Hop til indhold

Hunde dumpes som aldrig før....


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jamen du har helt ret, Shii...det bånd kan man sagtens opnå med en dansk hund, man arbejder tæt sammen med.

Og ingen tvivl om, at for mange er det er fejlagtig forventning om, at en reddet gadehund er en taknemmelig hund, for sådan er det bestemt ikke. Der skal som regel investeres rigtig meget tid og tålmodighed, for at gøre en gadehund tryg og det vigtigste er hele tiden, at have hundens fortid med i tankerne.

 

Og netop det, at arbejdet med problem hunde kan være en stor udfordring, så giver det tifold igen, når hunden rykker sig og du kan se, at dit arbejde, kærlighed og omsorg bære frugt. At skulle lære en hund, der er blevet slået og mishandlet, tillid til mennesker, kan være en stor mundfuld, men det er ikke umuligt.

 

Det er jeg helt enig i! Når det lykkeds at genoprette en problem hund er der ingen bedre tilknytning :lun: Men det kommer ikke automatisk, det kræver meget arbejde!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 121
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

En af mine veninder er meget involveret i arbejdet med gadehunde på internater i udlandet. Hun er meget kritisk over for den danske model, hvor hundene står alene i hver sit bur.Hun mener, at det er dybt skadeligt for en hund, der i forvejen er ked fordi den er adskilt fra sin/en familie, at blive isoleret på den måde, vi gør det på danske internater.I udlandet sætter man flere hunde sammen, hvilket kan være en stor fordel. Selvfølgelig underforstået at hundene kan godt sammen.Jeg har tit tænkt, at man burde gøre det mere. Da jeg besøgte Dyreværnet, tænkte jeg en del over, hvor trist det var/er, at hundene ikke kunne se naboen, når de godt kunne med andre hunde og måske kunne have god brug af en "hyggeven".

Link til indlæg
Del på andre sites

Louisen, det gør jo nok en forskel om hundene i internatet er gadehunde, der er vant til at fungere i en flok, eller om det er familiehunde, der er mere vant til menneskekontakt. Men det ER da synd, at danske familiehunde ikke kan tilbydes et ophold i en menneskefamilie, når de har brug for midlertidig pasning i internat eller pension.

 

At skulle opholde sig sammen med en flok af fremmede hunde døgnet rundt er da fuldstændig unaturligt for danske hunde. De hunde, der kan sammen, kan blive luftet sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med Birgitta her, det er tydeligt når jeg har hunde i pension at de fleste elsker at lege og hygge ude nogle gange i løbet af dagen, men de slapper tydeligt af når de kommer ind i hvert sit værelse og får ro til at sove, spise og bare slappe af. De aller fleste danske hunde er vandt til at være alene i ret lang tid dagligt og de stresser ret meget hvis dagen bliver for hektisk med for meget leg, de har brug for fred og ro flere gange dagligt;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen her har du da ret, og alt hvad vi gør i hverdagen er jo prioriteter. Men når jeg betaler et månedligt beløb til DB, så forventer jeg da at de lever op til deres navn. Dyrenes Beskyttelse - ergo må de varetage alle dyrs interesse og ikke vælge om f.eks. en måge er pengene værd. Det samme gælder Falcks dyreambulance, den skal køre med syge dyr og ikke fravælge en måge med brækket vinge. De har forpligtet sig til at hjælpe dyr i nød, uanset om dyret er af værdi for mennesker eller ej.

 

Og igen - jeg er ikke jæger, og har derfor ikke mulighed for at aflive en stor måge på en forsvarlig måde, derfor skal de træde til. For du mener da vel ikke vi skal være så økonomiske, at vi skal spare pengene og bare lade mågen være overladt til sin skæbne, og så at købe øko-kød i stedet...?

 

nej, man må naturligvis få fuglen aflivet. Problemet er mere hvis man vil have falck til at bringe fuglen til behandling med de omkostninger det også medfører. Men du bruger dine penge på din måde og jeg på min. Jeg begrundede blot hvorfor jeg kun undtagelsesvist støtter såkaldte dyre beskyttelses organisationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej, man må naturligvis få fuglen aflivet. Problemet er mere hvis man vil have falck til at bringe fuglen til behandling med de omkostninger det også medfører. Men du bruger dine penge på din måde og jeg på min. Jeg begrundede blot hvorfor jeg kun undtagelsesvist støtter såkaldte dyre beskyttelses organisationer.

 

DB yder ressourcer til, at køre dyreambulancer. Om det er en svane der er frosset fast i isen og er svækket, eller en af vores hunde der er blevet påkørt, er vel underordnet, hvis dyret er i nød og har brug for hjælp, eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror den pointe PBC vil frem til, er at det ikke rigtig giver mening at bruge de knappe ressourcer der er til rådighed til dyrevelfærd, på at pleje en måge eller en svane i flere uger. En human aflivning på stedet, vil være betydeligt billigere, og kan måske frigive midler til at hjælpe på andre og mere effektive måder? Deri er jeg 100% enig! I forlængelse af det, kunne man måske opfordre til at folk der færdes meget i naturen, lærer sig selv at aflive mindre dyr (jeg er med på at store måger og svaner er grænsetilfælde, for nu at sige det mildt), så det ikke bliver nødvendigt for Falck at rykke ud for at træde en solsort ihjel... Nogle gange er dyrevelfærd også at kunne handle når det ikke føles så rart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror den pointe PBC vil frem til, er at det ikke rigtig giver mening at bruge de knappe ressourcer der er til rådighed til dyrevelfærd, på at pleje en måge eller en svane i flere uger. En human aflivning på stedet, vil være betydeligt billigere, og kan måske frigive midler til at hjælpe på andre og mere effektive måder? Deri er jeg 100% enig! I forlængelse af det, kunne man måske opfordre til at folk der færdes meget i naturen, lærer sig selv at aflive mindre dyr (jeg er med på at store måger og svaner er grænsetilfælde, for nu at sige det mildt), så det ikke bliver nødvendigt for Falck at rykke ud for at træde en solsort ihjel... Nogle gange er dyrevelfærd også at kunne handle når det ikke føles så rart.

 

Jamen jeg er da 100% enig i, at man skal overveje om det er nødvendigt at tilkalde assistance, og hvad man forestiller sig i det videre forløb. Men tro mig den vurdering gør Falck også - da jeg stod med en syg måge på stranden var de godt nok ikke meget for at komme. Og den var kæmpe stor, den kunne jeg altså ikke selv dreje halsen om på, eller hvad der nu skal til. Snakker vi en solsort, en skade eller en mus som Sinus har tygget for meget på så klarer jeg det selv (selvom jeg er ved at gå i panik hver gang) :skraek:

 

nej, man må naturligvis få fuglen aflivet. Problemet er mere hvis man vil have falck til at bringe fuglen til behandling med de omkostninger det også medfører. Men du bruger dine penge på din måde og jeg på min. Jeg begrundede blot hvorfor jeg kun undtagelsesvist støtter såkaldte dyre beskyttelses organisationer.

 

Sådan er det jo, og det er derfor der blir lidt til alle henover tid :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror den pointe PBC vil frem til, er at det ikke rigtig giver mening at bruge de knappe ressourcer der er til rådighed til dyrevelfærd, på at pleje en måge eller en svane i flere uger. En human aflivning på stedet, vil være betydeligt billigere, og kan måske frigive midler til at hjælpe på andre og mere effektive måder? Deri er jeg 100% enig! I forlængelse af det, kunne man måske opfordre til at folk der færdes meget i naturen, lærer sig selv at aflive mindre dyr (jeg er med på at store måger og svaner er grænsetilfælde, for nu at sige det mildt), så det ikke bliver nødvendigt for Falck at rykke ud for at træde en solsort ihjel... Nogle gange er dyrevelfærd også at kunne handle når det ikke føles så rart.

 

Det er i reglen private der står for pleje af smådyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror den pointe PBC vil frem til, er at det ikke rigtig giver mening at bruge de knappe ressourcer der er til rådighed til dyrevelfærd, på at pleje en måge eller en svane i flere uger. En human aflivning på stedet, vil være betydeligt billigere, og kan måske frigive midler til at hjælpe på andre og mere effektive måder? Deri er jeg 100% enig! I forlængelse af det, kunne man måske opfordre til at folk der færdes meget i naturen, lærer sig selv at aflive mindre dyr (jeg er med på at store måger og svaner er grænsetilfælde, for nu at sige det mildt), så det ikke bliver nødvendigt for Falck at rykke ud for at træde en solsort ihjel... Nogle gange er dyrevelfærd også at kunne handle når det ikke føles så rart.

 

ja, den pointe og så at 1000 kr givet ud på at give lidt ekstra for økoligiske æg sammenlignet med æg fra burhøns giver langt flere individer et bedre liv end 1000 kr doneret til DB. Men en vanskelig udregning, helt sikkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne forestille mig at man kunne oprette et netværk som man vist har med schweiss hunde? Så man kunne tilkalde en frivillig jæger eller slagter eller landmand eller hvad ved jeg, som kunne slå små tilskadekomne dyr ihjel? Og det ville kun koste kørselsudgifter, som ville være minmale, hvis netværket var tæt nok....

 

Jeg tror jeg ville have rigtig svært ved det selv. Men jeg kan godt se det meningsløse i at det er nødvendigt at tilkalde en falckvogn og sætte det store redningsapparat i gang..

 

Masser af mennesker kan vride halsen om på en skadet fugl uden at tøve....

Hvorfor skal JEG så overskride mine personlige grænser for at gøre det? :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja mange af os kan aflive tilskadekomne dyr, men det er jo altid særdeles ubehageligt i en situation på stranden og jo flere der sår og glor, jo værre. Det er bare noget man må tage på sig, hvis man kan. Det værste kan faktisk være at fange fx en måge med brækket vinge og derfor er det i sådan en situation også værdifuldt at have en hund, som kan stå for den del.

 

Det er på en måde langt lettere på jagt fordi det sker efter skud og forventes at ske, man gør i forlængelse af jagten og man har ikke meget følelsesladede publikumme der står og siger...... Nej nej nej - det må du ikke,mring efter dyreambulancen.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Masser af mennesker kan vride halsen om på en skadet fugl uden at tøve....

Hvorfor skal JEG så overskride mine personlige grænser for at gøre det? :oops:

 

ja det er jo kun dig selv der kan svare på det, men personligt sætter jeg pris på at jeg påtager mig opgaver som man må kunne gøre uanset om man bryder sig om det og evt overskrider visse personlige grænser. Det gælder uanset om man må hugge hovedet af aftensmaden eller skifte Frederik som er 2 år og har skidt i bukserne og har lort helt op til nakken og fik milionbøf igår, hvis du forstår.:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg slog en kattekilling ihjel for halvandet år siden. Den var døende efter at være kørt over og kunne ikke reddes eller transporteres uden store smerter - og Falck var langt væk. Uden at gå i detaljer var hele kroppen på killingen nærmest flad... Den skreg og led, så jeg tog en tung spade, satte over nakken og så trampede jeg til. Ville knække nakken og det gjorde jeg også,.men derefter gik spaden igennem halsen så killingen var halshugget.

 

Jeg græd mens jeg gjorde det, men bagefter var det OK. Døden var en udfrielse. Bagefter brugte jeg spaden til at skrabe liget fri af vejen og fik chippen tjekket ved dyrlægen. En familie fik vished.

 

Jeg ved ikke om jeg kunne gøre det i dag, hvor min søster har fået kat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var meningen med mit indlæg ikke at man skal have dårlig samvittighed, hvis man ikke har mod på selv at stå for en aflivning, men blot at påpege, at det faktisk er en af måderne man kan hjælpe, også rent økonomisk, så de penge der ville have været brugt på den opgave, kan bruges til noget andet.

 

Jeg kan ikke fordrage at aflive dyr, men jeg ved hvordan man gør, og gør det når det er nødvendigt. til gengæld er jeg ikke typen der påtager mig at hente min hund i et internat, og sådan er vi jo forskellige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hænger nok sammen med at jeg er 67 år. Og jeg har aldrig nogensinde haft brug for -eller interesse i- at aflive noget, der var større end en hveps eller en flue.

Det er åbenbart (heldigvis) ikke noget, der hører til i min verden. Jeg går heller ikke på jagt eller holder høns eller sådan noget..

 

Jeg vil ikke forvente af mig selv, at jeg skulle aflive en skrigende kattekilling eller en fugl, der er kommet til skade.

Hvis jeg fandt en skadet fugl, ville jeg nok putte den i en æske og køre den til dyrlægen. Det vil tage 10 minutter på elscooteren. Hellere det, end at jeg står og fumler med at gøre dyrets lidelser og rædsel endnu værre.

Og jeg færdes meget lidt langs veje i trafikken, så jeg ser heller ikke maste kattekillinger.

 

....betaler gerne for afliving for at slippe selv. Jeg ser dårligt på kort afstand uden læsebriller. Og dem har jeg altså ikke med når jeg går tur..

 

Nogle gange må man bare erkende, hvad man kan og hvad man ikke kan.

Vi kan ikke allesammen være lige gode til alt!

Så er der nok andre ting, som jeg kan, som andre ikke kan!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var meningen med mit indlæg ikke at man skal have dårlig samvittighed, hvis man ikke har mod på selv at stå for en aflivning, men blot at påpege, at det faktisk er en af måderne man kan hjælpe, også rent økonomisk, så de penge der ville have været brugt på den opgave, kan bruges til noget andet.

 

Jeg kan ikke fordrage at aflive dyr, men jeg ved hvordan man gør, og gør det når det er nødvendigt. til gengæld er jeg ikke typen der påtager mig at hente min hund i et internat, og sådan er vi jo forskellige...

 

Jeg afliver, nødtvungent, også selv smådyr, men det gør sgu' ondt hver gang på mig. Det er bare ikke alle mennesker der kan gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

DB yder ressourcer til, at køre dyreambulancer. Om det er en svane der er frosset fast i isen og er svækket, eller en af vores hunde der er blevet påkørt, er vel underordnet, hvis dyret er i nød og har brug for hjælp, eller?

 

Men hvis der er en stald med 20-30 håbløse hunde, hvoraf de fleste reelt burde aflives, så ser man ikke skyggen af dem. Det skal være happpy-end sager, de tager sig bedst ud i pressen. Jeg vil tillade mig at synes at de nok har en lidt for kommerciel tilgang til deres opgaver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis der er en stald med 20-30 håbløse hunde, hvoraf de fleste reelt burde aflives, så ser man ikke skyggen af dem. Det skal være happpy-end sager, de tager sig bedst ud i pressen. Jeg vil tillade mig at synes at de nok har en lidt for kommerciel tilgang til deres opgaver.

 

Jeg mener da der både har været sager fremme med får, heste, hunde og katte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sad og filosoferede lidt over hvor meget man egentlig støtter bedre dyrevelfærd med hvis man udelukkende køber økologisk af netop den grund.

 

Vi er et par i 50'erne og statistisk bruger vi så ca 4000 kr i levnedsmidler hver måned i 2004 - lad os sige 4500 kr i 2016.

 

~http://www.dr.dk/NYHEDER/htm/magasiner/penge/pm0602/pm0602-casarapport.pdf

 

Hvis man antager at der er 25% dyrere hvis man køber økologisk giver man således ca 1000 kr til dyrevelfærd hver måned - og her regner jeg alt med - altså at insekter og vilde fugle dyr også får det bedre når man køber økologisk havregryn og brød.

 

Jeg ved ikke hvad DB oa ville bruge penge i den størrelsesorden til, men jeg kunne godt forestille mig at det primært ville komme hobbydyr (få 100 tusinder) til gode - og så ville man måske også jagte nogle af de produktionsdyr som har det allerbedst (sammenlignet med andre produktionsdyr) = fasanudsætninger og lignende. Og ikke de 100 milioner produktionsdyr, som dagligt mistrives. Hvordan kan en kat eller hund som redes være mere vigtig end 100 burhøns' liv? Ikke lige min kop te.

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...