Hop til indhold

Tv pogram - bekymrende-....


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Han lærte det ved at være sammen med min mor.... og gulerødder. .. og tid...fra helt ung.

langt hend af vejen er jeg enig med dig men ikke helt. Grunden til dit resonoment er jeg enig i....har bare set heste der netop fungerede primært på positiv.

 

Igen jeg var primært mod at man sammenlignede AL heste træning med dette grænsende til dyremishandling, for selv om tekniker er afhængig af dyret, så det ikke ok med mishandling. Den sammenligning var for mig som om der blev sagt "i heste verden er det normalt og acepter et at mishandle til lydighed" og det er det ikke.

 

 

Anyway

dette er om det tv program, og jeg ser ingen grund til at tv reklamere for dyre træning som ikke er på dyrets premiser. Desvære er de tekniker ofte godt tv ala "se hvad vi kan på 24 timer" og det sælger, så protester er godt så de (måske) knap så kyndige udig dyretræning pruducenter bliver klarover hvad de står med.

 

Det gør jeg heller ikke.

 

 

Og når jeg startede med at henvise til at der bruges negativ forstærkning I heste træning sa må det jo aldrig sammenlignes med mishandling eller det hende parelli har gang I på sin video.

 

Jeg har eksperimenteret meget med forskellige trænings former med mange heste og man kommer ikke udenom at heste bare synes det er fedt når du holder op. De vil næsten altid opfatte det som en belønning at du træder et skridt væk fra dem. Uanset om du så samtidig står og bruger klikker og godbidder. Man skal være ekstremt bevidst om denne effekt.

 

Derfor selv inkarnerede heste klikker trænere også bevidst og ubevidst bruger negativ forstrækning. De kan ikke komme udenom det så længe de bruger taktil e signaler. Det er der heller intet ondt i.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 153
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har trænet heste i groundworking i mange år da jeg red westernridning. Arbejdet fra jorden anvendte negativ forstærkning. Vi anvendte kropspres dvs vi jog hesten væk og væk og væk, hvorefter vi vendte os og gik og så fulgte den os over alt. Det var Monty Roberts principper, som var væsentlig bedre end de an traditionelt brugte til at knække en hest inden for den verden før i tiden. Vi stoppede også heste ved at svinge et tov foran den, og ved meget voldsomme heste slog vi tovet ned i jorden foran dem. Der var aldrig berøring. Metoden skulle tilpasses den enkelte hest, så det aldrig gik over stregen.

Vi anvendte ikke godbidder eller positiv forstærkning.

 

Men jeg har siden klikkertrænet heste. Det virkede lige så godt. Jeg har klikkertrænet en hest, der bed og løb ejer ned, til at stoppe med det. Her var jeg fristet til at anvende Roberts metoder, men gjorde det ikke, da jeg på et tidspunkt gik væk fra dem, fordi de kunne tangere flooding, hvis de ikke blev anvendt korrekt, og det var svært at tilpasse for mange ejere. Jeg har også lært heste at gå i en trailer ved at følge en target - det var også indlært alene via positiv forstærkning dvs godbidder. Og så har jeg trænet køer og geder med positiv forstærkning og klikkertræningens principper.

 

I dag træner jeg ikke heste mere, fordi jeg er blevet utryg ved dem efter at have mødt så mange voldsomme heste, som var ødelagt af menneskers brug af positiv straf. Jeg ved ikke om jeg en dag tager det op igen, men jeg var dælme en habil westernrytter. Vildt at tænke på, at mine fødder rørte jorden i slalom, så tæt lå vi ned mod jorden i sving :genert: Jeg tror jeg er blevet gammel og bange - men hold da op jeg kom til mange ødelagte heste. Og jeg var rystet over at se hvordan positiv straf var udbredt, så jeg håber det er blevet bedre i dag end den gang, for de dyr er helt fantastiske, hvis man giver dem muligheden for at være helt fantastiske

 

Jeg har mødt Monty også, men jeg var ikke imponeret :( Han floodede hestene i et væk for at skabe resultater, og derfor skiftede jeg selv metode, fordi jeg blev så skuffet.

 

Metoden i sig selv virkede og var fin, men svær for ejere at bruge, modsat klikker, der er ret let. Når jeg ser HL træne ser jeg en masse fumlen rundt. Skal jeg forestille mig ham mellem de cowboys og de heste de stod med, så ha jeg meget svært ved at se, at han kunne have ret stor succes over for mustangerne og cattlehorses, for her skal du være tydelig og hurtigt og klar. Al den fumlen rundt, snak og gentagelse af ord ville de gutter jeg arbejdede sammen med lægge flade af grin over. Bortset fra at de sjældent tumlede rundt af grin, så de ville nok snarere stå tavse og iagttage forsøgene, hvorefter de ville sende ham over og muge ud i stedet... ja det var rigtige cowboys med hjulspore og hele svineriet, og de havde en klar fornemmelse af, hvornår man skulle arbejde med dyrene, og hvornår man hellere måtte arbejde med det, der kom ud af dyrene.... Disse heste var for vigtige i arbejdet til at man ville lade nogle fumle rundt med dem simpelthen.

 

Når jeg ser HL anvende negativ forstærkning så er jeg derfor fra denne skole og ikke ret imponeret heller. At det skulle stamme fra hestetræning, det han laver, få mig til at spørge: har nogle set ham med en rigtig hest? Og hvor er hans resultater egentlig at se?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skulle næsten spørge ham om resultaterne. Mon ikke sandheden er, at det er hans "nej hun er ikke min kone, ok det er hun alligevel" kone, som har resultater og så har han bare nuppet træningsmetoderne og vil have at hundene skal tilpasses disse?

 

Jeg undrer mig stadig med meget store øjne over hans forklaring om at kæden bruges til at lære hunden tryghed, lyden giver tryghed og når dette er lært fjernes kæden.

 

Øhhh?.. Vi fjerner det som giver tryghed. Gennemført vås ligegyldigt hvilket ende man læser der fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skulle næsten spørge ham om resultaterne. Mon ikke sandheden er, at det er hans "nej hun er ikke min kone, ok det er hun alligevel" kone, som har resultater og så har han bare nuppet træningsmetoderne og vil have at hundene skal tilpasses disse?

 

Jeg undrer mig stadig med meget store øjne over hans forklaring om at kæden bruges til at lære hunden tryghed, lyden giver tryghed og når dette er lært fjernes kæden.

Øhhh?.. Vi fjerner det som giver tryghed. Gennemført vås ligegyldigt hvilket ende man læser der fra.

 

Det er da fordi lyden giver ejeren tryghed;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da fordi lyden giver ejeren tryghed;-)

 

 

Nåe sådan og efter at have lært at kæderaslelyden = tryghed tager man den tryghed fra ejeren ved at bruge alm. halsbånd for nu ved ejeren jo at kæderaslen er koden for tryghed og så han han bare gå med en kæde i lommen og rasle, når han bliver utryg.

Det er sådan en slags uddannelsesnoget hvor ejeren lærer, at han godt kan selv, men har kæden i baghånden. Det er da smart tænkt ud.

så kan der både arbejdes med varieret forstærkning og tidsskema, så ejeren bliver gradvis dygtigere. Godt fundet på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåe sådan og efter at have lært at kæderaslelyden = tryghed tager man den tryghed fra ejeren ved at bruge alm. halsbånd for nu ved ejeren jo at kæderaslen er koden for tryghed og så han han bare gå med en kæde i lommen og rasle, når han bliver utryg.

Det er sådan en slags uddannelsesnoget hvor ejeren lærer, at han godt kan selv, men har kæden i baghånden. Det er da smart tænkt ud.

så kan der både arbejdes med varieret forstærkning og tidsskema, så ejeren bliver gradvis dygtigere. Godt fundet på.

 

jeg elsker sarkasme....:hjerte:

 

Sarkasme blev opfundet fordi det er ulovligt at slå på dumme mennesker:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Svar fra Metronome:

 

Kære Irene

Tusind tak for din henvendelse

Vi er på sagen og undersøger selvfølgelig inden, vi træffer en beslutning – det skal lige siges, at programmet er i sin udviklingsfase, så derfor er intet fastlagt.

 

Med venlig hilsen / Best regards

 

Louise Stjerne Klitgaard

Udvikler

 

Jeg har endnu at få svar fra min egen henvendelse og spørgsmål

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ja, nu fik jeg set nogen af hans videoer. Hold da op! Elsker hans brug af kvælerhalsbånd op bag ørerne! Millan? Elsker hans brug af "plads, sit" og så "fri" uden, at slippe hunden ud af kvæleren ved "fri". Ironi kan forekomme! Chokerende, at han kan få lov, at fortsætte sit projekt!

 

Jeg er bestemt ikke fan af hans metoder eller ham, men lige den der med fri, kan betyde så meget andet end "uden snor". For mig og min hund betyder det "løs af kommando" - men han kan såmænd stadig være i snor. F.eks er tanken at han først rejser sig fra eks sit, hvis han får en anden kommando - som altså også kan være fri.

 

Jeg fik helt ondt i maven over klippet med Mallen. Så jeg så det ikke til ende

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bestemt ikke fan af hans metoder eller ham, men lige den der med fri, kan betyde så meget andet end "uden snor". For mig og min hund betyder det "løs af kommando" - men han kan såmænd stadig være i snor. F.eks er tanken at han først rejser sig fra eks sit, hvis han får en anden kommando - som altså også kan være fri.

 

Jeg fik helt ondt i maven over klippet med Mallen. Så jeg så det ikke til ende

 

Jeg giver også fri kommando mens hunden stadig er i line, hvis den har gået på plads og nu gerne må snuse rundt. Det er så med løs line og absolut ikke med halsbåndet siddende oppe under ørerne. Hunden lettede sig ikke engang fra sit, og han løsnede ikke trækket i halsbåndet, men nu så vi jo heldigvis ikke resten af klippet. Og ja, fri kan gives i mange situationer, men den der...:hmm:

Redigeret af Niels M
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har endnu at få svar fra min egen henvendelse og spørgsmål

 

Jeg tror, de har fået mange henvendelser. Jeg brugte meget tid på at skrive sagligt og så neutralt som muligt og påpegede svaghederne i den træning vi kan se på videoerne, jeg håber virkelig, at de ser på de protester de har fået og argumenterne udover at HL er en idiot som nogle så ømt skriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver også fri kommando mens hunden stadig er i line, hvis den har gået på plads og nu gerne må snuse rundt. Det er så med løs line og absolut ikke med halsbåndet siddende oppe under ørerne. Hunden lettede sig ikke engang fra sit, og han løsnede ikke trækket i halsbåndet, men nu så vi jo heldigvis ikke resten af klippet. Og ja, fri kan gives i mange situationer, men den der...:hmm:

 

Jeg har kun set lidt, eftersom det ikke er min stil, så jeg forholdt mig mere til der du skrev end videoer. Men ja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun set lidt, eftersom det ikke er min stil, så jeg forholdt mig mere til der du skrev end videoer. Men ja.

 

Ja, jeg havde heller ikke lyst til, at se mere. Igen, utroligt han kan få lov, at fortsætte.. Og kan godt forstå, at mit fri i første omgang blev forstået som helt fri, nogen gange er jeg dum til at forklare hvad jeg mener...:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg læste i den her tråd i morges, sad jeg faktisk lige præcis og tænkte, at man burde lade ham tage en offentligt debat med en uddannet træner, som havde styr på sine begreber og kunne bruge dem i praksis. Ikke nødvendigvis for at ydmyge ham, men så folk kan se, at han måske ikke har helt så meget styr som det, som de tror. Hans argumenter holder jo altså ikke og han gør det stik modsatte af hvad han siger han gør - det kunne måske være meget godt at se en direkte sammenligning og se ham prøve at forklare sine metoder overfor en træner/adfærdsbehandler, som formentlig kan henvise til forskning og ikke bare "det virker, det kan du jo se."

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...