Engell.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med dig i hele dit indlæg, Engell, udover det med at lukke hvalpen væk. Jeg vil slet ikke anbefale at lukke hunden væk i længere tid, fordi den er overgearet eller vil lege. Jeg forestiller mig ikke, at hvalpen lærer ret meget af det, fordi det ikke er en konsekvens som

den kan koble sammen med handlingen.

Tidligere ejer af min hund praktiserede det og det endte kun ud i en hund, der ikke turde foretage sig noget uden at få lov af frygt for at blive straffet.

 

Jeg siger ikke, at det vil blive så slemt her, men straf er bare generelt noget jeg synes man skal undgå. Så hellere bare rejse sig og gå væk, hvis andet ikke virker. Så lærer hvalpen på et tidspunkt at den sjove leg stopper, hvis den bider for hårdt.

Det har jeg i øvrigt også set ældre hunde gøre overfor hvalpe, der er for meget.

Til gengæld har jeg aldrig set voksne hunde holde hinanden udenfor flokken. Jeg har heller aldrig hørt om det. Er det noget du har set? Hørt? Læst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også svært ved at se det fornuftige i at lukke hvalpen væk... :hmm:

Det harmonerer ikke med alene hjemme træning, der skal foregå i små bitte intervaller. Og hvad hvis hvalpen har/udvikler separationsangst?

 

Som Therese skriver, så er straf noget man bør undgå. Det fremmer bestemt ikke tilknytningen mellem hvalp og ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med dig i hele dit indlæg, Engell, udover det med at lukke hvalpen væk. Jeg vil slet ikke anbefale at lukke hunden væk i længere tid, fordi den er overgearet eller vil lege. Jeg forestiller mig ikke, at hvalpen lærer ret meget af det, fordi det ikke er en konsekvens som

den kan koble sammen med handlingen.

Tidligere ejer af min hund praktiserede det og det endte kun ud i en hund, der ikke turde foretage sig noget uden at få lov af frygt for at blive straffet.

 

Jeg siger ikke, at det vil blive så slemt her, men straf er bare generelt noget jeg synes man skal undgå. Så hellere bare rejse sig og gå væk, hvis andet ikke virker. Så lærer hvalpen på et tidspunkt at den sjove leg stopper, hvis den bider for hårdt.

Det har jeg i øvrigt også set ældre hunde gøre overfor hvalpe, der er for meget.

Til gengæld har jeg aldrig set voksne hunde holde hinanden udenfor flokken. Jeg har heller aldrig hørt om det. Er det noget du har set? Hørt? Læst?

 

Ja, det er jo som altid :-).

 

i flere adfærdsbøger om flok adfærd blandt vild hunde og ulve.. som henviser til praksis med at en "delta" til tider ikke accepteres for tæt på flokken og lever i udkanten af den. nogle gange i korte eller længere perioder.

I mere end en bog om hvalpe opdragelse har jeg fundet denne praksis nævnt som en mulighed hvis afledning eller irettesættelse fejler gentagene gange.

 

jeg kan også finde adfærdsbørger der siger at dette ikke er korrekt og hus hunde adfærd ikke kan sammenlignes her i forhold til, ligeledes hundevisker bøger der siger det er ganske ok at bruge.

 

Som altid må man i sidste ende vurdere hvad man selv tror på er rigtigt for ens egen hund.

 

Jeg ville ikke tøve med at sætte en hvalp ud i bryggerset i 30 min for sig selv, hvis jeg gentagene gange havde prøvet først at aflede og dernæst hvis det ikke virkede at irettesætte hunden. Hvis dette

gentagene gange ikke har virket ville jeg forsøge med "time-out" modellen. Jeg skriver 30 min, fordi det nok er deromkring jeg vil stoppe uret og tage hunden ind igen. Der må man så efter et par gange

vurdere med sig selv om hunden reagere positivt (altså i retning af hvad du ønsker.) i forhold til den valgte afretning af hunden.

 

overstående skal selvfølgelig ikke gøres ukritisk!

 

Har du en lettere nervøs hvalp uden så meget selvtillid er det nok en dårlig ide....

har du en selvsikker og velafrundet hvalp, med for meget "forkert" brugt energi, vil jeg ikke tøve så meget.

 

Stadig... "time-out." er og skal ikke være første valg for afretning af noget dyr, men hvis du kommer til kort i form af afledning og irettesættelse, tænker jeg det et forsøg værd.

 

Min egen hvalp på 6 mrd. har haft 5 gange hvor den har fået en sådan time out, i dennes tilfælde har det afhjulpet en adfærd som jeg ikke kunne aflede den fra eller

klare ved at sige nej og irettesætte hunden. i dette tilfælde at den gerne ville nappe min 3 år gamle datter når hun gik rundt i stuen. Han kan stadig finde på at nappe

fast i kanten af hendes tøj, men kan nu stoppes ved veludtalt "nej."

 

Jeg vil nok være svær at overbevise at 5 x 30 min alene i et rum, kan skade en hvalp.... så ville de fleste hunde nok være skadet når folk tog på arbejde hele tiden.

men som altid ikke 2 hunde er ens, og vær aldrig ukritisk med råd fra forums som dette. Din hund, mærk efter hvad du selv mener er rigtigt i forhold til den.

 

håber også det svarede på dit spørgsmål Therese

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jo som altid :-).

 

i flere adfærdsbøger om flok adfærd blandt vild hunde og ulve.. som henviser til praksis med at en "delta" til tider ikke accepteres for tæt på flokken og lever i udkanten af den. nogle gange i korte eller længere perioder.

I mere end en bog om hvalpe opdragelse har jeg fundet denne praksis nævnt som en mulighed hvis afledning eller irettesættelse fejler gentagene gange.

 

jeg kan også finde adfærdsbørger der siger at dette ikke er korrekt og hus hunde adfærd ikke kan sammenlignes her i forhold til, ligeledes hundevisker bøger der siger det er ganske ok at bruge.

 

Som altid må man i sidste ende vurdere hvad man selv tror på er rigtigt for ens egen hund.

 

Jeg ville ikke tøve med at sætte en hvalp ud i bryggerset i 30 min for sig selv, hvis jeg gentagene gange havde prøvet først at aflede og dernæst hvis det ikke virkede at irettesætte hunden. Hvis dette

gentagene gange ikke har virket ville jeg forsøge med "time-out" modellen. Jeg skriver 30 min, fordi det nok er deromkring jeg vil stoppe uret og tage hunden ind igen. Der må man så efter et par gange

vurdere med sig selv om hunden reagere positivt (altså i retning af hvad du ønsker.) i forhold til den valgte afretning af hunden.

 

overstående skal selvfølgelig ikke gøres ukritisk!

 

Har du en lettere nervøs hvalp uden så meget selvtillid er det nok en dårlig ide....

har du en selvsikker og velafrundet hvalp, med for meget "forkert" brugt energi, vil jeg ikke tøve så meget.

 

Stadig... "time-out." er og skal ikke være første valg for afretning af noget dyr, men hvis du kommer til kort i form af afledning og irettesættelse, tænker jeg det et forsøg værd.

 

Min egen hvalp på 6 mrd. har haft 5 gange hvor den har fået en sådan time out, i dennes tilfælde har det afhjulpet en adfærd som jeg ikke kunne aflede den fra eller

klare ved at sige nej og irettesætte hunden. i dette tilfælde at den gerne ville nappe min 3 år gamle datter når hun gik rundt i stuen. Han kan stadig finde på at nappe

fast i kanten af hendes tøj, men kan nu stoppes ved veludtalt "nej."

 

Jeg vil nok være svær at overbevise at 5 x 30 min alene i et rum, kan skade en hvalp.... så ville de fleste hunde nok være skadet når folk tog på arbejde hele tiden.

men som altid ikke 2 hunde er ens, og vær aldrig ukritisk med råd fra forums som dette. Din hund, mærk efter hvad du selv mener er rigtigt i forhold til den.

 

håber også det svarede på dit spørgsmål Therese

Men hvorfor ikke bruge tiden hvalpen er lukket væk på at arbejde med problemet? Det er da langt mere givende og giver gevinst på mange flere områder: man får mulighed for at arbejde med relationen på en positiv måde, man får indlært et godt "nej," hunden lærer at man mener hvad man siger og man lærer også lidt om sin hvalp som f.eks. hvilket legetøj der virkelig tænder den og dermed virker godt, når man skal aflede hunden, træne med den osv. Det er alle sammen ting, som man kan bruge resten af hundens liv.

Altså meget mere givende end at lade den stå bag en lukket dør og kukkelure :blink:

 

Det eneste en hvalp lærer ved at blive sat væk er vel at den ikke må lege, for det er jo det den gør, når den bider :vedikke:

 

Desuden er jeg helt sikker på, at det sagtens kan skade en hvalp. Om ikke andet kan det sætte alene-hjemme-træningen en del tilbage. Når voksne hunde ikke reagerer på at være alene hjemme, er det jo fordi de har lært det gradvist. Det er jo ikke noget, der bare kommer fra dag til dag, men noget som hunde skal lære ligesom med så mange andre ting. Derfor kan du ikke helt bruge det argument, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese :-)

 

Jeg tænker du tager mine ord lidt ud af kontekst, eller også er jeg for dårlig til at forklare mig skriftligt :-)

 

Det eneste en hvalp lærer ved at blive sat væk er vel at den ikke må lege, for det er jo det den gør, når den bider

 

..og jeg taler her om i tilfælde hvor gentagene forsøg på andre muligheder fejler til at afrette en uønsket adfærd. altså... afledning med leg eller andet eller irettesættelse eller nej træning.

så i MIN OPTIK, hvis afledning, nej træning og kontakt med hunden ikke kan løse problemet, er "time" metoden et forsøg værd.

på ingen måde er det noget jeg anbefaler som første løsning, eller en fast del af opdragelse. Jeg siger at for nogen hunde, i nogen tilfælde, kan være en nødvendig mulighed.

 

 

 

 

Tænker ikke vi bliver enige sådan helt,(Og det behøver vi bestemt heller ikke.) ligeså vel som mange fagfolk er drøn uenige om mange ting hvad angår hunde. så herfra står jeg over fra emnet, da vi begge har udtrykt vores synspunkt i en tydelig grad vil jeg mene :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jo som altid :-).

 

i flere adfærdsbøger om flok adfærd blandt vild hunde og ulve.. som henviser til praksis med at en "delta" til tider ikke accepteres for tæt på flokken og lever i udkanten af den. nogle gange i korte eller længere perioder.

I mere end en bog om hvalpe opdragelse har jeg fundet denne praksis nævnt som en mulighed hvis afledning eller irettesættelse fejler gentagene gange.

 

jeg kan også finde adfærdsbørger der siger at dette ikke er korrekt og hus hunde adfærd ikke kan sammenlignes her i forhold til, ligeledes hundevisker bøger der siger det er ganske ok at bruge.

 

Som altid må man i sidste ende vurdere hvad man selv tror på er rigtigt for ens egen hund.

 

Jeg ville ikke tøve med at sætte en hvalp ud i bryggerset i 30 min for sig selv, hvis jeg gentagene gange havde prøvet først at aflede og dernæst hvis det ikke virkede at irettesætte hunden. Hvis dette

gentagene gange ikke har virket ville jeg forsøge med "time-out" modellen. Jeg skriver 30 min, fordi det nok er deromkring jeg vil stoppe uret og tage hunden ind igen. Der må man så efter et par gange

vurdere med sig selv om hunden reagere positivt (altså i retning af hvad du ønsker.) i forhold til den valgte afretning af hunden.

 

overstående skal selvfølgelig ikke gøres ukritisk!

 

Har du en lettere nervøs hvalp uden så meget selvtillid er det nok en dårlig ide....

har du en selvsikker og velafrundet hvalp, med for meget "forkert" brugt energi, vil jeg ikke tøve så meget.

 

Stadig... "time-out." er og skal ikke være første valg for afretning af noget dyr, men hvis du kommer til kort i form af afledning og irettesættelse, tænker jeg det et forsøg værd.

 

Min egen hvalp på 6 mrd. har haft 5 gange hvor den har fået en sådan time out, i dennes tilfælde har det afhjulpet en adfærd som jeg ikke kunne aflede den fra eller

klare ved at sige nej og irettesætte hunden. i dette tilfælde at den gerne ville nappe min 3 år gamle datter når hun gik rundt i stuen. Han kan stadig finde på at nappe

fast i kanten af hendes tøj, men kan nu stoppes ved veludtalt "nej."

 

Jeg vil nok være svær at overbevise at 5 x 30 min alene i et rum, kan skade en hvalp.... så ville de fleste hunde nok være skadet når folk tog på arbejde hele tiden.

men som altid ikke 2 hunde er ens, og vær aldrig ukritisk med råd fra forums som dette. Din hund, mærk efter hvad du selv mener er rigtigt i forhold til den.

 

håber også det svarede på dit spørgsmål Therese

 

Jeg har rigtig svært ved at forstå hvad det er du mener hvalpen skal få ud af at blive lukket væk i 30 min. jeg kan til nøds forstå at en time-out kan bruges ved adfærden, men vi taler så om ganske få min. jeg ville aldrig bruge det, men nogle gør og det kan jeg godt godtage, men 30 min. hvad pokker skulle det give?

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese :-)

 

Jeg tænker du tager mine ord lidt ud af kontekst, eller også er jeg for dårlig til at forklare mig skriftligt :-)

 

 

 

..og jeg taler her om i tilfælde hvor gentagene forsøg på andre muligheder fejler til at afrette en uønsket adfærd. altså... afledning med leg eller andet eller irettesættelse eller nej træning.

så i MIN OPTIK, hvis afledning, nej træning og kontakt med hunden ikke kan løse problemet, er "time" metoden et forsøg værd.

på ingen måde er det noget jeg anbefaler som første løsning, eller en fast del af opdragelse. Jeg siger at for nogen hunde, i nogen tilfælde, kan være en nødvendig mulighed.

 

 

 

 

Tænker ikke vi bliver enige sådan helt,(Og det behøver vi bestemt heller ikke.) ligeså vel som mange fagfolk er drøn uenige om mange ting hvad angår hunde. så herfra står jeg over fra emnet, da vi begge har udtrykt vores synspunkt i en tydelig grad vil jeg mene :-).

Det er i orden, jeg prøver bare at forstå hvorfor time-out virker bedre end andet - eller måske snarere hvorfor afledning og "nej" ikke virker mindst ligeså godt og hvorfor det ikke er at foretrække. Men det er helt okay du ikke vil deltage i debatten, så bliver det bare ikke i dag jeg bliver klogere :blink:
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i orden, jeg prøver bare at forstå hvorfor time-out virker bedre end andet - eller måske snarere hvorfor afledning og "nej" ikke virker mindst ligeså godt og hvorfor det ikke er at foretrække. Men det er helt okay du ikke vil deltage i debatten, så bliver det bare ikke i dag jeg bliver klogere :blink:

 

Du bliver ved med at køre tilbage til det samme, hvorfor jeg ikke tænker det giver mening at fortsætte debatten. "hvorfor virker bedre end andet - eller måske snarer hvorfor afledning og "nej" ikke virker....."

som jeg har sagt flere gange hvis du altså læser det, er det når de ting gentagene gange IKKE virker, og IKKE er nok til at korrigere hundens uønsket adfærd....

Så ok, hvis du gerne vil blive klogere på det og brugen der af tag et kig på de nedstående links....

fjern @...inden du bruger linket.... jeg må ikke poste links endu, da man prøver at begrænse Spam :-) hvilket nedstående ikke er!.

dogtime.com/dog-health/general/@1536-dog-training-trouble-with-punishment-dunar

quickanddirtytips.com/pets/@dog-behavior/how-to-give-your-dog-a-time-out

petexpertise.com/@dog-training-article-using-a-time-out-to-discourage-your-dogs-misbehavior.html

thatmutt.com/2010/04/02/@using-time-outs-for-dog-training/

bingodogtraining.com/@Time-Outs.htm

germanshepherds.com/@forum/training-our-puppy-basic/179909-crate-timeout-vs-punishment.html

theoaklandpress.com/@article/OP/20090826/NEWS/308269912

 

 

så vidt huskes er det nævnt i bogen "Lykkelig lydig Hund af Anders Hallgren." men det er godt nok lang tid siden jeg har læst den... er sprunget videre til engelskesproget bøger, da mange af 'hundevisker' fagbøgerne ikke er oversat til dansk.

 

Og bare lige for at klargøre, så er Time out ikke en STRAF, men en afretning af hundens adfærd på hunde-sprog som ikke kræver tillæring da det ligger i deres natur. Det er ud over det en

afretning der ikke kræver dominas, ud over stille og roligt at føre hunden enten uden for, eller ud i et bryggers eller andet lign. (ingen mørke rum eller små klamme skure.)

 

overstående er igen, i følge nogen! jeg kan også godt finde en bog om hundetræning der har et andet syns punkt, og det vil man kunne med næsten alt. Spørg en fra en jagtforening hvordan de mener en hund skal trænes, spørg schæfer klubben, spørg DKK og spørg DCH.... du vil ret sikkert få 4 gyldige svar men ingen af dem ens.

Om du selv vil anvende metoden, eller ej, er helt op til dig og andre.... tag altid udgangspunkt i hvad du selv føler er rigtig i forhold til din hund og lad være med at handle uden omtanke/eftertanke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Time out ikke er en straf?

Hvad er time-out så, det jo præcis en straf for hunden der bliver frataget muligheden for at være sammen, at lege og så videre.

 

straf skal ikke kun forstås som fysisk vold, og dertil er det værd at læse om både positiv og negativ straf!

at rejse sig og gå væk og ignorere hunden der begynder at bide og gø (helt uden endda at sætte den i et andet rum) er også en straf fordi jeg fratager hunden muligheden for det den gerne vil :)

 

i øvrigt vil jeg aldrig sætte hunden i et sndet rum, jeg vil til hver en tid selv være den der flytter mig!

 

til TS, når hvalpen køre op hvor den ikke kan kapere legen, bider, gør så vil jeg rejse mig og gå og lave noget anden, helt ignorere hund, lige idét den stopper gøet, bideriet vil jeg vende retur til hunden og give den opmærksomhed. Her vil jeg ikke lege voldsomt med hunden som måske allerede er oppe i et højt gear, men med rolig nus fortælle hunden at nu dens adfærd er som ønsket så kan I være sammen :)

 

hvis hunden slet ikke kan få stoppet selv om I helt ignorere dens forsøg så vil jeg stille sætte den i en snor, altså afgrænse miljøet, men så den stadig kan se jer. eller jeg vil sætte et hundegitter op mellem to rum og selv gå i det andet rum (altså ikke begynde at skulle bakse hunden væk), men stadig så hunden kan se jer.

 

Timningen er vigtig for indlæringen, det er vigtig at det er promte når hunden starter den leg man ikke ønsker at man rejser sig og går væk så hunden kan lure hvad der udløste jeres reaktion, og det er vigtig at det er hurtig efter hunden er faldet til ro / opføre sig som ønsket at hunden får den opmærksomhed den ønsker, kun da ved den hvorfor den fik opmærksomheden. Kommer i først tilbage efter 5-10 min hvalpen har været rolig så ved den jo ikke hvad præcist der udløste opmærksomheden, og indlæringen kan tage længere tid :)

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis hunden slet ikke kan få stoppet selv om I helt ignorere dens forsøg så vil jeg stille sætte den i en snor, altså afgrænse miljøet, men så den stadig kan se jer. eller jeg vil sætte et hundegitter op mellem to rum og selv gå i det andet rum (altså ikke begynde at skulle bakse hunden væk), men stadig så hunden kan se jer.

 

Timningen er vigtig for indlæringen, det er vigtig at det er promte når hunden starter den leg man ikke ønsker at man rejser sig og går væk så hunden kan lure hvad der udløste jeres reaktion, og det er vigtig at det er hurtig efter hunden er faldet til ro / opføre sig som ønsket at hunden får den opmærksomhed den ønsker, kun da ved den hvorfor den fik opmærksomheden. Kommer i først tilbage efter 5-10 min hvalpen har været rolig så ved den jo ikke hvad præcist der udløste opmærksomheden, og indlæringen kan tage længere tid :)

Godt beskrevet, og jeg er helt enig. Men det med at isolere i 30 minutter er jo typisk sådan hundelyttere tænker: hunden skal holdes så meget nede at den mister sin selvstændighed og bliver lettere at arbejde med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du bliver ved med at køre tilbage til det samme, hvorfor jeg ikke tænker det giver mening at fortsætte debatten. "hvorfor virker bedre end andet - eller måske snarer hvorfor afledning og "nej" ikke virker....."

som jeg har sagt flere gange hvis du altså læser det, er det når de ting gentagene gange IKKE virker, og IKKE er nok til at korrigere hundens uønsket adfærd....

Så ok, hvis du gerne vil blive klogere på det og brugen der af tag et kig på de nedstående links....

fjern @...inden du bruger linket.... jeg må ikke poste links endu, da man prøver at begrænse Spam :-) hvilket nedstående ikke er!.

dogtime.com/dog-health/general/@1536-dog-training-trouble-with-punishment-dunar

quickanddirtytips.com/pets/@dog-behavior/how-to-give-your-dog-a-time-out

petexpertise.com/@dog-training-article-using-a-time-out-to-discourage-your-dogs-misbehavior.html

thatmutt.com/2010/04/02/@using-time-outs-for-dog-training/

bingodogtraining.com/@Time-Outs.htm

germanshepherds.com/@forum/training-our-puppy-basic/179909-crate-timeout-vs-punishment.html

theoaklandpress.com/@article/OP/20090826/NEWS/308269912

 

 

så vidt huskes er det nævnt i bogen "Lykkelig lydig Hund af Anders Hallgren." men det er godt nok lang tid siden jeg har læst den... er sprunget videre til engelskesproget bøger, da mange af 'hundevisker' fagbøgerne ikke er oversat til dansk.

 

Og bare lige for at klargøre, så er Time out ikke en STRAF, men en afretning af hundens adfærd på hunde-sprog som ikke kræver tillæring da det ligger i deres natur. Det er ud over det en

afretning der ikke kræver dominas, ud over stille og roligt at føre hunden enten uden for, eller ud i et bryggers eller andet lign. (ingen mørke rum eller små klamme skure.)

 

overstående er igen, i følge nogen! jeg kan også godt finde en bog om hundetræning der har et andet syns punkt, og det vil man kunne med næsten alt. Spørg en fra en jagtforening hvordan de mener en hund skal trænes, spørg schæfer klubben, spørg DKK og spørg DCH.... du vil ret sikkert få 4 gyldige svar men ingen af dem ens.

Om du selv vil anvende metoden, eller ej, er helt op til dig og andre.... tag altid udgangspunkt i hvad du selv føler er rigtig i forhold til din hund og lad være med at handle uden omtanke/eftertanke.

Jamen, jeg læser skam hvad du skriver. Jeg er bare ikke enig i, at det er en god løsning uanset om det er første, anden eller tiende gang man ikke kan få hunden til at stoppe med at bide. Som jeg ser det, er der lidt symptombehandling over det og jeg er ikke sikker på, at man reelt får løst problemet på den måde. Man får måske stoppet selve handlingen, men årsagen er der stadigvæk og så viser det sig måske bare på en anden ligeså uhensigtsmæssig måde.

 

Overstimulering og understimulering er f.eks. ret velkendte problemer, som kan gøre at hunden har svært ved at finde ro og derfor bliver lidt en pestilens. Der kunne man sagtens lukke den væk, men det løser jo ikke problemet. I hvert fald ikke for hunden.

 

Angående det med straf, så har Ninkamus skrevet et fint indlæg, som jeg bare vil tilslutte mig uden selv at begynde at ævle en hel masse om emnet :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt beskrevet, og jeg er helt enig. Men det med at isolere i 30 minutter er jo typisk sådan hundelyttere tænker: hunden skal holdes så meget nede at den mister sin selvstændighed og bliver lettere at arbejde med.

 

Tænker vi har meget forskellige opfattelser af en "hundevisker".

 

Når du siger " mister sin selvstændighed." Hvad mener du så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker vi har meget forskellige opfattelser af en "hundevisker".

 

Når du siger " mister sin selvstændighed." Hvad mener du så?

Jeg kan se du besvarer spørgsmål fra andre, så vil jeg da lige gentage mit spørgsmål;) du har nok ikke set det.

hvad er det du tænker hunden får ud af at blive lukket væk i 30 min? Med andre ord, hvorfor lukker du den væk 30 min?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker vi har meget forskellige opfattelser af en "hundevisker".

 

Når du siger " mister sin selvstændighed." Hvad mener du så?

At en hund lærer at lade være med at tænke selv/ tage initiativ, fordi den bliver styret i alle situationer ved at blive sat udenfor flokken af usaglige, udokumenterede og misforståede grunde, hvis den "svarer forkert" i en situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

At en hund lærer at lade være med at tænke selv/ tage initiativ, fordi den bliver styret i alle situationer ved at blive sat udenfor flokken af usaglige, udokumenterede og misforståede grunde, hvis den "svarer forkert" i en situation.

 

Som kan lede til apati...

 

Hvis man indlære hunden at være lukket fra gradvis og fx med et ben så er det ikke time out/straf men management. Hunden lærer heller ikke nyt her, men den forhindres i at øve sig på den uønskede adfærd. Måske det har været det Engell har tænkt? For det kan man jo sagtens med fordel lære en vams også. Lidt som at lære dem at søge ind i et bur og finde ro med noget god aktivering fx.

 

Men at sende i skammekrog er ikke noget, der virker, for hunden forstår ikke proceduren. Så er det bedre at tage en snor på og sidde med hvalpen, mens man belønner ro måske ved at lade små stykker lækkert falde ned og så gradvis øger tiden mellem godbidderne. Og så skal man naturligvis overveje hvorfor hvalpen gør det her. Ofte spiller man jo selv en rolle, fordi man uden at ville det kan komme til at lære hunden den slags.

 

Jeg har fx en hund, der går roligt ud af hoveddøren men er vild og tovlig ud af havedøren. Hvorfor? Fordi han kom med den adfærd og jeg har rettet det op ved hoveddøren, mens jeg hver dag belønner det massivt ud af havedøren - både ved at lukke døren op, men så sandelig også ved at fodre ham med BARF derude :) Så det med havedøren er 100 % noget Aslan gør, fordi jeg har lært ham det. Han har fx 100 % succesrate på den adfærd.

Hvorfor har jeg ikke rettet det op? Jeg anser det ikke for et problem så længe han kan gå roligt ud af hoveddøren, hvor misserne er. Havedøren har de lært at flytte sig ved - vi må alle give og tage når vi bor sammen :)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg har fx en hund, der går roligt ud af hoveddøren men er vild og tovlig ud af havedøren. Hvorfor? Fordi han kom med den adfærd og jeg har rettet det op ved hoveddøren, mens jeg hver dag belønner det massivt ud af havedøren - både ved at lukke døren op, men så sandelig også ved at fodre ham med BARF derude :) Så det med havedøren er 100 % noget Aslan gør, fordi jeg har lært ham det. Han har fx 100 % succesrate på den adfærd.

Hvorfor har jeg ikke rettet det op? Jeg anser det ikke for et problem så længe han kan gå roligt ud af hoveddøren, hvor misserne er. Havedøren har de lært at flytte sig ved - vi må alle give og tage når vi bor sammen :)

 

tak for et "øjenåbnerindlæg" for mig :5up:

 

til TS: kan se at @Ninkamus foreslår at sætte børnegitter op ind til et tilstødende rum så hunden er adskilt fra jer men stadig kan se jer - har i mulighed for? så ville i kunne belønne den ønskede, rolige adfærd

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man indlære hunden at være lukket fra gradvis og fx med et ben så er det ikke time out/straf men management. Hunden lærer heller ikke nyt her, men den forhindres i at øve sig på den uønskede adfærd. Måske det har været det Engell har tænkt? For det kan man jo sagtens med fordel lære en vams også. Lidt som at lære dem at søge ind i et bur og finde ro med noget god aktivering fx.

Det hænger bare ikke sammen med det her:

 

Hvis du ikke kan afrette din hund, med nej eller afledning, så sæt hunden for sig selv og lad den være i en halv time måske mere. I en flok bliver individer der ikke opfører sig "ordentligt", presset til at være i udkanten af flokken. Det kan hjælpe hunden til at forstå, at gør du dette... bliver "flokken" utilfreds.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en interessant tråd at vende tilbage til efter pause på internettet.

 

Velkommen til Nyihund og glædelig hvalp :-D jeg håber du læser med endnu.

 

Der er nogle ting man skal tjekke, når ens hvalp eller voksne hund er "vild" og det er aktivitetsniveauet og kvaliteten og ikke mindst varigheden af disse.

 

Hvis vore hvalpe levede mere naturligt, ville de følge samme rytme ift. æde, sove, lege og undersøge og dermed ville de blive trætte nogenlunde samtidig og derfor sove samtidig.

Vi mennesker har ikke samme rytme og vi kan holde os i gang længere tid og får derfor ofte overbudt vores hvalpe og givet dem alt for meget aktivitet og alt for mange oplevelser for tæt på hinanden og derfor bliver mange hvalpe vilde - altså pga. overstimulering.

En overopkørt hvalp er ikke modtagelig for pædagogik, men vil som regel bare blive vildere, når vi forsøger at dæmpe den.

 

En hvalp som din er avlet til at være på i korte perioder og derefter være i ro i længere perioder og derfor er den følsom overfor overstimulering.

 

Dit job er at være på forkant med begivenhederne og at lære din hvalps grænser at kende. Ved at styre hans aktivitet i den rigtige retning og f.eks. tage ham i snor som du allerede gør på et tidligere tidspunkt, lærer han, at slut er slut (sig ordet straks han slapper af for at lære ham dets betydning) og at slappe af.

 

Ting som får hvalpe til at køre op er: Løbelege, kastelege, ruskelege og disse skal minimeres samt tilbydes i et tempo og styrke som passer til hvalpens vægt og temperament. Du skal for eksempel ikke ruske i kluden, det skal din hvalp, du skal bare holde igen og ikke med større vægt bag end din hvalp kan yde. Ellers bliver legen alt for ulige og hvalpen kører op i frustration.

 

Løb ikke hurtigere end hvalpen kan fange dig og lav så evt. den trækleg med kluden. så dine bukser går fri.

 

Hvis hvalpen vil løbe efter bold eller andre kasteobjekter skal du ikke kaste mere end måske 5 gange i træk, for så begynder stresshormonerne at rase i hvalpens krop og kræve mere aktion. Gem i stedet bolden de sidste par "kast", så din hvalp kører over på næsen og dermed undgår at køre sig op i for højt gear.

Når han finder bolden så ros i en tone som passer til hans aktivitetsniveau (højt niveau = rolig ros, dvask niveau = hurtig rosestemme) På denne måde kan du navigere din hvalp rundt i aktiviteterne og selv have kontrol over, hvad der sker og ikke mindst give hvalpen gode vaner samt opstille situationer som ender med ros og en glad farmand.

 

Vær opmærksom på, at en hvalp (eller voksen hund) som laver noget den går op i med begejstring ikke mærker træthed og derfor meget nemmere end man skulle tro bliver overbelastet og derfor "vild".

 

Det samme med oplevelser, de fylder rigtig meget i hvalpens hjerne, de trætter og varer de for lang tid bliver hvalpen overbelastet og "ustyrlig".

Giver det mening?

 

I min verden vil social isolation (time out væk fra familien) aldrig blive gangbar valuta. Det er vores ansvar som "forældre" til en hvalp at sørge for at guide den igennem aktiviteter og oplevelser og det kan aldrig være i orden at hvalpen isoleres fordi jeg ikke har levet op til dette ansvar uanset det er pga. manglende erfaring eller andet.

Time out i et andet rum og måske i et fastlagt tidsrum (X antal minutter) tilgodeser ikke hvalpens behov for nærhed og kan give den nogle grimme associationer til det at være "alene hjemme".

Ydermere øger det ikke hvalpens forståelse for at opføre sig socialt acceptabelt, da den jo er alene, når den bliver rolig og ikke mindst kan det give skader som indlært hjælpeløshed at blive sat i isolation.

Se hellere på de situationer umiddelbart forud for at din hvalp bliver vild og gøende og sørg for at stoppe disse tidligere. Dermed løser du problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Det lyder som min, da hun var hvalp :lol: Åh, hun var frygtelig det meste af tiden!

 

Ang. bide i ben/tøj, så vil jeg foreslå, såfremt det sker når offeret er i bevægelse, foreslå at stoppe op, stå stille og ignorere opførslen. Mange hundeejere ved ikke, hvad det at ignorere en hund egentlig betyder - heller ikke jeg, før min daværende hundetræner fortalte det. At ignorere betyder at AL anerkendelse af, at hunden prøver at tage kontakt, skal stoppe øjeblikkeligt - det gælder ikke kun bevægelser og at kigge den anden vej, men OGSÅ at holde inde med AL snak (også den samtale, du havde kørende med en anden person da hunden begyndte sin uønskede adfærd). Kontakten er herefter dit valg, og når hunden stopper med adfærden, kan du igen give den opmærksomhed. Når den straks bruger tænder i dit skinneben igen, ja, så er det forfra med at ignorere. Tænk direkte konsekvens, igen og igen og igen.

 

Jeg har haft hunde, der fra hvalp af kunne lege "bid i hænder", "rusk i sokker mens de er på fødderne" og lignende uden problemer, hvor både ejer og hund havde det sjovt og hunden ikke kørte op. Min nuværende hund kunne ikke kapere den slags lege overhovedet uden at blive overgearet og bide meget hårdt, og så må man bare tage en beslutning om, at det ikke skal foregå, og man i stedet må bruge dens legetøj.

 

Molly er en hund med let til stress og høj tænding, da hun har højenergiske racer i sig og var stimuleret meget lidt fra opdrætter, så vi kæmpede også med megen uro og overaktivitet. Det vigtigste er at lære dem ro. Det er svært, for man vil gerne sin hund det bedste og lade den opleve en helt masse, men det er den ikke nødvendigvis moden til, og så reagerer den med overaktivitet (Molly kunne fortsætte til kl 3 om natten når hun havde været med et nyt sted om dagen).

Vi fik et bur til Molly, som hun kom i når hun var for stresset. Hun peb lidt de første par minutter hver gang, men roen kom af sig selv efter noget tid, og i dag er hun meget glad for at kunne ligge i buret, som står åbent i køkkenet. Er det rart at tvinge hunden rolig? Nej. Men det er bestemt heller ikke rart for hunden at løbe stresset rundt med tungen hængende ud af munden time efter time. Vi har også haft god erfaring med at binde snoren til et bordben, time out har vi ikke brugt (andet end en enkelt gang i 20 sekunder, fordi jeg bare ikke kunne mere og havde brug for et øjebliks fred, hvor jeg altså lukkede døren og lige lod som om hun ikke eksisterede :lol:). Jeg synes ikke, det lyder som en god løsning, da jeg tænker det risikerer at blande en følelse af frygt og at være efterladt ind i situationen, som hunden også må tage stilling til.

 

Held og lykke :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...