Hop til indhold

Småtisseri ...


rasbak
 Share

Recommended Posts

Hej Forum,

Som ny på siden skal jeg undskylde hvis emnet har været diskuteret før - jeg har ikke sat mig ind i alle de tidligere tråde.

 

Vi har to papillonhunde på 5 og 3 år. De er brødre og trives vældig fint i hinandens selskab.

Normalt bliver de luftet om morgenen. Ikke særlig langt - men langt nok til at de begge har besørget både "bimmelim" og "bummelum"

Igen om efterdagen får de tid i haven til både boldspil, leg ...og besørgelse.

Om aftenen en havetur eller gåtur.

De har normalt ingen problemer med at finde ud af hvor der skal tisses - nemlig udenfor. Og holder sig (som regel) også tørre mens vi er på arbejde.

 

Men mange gange går - især storebror- og lunter lidt omkring i krogene. Hvis vi ikke ser der skal han lige "markere" lidt på et bordben, stoleben, et par sko eller andet der dufter lidt hjemligt.

Det er efterhånden et stort problem og jeg synes det bliver værre og værre.

Hele huset dufter - eller hørmer hvis vi skal være ærlige - lidt småpisset. Og når man i weekenden kommer til at gøre lidt ekstra rent i dagslys kan man virkelig se hvor mange "strint" der er over hele huset....

 

What to do ???

 

Det er sjældent vi fanger ham med løftet ben, for han er en luske-fis der gerne lunter lidt hvileløst omkring om aftenen før han falder til ro i sofaen...:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - de er begge kastreret.

 

Det virker på mig mere som noget "mentalt". Altså noget dominans-agtigt.

Vi har gudskelov ingen gulvtæpper hvor de normalt færdes. Men vi kan være 100% sikre, at hvis en dør til et børneværelse med tæppe er efterladt åben, så er han lynhurtig derinde og lægger en tår...øv :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - de er begge kastreret.

 

Det virker på mig mere som noget "mentalt". Altså noget dominans-agtigt.

Vi har gudskelov ingen gulvtæpper hvor de normalt færdes. Men vi kan være 100% sikre, at hvis en dør til et børneværelse med tæppe er efterladt åben, så er han lynhurtig derinde og lægger en tår...øv :hmm:

 

Altså, dominans - hvordan?

 

Jeg har prøvet det med en passehund, som ellers er 100% renlig, men hjemme hos mig pissede han på ALT! Uanset rodalon! Så han fik ble på, punktum.

 

Jeg bemærker dog at du skriver at I går en kort tur om morgenen, og måske en tur senere på dagen. Vil det sige at de ikke rigtig kommer på ture? For i så fald vil jeg sige at du skal ud med dem MINDST 30 minutter om eftermiddagen/aftenen, hvor de kan få lov at snuse, tisse og rumstere - de skal læse avis, have nogle indtryk og opleve lidt. Det er nok mere dér hvor jeg tænker at der er noget "mentalt", altså at de simpelthen oplever for lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid sagt at folk bare kunne opdrage deres hanhund ordentligt - så fik jeg selv en der strintede, dog kun i hjem med tæver. Her er min opskrift: når vi ankom til hjemmet, gik jeg rundt med ham i haven i mindst 15 min, så han fik tisset af. Derefter ble på, ind i huset hvor jeg fulgte ham som en skygge og stoppede ham hvis han lettede ben. Det gjorde meget godt for mit stressniveau at han havde bind på. Efter nogle måneder holdt han op. Der var en del arbejde ved det, men jeg synes altså at hanhunde der letter ben inde, er nogle klamme køtere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også som andre er inde på tilbyde mere udetid og frem for alt at få lov "at læse aviser". Gå ture af mindst 30 min et par gange om dagen vil være en start og gerne forskellige steder så de rigtig kan få snuset indtryk til sig.

 

Jeg har selv 3 han hunde - mine beagler er ikke kastreret - de er ude på gå ture af 30 min til 1 time af gangen et par gange i løbet af dagen. Haven bruges kun lige til "hvis man skal" lave noget. Jeg har aldrig i de år jeg har haft hanhunde haft en eneste af dem som tissede eller markerede indendøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...