Hop til indhold

Hundeindhegning


JensJ
 Share

Recommended Posts

Vi har en stor have, som vi gerne vil have hegnet godt ind, så vi kan have vores hund (islandskfårehund) til at løbe rundt derude uden vi skal være nervøse for at den løber væk. Vi vil ca. skulle bruge 250 m hegn, for at indhegne hele haven.

 

 

Jeg bøvler med følgende spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med:

 

 

1. Hvor højt skal hegnet være?

2. Hvordan sikre vi at vores hund ikke graver sig ud?

3. Hvilket hegn skal vi købe?

4. Hvor skal vi købe det?

5. Hvordan undgår vi at det bliver alt for dyrt?

 

Håber I har nogen gode erfaringer at dele ud af derude :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo an på hvor meget den gør for at komme ud. Hvis det er en udbryderkonge skal hegnet graves mindst 20 cm ned, være ca. 160-180 cm højt med ombuk øverst. Samme type som man fx bruger til katte.

 

Hvis hunden ikke er en udbryder, men kan finde på at hoppe over, skal det være samme højde, bare uden ombuk.

 

Hvis den ikke har for vane at lege udbryderkonge, er 60-80 cm havehegn fint. Det har jeg til min schæfer og corgi. Schæferen kan sagtens hoppe over, men gør det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Vi har to labber, hvor den lille lab nok kunne hoppe over hvis han vidste han kunne ;-) Hegnet er 80 cm højt. Der er gravet pæle ned hvor hegnet er hæftet på.

 

Porten ude ved vejen har vi lavet om - den er nok 120 cm høj nu - før var den kun en 70 stykker og det var lidt for sikkerhedsskyld at vi lavede det om, de har dog aldrig hoppet over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer også an på hvad hegnet skal kunne. Altså er det til at hunden skal kunne være alene uden opsyn i haven f.eks.?

 

Hvis det er tilfældet er jeg på samme idé som Anne. Altså ca. 160 cm højt, eventuel buk for oven, og gravet ca. 20-30 cm ned.

 

Vi brugte følgende til vores husky;

 

2 meter højt hegn, med ekstra buk, lukket tæt til grunden, og dækket af fliser 2 meter ind hele vejen rundt. Vi havde i starten valgt hegn der gik lodret, fordi vi tænkte at det kunne han ikke kravle på, det viste sig dog at det gjorde det nemmere at hive plankerne af, og han prøsterede derfor at få hevet tre planker af på under 10 minutter :lol: Vi har derfor ekstra sikret hele vejen rundt med en metal stang, så plankerne ikke kan hives af :lol:

 

Men han var også en udbryderkonge, og hvis han så en kat udenfor haven kunne du se ham forsøge alle tænkelige måder at kunne komme ud på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hele vores have er der gravet fliser/trådstål tråd ned ½ meters dybde i jorden. Langs siderne har vi hæk og ind mod haven er der sat stolper i jorden hvorpå der er sømmet kraftigt tråd net. Langs den mest befærdede vej er der 2 meter højt planke hegn - vi tager ingen chancer med vores hunde. Det har været dyrt men alt besværet værd

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et 110 cm høj murhegn, som min 6 mrd gamle retriverblanding desværre har fundet ud af at han kan springe op på, så svinger han rumpen som et pendul ind til det kommer op på kanten, og ruller

så han ryger ned på den anden side.... :shock:

 

Han gør det kun når folk ude på vejen kalder på ham, men desværre er der flere af skolebørnene der går på vores vej der åbenbart synes det er sjovt.... :evil:

og trods utallige gange jeg har bedt dem om at lade være med at stå uden for hegnet og kalde på ham, vedbliver de når jeg ikke selv er i haven... :stupid:

 

så for mit vedkommende kommer der 180cm hegn op til foråret.:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden skal kunne gå i haven uden opsyn, fx medens den er alene hjemme, har du brug for ca 160-180 cm og enten fliser rundt langs hegnet eller hegnet gravet 30-40 cm ned:) hvis du selv er i haven sammen med hunden vil 80-100 cm kunne gøre det for de fleste;)

vi har 160 cm dyrehegn med en glat tråd 20 cm over, det vil sige ialt 180 cm som hunden skal kunne springe over hvis den vil ud, desuden har vi hegn 50 cm i jorden ;) hundene går ikke ude uden opsyn;) dyrehegn er ret billigt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et 110 cm høj murhegn, som min 6 mrd gamle retriverblanding desværre har fundet ud af at han kan springe op på, så svinger han rumpen som et pendul ind til det kommer op på kanten, og ruller

så han ryger ned på den anden side.... :shock:

 

Han gør det kun når folk ude på vejen kalder på ham, men desværre er der flere af skolebørnene der går på vores vej der åbenbart synes det er sjovt.... :evil:

og trods utallige gange jeg har bedt dem om at lade være med at stå uden for hegnet og kalde på ham, vedbliver de når jeg ikke selv er i haven... :stupid:

 

så for mit vedkommende kommer der 180cm hegn op til foråret.:fornaermet:

 

 

møg unger

 

adræt og klog hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har det her hegn af rio net, det fungerer super, de kan kigge ud igennem, så de har ikke behov for at grave sig ud, det kan stikkes ned i jorden, med de spidser der kommer når det evt skæres over, det ligner ikke en rockerborg uanset hvor højt det bliver, det ud til vores mark er 125 cm, det ud til vejen er vist 165 cm

IMG_3178 (Large).jpg

IMG_3808 (Large).jpg

Redigeret af Drentsche
Forkert mål :)
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...